Folketellingen 1865

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
Anita Nielsen
Sted: OSLO

Folketellingen 1865

Legg inn av Anita Nielsen » 18. november 2014 kl. 18.20

Vet ikke hvor jeg skal stille dette spm., men tar sjansen her;

Prøver å finne aner ved denne FT, skriver for-/etternavn og søker fylker, også alle, men får bare 0 treff på resultat.
Er blitt fortalt at det er lurt å legge inn minst mulig opplysninger, og heller bla seg i gjennom treffene, men lurer nå på om andre har bedre råd?
Mvh Anita

Anne Lisbeth Stavland
Sted: BREMNES

Re: Folketellingen 1865

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 18. november 2014 kl. 18.52

Det er sikkert mange som har gode råd her, men eg kan no begynna. Dersom eg skal søka etter Karl Johannessen f 1885 i Haugesund.

Då vil eg skriva:

*arl evt inneholder arl

Begynner på "johan"

Fødselsår begynner på 188 evt 188*

Fødestad inneholder "sund"

Kanskje litt omstendig meiner mange, men du spare deg for mange forsøk meiner eg.

Karl kan også skrivast Carl, Johannessen kan skrivast Johanesen osb.

Har sett haugesund blitt skreve Hougesund.
Mvh
Anne Lisbeth

Brukeravatar
Anita Nielsen

Legg inn av Anita Nielsen » 18. november 2014 kl. 19.04

Tusen takk for tipset! :)
Mvh Anita

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 18. november 2014 kl. 23.19

Problemet er at du kan søke i folketellinga for 1865 på 3 forskjellige steder, med 3 forskjellige måter å søke på; rhd.uit.no , gamel digitalarkivet (som fases ut ettehvert) og nye Digitalarkivet.
Siden du kanskje er ny (?) så kan det kanskje være like greit å droppe det gamle digitalarkivet?

Hvis du starter på http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet vil du se på høyre side en veldig nyttig link - "Hjelp til søking".
Klikk på den, og så dår du opp de lovlige søkemåtene på venstre side, med eksempler.
Veldig nyttig.
Det jeg savner mest er muligheten til å bruke en * midt inne i et ord.
Vil du søke etter Olsen, Olesen, Olssen, Olsson, + evnt andre varianter ville du da kunnet skrive f.eks. Ol*s*n , og fått opp alle disse (+ sikkert en del andre på kjøpet).
Det er alltid best å begynne vidt med søk, og så snevre inn etterhvert, hvis det blir for mange treff til å bla igjennom dem.

* og | er kanskje de nyttigste tegnene å bruke?
Cris*|Kris*|Chris* får f.eks. frem forskjellige skrivemåter i samme søket.

gj12185

Legg inn av gj12185 » 19. november 2014 kl. 2.50

Problemet er at du kan søke i folketellinga for 1865 på 3 forskjellige steder

Nei, 4, du glemte at den ligger i skannet versjon også. (men stedet er Digitalarkivet, så skal vi si 3,5?) :D
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 19. november 2014 kl. 10.45

Siden det er spørsmål om søking, så er jo den skannede utgaven ikke aktuell. Den er ikke søkbar - der må man bla seg frem :wink:

Mvh
Else B.

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 19. november 2014 kl. 12.38

Else skrev:Siden det er spørsmål om søking, så er jo den skannede utgaven ikke aktuell. Den er ikke søkbar - der må man bla seg frem :wink:

Og av og til er det faktisk ganske nyttig å bla litt også, hvis man vil ha med seg hver minste lille bit av info. Jeg har flere ganger funnet ekstra info der som ikke har overlevd transkriberingen.

Anne Lisbeth Stavland
Sted: BREMNES

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 19. november 2014 kl. 13.47

:) Ikkje heilt enig med Bjørn Kåre her om å droppa "gamle digitalarkivet"

Eg har jobba med slektsgransking i 12 år (sikkert mange meir erfarne enn meg :wink: ), men eg synest da er best. Fordi der kan du sjå kim som bur på ein bestemt gard. Da kan du ikkje på nye arkivet.
Mvh
Anne Lisbeth

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 19. november 2014 kl. 15.37

Anne skrev::) Ikkje heilt enig med Bjørn Kåre her om å droppa "gamle digitalarkivet"

Eg har jobba med slektsgransking i 12 år (sikkert mange meir erfarne enn meg :wink: ), men eg synest da er best. Fordi der kan du sjå kim som bur på ein bestemt gard. Da kan du ikkje på nye arkivet.

Poenget mitt var at om hun skulle lære seg å søke fra scratch så var det liten vits i å satse på det gamle digitalarkivet, som har blitt annonsert gjentatte ganger at skal forsvinne. At de som er "avhengige" fortsetter å bruke det er ikke så rart, men det handler nok mye om hva man er vant til. Det er f.eks. absolutt ikke noe problem å finne alle de som bor på samme gård i nye digitalarkivet heller...

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 23. november 2014 kl. 2.03

Jeg bruker stort sett kun Registreringssentral for Historiske data, og har vel nærmest gitt opp å søke i folketellinger på Digitalarkivet:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/fo ... inger.aspx

Den fortsetter vel også å eksistere etter årsskiftet 2014/2015 tror jeg iallefall

gj12185

Legg inn av gj12185 » 24. november 2014 kl. 3.40

Du tok meg der, Else! :D Jeg er også enig i at det er lurt å 'bla' litt i de skannede versjonene. Jeg har faktisk allerede rapportert transkriberingsfeil i folketellinger etter at de kom i skannet utgave så man kunne sammenligne!

Fordi der kan du sjå kim som bur på ein bestemt gard. Da kan du ikkje på nye arkivet.

Jeg er ikke helt enig Anne Lisbeth og Anne Lise, hvis du er i Digitalarkivet og legger inn et gårdsnavn, gjerne med | og * for å skille forskjellige stavemåter, og krysser av for 'Eiendomssøk', så får du opp en mengde gårder, og da kan du bare klikke på de forskjellige for å se hvem som bor der. Velger du 'Avansert eiendomssøk', kan du avgrense søket på et utall måter. Det vil også komme opp resultater fra flere kilder enn i RHD, så man kan følge bosetningen over en lengre periode.

Jeg tror det har litt med vane å gjøre, ihvertfall var det sånn for meg, det er jo så veldig forskjellig fra hva man er vant til. Jeg anbefaler både deg og Anne Lise å finlese hjelpefila og etterpå leke litt med de nye mulighetene, så blir dere eksperter før dere vet ordet av det! :D

Anita, kan du fortelle oss hva du søker etter, så kan vi kanskje bistå med litt mere konkrete forslag til søkemåte?

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 26. november 2014 kl. 2.43

Jeg blir nok aldri noen ekspert på å søke i det nye søkesystemet på Digitalarkivet, men å lese kirkebøker, skifter osv. går stort sett greit. Dem har jeg lest veldig mange av etter hvert. Er ikke fullt så flink med pantebøker, tingbøker osv, men har "øvd" noen år sporadisk der også og rullet mang en mikrofilm før det ble scannet

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 26. november 2014 kl. 2.49

Jeg syns det er irriterende at det gamle søkesystemet skal legges ned. Det fungerte og fungerer godt for meg. Så savner jeg veldig det gamle brukerforumet på Digitalarkivet(det som var før januar 2011). Det er veldig synd at det ikke vedlikeholdes lengre, og der var det også debattnummer. Da ble det veldig enkelt å legge inn debattnummeret som kilde i slektsprogrammet. Er på Digitalarkivets brukerforum nå også, men likte meg mye bedre der før.

Brukeravatar
Anita Nielsen

Legg inn av Anita Nielsen » 21. mars 2015 kl. 18.25

Hei igjen!
En stund siden sist denne diskusjonen var i gang, men jeg har ennå ikke funnet min tipptippoldefar etter at han er meldt utflyttet til Kristiania 1842 fra Romedal.
Jeg har følgende opplysninger;
Anders Eriksen Fosbierget, uekte født av mor Oliv Ericsdatter Fosbierge, 6.1.1811, Romedal.
Døpt 27.2.1811 i Tomter kirke.
Far Erik Andersen, sendt i militæret i København.

Konfirmert i Tomter kirke 1825

Konstituert klokker/kirkesanger i Talvig menighet, Alten 1832-42.

Giftet seg samme sted i 1838 med Anne Christine Trondsdatter, Kristiania og fikk sønnen Lars Bolschak Foss samme år, døpt i 1839.

Utflyttet fra Romedal 1842.

Hans sønn giftet seg senere i Kristiania, men hans kone og sønn er ikke nevnt i notatet om hans utflytting fra Romedal, heller ikke om han er gift, skilt, enkemann.

Lurer på hvor han ble av og hvor/når han døde? Fint om dere som vet hvordan dere kan lete, kan hjelpe meg med dette.
På forhånd takk!
Mvh Anita

Tore Haraldsen Trollsaas
Sted: LILLESTRØM

Legg inn av Tore Haraldsen Trollsaas » 21. mars 2015 kl. 21.37

Har du funnet noen kirkebokinnføring ang. vigselen til sønnen Lars Bolschak Foss og Mathilde Emilie? Står kanskje hvor faderen da oppholder seg?

Brukeravatar
Anita Nielsen

Legg inn av Anita Nielsen » 22. mars 2015 kl. 21.03

Ja, de er gift i Trefoldighetskirken 4. juni 1866, nr. 63, men her står kun farens navn, Anders Eriksen Foss, uten stedsangivelse.
Mvh Anita

gj12185

Legg inn av gj12185 » 22. mars 2015 kl. 21.43

Hei Anita.
Fint om du legger ved lenker til funnene dine, i den gamle faksede kirkeboksiden velger du Bildeinformasjon, og så kopierer du inn adressen ved Permanent sidelenke. I de nye skannede sidene velger du den som står i ruten ved Brukslenke for sidevisning.

Jeg fant lysningen til Lars Bolschak Foss og Mathilde Emilie Hansen, men det står ikke noe der, nr 55, 1866:
https://media.digitalarkivet.no/kb20061009020445

Forøvrig flyttet Anders Eriksen fra Romedal til Kristiania i 1842.

Her er familien til Lars Bolschak Bolschak Foss i FT1875 (det er jo bra at han fikk et ekstra mellomnavn!)
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 2055076725

I FT1885 er han omdøpt til Lars Bolsehak? Foss
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 3257091914

Det er en enke Anne Christine Eriksen i Kristiania i FT1865, beregnet fødselsår 1812
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8027015647
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Anita Nielsen

Legg inn av Anita Nielsen » 23. mars 2015 kl. 17.09

Tusen takk! Det skal jeg huske på.
Eller kan alder til enken stemme med Anders Eriksen Foss', men Fossnavnet mangler. Kan jobbe videre her 😊👍
Mvh Anita

gj12185

Legg inn av gj12185 » 24. mars 2015 kl. 16.41

Du bør vel ta i betraktning at dette var en overgangstid når det gjaldt navnebruk. Loven som påbød faste slektsnavn kom i 1922, men i byene hadde det allerede blitt vanligere med faste navn, og da var det fortsatt en viss valgfrihet. Foss er jo dessuten en omskriving av det opprinnelige Fosbierget, så det er ikke sikkert Anne Christine ville bruke den delen av navnet som hun kanskje følte bare var knyttet til stedet som ektemannen opprinnelig kom fra. Det ville jo på denne tiden fortsatt være like naturlig om hun hadde brukt pikenavnet Tronsdatter som etternavn.
Det er mange kirkebøker for Oslo som ikke er transkribert enda, så det kan hende du må sette deg ned med en stor kopp kaffe, og begynne å finlese alle listene over begravede i Oslo i perioden 1842-65 for å finne Anders Eriksen... :D

Svar

Gå tilbake til «Generelt»