Vegen vidare når ein står fast i USA?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
gj14398
Sted: SANDVOLL

Vegen vidare når ein står fast i USA?

Legg inn av gj14398 » 23. august 2012 kl. 19.05

Eg har dreve med slektsforskning sidan i fjor sommar no, og har fått gjort svært mykje av det som var hovudmålet mitt når eg starta; nemleg å kartlegge alle etterkommarane etter Sjur Kolbeinsson Bjørgen (f. Juli 1970 - d. 03.01.1875) og hans tretten born.

Pr dags dato har eg kring 1100 navn på plass i treet mitt, men det framleis eit par ting som gjenstår, nemlig dei amerikanske greinane.

Gjennom dette forumet (takk for all hjelp!) og andre digitale kjelder, har eg no fått kartlagt dei tidlegaste generasjonane, men etter dette står eg fast, sidan dei yngre generasjonane ikkje er å finne i folketellingar eller liknande databasar. Difor lurer eg no på; er det nokre andre metodar å kartlegge dette i USA?

Brukeravatar
dn20990
Sted: BERGEN

Re: Vegen vidare når ein står fast i USA?

Legg inn av dn20990 » 24. august 2012 kl. 0.06

Litt usikker på hvor langt du er kommet i USA, men hvis du har funnet emigrasjoner og eventuelt skipslister må du gå videre på folketellingene, som nå er tilgjengelig helt fram til 1940 i USA. Ancestry.com er et godt verktøy, også til å finne ekteskap, militærtjeneste og mye annet, men etter en kort prøveperiode må du betale abonnement. Vær obs på at mange navn ble skrevet annerledes i USA enn i Norge, og ved digitalisering av kildene er det kommet inn mange skrivefeil.
Personer som er døde kan du finne i Social Security Index, ofte oppdatert helt til vår tid. Det samme gjelder de såkalte "obituaries" (nekrologer) som i stor utstrekning er søkbare (bl.a. på GenealogyBank). I nekrologene står det ofte svært nyttige opplysninger om familie, både foreldre og barn. Selv har jeg funnet mange tidligere ukjente fir- og femmenninger ved å finne deres navn i foreldrenes nekrologer. Så kan man med det utgangspunktet lete i f.eks. telefonkatalogen (white pages) og Facebook m.m. Dette er kanskje de beste verktøyene når det gjelder nålevende personer. Jeg har fått personlig kontakt med mange på denne måten.
mvh
leif erik otterå

Brukeravatar
Gunhild-Juliane Kåsene
Sted: ULEFOSS
Kontakt:

Legg inn av Gunhild-Juliane Kåsene » 24. august 2012 kl. 0.11

Nå vet ikke jeg hvilke årstall det er snakk om her, men folk født i 1930-årene, kan man være heldig å finne i telefonregistere, mange ganger dukker det opp adresser de seinere åra på Ancestry også.

Det går an å søke opp i whitepages i Amerika. Eneste er at det er en betalingsside, så greit å kjenne noen "overthere" som kan hjelpe deg.

Jeg har funnet 2 tlfnr siste uka faktisk på denne måten - disse to var født i 1939 og 1943 om jeg ikke husker feil. Det ene tlfnr fant jeg selv - all info var tilgjengelig og det andre måtte jeg få hjelp til fra en jeg kjenner i Alabama - der var deler av tlfnr ikke tilgjengelig. Når jeg tenker meg om hadde jeg kanskje litt flaks med disse to søstrene, for normalt står det "Private" på nålevende personer i slektstre på Ancestry.

Obitury er en fin måte å finne etterkommere på. De remser opp i lange baner om hvem som er barn (også etternavn til døtre etter de har gifta seg) og barnebarn som oftest. Finner man navn, så kan man være heldig å finne dem på Facebook.

Tja, ellers er det å komme i kontakt med noen som har dine slektninger i slektstreet sitt på Ancestry.com. Jeg har formidla kontakt mellom flere på den måten.

Ellers må du kanskje skaffe selve papirene for fødsel, gift, død. Da får du etter det jeg vet mer info enn det som vises på f.eks Ancestry.com. Dette koster gjerne noen dollar, men det er kanskje verdt det?

Håper dette var til litt hjelp i alle fall :)

gj14398
Sted: SANDVOLL

Legg inn av gj14398 » 26. august 2012 kl. 17.09

Takk for alle tips! Er det noko av dykk som har mykje erfaring med Ancestry? Eg nytter i dag MyHeritage, men er for å være ærlig ikkje heilt nøgd med tenestene deira, og har vurdert å skifte over til Ancestry. Har eg mykje igjen for det?

Brukeravatar
dn13859
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn13859 » 6. september 2012 kl. 15.43

Jeg har flere slektninger som utvandret til USA og Canada på tidlig 1900-tall og sliter noe fillern (parden my french!) med å finne disse noen som helst steder. Har mistanke om at folk 'amerikaniserte' sine navn og dermed forsvannt i mengden. Jeg har funnet noen 'treer', hvor det er nevnt at folk døde i Minnesota f.eks. Når det ikke er oppgitt ytterligere opplysninger er det utrolig vanskelig å finne dem.
Ancestry skulle jo være en måte å finne disse på, men det kreves betaling ganske 'fort', og det i form av årsabbonementer m.v. og kan fort koste en 'formue', og da blir det uinteressant.

Slektsforummet er en ganske bra greie å finne hjelp på, men referanser til 'betalingssider' er uinteressante, så det får 'ligge' til man kanskje plutselig finner en slektning på nettet, som kan hjelpe.

Jeg mener således, at f.eks. facebook er en genial løsning, så lenge man skal ha opplysninger. Søker man spesifikke navn på f. eks google, kanskje det dukker opp facebook-forbindelser der, men det hører til sjeldenhetene, at det skjer.

Bare lurer på om det finns nettsider, hvor man kan 'søke' uten at det skal koste en formue??
Noen som har erfaring med 'internasional' oppslagstavle, hvor man direkte kan søke i tillegg til DIS-norge??

M v h

Arne

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 6. september 2012 kl. 16.00

Hei,

Jeg fant denne siden for ett par dager siden. En del vet jeg er over 15 år gammelt (meg selv :D ), men en del virker mer oppdatert. Det kan være vært et forsøk siden det er gratis.

En annen side er denne som gir en oversikt over personer i folketellinger og andre kilder. Jeg har ikke hatt tid å gjøre så mange tester med den enda, men om den virker for andre vil jeg gjerne få beskjed.
Vennlig hilsen
Niels

Vigdis Jøsang
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Vigdis Jøsang » 6. september 2012 kl. 18.21

Niels skrev:Hei,

Jeg fant denne siden for ett par dager siden. En del vet jeg er over 15 år gammelt (meg selv :D ), men en del virker mer oppdatert. Det kan være vært et forsøk siden det er gratis.

Gratis? Jeg fikk beskjed om å betale for å se de opplysningene som ligger på de personene man søker opp :(

Mvh
Vigdis

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 6. september 2012 kl. 18.28

Jeg fant som sagt meg selv når jeg bodde i Illinois, men det kanskje er forskjellige data og de tar betalt for noe.
Vennlig hilsen
Niels

Svar

Gå tilbake til «Generelt»