Genealogiske ressurser

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
dn04942
Sted: OSLO
Kontakt:

Genealogiske ressurser

Legg inn av dn04942 » 10. juni 2008 kl. 12.56

Basert på en diskusjon som startet opp om et noe snevrere tema rundt genealogiske russer, ønsker jeg å komme med følgende innspill:

Det er startet ne høyst nødvendig ryddeaksjon for enkelte av ressursene under Genress. På lengre sikt vil vi jobbe for å etablere en gruppe som kan ta tak i både lenkesystemet som sådan, hva og hvordan det skal utvikle seg og som samtidig sørger for utlegging av ny informasjon. Vi må få på plass rutiner for kvalitetssikring av slikt og sørge for tilbakemeldinger til frivillige initiativtakere.

Alle som har synspunkter på struktur eller andre ting knyttet til utvikling av Genealogiske ressurser, inviteres til å komme med dem her.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Genealogiske ressurser

Legg inn av Tore Kristiansen » 10. juni 2008 kl. 13.06

Jeg kunne tenkt meg kategorier for enkelte yrker: Prester, militære, bergverksslekter bl.a.

Da kunne vi samlet innførsler om disse yrkene under disse kategoriene. Disse lenkene må også stå under det geografiske fylket/kommunen(e) som de dekker.
:) Tore

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 10. juni 2008 kl. 17.00

Kanskje det kan være gunstig med en lenke fra hver kommune i Slektsforum til kildesiden i Genealogiske ressurser ?
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 10. juni 2008 kl. 18.28

Melder meg på Tores innlegg der, det vil gjøre ekstra nytte for Genealogiske ressurser :) Da bør man også gjøre det andre veien, vise til riktig fora under Slektsforum for etterlysninger for akkurat den kommunen i Genress.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 10. juni 2008 kl. 18.34

Tore H. Vigerust skrev:Kanskje det kan være gunstig med en lenke fra hver kommune i Slektsforum til kildesiden i Genealogiske ressurser ?

Ikke bare gunstig Tore - det høres ut som et logisk og godt forslag - nærmest to fluer i en smekk.
hilsen
Arild Kompelien

6878
Sted: SKJETTEN
Kontakt:

Legg inn av 6878 » 14. juni 2008 kl. 2.51

Noen enkle tiltak når det gjelder den grafiske utformingen av tjenesten:
- fjern den høyre delen av sidene, den med DIS-Norge, sist brukte, 10 på topp, statistikk - men beholde Nye ressurser i denne kategori. Disse gjør sidene unødvendig rotete og trengs bare på framsida. Bruk plassen til å vise lenker i to spalter.
- fjern hakeparentesene [ ] rundt fylke/kommune/kategorinavn - de bidrar bare til å gjøre tekst vanskelig å lese.
- reduser tekststørrelsen på det meste, de som har behov for det kan forstørre i browseren.
- vis lenker med vanlig font, det er unødvendig å bruke uthevet skrift.
- velg en annen font, f.eks den jeg nå skriver innlegget med.

Som erstatning for "DIS-Norge tjenestene" på høyre side (jfr det første puntet) kan man legge inn en horisontal stripe på toppen slik som i f.eks Arkivverkets sider - i denne stripa kan det stå Slektsforum, DIS-chat, Genress, osv OG den samme stripa burde finnes på toppen i alle disse tjenestene fra DIS.

En litt mere omfattende endring ville være å innføre en kort og en lang variant av beskrivelsen på kategorier (undernivåer i trestrukturen) - en kort for bruk i lister med kategorier (f.eks noen få stikkord), en lang for visning på toppen av siden som viser innholdet i kategorien. Mange av listene med kategorier drukner i beskrivende tekst. Kortformen (eller beskrivende tekst) er ofte heller ikke nødvendig, kategorinavnet sier det hele. (Teksten på framsida kan f.eks uten problemer reduseres til under det halve.)

Fullstendig beskrivelse av lenker kan vises som en gul tekst som kommer fram når man holder kursoren over lenka.

Gjør det mulig å søke i beskrivende tekst.

Kjør statistikk på hvilke toppnivåer i treet som brukes, og design inndelingen i kategorier og rekkefølgen på disse ihht til hva som brukes mest. På de øverste nivåene bør det være unødvendig å scrolle nedover, og generelt bør man minimere scrolling.

Legg en del arbeid i å tenke gjennom inndelingen av trestrukturen. Fjern f.eks. toppnivået informasjonskanaler - fokuser heller på type innhold i kanalene. Mulitimedia hører ikke hjemme her - lag heller en Data kategori på toppnivå.

Vis innholdet i kategorier som kun har en (eller to) lenke(r), istedenfor å vise kategorien.

Et kjettersk spørsmål: Er det nødvendig at Genres inneholder direkte lenke til hver enkelt kilde i de tilfeller der det finnes like gode databaser med slike oversikter - f.eks Digitalarkivet og biblioteksdatabaser - kan man ikke heller legge inn lenker som søker på spesielle søkeord i disse databasen.

6878
Kontakt:

Legg inn av 6878 » 14. juni 2008 kl. 3.18

Et lite tillegg:

Enda en kjettersk tanke, basert på det over burde det være mulig å ha 20 kategorier på framsida.

6878
Kontakt:

Legg inn av 6878 » 16. juni 2008 kl. 17.35

Den lokalhistoriske wikien til NLI ser ut til å bla. ha en kommunestruktur. Hva med lenke fra en kommune i wikien til kommunen i Genress? Og andre veien.

gj02749
Sted: Sverige

Legg inn av gj02749 » 4. august 2008 kl. 22.42

Hvor lang tid må man forvente mellom innsendt mail og innleggning av lenker.

Om den aktuelle lenken blir refusert, får den som har foreslått den beskjed om dette?

I mitt tilfelle gjelder det en lenke som ble foreslått i midten av mai, og det har fortsatt ikke hendt noe.

Mvh
Per Inge Nilsen

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 4. august 2008 kl. 23.53

send eposten din på nytt du Per Inge så skal vi se om det ikke blir en råd.

Det har skjedd ting de siste ukene som gjør eposthåndtering anderledes, slik at nå skal de som sender inn lenker eller kommentarer få et svar i løpet av en ukes tid.

Vi beklager at det har vært treghet i systemet, men sånn kan skje når det er frivillige som jobber, og i tillegg ferier og andre ting.

Fint om de som har sendt inn forslag sender på nytt, istedet for bare å sitte og vente (og evt. spørre her) - da det kan se ut som en del mailer har falt mellom flere stoler.

Sammen gjør vi Genress til et bedre verktøy, og vi må se framover :)

Send epost til [email protected]

med vennlig hilsen
for DIS-Norges Genealogiske ressurser
Laila Christiansen
en av "Lenkegjengen"

gj02749

Legg inn av gj02749 » 5. august 2008 kl. 0.19

Takk skal du ha Laila!

Må jo nesten si at når ting først skjer, så går det fryktelig fort :?

Mvh
Per Inge Nilsen

gj02749

Legg inn av gj02749 » 26. januar 2009 kl. 22.22

Det virker som om stolene fortsatt står for langt fra hverandre ;)

Sendte mail om at jeg hadde lagt ut Manntall for Tromsø og Helgøy tinglag 1796 på min hjemmeside den 17 desember, men fortsatt ingen respons :(

http://flowerpot.myftp.org/slekt/index41.html

Mvh
Per Inge Nilsen

gj02749

Legg inn av gj02749 » 31. januar 2009 kl. 17.11

Jaja, jeg får vel svare med selv da.

Frykten fanns når DIS tok over Asle Jonassens glimrende og velfungerende nettsted. Har foreningen noen som har trykket dette "hjertebarnet" til sitt bryst, eller er det bare ren samlerglede som har fått foreningen til å overta driften av dette nettstedet.

Nå, med fasit i hand kan vi se at det var det siste som var gjeldende. Å sende mail om nye ressurser er tydeligvis en fritidssyssel i paritet med bingo. Går det, så går det.

Hvorfor tok DIS over dette nettstedet, når de ikke kan eller er villige til å bruke den energien som trengs for å opprettholde et fungerende nettsted?

Asle, kom tilbake. Vi behøver deg!

Brukeravatar
dn07337
Sted: ÅLESUND
Kontakt:

Legg inn av dn07337 » 31. januar 2009 kl. 18.17

Jeg synes rett og slett at lenkegjengen skal få tid til å gjøre dette. Det hender man i livet har andre ting og gjøre.

Alt er en dugnadsinnsats
mvh Liv Skramstad
Distreff: Bidragskjører
Moderator: Østfold
Moderator: Slektsprogrammer
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
dn04942
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 31. januar 2009 kl. 18.23

Beklager at du har opplevd dette.

Vi er en forening som kun leverer det medlemmene våre mestrer. Enkelte ganger går ikke alt på skinner andre ganger får noen trofaste andre ting de faktisk må tenke på. DIS vil alltid være på utkikk etter flere som er villige til å gjøre sin del av dugnadsinnsatsen.

Kunne du tenke deg å bidra noe? Send meg i så fall en PM

gj02749

Legg inn av gj02749 » 1. februar 2009 kl. 3.19

Problemet er fullt ut forståelig. Selv om jeg kjenner at jeg skulle kunne hjelpe til så er det to store hinder som setter stopp for dette:

1: Med en anstrengt økonomi må jeg sette grenser for hvilke foreninger jeg er medlem i, og DIS kommer dessverre ikke med når jeg setter mine budsjettrammer.

2. Forutenom at jeg forøker å registrere og publisere så mange kilder fra mitt primærområde (Tromsø/Tromsøysund) som mulig, så er jeg også moderator (egentlig spamslakter) for et forum (http://www.troms-slekt.com) allerede, så det tid og helse tillater av engasjemang er i utgangspunktet fullt opp engasjert.

Grunnen til at jeg kommer med mine oppstøt er at jeg husker at tidligere webmaster fikk dårlig samvittighet når det gikk noen dager fra han mottok mail om nye ressurser og registrering av disse på nettstedet. Nå, når DIS har tatt over driften, så snakker vi ikke lenger om dager, men om måneder, om det nå blir noen respons på innsendt mail.

Jeg forstår at dette ikke er reversibelt, men det bør bli en lærdom DIS tar med seg i det videre arbeidet. Når "søtebrødsdagene" er over, så må det finnes en eller flere ildsjeler som holder ut, også i den grå hverdagen med alle sine små og store trivialiteter. Ellers blir det at DIS "suger opp" nettresurser som har almen intresse på sikt en destruktiv handling i stedet for det løft som er tanken i utgangspunktet.

Til slutt håper jeg at dette oppfattes som en tankevekker, - ikke som et angrep på DIS som forening.

dn22204
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 1. februar 2009 kl. 7.00

Jeg synes også at vi skal ha som mål å publiserer ting i løpet av dager, ikke måneder. Og jeg støtter ditt innspill om ildsjeler som holder løpet ut. Men her blir dine innspill litt skivebom, da dette i dag blant andre håndteres av en av foreningens virkelige propeller. Men det er nå en gang sånn at man ikke rår over omstendigheter bestandig. Jmf hva TorillJ og andre allerede har skrevet.

Om du ikke har fått svar innen en uke, send en email til, og kanskje en PM samtidig?

Postinger på forumet kan gi resultater, men dine siste oppfattes ikke av meg som annet enn det du selv kaller dem, oppstøt.

Et relevant forslag til løsning av problemet er å utvide lenkegjengen. TorillJ etterlyste hjelpere der, og jeg har fullt ut forståelse for at folk velger å prioritere egne områder og gjerninger fremfor ting til fellesskapet. Det er tross alt en hobby dette her, ikke en fulltidsgesjeft. Men i blant må man bare trø til. TorillJ - sleng lenkene rundt meg. Jeg stiller!

Mvh
Petter Stene

Svar

Gå tilbake til «Generelt»