Tjenstefolk

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Tore Furuseth
Innlegg: 138
Registrert: 27. mai 2019 kl. 13.49
Sted: Algarheim

Tjenstefolk

Legg inn av Tore Furuseth » 7. februar 2020 kl. 12.40

Hei

Er det noen som har noen tips om hvordan jeg skal finne ut hvor ei tjenestejente, som tjenestegjorde på en gård i 1794, men som jeg ikke har noen flere opplysninger på, kommer fra?

Hun har ikke noe veldig spesielt navn, slik at det ville skille seg ut ved å søke i fødselsår. Hun het Berthe Olsdatter, men jeg har to stk ved det navn i hennes fødselår 1757 i Ullensaker kommune, som er samme kommune som hennes tjenstegård i 1794 befinner seg i. I tillegg lå tjenestegården hennes, Dragvoll, langs den trondhjemske veg, og var overnattingssted for langveisfarende, så jeg antar sjansen er stor for at hun ikke er fra den lokale kommunen.

Jeg har historien etter at hun er gift, inkludert mann, barn og død, men som sagt ingen forhistorie. Av faddere til barn, er det ingen navn som sa meg noe. Fant heller ikke noe skiftekort for de aktuelle personer, som kanskje kunne sagt meg noe.

Finnes det noe tjenestefolk-register eller noen annen dokumentasjon som kan hjelpe?

mvh
Tore

Brukeravatar
dn03738
Innlegg: 2603
Registrert: 14. juni 2008 kl. 11.27
Sted: OS

Re: Tjenstefolk

Legg inn av dn03738 » 7. februar 2020 kl. 19.22

Slike tilfelle er vanskelege å finne ut av.

Det kan i ein del tilfelle vere spor å finne i oppkalling: Ofte har dei eldste barna namn etter besteforeldre. Men dette varierer mykje.

Tore Furuseth
Innlegg: 138
Registrert: 27. mai 2019 kl. 13.49
Sted: Algarheim

Re: Tjenstefolk

Legg inn av Tore Furuseth » 7. februar 2020 kl. 19.32

Ja, man møter på noen nøtter av og til, da man holder på med denne slektsgranskingen. Men takk for tipset, angående navn. I dette tilfellet, så er det bare et kjent barn og hun har oppkalling etter moren til faren, så det gjør at jeg er like langt.

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Innlegg: 1656
Registrert: 17. november 2004 kl. 23.39
Sted: BERGEN

Re: Tjenstefolk

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 7. februar 2020 kl. 23.26

Når du har to alternativer er det i det minste en viss sjanse for at en av dem er rett. Det første jeg ville se på var Folketellinga 1801, om begge så ut til å bo i Ullensaker. Så se hva slags gard de to kom fra. Er du heldig kommer en fra en stor gard og den andre fra en mindre gard eller husmannsplass. Mest sannsynlig at hun var fra den siste. Dette blir likevel ikke stort mer enn et indisium.

Hvis det er ført konfirmasjoner ville jeg sjekke der, og også blant døde for å se om begge levde lenge nok for giftermål.

Deretter bør du sjekke vielser for de to, om ei av dem kan elimineres.

Ved å sjekke flere hendelser kan man ved hell finne den rette, eller finne flere indidsier på hvem som er den rette.

Heller ikke skifte etter Berte og mann eller noen av foreldrene til de to alternativene?
hilsen
Arild Kompelien

Tore Furuseth
Innlegg: 138
Registrert: 27. mai 2019 kl. 13.49
Sted: Algarheim

Re: Tjenstefolk

Legg inn av Tore Furuseth » 8. februar 2020 kl. 9.49

Mange takk for gode råd, jeg får prøve å etterforske litt, å se om jeg har hellet med meg.

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Tjenstefolk

Legg inn av gj00026 » 8. februar 2020 kl. 10.16

Tore skrev:Er det noen som har noen tips om hvordan jeg skal finne ut hvor ei tjenestejente, som tjenestegjorde på en gård i 1794, men som jeg ikke har noen flere opplysninger på, kommer fra?


Det kan være håp om å løse dette ved å gjennomgå kirkebøkene og finne ut om denne tjenestejenta var fadder for noen barn. Fadderskap kan indikere slektskap.

Det kan også være håp om å løse dette ved å gjennomgå skifteprotokollene for Øvre Romerike sorenskriveri for å se om hun på noe tidspunkt arvet avdøde slektninger.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Tore Furuseth
Innlegg: 138
Registrert: 27. mai 2019 kl. 13.49
Sted: Algarheim

Re: Tjenstefolk

Legg inn av Tore Furuseth » 8. februar 2020 kl. 12.03

Mange takk for gode tips, da skal jeg se om jeg finner ut noe mer.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»