Gift før konfirmert?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Jan Lasse Eilertsen
Sted: TRONDHEIM

Gift før konfirmert?

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 13. februar 2010 kl. 18.16

Hei,

hvordan var reglene for gifte og konfirmasjon i gamle dager - måtte man være konfirmert for å kunne gifte seg?

Jeg ser at konfirmasjonsalderen på 17-1800-tallet gjerne var 18-20 år, og det ville jeg tro var gifteklar alder.
Grunnen til at jeg spør er at jeg prøver å finne dåpen til en person jeg kjenner vielsen til med eliminasjonsmetoden. En av kandidatene blir konfirmert året etter vielsen, men passer ellers rimelig bra. Er dette en kandidat jeg trygt kan stryke av lista?

mvh
Jan

dn20182
Sted: FYRESDAL

Re: Gift før konfirmert?

Legg inn av dn20182 » 13. februar 2010 kl. 18.52

Fra Wikipedia:

I Norge ble konfirmasjon påbudt ved lov i 1736. Det ble lovfestet at alle i løpet av sin ungdomstid skulle konfirmeres gjennom en offentlig eksamen i den kristne tro og en kirkelig innvielse med håndspåleggelse og forbønn. Med påbudet ble konfirmasjonen en juridisk nødvendighet for full inntreden i det voksne samfunn. Ingen kunne tas ut til militærtjeneste, inngå ekteskap, være fadder ved dåp eller vitne i retten uten konfirmasjonsattest. Og dersom man ikke hadde møtt til konfirmasjon innen fylte 19 år, kunne man straffes med tukthus eller gapestokk. Om konfirmanten ikke besto den offentlige eksamenen i kirken ble han «attvist» og måtte konfirmeres på nytt neste år.

Grunnlaget for hva konfirmantene skulle kunne, var samlet i biskop Erik Pontoppidans bok «Sandhed til Gudfrygtighet». Full tittel: «Sandhed til Gudfrygtighet, udi en eenfoldig og efter Muelighed kort, dog tilstrekkelig Forklaring over Sal. Doct. Mort. Luthers liden Cathechismo, indeholdende alt det, som den, der vil blive salig, har behov, at vide og giøre». Boken presenterte 759 forklaringer på bibelske tekster, og under eksaminasjonen i kirken skulle konfirmanten være i stand til å gjengi disse ordrett. Konfirmanten skulle også høytidelig gjenta sine dåpsløfter.
Venleg helsing Kjetil

Jan Lasse Eilertsen
Sted: TRONDHEIM

Re: Gift før konfirmert?

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 13. februar 2010 kl. 19.01

Hei,

takk, dette var klart nok.

mvh
Jan

Svar

Gå tilbake til «Generelt»