Tidfesting av uniform

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
Torill Enge
Sted: TØNSBERG

Tidfesting av uniform

Legg inn av Torill Enge » 6. desember 2015 kl. 20.20

Jeg har et gammelt bilde jeg prøver å tidfeste litt mer nøyaktig enn pluss minus 1900. (Jeg har ingen sikker identitet på personene på bildet.)
Bildet er tatt utendørs på en gård i Ramnes kommune i Vestfold. Det er godt mulig kameraet som ble brukt var kjøpt i Amerika.
Men spesielt lurer jeg på hva slags uniform den ene mannen bærer, og om den bæres evt. av menig eller befal. Kan det være en mulighet for at det er en jernbaneuniform - eller annen funksjonæruniform?
Er det noen som har noen innspill?

Vennlig hilsen
Torill Enge
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn23027
Sted: MANDAL

Re: Tidfesting av uniform

Legg inn av dn23027 » 11. desember 2015 kl. 2.48

Jeg tror det er militæruniform og menig, men det er jo litt vanskelig når man ikke ser alt.

Her er et fra ca 1884 der lua likner, men ditt bilde er nok nyere:
http://www.oslobilder.no/OMU/OB.F18336y?query=%22militær%22&page=2&count=208&search_context=1&pos=179

Når jeg ser på kvinneklærne og frisyrene, ville jeg plassert dem 1900-1910. Basert på at man fremdeles var litt "victorianske" på den tiden..håret skulle settes opp, og den frisyren gikk igjen. Dessuten likner det veldig på noen bilder fra den tiden av kvinner i min egen slekt. Det blir likevel litt usikkert...

Men en ting er jeg bortimot skråsikker på: Han i uniform er bror til jenta foran ham, for likheten mellom akkurat de 2 er helt enorm :)

Mvh
Linda

Brukeravatar
Torill Enge

Legg inn av Torill Enge » 13. desember 2015 kl. 0.42

Takk for svar, Linda! :-) Er enig i tankene dine.
Mvh
Torill

gj12185
Sted: OSLO

Legg inn av gj12185 » 13. desember 2015 kl. 4.56

Lensmennene og landpostbudene hadde også egne uniformer, på politimuseet finnes beskrivelser, og postmuseet holder til på Maihaugen ved Lillehammer. Ta også en titt på disse 2 praktbindene fra Knut Erik Strøm med over 1600 bilder: 'Til fotografen i uniform' som omhandler norske miltære uniformer fra alle forsvarsgrener, samt sivile etater og private uniformer. De kan kanskje lånes gjennom nærmeste bibliotek.
forsvaretsmuseer.no/Forsvarsmuseet/Forskning/Resultatene-av-forskningen/To-nye-boeker-fra-Forsvarsmuseet-i-desember
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Brukeravatar
Torill Enge

Legg inn av Torill Enge » 13. desember 2015 kl. 14.28

Takk for svar med fin lenke! :-)
Mvh Torill

Svar

Gå tilbake til «Generelt»