Etisk rett å finne bortadopterte "hemmelige" barn?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Etisk rett å finne bortadopterte "hemmelige" barn?

Legg inn av 6820 » 29. januar 2006 kl. 19.21

I min slektsoversikt er der et hull, det er en gutt født på 1950-tallet. Det var min søster, som trolig av hensyn til familiens rykte, måtte adoptere bort sin sønn. I mange år har jeg visst dette men har vært i veldig tvil om å lete opp gutten/mannen. Jeg kjenner til tid og sted for fødsel - men aner ikke hvordan gå frem for å finne nålevende i så måte.

Min søster som var mange år eldre enn meg snakket aldri om det til meg - jeg var jo bare en lillesøster for henne og rakk aldri å bli kjent med henne som voksen, hun omkom for over 35 år siden.

For meg blir dette mest et etisk problem, - bør jeg forsøke å finne frem til mannen eller er det bare egoisme fra min side å gjøre det? Det er kanskje det siste som er vanskeligst. Jeg spør meg selv om ikke denne mannen, om han hadde ønsket det, hadde forsøkt å finne sin mor? Kanskje har har allerede fått vite at hun døde? Slik sett er jeg bare en tante som er omtrent jamngammel med han.

Er det andre som har grublet på noe lignende - og hva blir mest rett? :?: I forhold til slektsgranskingen min er ikke dette et problem, men jeg blir minnet om noe jeg savner å bli kjent med der det står "GUTT" i slektstavla. :?
Hilsen fra Marianne

dn18553
Innlegg: 263
Registrert: 1. desember 2004 kl. 19.59
Sted: OSLO

Re: Etisk rett å finne bortadopterte "hemmelige" b

Legg inn av dn18553 » 29. januar 2006 kl. 20.17

Dette er et viktig, men vanskelig spørsmål. Det finnes sikkert en del bortadopterte som bærer nag til sine biologiske foreldre og ikke er interessert i kontakt. Men som tante tror jeg din rolle i dette er enklere etisk sett, med tanke på at du som tredjeperson ikke har vært involvert i adopsjonen.

I fjernsynsprogrammet "Tore på sporet" har vi sett utallige lykkelige gjenforeninger mellom adopterte barn og deres biologiske foreldre, og det er tydelig at de fleste av deltakerne i dette programmet synes dette er positivt.

Såvidt jeg har forstått det, er det bare den som er adoptert som har rett til å vite hvem de biologiske foreldrene er. Hverken de biologiske foreldrene eller eventuelle etterkommere av den bortadopterte har denne retten. Men "Tore på sporet" viser jo at det langt fra er noen umulighet for foreldre eller slektninger av foreldre å finne igjen bortadopterte.
Mvh. Andreas Snildal
Moderator: Etniske minoriteter
Moderator: Troms
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
dn18569
Innlegg: 120
Registrert: 9. desember 2004 kl. 23.41
Sted: KNAPPER

Re: Etisk rett å finne bortadopterte "hemmelige" b

Legg inn av dn18569 » 30. januar 2006 kl. 13.59

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg gjort en innsats for å finne det savnede familiemedlemmet ditt!
Kanskje har din nevø forsøkt å finne sin mor, og gitt opp da han fant ut at hun var død? I det tilfelle, ville han sikkert sette pris på å finne slekt allikevel. Og uansett er han jo i dag godt voksen, og kan selv bestemme om han vil ha kontakt med deg/dere om du finner ham.
Jeg kjenner selv flere voksne, utenlandsadopterte barn, som nå i voksen alder synes det hadde vært artig å vite litt om opphavet sitt, selv om de ikke savner dem, og har hatt en flott barndom.

Mulig at din nevø er like nysgjerrig som deg?

Brukeravatar
Viggo Eide
Innlegg: 1053
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: BODØ
Kontakt:

Re: Etisk rett å finne bortadopterte "hemmelige" b

Legg inn av Viggo Eide » 1. februar 2006 kl. 0.55

Mange adopterte ønsker ikke å vite noe om sitt biologiske opphav, og det respekterer jeg fullt ut.

Likevel kommer vi fra tid til annen bort i historier om personer (gjerne enebarn) som når de rydder etter avdøde foreldre finner adopsjonspapirene sine. "Å hadde jeg bare visst dette før!", "Nå forstår jeg hvorfor...", "Dessverre, mine biologiske foreldre var død, da jeg fant det ut".

Personer som seint i livet får vite om sitt egentlige opphav kan også oppleve å få vite at andre visste det hele tiden uten å fortelle dem om det. Hemmelighold kan være vel så bittert som sjølve adopsjonen.

Personlig mener jeg at adopterte har rett til å vite at de er adoptert. Så får de sjøl bestemme hvordan de vil håndtere denne situasjonen. Men vite sannheten den bør de få.

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Etisk rett å finne bortadopterte "hemmelige" b

Legg inn av 6820 » 1. februar 2006 kl. 14.49

Hemmelighold kan være vel så bittert som sjølve adopsjonen.

Det er vel slike negative følelser jeg er redd for å vekke til live. Det er ting i livet man kanskje har like godt av ikke å vite?

En av de store forskjellene er at jeg er en tante, - ikke moren. Trolig det er derfor jeg ikke har gjort noen forsøk, fordi som tante kan mitt behov for å kjenne min nevø virke veldig egoistisk - (vel det er vel de fleste slike ting.... ), - og såvidt jeg vet har ikke han forsøkt å finne oss. Han var vel 13 år da min søster døde.

Men hvor skulle jeg begynne for å finne en person født på en gitt dato i 1957 i gitt by? Det er greit det gamle der kirkebøker er tilgjengelig, men alle gutter født et år i en stor by?

Kanskje jeg skulle forsøke .............. i det stille..
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
dn18569
Innlegg: 120
Registrert: 9. desember 2004 kl. 23.41
Sted: KNAPPER

Re: Etisk rett å finne bortadopterte "hemmelige" b

Legg inn av dn18569 » 1. februar 2006 kl. 15.34

Jeg lurer litt, når "Tore på Sporet" leiter, søker han etter f.eks gutt født år, enebarn, gamle foreldre.
Er det folkeregisteret han søker i da?

Jeg vet i alle fall at folkeregisterets oppføringer ikke er så sperret som vi gjerne tror. Min mor jobber i medlemsavdelingen i et stort fagforbund, og der abonnerer de på en rekke tjenester fra folkeregisteret. Er imidlertid ikke sikker på akkurat hva de der får opp, men jeg vet jeg har fått hjelp med å finne igjen adressen til ei gammal venninne.

Er det noen som vet om også privatpersoner kan abonnere på noe sånt? Om vi hadde tilgang på slike søkemetoder som Tore på Sporet bruker, ville det jo være enklere å finne ting som ligger opp mot vår egen tid/nåværende tid.

dn18553
Innlegg: 263
Registrert: 1. desember 2004 kl. 19.59
Sted: OSLO

Re: Etisk rett å finne bortadopterte "hemmelige" b

Legg inn av dn18553 » 1. februar 2006 kl. 18.56

Jeg har inntrykk av at metoden "Tore på sporet"-redaksjonen bruker i slike saker er at de ved hjelp av fødselsdato leter opp aktuelle kandidater, konsentrerer seg om de mest sannsynlige områdene og deretter kontakter de mest sannsynlige kandidatene. Jeg vet ikke hvor mange som ble født iløpet av en dag på 50-tallet, men antallet med samme fødselsdato er neppe så avskrekkende at det er en umulig oppgave å finne ut av. En forutsetning for å bruke denne metoden er selvfølgelig at man har tilgang til alle fødselsdatoer i Norge, og da kommer man vel ikke utenom Folkeregisteret.

dn18098
Innlegg: 244
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.54
Sted: HØNEFOSS

Re: Etisk rett å finne bortadopterte "hemmelige" b

Legg inn av dn18098 » 1. februar 2006 kl. 22.47

Du kan prøve Frelsesarmeen. Vet om en som ble født under krigen, sendt til Tyskland og deretter adoptert til Sverige. FA fant hennes halvbror og de har nå god kontakt.
Berit Gullbekk

dn36855
Innlegg: 1
Registrert: 21. november 2017 kl. 2.55
Sted: Tolvsrød

Re: Etisk rett å finne bortadopterte "hemmelige" b

Legg inn av dn36855 » 21. november 2017 kl. 3.01

Hei Marianne! Om man har fødselsdato OG "barnet" var i skattelista for 2001, er det en smal sak å finne vedkommende. Jeg har funnet mange bare i år. En hobby jeg har :-) MVH Eva (Eva M Jensen på facebook)

Eva Marie Jensen
Innlegg: 1
Registrert: 19. april 2021 kl. 4.30

Re: Etisk rett å finne bortadopterte "hemmelige" barn?

Legg inn av Eva Marie Jensen » 25. mars 2022 kl. 18.30

Har funnet flere adopterte siden sist jeg skrev her. På facebook må du nå ha med stedsnavn for å finne meg: Søk Eva M Jensen Tønsberg. Som før trenger jeg bare en fødselsdato og at vedkommende var i skattelista i 2001. Men ingen garanti for kontakt! De 50-100 personene sier alle "nei, jeg er ikke adoptert", det gjør også den adopterte dersom hen ikke vet om adopsjonen. 
 

Svar

Gå tilbake til «Generelt»