Hei!
Vet ikke om dette er rette stedet men prøver:
Jeg ha funnet følgende slektstavle på nettet:
http://jfaasen.com/slekt/module.php?mod ... tid=I11145
Den går tilbake til år 160, Kan det være mulig??????
Selv er jeg kommet til: Jacob Olasøn Kjæraas 1580-1644.
Mvh
Jan Erik
Slektstavle
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
- Else Berit Rustad
Re: Slektstavle
Jan skrev:Den går tilbake til år 160, Kan det være mulig??????
Nei

Det ligger dessverre drøssevis av useriøse slektstavler på nettet.
Mvh
Else B.
Det er bl.a.dette de bruker som kilder: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Ynglingeætten
Anbefales ikke i slektsforskning. Jeg har sett slektstrær der man har klart å koble dette sammen med kongelige/"kongelige" i omtrent hele Europa, og så koblet på Bibelen, og dermed havnet helt nede på Adam og Eva som sine første aner. Imponerende, - eller kanskje ikke?
Og jeg har lett i snart 10 år etter foreldre til en ane født rundt 1780...
Adam og Eva kan jeg bare glemme.
Mvh
Linda
Anbefales ikke i slektsforskning. Jeg har sett slektstrær der man har klart å koble dette sammen med kongelige/"kongelige" i omtrent hele Europa, og så koblet på Bibelen, og dermed havnet helt nede på Adam og Eva som sine første aner. Imponerende, - eller kanskje ikke?
Og jeg har lett i snart 10 år etter foreldre til en ane født rundt 1780...

Mvh
Linda
- Paul Johan Hals
Linda skrev:Og jeg har lett i snart 10 år etter foreldre til en ane født rundt 1780...Adam og Eva kan jeg bare glemme.
Med litt flaks kan du jo treffe på et par med de navnene - - men da de nok av nyere dato

Mvh Paul
Paul skrev:Linda skrev:Og jeg har lett i snart 10 år etter foreldre til en ane født rundt 1780...Adam og Eva kan jeg bare glemme.
Med litt flaks kan du jo treffe på et par med de navnene - - men da de nok av nyere dato![]()
Mvh Paul
Jeg hadde jublet i vilden sky om jeg kom forbi den 1780-greia. Så " beskjeden" kan man bli med denne hobbyen

Mvh
Linda
-
- Sted: KRISTIANSAND S
Linda skrev:Jeg hadde jublet i vilden sky om jeg kom forbi den 1780-greia. Så " beskjeden" kan man bli med denne hobbyen![]()
Har du etterlyst dem i forumet da?

Nesten fælt å si det, men tatt i betraktning all den hjelp du har gitt både meg og andre her så er det nesten godt å se at du også står fast i blant

Mine etterlysninger har jo som oftest blitt løst av deg...

-
- Sted: KRISTIANSUND N
Slik Else B. har skrevet. Nei.Jan skrev:Den går tilbake til år 160, Kan det være mulig??????
I Europa kommer du tilbake til 500- 600-tallet hvis du greier å koble deg på Karl den store (Charlemagne). Det er ikke så uvanlig. Treffer du på en adelsslekt på kontinentet i høymiddelalderen er det omtrent umulig å ikke komme tilbake til Karl den store. Hans aner er kjent i noen slektsledd bakover.
Med DNA-forskning kan man selvsagt komme langt bakover. Som f.eks. Adrian Targett i Cheddar i England som er i slekt med Cheddar-mannen, født ca. 9000 år siden.

Hvorfor finnes det slike lange, konstruerte slektsrekker? Årsaken er at konger som etablerte nye dynastier, for å legitimere at de overtok makten, ville si at de stammet fra de eldre dynastiene. Og det fantes villige tjenere som lagde slike slektsrekker. Snorre Sturlason er en av dem.
Hårfagreætta skal bestå av 5 ulike dynastier som ikke er i slekt med hverandre, hvis jeg nå husker rett uten å slå opp. Kong Sverre er den mest kjente som lagde seg et opphav. Han kalte seg for sønn av Sigurd Munn noe som sannsynligvis ikke stemmer. Litt før kong Sverre hadde vi Harald Gille, som professer i historie Halvdan Koht skal ha sagt kom rekende på ei fjøl over Nordsjøen og ble valgt til norsk konge. Harald Gille hevdet at han var sønn av Magnus Berrføtt. (Dette sitatet mener jeg det var historiker Tore H. Vigerust som kom med i en nettdebatt for en 15-17 år siden.)
Nå finner jeg ikke de nettsidene og diskusjonene om dette som jeg leste for 15-17 år siden, men ei ny side og det på geni.com! har ei god forklaring på utviklinga av disse europeiske linjene, spesielt de engelske. https://www.geni.com/projects/Descents-from-Antiquity/12283