Betydningen av liktale

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
dn28860
Sted: BODØ

Betydningen av liktale

Legg inn av dn28860 » 30. oktober 2013 kl. 17.52

Når det står skrevet i ei kirkebok at det er holdt liktale over en person, betyr det at vedkommende er avdød og begravet? Jeg har funnet en slektning som det i 1771 bare står at det er holdt "liigtale" over, uten at det står noe om jordpåkastelse eller begravelse. Heller ikke hvor gammel han var står oppført, så jeg er veldig usikker. Noen som kan svare på dette?

Vennlig hilsen
Jan Roger

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Betydningen av liktale

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 30. oktober 2013 kl. 18.47

Personen er død, gravlagd og kasta jord på.
Presten skulle kaste jord på alle lik, og dette skulle vere gratis (utanom byane). (Påbodet i lova
om at akkurat dette skulle vere gratisk er ganske strengt.)

Presten kunne også halde liktale ved eller etter jordfestinga, dersom dei etterlatne bad han om det. For dette skulle presten ha betaling.

I 1771 var dei ikkje alltid så nøye med alder på avdøde eller tidspunkt for dødsfallet. Kyrkjeboka er eit register over embetshandlingane til presten (som han skulle vise fram til prost og biskop, og overlate til etterfølgjaren i embetet - ikkje ei helsing til allmugen 250 år seinare).

dn28860
Sted: BODØ

Re: Betydningen av liktale

Legg inn av dn28860 » 30. oktober 2013 kl. 18.54

Takk for hjelpen! Jeg lurte veldig på dette siden det ikke sto noe om hverken begravelse eller jordpåkastelse for ham. Derimot gjorde det det for hans sønn noen få uker før denne liktalen, så jeg syntes det var noe rart. Ellers så er jeg klar over at kirkeboka på denne tiden var ment som et høyst internt dokument for prestene. De fleste "vanlige" folk kunne jo hverken lese eller skrive på denne tiden, så det er ikke så merkelig at det var slik. Og hvem kunne vel tenke seg til at disse sidene skulle ligge tilgjengelig for hele verden med noen trykk. Internett ville jo vært ren magi for de som levde på den tida. Men igjen, takk for hjelpen!

Vennlig hilsen
Jan Roger

Svar

Gå tilbake til «Generelt»