Folk på vidvanke

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Folk på vidvanke

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 13. april 2014 kl. 8.28

De som har fulgt med på Slektsforum den siste tida har helt sikkert sett at det har vært svært mange emner under folk på vidvanke.

Godt oppsatt og med klare adresser om hvor de kom fra og hva som skjedde med dem.
Lett søkbart også for de som leter etter noen.

Her legges det ned et stort og viktig arbeid. Vi får også det som står i kilden transkribert til et for alle leselig språk. Ja her dukker det opp mange personer som har hatt ukjent skjebne.
Spesielt for de som arbeider med bygdebøker må da dette være en viktig resurs.

I dag dukket det opp en kar fra Romsdalen som fattet min interesse
- Tron Simensen Ramsviig, død 1813
Med et oppslag under Ramsvik i bygdebok for Midsund finner vi karen.
Han er sønn av Simon Pedersen og Marthe Pedersdatter.
Tron f. 1790, konf. 1806
Det var alt. Mer visste vi ikke om denne karen. Inntil i dag då vi får vite at denne unge gutten 7 år etter sin konfirmasjon har blitt sjøvant matros rammet av "brystsyge" (tuberkolose) og ender opp i Larvik der han er begravet 3 dager etter sin død på "den nye Kirkegård".

Dette var bare et eksempel i den veldig lange rekken av navn blir lagt inn.

Derfor stor takk til Tove og eventuelle medhjelpere for det arbeidet som gjøres!

God Påske

Mvh. Helge

Bjørg Lunde
Sted: KONGSBERG

Re: Folk på vidvanke

Legg inn av Bjørg Lunde » 13. april 2014 kl. 10.31

Jeg er så enig! Jeg har også funnet et par av "mine" pga det arbeidet Tove har gjort. Og evt. medhjelpere - alt dette kan vel ikke være gjort av kun en person.
Og jeg leser alle nye postinger med spenning. :D

Min uro er at alt dette skal forsvinne en gang i framtiden. Burde det kanskje være lagret på en annen måte? Eller kan vi stole på at DIS tar vare på det?

Kjempefint tiltak! Mange, mange tusen takk

mvh Bjørg

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 13. april 2014 kl. 10.55

Har sett under tema "på vidvanke" men ser vel også at det er få løsninger.

Muligens er det mange som finner sine, men kanskje de glemmer å legge inn "løsningen" knyttet til tema. Ta det muligens inn hos seg selv men holder svaret "hemmelig" for andre ? :) :D

gj12185
Sted: OSLO

Legg inn av gj12185 » 16. april 2014 kl. 6.58

Derfor stor takk til Tove og eventuelle medhjelpere for det arbeidet som gjøres!

Helt enig, og dette arbeidet er viktig. Selv om personene er uten tilhørighet nå, så vil de jo nå dukke opp under søk på navnet, og da bør jo enkelte biter kunne falle på plass. Litt må vi jo gjøre sjøl! :lol:

God Påske!
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 17. april 2014 kl. 18.55

Må henge meg på denne, eit stort og viktigt arbeid så takk til Tove :D og andre som holder på med dette.

Noko av det samme arbeidet foregår på DABF, men på grunn av oppbygginga av "Forumet" der så er det nesten umuligt å finne igjen dei personane som er nevnt der, sjå f.eks på denne linken:

http://forum.arkivverket.no/topic/18065 ... ?p=1612187

Man må lese igjennom masser av innlegg for eventuelt å finne rette personen...

Synd at dette arbeidet ikkje kan samordnast her på DIS-Forumet, der vi ved hjelp av "riktige" emneoverskrifter kjapt ser og kan søke etter "våre" personer.

Med påskehelsing frå

Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Svar

Gå tilbake til «Generelt»