Hvorfor streket presten under noen navn?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
gj06158
Sted: HALDEN

Hvorfor streket presten under noen navn?

Legg inn av gj06158 » 6. februar 2009 kl. 16.35

Jeg har lagt merke til at presten ofte har streket under navnene til de høyerestående personene i kirkeboka. Hva betyr det og hvorfor ble det gjort?

På en av mine forfedre, snekkermester Ole Dahl, har presten ofte streket under navnet. Betyr det at han var i de høyerer kretser?

Eksmpel:
Nr. 64: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-120
Nr. 16: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-99

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Hvorfor streket presten under noen navn?

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 6. februar 2009 kl. 17.18

Det er ikkje sikkert det var presten. Det kan godt hende at det er ein eller annan ættegranskar som har gjort det mange år seinare (men likevel for mange år sidan i dag). Tidlegare var det meir vekt på "gjeve" folk i ættegranskinga.

I begge tilfella er understrekina gjort med anna blekk/stift enn skrifta - det kan iallfall stemme med at det er gjort seinare.

gj06158
Sted: HALDEN

Legg inn av gj06158 » 6. februar 2009 kl. 17.38

Syns det ser ut som det er brukt annet blekk, så da er det vel ikke presten som har streket.

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 7. februar 2009 kl. 11.53

det er dessverre noen ganger man kan se at en eller annen "xxx" av en slektforsker har sittet med en original kirkebok og f.eks. streket over navn og skrevet feil, han het ikke Ole men Ola... En gang så jeg ordene "min far" skrevet med blyant i en kirkebok....

Så kanskje det er en slektning av deg som har gjort det i sin uvitenhet? Kontakt statsarkivet og hør om de kan se i originalen for deg.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

21592
Sted: HØNEFOSS

Legg inn av 21592 » 8. februar 2009 kl. 9.07

Kanskje det er grunnen ja. Har lurt på dette selv, men mange av personene jeg har sett med streker under navnet har hatt dobbelt navn så jeg har tenkt at de kanskje streket under navnet som ble brukt i det daglige.

Brukeravatar
dn07172
Sted: SANDNES

Legg inn av dn07172 » 12. februar 2009 kl. 12.51

Jeg har til og med sett kryss satt med kulepenn ved siden av navn i originalkilder !

Så det er nok en eller annen med tilknytning til disse personene som har streket under.

Ellers har jeg ofte sett at navn er streket under av presten i kirkebøker som er ført kronologisk, men da er alle døpenavn understreket.
Hilsen
Stein Norem Wisted
http://www.wisted.net

Svar

Gå tilbake til «Generelt»