Etterslekt: Interesse, system, metoder, m.m.
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Etterslekt: Interesse, system, metoder, m.m.
I hvilken grad har du interesse for etterslekta til folk i ikke rett opp-/nedadstigende linjer til deg selv og dine?
Si at du mer eller mindre tilfeldig (slik jeg selv gjorde, senest i dag - da jeg plutselig så annonsen for et
bestemt småbruk til salgs) kommer over opplysninger om din oldemors bror, hans kone og barn, bosted(er), o.a.:
Kontrollerer du opplysningene (finner kildehenvisninger)? Legger du det inn i slektsprogrammet som du bruker?
Dersom du ikke gjør dét, noterer du annetsteds? I så fall: Hvordan best nummerere/systematisere etterslekt på
en forståelig måte? Noen som kan anbefale et slags system, når man ikke bruker noe program, men foretrekker
å notere?
Dersom du tar vare på opplysninger vedrørende etterslekt - med hvilken/hvilke hensikt(er) gjør du det?
Dersom du ikke gjør det: Hvorfor ikke?
Hvilket/hvilke slektsprogram er best når det kommer til slik etterslekt, som nevnt her?
Si at du mer eller mindre tilfeldig (slik jeg selv gjorde, senest i dag - da jeg plutselig så annonsen for et
bestemt småbruk til salgs) kommer over opplysninger om din oldemors bror, hans kone og barn, bosted(er), o.a.:
Kontrollerer du opplysningene (finner kildehenvisninger)? Legger du det inn i slektsprogrammet som du bruker?
Dersom du ikke gjør dét, noterer du annetsteds? I så fall: Hvordan best nummerere/systematisere etterslekt på
en forståelig måte? Noen som kan anbefale et slags system, når man ikke bruker noe program, men foretrekker
å notere?
Dersom du tar vare på opplysninger vedrørende etterslekt - med hvilken/hvilke hensikt(er) gjør du det?
Dersom du ikke gjør det: Hvorfor ikke?
Hvilket/hvilke slektsprogram er best når det kommer til slik etterslekt, som nevnt her?
Re: Etterslekt: Interesse, system, metoder, m.m.
Kristine Tangen skrev:I hvilken grad har du interesse for etterslekta til folk i ikke rett opp-/nedadstigende linjer til deg selv og dine?
1- Kontrollerer du opplysningene (finner kildehenvisninger)? Legger du det inn i slektsprogrammet som du bruker?
Ja. Men jeg legger ikke nødvendigvis inn de som enkeltpersoner, men legger det inn i notatfelt på personene de går ut fra. Dessuten tar jeg og scanner annonsen eller teksten, eller lagrer den elektronisk på min PC, og lagrer også en lenke til dette fra notatet. Det kan være i arbeidet med rette linjer man har behov for å stadfeste om grandtanter og grandonkler lever. Da er dåpsinnførsler gode å ha. Det var jo i sånne sammenhenger man ofte tok frem slektninger. Jeg vil da gå etter kildehenvisninger men igjen, ikke nødvendigvis legge inn personene eller hendelsene, med mindre det er hendelse avgjørende for å bevise et faktum med en direkte ane.
2. Dersom du ikke gjør dét, noterer du annetsteds? I så fall: Hvordan best nummerere/systematisere etterslekt på
en forståelig måte? Noen som kan anbefale et slags system, når man ikke bruker noe program, men foretrekker å notere?
Jeg har en perm med "analoge" kilder, korrespondanse etc som nummeres. Således vil jeg være i stand til å finne ut hvor jeg har lagt ting. Om jeg får f.eks en gedcom fil av noen, så tar jeg vare på den, og lager kanskje en egen Legacy familiefil for dette.
3. Dersom du tar vare på opplysninger vedrørende etterslekt - med hvilken/hvilke hensikt(er) gjør du det?
For at jeg senere skal ha tid til å følge slekters gang. Akkurat nå er jeg mest opptatt av de rette linjer, men dette kan endre seg over tid, og da ønsker jeg ikke å starte fra bunnen av når jeg gjennom mitt og andres arbeid har kommet over et godt utgangspunkt. Jeg har litt begreset med tid...
4. Dersom du ikke gjør det: Hvorfor ikke?
Se 3.
4. Hvilket/hvilke slektsprogram er best når det kommer til slik etterslekt, som nevnt her?
De fleste programmer er utmerket til både aner og etterslekt, til dybde og bredde. Se her for mer info om programmer som vil virke:
http://www.disnorge.no/slektsprogr/index.html
Mvh
Petter Stene
Klart jeg noterer informasjoner om oldemors bror og hans familie og etterkommere. Det er på den måten jeg finner mine menninger. Jeg syns det er adskillig artigere å finne fram til levende slekt enn å grave seg ennå et ledd bakover.
Hvis du bruker et vanlig slektsprogram, vil det også håntere etterslekt. Du trenger derfor ikke lage egne systemer for å holde orden på dette. Blant annet vil du kunne få oversikt over alle etterkommerne til f.eks. dine tippoldeforeldre eller hva slektskapet er mellom to individer i basen din.
Hvis du bruker et vanlig slektsprogram, vil det også håntere etterslekt. Du trenger derfor ikke lage egne systemer for å holde orden på dette. Blant annet vil du kunne få oversikt over alle etterkommerne til f.eks. dine tippoldeforeldre eller hva slektskapet er mellom to individer i basen din.
Torill Johnsen skrev:Klart jeg noterer informasjoner om oldemors bror og hans familie og etterkommere. Det er på den måten jeg finner mine menninger. Jeg syns det er adskillig artigere å finne fram til levende slekt enn å grave seg ennå et ledd bakover.
Men, når man finner et ledd bakover i tid, så får diu enda flere -menninger å grave frem

På det viset blir man heldigvis ikke "arbeidsledig"

Godt nyttår!
Torill Johnsen skrev:Hvis du bruker et vanlig slektsprogram, vil det også håntere etterslekt. Du trenger derfor ikke lage egne systemer for å holde orden på dette. Blant annet vil du kunne få oversikt over alle etterkommerne til f.eks. dine tippoldeforeldre eller hva slektskapet er mellom to individer i basen din.
Jeg vil svært gjerne ha et funksjonelt system over "manuelle nedtegnelser". Dette ikke
minst for å (også) sikre meg best mulig mot å miste data. Noe som dessverre har skjedd
meg to ganger i løpet av årene

Heretter vil jeg bruke både slektsprogram + dobbel backup, ja.
Og for meg er det veldig viktig å notere ned vedrørende all etterslekt; så er dét sagt.
Som Alf sier - da blir man heldigvis ikke 'arbeidsledig', heller

Dessuten får man jo - 'variasjon i arbeidet'

Pleier dere å forsøke og få kontakt med menninger...?
Helt enig med deg i å notere alt. Samtidig er det viktig å ha alt på et sted. Jeg skriver av det jeg finner andre steder og sørger for at all info er i slektsprogrammet. Det sparer meg for mye slit. Og det gir meg utrolig oversikt.
Artig spørsmål!
Jeg tenker ofte at hvis jeg eksempelvis har en tippoldemor omkring 1850, så er best mulig oversikt over hennes onkler, tanter, nieser og nevøer, i det hele tatt hennes slekt noen ledd i alle retninger - en viktig faktor for å forstå hvordan hun hadde det og levet sitt liv. Derfor er jeg ganske raus slik, og noterer det meste. Og dermed blir jeg aldri ferdig.....
- Jarl -
Jeg tenker ofte at hvis jeg eksempelvis har en tippoldemor omkring 1850, så er best mulig oversikt over hennes onkler, tanter, nieser og nevøer, i det hele tatt hennes slekt noen ledd i alle retninger - en viktig faktor for å forstå hvordan hun hadde det og levet sitt liv. Derfor er jeg ganske raus slik, og noterer det meste. Og dermed blir jeg aldri ferdig.....
- Jarl -
-
- Sted: STJØRDAL
Jeg har vel vært mest interessert i å forske på anene bakover, men begynner også etterhvert å ha en god del etterslekt på søsken av mine aner. Dette skyldes blant annet at jeg har forsket mye om aner med disses søsken for andre, og det i mange av de samme kilder som jeg har min slekt i. Dermed er det ikke til å unngå at jeg også kommer borti mine aner, og mye av det jeg da forsker for andre blir lagt inn i slektsprogrammet som etterslekt av søsken. Noe har jeg også lagt inn fra bygdebøker, og i enkelte tilfeller har jeg
bevisst lagt inn opp til i dag og nålevende slekt. Men dette har altså ikke vært noen hovedbeskeftigelse for meg. Det er fremdeles mest spennende å forske bakover i min slekt, men begynner etterhvert å komme så langt at jeg på enkelte grener vel ikke kommer noe lengre.
Ellers er det jo viktig å notere det en kommer over, og ikke minst notere kilder. Jeg har jo fått lagt inn ganske mye av kilder nå i mitt slektsprogram, men har måttet forske en del pånytt igjen fordi jeg ikke la inn kilder fra begynnelsen og ikke minst fordi jeg ikke hadde kilder til en del av det jeg forsket i de 4 årene jeg ikke hadde pc etter at jeg begynte med slektsforskning.
Når jeg lager dokumenter med anerapport så bruker jeg nummersystemet med den jeg forsker på som nr. 1, og foreldrene 2 og 3 og så dobbelt bakover, men er usikker på hvilket system som ville være best hvis jeg skulle skrive om etterslekt i dokument. Er ikke så ofte innom Slektsforumet, og er mer aktiv på Digitalarkivet
bevisst lagt inn opp til i dag og nålevende slekt. Men dette har altså ikke vært noen hovedbeskeftigelse for meg. Det er fremdeles mest spennende å forske bakover i min slekt, men begynner etterhvert å komme så langt at jeg på enkelte grener vel ikke kommer noe lengre.
Ellers er det jo viktig å notere det en kommer over, og ikke minst notere kilder. Jeg har jo fått lagt inn ganske mye av kilder nå i mitt slektsprogram, men har måttet forske en del pånytt igjen fordi jeg ikke la inn kilder fra begynnelsen og ikke minst fordi jeg ikke hadde kilder til en del av det jeg forsket i de 4 årene jeg ikke hadde pc etter at jeg begynte med slektsforskning.
Når jeg lager dokumenter med anerapport så bruker jeg nummersystemet med den jeg forsker på som nr. 1, og foreldrene 2 og 3 og så dobbelt bakover, men er usikker på hvilket system som ville være best hvis jeg skulle skrive om etterslekt i dokument. Er ikke så ofte innom Slektsforumet, og er mer aktiv på Digitalarkivet
Jarl V. Erichsen skrev:Artig spørsmål!
- Jarl -
Sett nå (rent hypotetisk) at det skulle vise seg/komme frem at denne din tippoldemors far fikk en datter, for eksempel
etter at han ble enkemann.
Du legger inn datteren, og opplysninger om moren til denne jenta. Går du deretter videre bakover, og søker å finne (og
legger inn) opplysninger om foreldrene til jentas mor (altså hennes besteforeldre på morssiden), og så videre på disse
igjen (foreldre, søsken o.a.), ved anledning?
(Jeg er utrolig dårlig til å forklare, vet jeg. Men håper at dere skjønner hva jeg mener, lell; også denne gangen

Og hva gjør dere andre i slike (og lignende) tilfeller?
-
- Sted: MOSS
- Kontakt:
Kristine Tangen skrev:Sett nå (rent hypotetisk) at det skulle vise seg/komme frem at denne din tippoldemors far fikk en datter, for eksempel
etter at han ble enkemann.
Du legger inn datteren, og opplysninger om moren til denne jenta. Går du deretter videre bakover, og søker å finne (og
legger inn) opplysninger om foreldrene til jentas mor (altså hennes besteforeldre på morssiden), og så videre på disse
igjen (foreldre, søsken o.a.), ved anledning?
(Jeg er utrolig dårlig til å forklare, vet jeg. Men håper at dere skjønner hva jeg mener, lell; også denne gangen)
Og hva gjør dere andre i slike (og lignende) tilfeller?
Tja... Jeg ville vel lagt inn den nye kona (evnt barnets mor om de ikke ble giftet) og alle opplysningene jeg raskt hadde funnet fram til. Men det er vel ikke sikkert jeg ville lagt like mye energi inn i denne greinen av slektstreet som på de greinene som står mer direkte på mitt tre.
Jeg prøver også å legge inn hele søskenflokker med så mange etterkommere som mulig hele veien. På den måten er det jo alltid noe å gjøre og alltid nye navn å legge inn. Selv om det jo noen ganger kan være vanskeligere å finne fram til personer i nåtid.
Jeg har både 6-, 7-, og 8-menninger i slektsdatabasen min, men dette er ikke folk jeg noen gang har møtt eller snakket med.
I tillegg må jeg vel nevne at jeg setter noe større krav til kildene på direkte aner enn på svært fjerne slektninger... For direkte aner leter jeg opp alt av kirkebøker og folketellinger, men for slektninger langt ute i slekten nøyer jeg meg noen ganger med sekundære kilder som bygdebøker eller slektsbøker... Skulle jeg mot formodning gå tom for arbeid med slekten har jeg jo mulighet til å lete opp disse fjernere slektningene også i kirkebøkene og folketellingene for å bekrefte funnene fra de sekundære kildene.
Sist redigert av Thomas Alexander Jenseg den 16. februar 2009 kl. 15.47, redigert 1 gang totalt.
Hei,
Jeg begynte med en ambisjon å få med så mange som mulig av mine nærmeste, opp til 5-menninger. Jeg mangler fortsatt en del, men håper med besøk fra USA i sommer å få med noen til.
Lengre bakover så har jeg tatt med en del søsken og deres barn osv og legger dem inn i slektprogrammet. Programmet jeg bruker legger til RIN og MRIN på personer og ektepar. Det legges til ved registrering. Med andre ord, det viser ikke til slektskap, bare hvor i databasen de ligger. Etter en del forsøk på nummerering så har jeg gjort mitt eget og legger inn som egendefinert nummer på personene i de rette linjene med Soza-Stradonitz nummer. For søsken legger jeg til en bokstav. (Min farmors søsken blir 5A, 5B osv). Deres barn 5A1, 5A2 - 5C1 osv, mine tremenninger blir derfor 5A1a - - - . Jeg bygger videre med alternative små bokstaver og nummer. Vanskeligheten blir når man får slektninger som gifter seg med hverandre.
Det er veldig få der jeg har lagt inn mer enn 4 slektsledd etter søsken till ane. Men jeg kjenner til en del 10-12 menninger, jeg har bare ikke kommet meg till å legge inn disse data. Det er kanskje et noe rotete system, men fordelen for meg er at jeg kan enkelt se fra hvilken ane en person er i slekt med meg.
Finner jeg data som er relativt sikre, folketellinger etc, så er det ikke så mye ekstra arbeid. Jeg har også som prinsipp å markere alle registreringer som ikke er sikre. Jeg kan da enkelt sortere de bort ved eksport eller utskrift.
Hvorfor jeg gjør det? Når jeg får tid, så kanskje jeg søker fram og kontakter flere av disse nå-levende n-menningene.
Mvh
Niels
Jeg begynte med en ambisjon å få med så mange som mulig av mine nærmeste, opp til 5-menninger. Jeg mangler fortsatt en del, men håper med besøk fra USA i sommer å få med noen til.
Lengre bakover så har jeg tatt med en del søsken og deres barn osv og legger dem inn i slektprogrammet. Programmet jeg bruker legger til RIN og MRIN på personer og ektepar. Det legges til ved registrering. Med andre ord, det viser ikke til slektskap, bare hvor i databasen de ligger. Etter en del forsøk på nummerering så har jeg gjort mitt eget og legger inn som egendefinert nummer på personene i de rette linjene med Soza-Stradonitz nummer. For søsken legger jeg til en bokstav. (Min farmors søsken blir 5A, 5B osv). Deres barn 5A1, 5A2 - 5C1 osv, mine tremenninger blir derfor 5A1a - - - . Jeg bygger videre med alternative små bokstaver og nummer. Vanskeligheten blir når man får slektninger som gifter seg med hverandre.
Det er veldig få der jeg har lagt inn mer enn 4 slektsledd etter søsken till ane. Men jeg kjenner til en del 10-12 menninger, jeg har bare ikke kommet meg till å legge inn disse data. Det er kanskje et noe rotete system, men fordelen for meg er at jeg kan enkelt se fra hvilken ane en person er i slekt med meg.
Finner jeg data som er relativt sikre, folketellinger etc, så er det ikke så mye ekstra arbeid. Jeg har også som prinsipp å markere alle registreringer som ikke er sikre. Jeg kan da enkelt sortere de bort ved eksport eller utskrift.
Hvorfor jeg gjør det? Når jeg får tid, så kanskje jeg søker fram og kontakter flere av disse nå-levende n-menningene.
Mvh
Niels
-
Jeg legger av og til inn foreldre på en som senere ble gift med en av mine forfedre eller formødre, men som regel ikke. Barnet som den anen får blir selvfølgelig lagt inn i slektsprogrammet. Jeg skrev jo tidligere at jeg legger inn etterslekt på søsken når jeg kommer over det, og forsker man for andre i de samme kilder som ble skrevet på steder der ens egen slekt holdt til så er det utrolig hva som kan dukke opp av etterslekt på søsken. Særlig når en leser kirkebøkene ganske nøye og intensivt som jeg gjør. Jeg legger også inn faddere, og er særlig nøye på det når det gjelder dem jeg har problemer med å komme seg videre på. Det har vist seg flere ganger at dette kunne være slekt, og har vært meg til hjelp for å komme bakover. Hvis jeg har hatt bygdebøker på fjernlån har jeg også passet på å legge inn det jeg da fant av etterslekt, men har kanskje ikke vært så nøye med å følge det opp når det gjelder bygdebøker o.a som jeg har selv. Regner med å jobbe mer systematisk med etterslekt på søsken senere.
Jeg har jo også etterhvert tatt en del kopier fra skifter på mikrofilm, men det har jeg til nå kun gjort på min egen slekt. I enkelte tilfeller har jo det også kommet dem jeg forsker for tilgode, hvis jeg har kommet frem til samme ane der som en av mine der jeg har kopi fra skifte. Også fra tingbøker fra mikrofilm har jeg tatt kopier. Har jo etterhvert bygget opp et slags lite "bibliotek" her hjemme med slektsbøker, bygdebøker, skifter(utgitt for Helgeland av Svein Edvardsen), innrulleringsmanntall utgitt av samme mann og kopier av et manntall og en matrikkel. Dette gir meg jo også muligheten til å hjelpe andre, og for meg er det ganske viktig.
Jeg har jo også etterhvert tatt en del kopier fra skifter på mikrofilm, men det har jeg til nå kun gjort på min egen slekt. I enkelte tilfeller har jo det også kommet dem jeg forsker for tilgode, hvis jeg har kommet frem til samme ane der som en av mine der jeg har kopi fra skifte. Også fra tingbøker fra mikrofilm har jeg tatt kopier. Har jo etterhvert bygget opp et slags lite "bibliotek" her hjemme med slektsbøker, bygdebøker, skifter(utgitt for Helgeland av Svein Edvardsen), innrulleringsmanntall utgitt av samme mann og kopier av et manntall og en matrikkel. Dette gir meg jo også muligheten til å hjelpe andre, og for meg er det ganske viktig.
-
Når jeg driver med slektsforskning for andre og følger deres aner med søsken, og da kommer inn på at disse blir etterslekt av mine så blir ganske mye av dette også registrert i mitt slektsprogram. Det blir jo da egentlig dobbeltført fordi jeg må legge det inn i det dokumentet jeg fører for den jeg forsker for, og i mitt slektsprogam. Jeg har ofte holdt på for folk som ikke har pc, og derfor er det også nødvendig å skrive det hele i dokument. Så
mye som jeg har holdt på med slektsforskning for andre i de samme kilder som ble ført for der min slekt bodde, så er det derfor naturlig at det blir en del etterslekt på søsken ført inn i mitt slektsprogram. Aner ikke hvordan jeg skal sette det hele i system, når jeg virkelig skal gå inn for å forske etterslekt på søsken.
mye som jeg har holdt på med slektsforskning for andre i de samme kilder som ble ført for der min slekt bodde, så er det derfor naturlig at det blir en del etterslekt på søsken ført inn i mitt slektsprogram. Aner ikke hvordan jeg skal sette det hele i system, når jeg virkelig skal gå inn for å forske etterslekt på søsken.
Anne Lise Hovdal skrev:Når jeg driver med slektsforskning for andre og følger deres aner med søsken, og da kommer inn på at disse blir etterslekt av mine så blir ganske mye av dette også registrert i mitt slektsprogram. Det blir jo da egentlig dobbeltført fordi jeg må legge det inn i det dokumentet jeg fører for den jeg forsker for, og i mitt slektsprogam. Jeg har ofte holdt på for folk som ikke har pc, og derfor er det også nødvendig å skrive det hele i dokument. Så
Systemet skal jo slektsprogrammet ta seg av, det er unødvendig med dobbelregistrering i dokumenter ved siden av registering i slektsprogrammet.
Rapporter fra slektsprogrammet vil ta med seg de personer som tilhører den aktuelle slekta, eksempelvis kan slektenes medlemmer gis forskjellig farge og forskjellige flagg/merkelapper og lagres i egne grupper.
Torleif Haugødegård
-
Når jeg forsker for andre, så er det jo ikke alle personer i det oppsettet som skal inn i mitt slektsprogram. Vet jeg kan lage egne databaser, men det har jeg ikke datakunnskaper til.
Blant annet derfor er det nødvendig med dokument for meg. Dessuten får jeg heller ikke lagt inn det slik som jeg ønsker i mitt slektsprogram, med historikk om gården som en ane er fra før jeg skriver om den anen. Det er sikkert mulig, men datakunnskapene mangler. Har også feil i programmet(har vært oppe flere ganger på nyhetsgruppe) som jeg har gitt opp å få rettet. Dessuten er det for meg en sikkerhet i å gjøre det, siden jeg ikke alltid er sikker på at backup gjøres riktig. Ja jeg vet at det skal kunne kontrolleres at en gjør det riktig, men der mangler også datakunnskapene. Hvis jeg skal prøve å gjøre noe utenfor det vanlige så er min erfaring at det blir bare problemer. Har jo lært noe i løpet av de 9 årene jeg har hatt pc da.
Blant annet derfor er det nødvendig med dokument for meg. Dessuten får jeg heller ikke lagt inn det slik som jeg ønsker i mitt slektsprogram, med historikk om gården som en ane er fra før jeg skriver om den anen. Det er sikkert mulig, men datakunnskapene mangler. Har også feil i programmet(har vært oppe flere ganger på nyhetsgruppe) som jeg har gitt opp å få rettet. Dessuten er det for meg en sikkerhet i å gjøre det, siden jeg ikke alltid er sikker på at backup gjøres riktig. Ja jeg vet at det skal kunne kontrolleres at en gjør det riktig, men der mangler også datakunnskapene. Hvis jeg skal prøve å gjøre noe utenfor det vanlige så er min erfaring at det blir bare problemer. Har jo lært noe i løpet av de 9 årene jeg har hatt pc da.
Anne-Lise, da syns jeg du skal få noen til å hjelpe deg med slektsprogrammet. Du skal kunne stole på at det håndterer informasjonen din på rett måte. Sånn som jeg oppfatter det du sier, så tror jeg du vil spare mye tid og plunder med å få programmet til å være en hjelper. Det er vel litt langt for deg til møtene i DIS-Salten, men ta kontakt med dem og hør om noen kan gi deg en håndsrekning.
Slektsprogrammer skal være en hjelp og dokumentasjon andre steder skal ikke være nødvendig. Faren er jo stor med alle mulige system når man driver dobbel bokføring. Men det er helt lov å si at man trenger hjelp.
Slektsprogrammer skal være en hjelp og dokumentasjon andre steder skal ikke være nødvendig. Faren er jo stor med alle mulige system når man driver dobbel bokføring. Men det er helt lov å si at man trenger hjelp.
Det første programmet jeg brukte, Genealogy on Display som jeg fant på PC Blue-arkivet på Arpanet omkring 1985, var et Basic-program med fysisk sperre på 500 personer, mens materialet jeg hadde inneholdt ca. 2000 fra tidligere manuell forskning, skoesker etc.
Så jeg måtte lage 6 databaser hvor meg selv om mine nærmeste fantes i alle basene og når noe nytt skjedde med mine nærmeste, så måtte opplysninger legges inn i alle 6 baser etc.
Da jeg fikk mitt slektsprogram som hadde kapasitet på mange millioner individer, så laget jeg et konverteringsprogram som laget om alle data i basic-filene til tekstfiler som kunne importeres direkte i slektsprogrammet, ikke helt ulikt Gedcom-filer.
Da oppdaget jeg fort at formålet med å holde alle baser ajour var kun noe som skjedde i teorien. Noe fantes i en base, noe annet om samme person i en annen base og brukte derfor mange uker på å skjøte sammen det hele til et felles største multiplum (or'et opplysningene) og så var det å gå over og sjekke at alt feilaktig ble fjernet.
Det opplegget du skisserer Anne Lise mener jeg likner i utgangspunktet det jeg opplevde.
Hva gjør du den dagen en nær slektning gifter seg, av alle ting med en av disse du kun har et dokument for og kanskje en slekt på mange tusen personer?
Da må du bruke masse tid på å legge dette inn i ditt slektsprogram, i stedet for å ha ført dette som egne slekter i din base. Og når bryllupsplanene blir kjent kan man være litt i forkant og skape en lenk mellom disse, og når første barnet kommer til verden er du klar til å lage en skikkelig dåpspresang til barnet, en anebok med alle slektninger og grafiske presentasjoner etc. om det er aktuelt. (Noen foretrekker arvesølv i dåpspresang til den nyfødte i stedet)
For en tid siden oppdaget jeg at datter til en av mine femmenninger på min fars side giftet seg med en femmenning av meg på min mors side. Det tok meg bare noen få sekunder å lete frem dem i hvert sitt koplingsvindu, skapte et gifte på en av dem, og dro så over med musa ektefellen, la inn barnet, og voila grunnlaget for en presang var lagt, som ble overrakt til ekteparet på familiestevnet på farens side hvor jeg var invitert
Det var jo også en morsom opplevelse å oppdage at kona var en jeg hadde pratet med flere ganger på bussen til Oslo, og faren til mannen kjente jeg også fra annet hold, uten å vite da at vi var slekt
Bruker du EN database for all forskning sparer du deg i fremtiden for masse plunder, ekstra-arbeide og ikke minst, masse tapt informasjon fordi du registrerte det hele på feil sted.
Så jeg måtte lage 6 databaser hvor meg selv om mine nærmeste fantes i alle basene og når noe nytt skjedde med mine nærmeste, så måtte opplysninger legges inn i alle 6 baser etc.
Da jeg fikk mitt slektsprogram som hadde kapasitet på mange millioner individer, så laget jeg et konverteringsprogram som laget om alle data i basic-filene til tekstfiler som kunne importeres direkte i slektsprogrammet, ikke helt ulikt Gedcom-filer.
Da oppdaget jeg fort at formålet med å holde alle baser ajour var kun noe som skjedde i teorien. Noe fantes i en base, noe annet om samme person i en annen base og brukte derfor mange uker på å skjøte sammen det hele til et felles største multiplum (or'et opplysningene) og så var det å gå over og sjekke at alt feilaktig ble fjernet.
Det opplegget du skisserer Anne Lise mener jeg likner i utgangspunktet det jeg opplevde.
Hva gjør du den dagen en nær slektning gifter seg, av alle ting med en av disse du kun har et dokument for og kanskje en slekt på mange tusen personer?
Da må du bruke masse tid på å legge dette inn i ditt slektsprogram, i stedet for å ha ført dette som egne slekter i din base. Og når bryllupsplanene blir kjent kan man være litt i forkant og skape en lenk mellom disse, og når første barnet kommer til verden er du klar til å lage en skikkelig dåpspresang til barnet, en anebok med alle slektninger og grafiske presentasjoner etc. om det er aktuelt. (Noen foretrekker arvesølv i dåpspresang til den nyfødte i stedet)

For en tid siden oppdaget jeg at datter til en av mine femmenninger på min fars side giftet seg med en femmenning av meg på min mors side. Det tok meg bare noen få sekunder å lete frem dem i hvert sitt koplingsvindu, skapte et gifte på en av dem, og dro så over med musa ektefellen, la inn barnet, og voila grunnlaget for en presang var lagt, som ble overrakt til ekteparet på familiestevnet på farens side hvor jeg var invitert

Det var jo også en morsom opplevelse å oppdage at kona var en jeg hadde pratet med flere ganger på bussen til Oslo, og faren til mannen kjente jeg også fra annet hold, uten å vite da at vi var slekt

Bruker du EN database for all forskning sparer du deg i fremtiden for masse plunder, ekstra-arbeide og ikke minst, masse tapt informasjon fordi du registrerte det hele på feil sted.
Mitt problem er at jeg tar vare på all info jeg får tak i , for jeg synes at mine og andres
forfedre FORTJENER det . Men jeg begrenser det til noen kommuner. Harstad--Bjarkøy--
Kvæfjord--Skånland--Evenes--Ibestad--hele Senja og noen til .
Jeg var i den heldige ? posisjon å sitte på noen kilo papirer etter hobbyforsker Alfred
Tangen som døde på slutten av 1950-tallet. Dette var avskrifter av alle kirkebøker i
nordre Nordland og søndre Troms. I tilleg var det alle tellinger--lens og amts-regnskaper
--ekstraskatt--militaria mao. alt skrevet om nordområdet , eller bortimot alt ! Og
selvfølgelig de FIINE familier i nord og deres opphav.
Etter lengre tids sykefravær på grunn av hjerneslag lærte jeg å bruke dette nymoderne
remedium. Mitt system skal bygges på mitt papirsystem , hvis det går an ..
eksempel :
familie-gruppe nr.11234 Hilmar Martin Tømmerås fra nr.11232
Sølvi Anie Jørgensen fra nr. 1823
barn . Ellen Anita T. til nr.111
Odd Einar T. til nr.112
Så kan du klikke på hvert enkelt nr. for å finne forfedre eller etterkommere
Klikker du på 11232 finner du Hilmars far , klikker du på 112 finner du mine etter-
kommere , som er ingen.
Men jeg aner ikke hvordan å gjøre det. Hvordan legge dette ut ? Finnes det allerede
ett lignende system jeg kan bruke ? Som den novise eller referent som jeg er
driver jeg enda på med prøve og feile-metoden .
Etter 1 år her , trodde jeg visste mye , bøyer jeg meg i respekt for mange av
deltagerne her ! Utolig mye kunnskap ute hos den menige kvinne og mann .
hilsen Odd Einar Tømmerås
Lettere moderert på grunn av info om nålevende
forfedre FORTJENER det . Men jeg begrenser det til noen kommuner. Harstad--Bjarkøy--
Kvæfjord--Skånland--Evenes--Ibestad--hele Senja og noen til .
Jeg var i den heldige ? posisjon å sitte på noen kilo papirer etter hobbyforsker Alfred
Tangen som døde på slutten av 1950-tallet. Dette var avskrifter av alle kirkebøker i
nordre Nordland og søndre Troms. I tilleg var det alle tellinger--lens og amts-regnskaper
--ekstraskatt--militaria mao. alt skrevet om nordområdet , eller bortimot alt ! Og
selvfølgelig de FIINE familier i nord og deres opphav.
Etter lengre tids sykefravær på grunn av hjerneslag lærte jeg å bruke dette nymoderne
remedium. Mitt system skal bygges på mitt papirsystem , hvis det går an ..
eksempel :
familie-gruppe nr.11234 Hilmar Martin Tømmerås fra nr.11232
barn . Ellen Anita T. til nr.111
Odd Einar T. til nr.112
Så kan du klikke på hvert enkelt nr. for å finne forfedre eller etterkommere
Klikker du på 11232 finner du Hilmars far , klikker du på 112 finner du mine etter-
kommere , som er ingen.
Men jeg aner ikke hvordan å gjøre det. Hvordan legge dette ut ? Finnes det allerede
ett lignende system jeg kan bruke ? Som den novise eller referent som jeg er
driver jeg enda på med prøve og feile-metoden .
Etter 1 år her , trodde jeg visste mye , bøyer jeg meg i respekt for mange av
deltagerne her ! Utolig mye kunnskap ute hos den menige kvinne og mann .
hilsen Odd Einar Tømmerås
Lettere moderert på grunn av info om nålevende
Dette du vil ha utført, gjøres av de fleste slektsprogram på en meget enkel måte, men kan selvfølgelig se forskjellig ut fra program til program. Prøv noen forskjellige og se hva du synes. De fleste finner et program som de føler at de vil trives med.
Se på disse:
mvh
Se på disse:
mvh
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/
Takk til deg på Kvite-Kysten !
Hils til mine foreldre i Alicante , på stranda
Hils til mine foreldre i Alicante , på stranda
Tove Anita Nilsen skrev:Mitt problem er at jeg tar vare på all info jeg får tak i , for jeg synes at mine og andres forfedre FORTJENER det . Men jeg begrenser det til noen kommuner. Harstad--Bjarkøy--Kvæfjord--Skånland--Evenes--Ibestad--hele Senja og noen til.
.........
Mitt system skal bygges på mitt papirsystem , hvis det går an ..
eksempel :
familie-gruppe nr.11234
Hilmar Martin Tømmerås fra nr.11232
barn .
Ellen Anita T. til nr.111
Odd Einar T. til nr.112
Så kan du klikke på hvert enkelt nr. for å finne forfedre eller etterkommere.
Klikker du på 11232 finner du Hilmars far , klikker du på 112 finner du mine etterkommere , som er ingen.
Men jeg aner ikke hvordan å gjøre det. Hvordan legge dette ut ? Finnes det allerede ett lignende system jeg kan bruke? ........
Her er et eksempel på hvordan slektsdata kan legges ut på internett og fungere som du beskriver ved å klikke på en person og finne hennes forfedre/etterkommer eller familie.
Likeså kan du klikke på et stedsnavn og finne alle som hadde tilknytning hit.
http://www.tha.no/konge-v2-o/index.htm
Se også bilderegister og tidstavle med tilsvarende funksjonalitet.
T. Haugødegård
Torleif, Jeg viser til mitt innlegg om reklame her og ber deg ta bort reklamen i denne tråden.
Moderator, i så fall ta gjerne bort mitt innlegg også.
Mvh
Niels
Moderator, i så fall ta gjerne bort mitt innlegg også.
Mvh
Niels
Vi innser at grensedragningen mellom reklame og opplysende informasjon ikke er helt enkel. Dette er noe vi er oppmerksom på og som vi vurderer løsninger på. Sannsynligvis vil vi ikke gjennomføre endringer før neste versjon av Slektsforum er på lufta. Det vil ihvertfall spare oss for en del arbeid som i så fall måtte gjøres to ganger.
-
Problemene med mitt slektsprogram er en lang historie, og det som skjedde var: Jeg leverte pc til el-butikk som formaternte harddisken, og det er mulig at jeg ba om at de måtte ta vare på slektsprogrammet(Brothers Keeper) og "Mine Dokumenter". Jeg tror jeg hadde virus den gangen i ca 2002 til 2003. Da jeg fikk pc-en tilbake var Brothers Keeper og "Mine dokumenter" skriverbeskyttet. Jeg skulle aldri ha betalt før de rettet det opp ser jeg jo nå, men jeg fikk hjelp til å få både "Mine dokumenter" og Brothers Keeper åpnet igjen på nyhetsgruppe for slektsforskning, men noe gikk feil underveis og jeg misforsto vel noe av informasjonen jeg fikk der. Otto Jørgensen var veldig hjelpsom. Iallefall ble programmet slik at jeg kan ta ut noen anerapporter, og andre ikke. Det samme gjelder ettersslektsrapporter. Otto Jørgensen kontaktet til og med noen som ringte meg, og de hadde kontaktpersoner der jeg bor, men de kunne ikke med slektsprogram. Så der sto saken. Jeg sendte mail til en som bor her og har greie på Brothers Keeper, men fikk ikke en gang svar. Så møtte jeg han på byen, og i et par sammenhenger og fikk forklaring som jeg skulle huske til jeg kom hjem og som jeg ikke forsto noe av. Det er mulig det hadde vært til hjelp å avinnstallere og så innstallere pånytt, men det tør jeg rett og slett ikke. Otto Jørgensen og andre på nyhetsgruppe for slektsforskning har virkelig prøvd å hjelpe meg, men det er ikke lett å forstå hva han og andre mener når de skal forklare seg. For at jeg i det heletatt skal tore å gjøre noe med dette må jeg ha noen til å komme hjem til meg, og det er nok ikke mulig.
Jeg tror du Alv har misforstått meg litt, for jeg registrerer ikke bare i dokument. Jeg registrerer også i Brothers Keeper selv om jeg har feil med programmet. Jeg har gitt opp å få gjort noe med det. Ut fra det jeg skriver over her tør jeg ikke å gjøre noe mer selv, for slik som det er nå kan det iallefall brukes. Hvis jeg begynner med noe er jeg redd det ikke er noe der som fungerer til slutt. Da er jeg virkelig ille ute.
Jeg tror du Alv har misforstått meg litt, for jeg registrerer ikke bare i dokument. Jeg registrerer også i Brothers Keeper selv om jeg har feil med programmet. Jeg har gitt opp å få gjort noe med det. Ut fra det jeg skriver over her tør jeg ikke å gjøre noe mer selv, for slik som det er nå kan det iallefall brukes. Hvis jeg begynner med noe er jeg redd det ikke er noe der som fungerer til slutt. Da er jeg virkelig ille ute.
Hei Anne Lise
Totalt 8 medlemmer i DIS inkludert deg sjølv som er registrert med BK som slektsprogram og som bor i Sandnessjøen.
Rart om ingen av desse kan hjelpe deg med å ta ein backup og så reinstallere programmet slik at det fungerer som det skal.
Du får bruke DIS admin så finner du desse personane.
Lykke til.
Totalt 8 medlemmer i DIS inkludert deg sjølv som er registrert med BK som slektsprogram og som bor i Sandnessjøen.
Rart om ingen av desse kan hjelpe deg med å ta ein backup og så reinstallere programmet slik at det fungerer som det skal.
Du får bruke DIS admin så finner du desse personane.
Lykke til.
mvh Ingmar Seth
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/
Anne Lise Hovdal skrev:Da jeg fikk pc-en tilbake var Brothers Keeper og "Mine dokumenter" skriverbeskyttet. Jeg skulle aldri ha betalt før de rettet det opp ser jeg jo nå, men jeg fikk hjelp til å få både "Mine dokumenter" og Brothers Keeper åpnet igjen på nyhetsgruppe for slektsforskning, men noe gikk feil underveis og jeg misforsto vel noe av informasjonen jeg fikk der.
Her om dagen fikk jeg via vår søsterforenings diskusjonsforum greie på en grei kommando for å grabbe til seg eierskapet av "Mine dokumenter" etter at en leverandør har reddet det som reddes kan, men har glemt å overlate eierskapet (ACL) av filene til deg
Åpne et DOS-vindu og skriv
cacls (CACLS) f.eks. på dette viset: c:\cacls
Da får du opp en masse om va du kan gjøre
Mer om hvordan bruke kommandoen kan du finne ved å søke på google.
Har ikke brukt kommandoen selv, så kan dessverre ikke bidra med detaljert hjelp. Men kanskje andre kan det her i denne tråden.
Må dog brukes med forsiktighet utenfor My documents/Mine dokumenter, da det ikke er alle kataloger som du skal ha eierskapet til.
Feil eierskap i forhold til aktuell bruker vises ved at alle filer er markert Read only og lar seg ikke fjerne, uansett hva du foretar deg.
Så problemene dine er løsbare, bare noen gjør de rette håndgrep og vet hvordan

Alf Christophersen skrev:
cacls (CACLS) f.eks. på dette viset: c:\cacls
Viktig, det viste eksempel skal kun brukes når du ønsker å se hva som er mulig.
Når du skal bruke kommandoen må du først navigere deg frem til Mine dokumenter i DOS-skallet.
cd \dokum~1\<brukernavn>\mineko~1 pleier ofte å føre deg dit.
Alt må gjøres i DOS-vinduet.
Datafiler blir ofte skrivebeskyttet når de kopieres fra CD. Det er trolig det som har skjedd for Anne-Lise. Føre rensing av pc-en er data lagret, for så etter viruskontroll bli kopiert tilbake. Det er i de fleste tilfeller bare å gå inn på egenskaper og klikke bort skrivebeskyttet.
Jeg vet ikke om det er for sent å gjøre noe nå, men det er helt ufarlig å ta bort attributtet skrivebeskyttet på sine datafiler - om en ikke vill at det skall være umulig å skrive mer data dit
Mvh
Niels
Jeg vet ikke om det er for sent å gjøre noe nå, men det er helt ufarlig å ta bort attributtet skrivebeskyttet på sine datafiler - om en ikke vill at det skall være umulig å skrive mer data dit

Mvh
Niels