Priser på kyr etc. omkring 1345 / før Svartedauden

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
gj11703
Sted: KYRKSÆTERØRA

Priser på kyr etc. omkring 1345 / før Svartedauden

Legg inn av gj11703 » 19. september 2016 kl. 0.50

I Diplomatarium Norvegicum har jeg kommet over et salgsbrev fra 1345, hvor kjøpesummen er satt til totalt 152 mark forngild.

Det jeg er ute etter, er en måte å visualisere kjøpesummen på.

Jeg har kommet frem til at man for denne summen kunne få 456 lauper smør, altså drøye to tonn. Men jeg skulle gjerne hatt andre varer å sammenlignet med i tillegg.

Er det noen som for eksempel vet hvor mye man måtte gi for ei ku på denne tiden? Eventuelt andre varer?
Jobber på oppdrag fra Hemne Historielag med en Bygdebokserie for Heim kommune (tidligere Halsa, Hemne og deler av Snillfjord), planlagt utgitt i 6 bind fra 2025-2030.

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Sted: TOLVSRØD

Re: Priser på kyr etc. omkring 1345 / før Svartedauden

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 19. september 2016 kl. 11.57

Hei
.Jeg kan nok ikke hjelpe deg med rett svar, men jeg vedlegger en fil jeg har fra Kjell Nilsen i Fyllingsdalen om gamle mål o.lign. Heller ikke den kan vel gi deg svaret, men det er mye rart som kanskje kan hjelpe :)

Ulf S
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 19. september 2016 kl. 18.09

Knut skrev:I Diplomatarium Norvegicum har jeg kommet over et salgsbrev fra 1345, hvor kjøpesummen er satt til totalt 152 mark forngild.

Det jeg er ute etter, er en måte å visualisere kjøpesummen på.

Jeg har kommet frem til at man for denne summen kunne få 456 lauper smør, altså drøye to tonn. Men jeg skulle gjerne hatt andre varer å sammenlignet med i tillegg.

Er det noen som for eksempel vet hvor mye man måtte gi for ei ku på denne tiden? Eventuelt andre varer?

Asgaut Steinnes har skrive noko om det, t.d. her:
http://www.nb.no/nbsok/nb/3f05bc40a57fe ... index=5#25

Merk: Det er ei stund sidan 1927, og andre ting kan ha kome fram i mellomtida.

Sigvald Hasund kan også ha skrive noko om det.

Det må vel seiast at kyr no og då ikkje er heilt det same. Ikkje smør heller...

Brukeravatar
gj11703
Sted: KYRKSÆTERØRA

Legg inn av gj11703 » 19. september 2016 kl. 20.00

Mange takk begge to!

Steinnes skriver at det gikk ei "gild ku" for en forngild mark. Da blir det greit å sammenligne.

I arveskiftene fra 1600-tallet og fremover, ser vi at prisen på kyrne varierte stort, men som oftest så var det en standardisert pris på ei "god" ku også da.

Dokumentet med mål og benevnelser kan bli fin å ta frem i flere sammenhenger ser jeg.
Jobber på oppdrag fra Hemne Historielag med en Bygdebokserie for Heim kommune (tidligere Halsa, Hemne og deler av Snillfjord), planlagt utgitt i 6 bind fra 2025-2030.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»