Kvinner og førerkort
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Kvinner og førerkort
Min mor (f 1912) var visstnok en av svært få kvinner som tok sertifikat for bil ca 1930. Hvor kan jeg finne opplysninger om kjønnsfordeling når det gjelder sertifikat på denne tiden og tidligere? Vet heller ikke hvor jeg kan finne opplysninger om min mors sertifikat spesielt. Noen som kan gi meg tips?
- Kari Sandberg
- Sted: HAMAR
Re: Kvinner og førerkort
Statistikk om kjønnsfordeling finner du kanskje hos Statistisk Sentralbyrå.
Når det gjelder ditt spørsmål nr. 2, skal disse arkivene (hvis de er bevart) befinne seg hos det lokale statsarkiv.
Når det gjelder ditt spørsmål nr. 2, skal disse arkivene (hvis de er bevart) befinne seg hos det lokale statsarkiv.
-
- Sted: ÅMOT
Hei,
Far min ble født i 1911 og tok førerkort i 1929. Han var bosatt i Drammen og info om førerkort fant jeg i arkivet etter Drammen Politikammer, Førerkortprotokoll 3 som befinner seg på Statsarkivet Kongsberg.
Se det vedlagte med tanke på hva slags info du kan vente å finne i protokollen.
Hvis du vet hvor din mor var bosatt i 1930 kan du sikkert spore opp arkiv etter det aktuelle politikammer ved et søk i Arkivportalen.
Far min ble født i 1911 og tok førerkort i 1929. Han var bosatt i Drammen og info om førerkort fant jeg i arkivet etter Drammen Politikammer, Førerkortprotokoll 3 som befinner seg på Statsarkivet Kongsberg.
Se det vedlagte med tanke på hva slags info du kan vente å finne i protokollen.
Hvis du vet hvor din mor var bosatt i 1930 kan du sikkert spore opp arkiv etter det aktuelle politikammer ved et søk i Arkivportalen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Astrid Mollan
- Sted: KRISTIANSUND N
Hvis du finner statistikk over andel kvinner, kan du sette det inn her? Jeg er ikke så sikker på at andelen kvinner med sertifikat var så lav på denne tiden. Selv har jeg en oldemor med datter som drev skyssforretning med bil fra ca 1910. På amerikanske filmer fra mellomkrigstiden ser vi kvinner kjører bil.
Astrid M
- Else Berit Rustad
Ifølge "Norges Historie" (Cappelens forlag, 1978), bind 12, side 158, var Norges første kvinnelige bilist Thekla Hiorth. Det er et bilde av henne i boken, sittende i en Locomobil Style 2 fra 1902.
Men om hun hadde sertifikat eller ei, vet jeg jo ikke
Mvh
Else B.
Men om hun hadde sertifikat eller ei, vet jeg jo ikke

Mvh
Else B.
Takk for nyttige svar! Jeg kontakter statsarkivet for å finne ut om min mors sertifikat.
Googlet "kvinner sertifikat" og fant noen artige bilder av de første kvinnelige bilførerne og deres håndskrevne førerkort - helt tilbake til starten av 1900-tallet - så det fantes noen pionerer blant kvinnene også.
Vedr statistikken: Emnet "De første bilene i Norge" gikk her på forumet for et år siden: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=121345 (håper linken fungerer!). Her er det flere linker til interessante nettsteder, bl a "Bilboken for 1922-1925-1930" med oversikt over alle bileiere/type bil i Norge, fordelt på bilnr-områder. For Lillehammer/Fåberg 1925 fant jeg ut at det var registrert 152 kjøretøy: 70 personbiler, 45 drosjer, 5 kombibiler(varebil/personbil), 8 rutebiler, 11 lastebiler, 13 varebiler. Kun TO kvinner blant disse bileierne - den ene oppført som Fru slagter -- m/varebil. Om de også KJØRTE bilen, vet vi ikke! I 1930 står også min bestefar oppført som bileier, men han døde i 1929. Min mormor, som var enke, kjørte aldri bil. Men det gjorde altså min mor - antagelig fra ca 1930.
Googlet "kvinner sertifikat" og fant noen artige bilder av de første kvinnelige bilførerne og deres håndskrevne førerkort - helt tilbake til starten av 1900-tallet - så det fantes noen pionerer blant kvinnene også.
Vedr statistikken: Emnet "De første bilene i Norge" gikk her på forumet for et år siden: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=121345 (håper linken fungerer!). Her er det flere linker til interessante nettsteder, bl a "Bilboken for 1922-1925-1930" med oversikt over alle bileiere/type bil i Norge, fordelt på bilnr-områder. For Lillehammer/Fåberg 1925 fant jeg ut at det var registrert 152 kjøretøy: 70 personbiler, 45 drosjer, 5 kombibiler(varebil/personbil), 8 rutebiler, 11 lastebiler, 13 varebiler. Kun TO kvinner blant disse bileierne - den ene oppført som Fru slagter -- m/varebil. Om de også KJØRTE bilen, vet vi ikke! I 1930 står også min bestefar oppført som bileier, men han døde i 1929. Min mormor, som var enke, kjørte aldri bil. Men det gjorde altså min mor - antagelig fra ca 1930.

fant noe her
http://tidsskriftet.no/article/2123007/
Det vil alltid kunne være diskusjon om hvilke krav som skal stilles for å få ha førerkort. I 1927 (vi hadde 14 700 biler i 1924) hadde man begynt å fire på tidligere klare medisinske krav som skulle oppfylles. Men ikke alle var enig i det (Tidsskr Nor Lægeforen 1927; 47: 265 – 6).
http://tidsskriftet.no/article/2123007/
Det vil alltid kunne være diskusjon om hvilke krav som skal stilles for å få ha førerkort. I 1927 (vi hadde 14 700 biler i 1924) hadde man begynt å fire på tidligere klare medisinske krav som skulle oppfylles. Men ikke alle var enig i det (Tidsskr Nor Lægeforen 1927; 47: 265 – 6).
mvh Grete A.K.
Jeg sendte mail til KNA om emnet kvinner/førerkort. Her er svaret.
(Jamen god og rask service!!):
Her er litt informasjon om bilhistorie/kvinner:
Med motorvognlov av 1913 kom kravet om førerkort.
Skuespiller Gerda Ring var første kvinnelige innehaver av førerkort (etter 48 menn).
Før den tid var det bilen som var sertifisert og hadde kjøretillatelse.
En eller flere fikk autorisasjon til å kjøre akkurat den og bare den bilen.
Frk. Tekla Hiort, datter av Norges første bilforhandler Fredrik Hiort kjørte allerede 1902 som Norges første kvinnelige bilist.
Anna Wærøe var Norges første bileier, hun fikk i 1905 en Oldsmobile.
Det ser ikke ut til at det finnes noen statistikk fra ca. 1910-40-tallet, men vår ekspert skal undersøke dette nærmere.
Det var politiet som hadde ansvaret i den tiden. Biltilsynet kom til i 1930-årene.

(Jamen god og rask service!!):
Her er litt informasjon om bilhistorie/kvinner:
Med motorvognlov av 1913 kom kravet om førerkort.
Skuespiller Gerda Ring var første kvinnelige innehaver av førerkort (etter 48 menn).
Før den tid var det bilen som var sertifisert og hadde kjøretillatelse.
En eller flere fikk autorisasjon til å kjøre akkurat den og bare den bilen.
Frk. Tekla Hiort, datter av Norges første bilforhandler Fredrik Hiort kjørte allerede 1902 som Norges første kvinnelige bilist.
Anna Wærøe var Norges første bileier, hun fikk i 1905 en Oldsmobile.
Det ser ikke ut til at det finnes noen statistikk fra ca. 1910-40-tallet, men vår ekspert skal undersøke dette nærmere.
Det var politiet som hadde ansvaret i den tiden. Biltilsynet kom til i 1930-årene.