"I fieren beliggende vaahr" - Brygge, utlegg eller annen innretning for båt?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Knut Totland
Sted: Kyrksæterøra
Kontakt:

"I fieren beliggende vaahr" - Brygge, utlegg eller annen innretning for båt?

Legg inn av Knut Totland » 8. august 2021 kl. 21.41

Under transkribering av tingbok for Nordmøre (vårtinget i Halsa 1741), kom jeg over et ord jeg ikke har vært borti før, nemlig "vaahr". Slik jeg forstår det, er det en eller annen innretning som ble brukt da man la til land med båt.
Her er et lite, modernisert utdrag av teksten:

Fogd H. Hønne fant fornødent å proponere det den på hans eiende gård Halse og ved sjøen i fjæren beliggende "vaahr", hvortil almuen av Halse sogn, som bor på de andre over fjorden beliggende lande, når de kommer av sjøen og skal til land, enten ved kirketjenesten, tingene og tiendebyttets forsamlinger, for nærværende tid er så brøstfeldig og formedelst elde av sterk stormvær, så aldeles ruinert at verken fogden, når han fra tingreisene hjemkommer med Hans Kongelige Majestets oppebårne midler, enten på person eller gods kan vite seg trygg - særlig vår- og høstetingreisene.

Fogden mente at almuen måtte være med på å betale raparasjon av denne "vaahren".

Er det noen som har vært borti dette ordet før, eller som har en mening om hva det er snakk om her? 

Tingbok her, for den som ønsker å se originalen:
https://media.digitalarkivet.no/view/31155/63
(Starter på venstre side, ca. midt på)

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Re: "I fieren beliggende vaahr" - Brygge, utlegg eller annen innretning for båt?

Legg inn av Astrid Mollan » 8. august 2021 kl. 22.00

Det er sannsynligvis en vorr. https://no.wikipedia.org/wiki/Vorr I Kristiansund heter det Likvoren der kistene ble tatt i land da de skulle til Gomalandet gravsted. Folk ble ikke bløte på beina eller i skjørtekanten da den er skrå.  Jeg mener en vorr ble restaurert i Torjulvågen for få år siden. Om det skrives  som vorr med en eller to r vet jeg ikke. 

Astrid M

Knut Totland
Sted: Kyrksæterøra
Kontakt:

Re: "I fieren beliggende vaahr" - Brygge, utlegg eller annen innretning for båt?

Legg inn av Knut Totland » 8. august 2021 kl. 22.12

Aha! Dette gir mening, mange takk!

Wikipedia sier blant annet:
"En vorr er en hellende steinbrygge, bygd ved siden av ei båtstø eller en båtlenning, vanligvis utenfor et naust. Vorren er bygd slik at den gir tilflott for en båt såvel på flo som på fjære sjø. Men vorren gir også båtstøa le mot sjø og vind. Vorr kan bygges på den ene eller på begge sider av båtstøa. Ordet vorr har, ifølge Jon Bojer Godal, samme språklige opphav som ordene verje og verne. Vorren er en vernende mur omkring båtstøa. Men ordet forteller at den opprinnelige funksjonen var at vorren skulle beskytte båten eller skipet."

Svar

Gå tilbake til «Generelt»