Navnet Kervel
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
-
- Sted: SANDEFJORD
Navnet Kervel
Noen som vet hva navnet Kervel kommer fra ? (person navn)
Re: Navnet Kervel
Er det hemmelig om du mener fornavn eller etternavn ?
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
-
Skjønte ikke den helt,. Kervel er et sjeldent mellomnavn,lurer på hvor det kommer fra
Spesielt en moderator må avholde seg fra spydige formuleringer. Det fører til at andre avholder seg fra å bruke slektforum i det heletatt.
Hilsen
Per Kåre
Per Kåre
Var det spydig ? Jeg har faktisk slått opp i en del navnebøker for å finne navnet, såvel engelske, danske og tyske (og spesielt det engelske inneholder navn fra hele verden), uten å finne navnet. Men i mange bøker må jeg slå opp både på fornavn og etternavn. Hadde jeg visst om Kervel var det ene eller andre, hadde jeg spart tid. Muligens, Men jeg fant altså ingen ting, så derfor lurer jeg på om det er et opprinnelig fornavn eller opprinnelig etternavn / slektsnavn. Å svare at det er et sjeldens mellomnavn, gir nær ingen mening. Mellomnavn flest er enten avledet av fornavn eller etternavn. Navn oppstår ikke av seg selv som mellomnavn. Men mindre det dreier seg om et konstruert moderne navn godkjent de aller siste årene. Men på spørsmålet å dømme, virker det heller ikke slik. Det blir altså opp til oss andre å finne ut når navnet er brukt - og hvor. Jeg har forøvrig slått opp både på K og C i navnebøkene. Antar at navnet kan være stavet med C, hvis navnet er gammelt.
Sist redigert av dn03022 den 19. april 2008 kl. 9.17, redigert 1 gang totalt.
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
på ssb.no fant jeg ut at
Du søkte på etternavnet: Kervel
Det er 13 som har Kervel som etternavn.
Det var 3,2,1, eller 0 som hadde navnet som fornavn - både kvinne og mann, og det sier vel nærmest at det er ingen.
Du søkte på etternavnet: Kervel
Det er 13 som har Kervel som etternavn.
Det var 3,2,1, eller 0 som hadde navnet som fornavn - både kvinne og mann, og det sier vel nærmest at det er ingen.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Det var nok mest fornavn jeg slo opp i. Er navnet et etternavn, kan det være avledet av et stedsnavn eller et yrkesnavn, noe en også burde finne forklaring på i hhvis stedsnavnsleksika og vanlige ordbøker.
Kervelfabrikken i Skien har produsert bl.a. elektriske komfyrer i 80 år. Kan det tenkes at fabrikken har fått sitt navn etter sin grunnlegger?
Jeg vet heller ikke hvor navnet kommer fra.
Men i den digitaliserte 1801-tellinga finnes det en med etternavnet von Kervel i Christiansand.
1865-tellinga viser personer med mellomnavnet von Kervel både i Christiania (født i Christiansand) og i Larvik.
Du finner i 1865 fornavnet Kervel i Søgne.
Kan ikke minnes jeg hørt om noen Kervel, før denne i 1801. Regner med det snart trår til noen som har bedre viten om navnet.
Men i den digitaliserte 1801-tellinga finnes det en med etternavnet von Kervel i Christiansand.
1865-tellinga viser personer med mellomnavnet von Kervel både i Christiania (født i Christiansand) og i Larvik.
Kan ikke minnes jeg hørt om noen Kervel, før denne i 1801. Regner med det snart trår til noen som har bedre viten om navnet.
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Tore har nok ein dårleg dag i dag...
Google viser veg til m.a. denne sida http://www.vigerust.net/lexikon/lexikon ... ister.html ,
og dette innhaldsregisteret http://www.genealogi.no/Genealogen/forf_e-i.htm
der van Kervel er nemnd. .. og mange andre sider med folk som heiter Kervel til etternamn.
Google viser veg til m.a. denne sida http://www.vigerust.net/lexikon/lexikon ... ister.html ,
og dette innhaldsregisteret http://www.genealogi.no/Genealogen/forf_e-i.htm
der van Kervel er nemnd. .. og mange andre sider med folk som heiter Kervel til etternamn.
Det opprinnelige spørsmålet var jo hvor navnet kommet fra, noe jeg tolket som hva navnet opprinnelig betyr. Og det vet vi kanskje ikke enda ? Men jeg ser nå at det er et von foran, og antar det finnes mere om navnet i f eks Lassens samlinger i Riksarkivet.
- Paul Johan Hals
Ellef nevner en med mellomnavn von Kervel. Dette tyder på tysk opprinnelse. Søkte på "Google Earth" og fant 2 sted i Frankrike og 4 eller 5 sted i Nederland med dette navnet. Fant ingen i Tyskland, men nå er jo det tyske "von" en adelsbetegnelse som ikke må forveksles med det nederlandske "van" som ganske enkelt betyr fra.
Hjelper dette eller øker bare forvirringen???
MVH Paul
Hjelper dette eller øker bare forvirringen???
MVH Paul
-
Lurer egentlig generelt på alt om navnet. Min bestefar (norske aner) hadde kervel som mellomnavn,. ingen i min familie vet noe særlig om det navnet derfor lurte jeg på om noen viste hva det kommer av eller hvor det kommer fra.
Takker for mange svar
Takker for mange svar

Ved den tyske folketellingen omkr 1900 var det ca 100.000 uadelige innbyggere med et "von" foran etternavnet. Det er altså ikke riktig uten videre å kalle "von" for tegn på adelskap.
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Thomas: Bestefar din var venteleg fødd før 1923 (namnelova). Han kan ha fått namnet på minst tre måtar: Anten er det eit etternamn som ein av foreldra har tilknytning til (gjennom sine foreldre, besteforeldre, osv.). I så fall er det eit mellomnamn.
Eller så var det etternamnet til ein eller annan person familien ville heidre. I så fall fekk han det som andre eller tredje førenamn - ikkje som mellomnamn.
Det tredje alternativet er at han fekk det som (andre, tredje?) førenamn fordi foreldra oppfatta det som eit førenamn. Det finst massevis av førenamn som er nokså uvanlege - men som likevel er førenamn. Og det finst folk som finn opp nye førenamn og på slutten av 1800-talet var det ei periode med fornying av namnebruken - då mange namn vart nydanna eller tekne i bruk etter å ha vore lite eller ikkje brukte i lang tid. Det er ikkje noko ved namnet Kervel som tilseier at ein ikkje skulle kunne ta det i bruk som eit førenamn.
Om første alternativ er løysinga, bør du kunne finne att namnet i tidlegare ættledd. For det andre alternativet, må du kanskje ha litt flaks for å finne samband mellom bestefar og ein Kervel-person. I det tredje alternativet må du nok inn i tankane til oldefar/-mor - gjennom ei dagbok el. liknande. Føringa i kyrkjeboka kan gje ein peikepinn - men treng ikkje gjere det.
Eller så var det etternamnet til ein eller annan person familien ville heidre. I så fall fekk han det som andre eller tredje førenamn - ikkje som mellomnamn.
Det tredje alternativet er at han fekk det som (andre, tredje?) førenamn fordi foreldra oppfatta det som eit førenamn. Det finst massevis av førenamn som er nokså uvanlege - men som likevel er førenamn. Og det finst folk som finn opp nye førenamn og på slutten av 1800-talet var det ei periode med fornying av namnebruken - då mange namn vart nydanna eller tekne i bruk etter å ha vore lite eller ikkje brukte i lang tid. Det er ikkje noko ved namnet Kervel som tilseier at ein ikkje skulle kunne ta det i bruk som eit førenamn.
Om første alternativ er løysinga, bør du kunne finne att namnet i tidlegare ættledd. For det andre alternativet, må du kanskje ha litt flaks for å finne samband mellom bestefar og ein Kervel-person. I det tredje alternativet må du nok inn i tankane til oldefar/-mor - gjennom ei dagbok el. liknande. Føringa i kyrkjeboka kan gje ein peikepinn - men treng ikkje gjere det.
- Paul Johan Hals
Beklager Tore.
Det jeg ville fram til var at siden jeg ikke fant stedsnavnet Kervel i Tyskland, fant jeg det lite sannsynlig at VON betydde fra.
MVH Paul
Det jeg ville fram til var at siden jeg ikke fant stedsnavnet Kervel i Tyskland, fant jeg det lite sannsynlig at VON betydde fra.
MVH Paul
Det er kanskje for tidlig å avvise at navnet kan være et tysk stedsnavn. Jeg tror ikke tyskerne har oversikt ennå over alle stedsnavn. Det finnes en moderne bok over stedsnavn i Schleswig-Holstein, og sikkert over andre tyske land, men ikke alle (f eks ikke for Mecklenburg).
I Ivars innlegg ovenfor er det gitt lenke til en bibliografi over navn i Norsk slektshistorisk forenings publikasjoner; der finnes som en ser mange henvisninger til Kervel, og kanskje betydningen også er forklart der.
I Ivars innlegg ovenfor er det gitt lenke til en bibliografi over navn i Norsk slektshistorisk forenings publikasjoner; der finnes som en ser mange henvisninger til Kervel, og kanskje betydningen også er forklart der.
Det ble så stille her i denne tråden. Thomas, fikk du de ledertrådene du trengte for å komme videre med navnet ?
Ellef Ellefsen skrev:Jeg vet heller ikke hvor navnet kommer fra.
Personen i 1801-tellingen med etternavn Kervel var ifølge Kristiansand kommunes nettsider hollender og navnet hans var van Kervel
I følge min mellomalderhøytyske ordbok er kervele, kervel, kerbel, kerle, keruel avledet av latinsk cerefolium, og er visstnok en kjøkkenplante.
Kervel er det samme som kjørvel, en ikke helt ukjent urt.
Forøvrig finnes det også et engelsk etternavn Cherwel - noen sammenheng?

Med vennlig hilsen
Siri Myrvoll
Siri Myrvoll
Et raskt søk på Google oppga Kerble som tysk navn på denne planta, altså kjørvel. Og et nytt søk på Kerble ga en rekke tilslag på slekter med dette navnet.
mvh Bjørn
mvh Bjørn
Dvs at slektsnavnet er avledet av et topogragfisk sted navngitt fordi det der dyrkes kjørvel.
-
Siri skrev:Kervel er det samme som kjørvel, en ikke helt ukjent urt.
Hei.
En gammel i familien mener at dette navnet var skrevet feil. Det viserseg å være er korekt, han er døpt Cherwel.. så her er det sammenheng ja

Merkelig navn, da ingen som vi vet har engelske gener i slekta. Kun svenske.