Introduksjon

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
20665
Sted: BALLSTAD
Kontakt:

Introduksjon

Legg inn av 20665 » 2. april 2008 kl. 21.50

Noen som har en kort og grei forklaring på ordet "Introduksjon" i forbindelse med kirkebøker?

dn22204
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Introduksjon

Legg inn av dn22204 » 2. april 2008 kl. 22.11

Fra Våre Røtter side 48:

I de eldste kirkebøkene er det ofte notert når barnemødre ble "introduceret". Dette var en gammel skikk. Barnemødre skulle holde seg borte fra kirken en tid etter nedkomsten, vanligvis 6 uker. Ved første kirkegang etter fødselen ble barselkona introdusert på nytt for menigheten. Hun ble møtt av presten i kirkedøra og ført høytidlig inn i kirken. Introduksjonen, eller inngangen som det også kalles, ble notert i kirkeboka, ofte i egne rubrikker. Tvungen introduksjon ble offisielt avskaffet ved midten av 1700-tallet, men enkelte steder har skikken holdt seg helt inn på 1900-tallet.

Tips: I de eldste kirkebøkene kan det forekommet at moren navn ikke er nevnt ved barnets fåpsinnførsel. I slike tilfeller kan vi likevel av og til finne navnet der hvor introduksjonen er notert.

Mvh
Petter Stene

gj00165
Sted: OSLO

Legg inn av gj00165 » 3. april 2008 kl. 0.12

Et lite kvinneperspektiv her: "Barnemødre skulle holde seg borte fra kirken en tid etter nedkomsten, vanligvis 6 uker." Dette skyldtes så vidt jeg har forstått en gammel forestilling om at kvinner var urene etter barnefødsel. Kirken måtte holde dem på avstand til de var "trygge" igjen.

Blir i og for seg bare glad for protester mot denne forståelsen av skikken! :wink:

Hilsen Agnete

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 3. april 2008 kl. 22.31

Jeg har også oppfattet denne skikken på samme måte, Agnete. Men jeg klarer ikke å irritere meg over hvordan de så på tingene tidligere.
Hvis de mente at barselkvinner skulle holde seg borte fra kirken fordi de var "urene", ja, så mente de det, da.
Lite å gjøre med det nå!
Mvh
Else B.

Brukeravatar
dn18569
Sted: KNAPPER

Legg inn av dn18569 » 5. april 2008 kl. 9.36

Dessuten kan jo skikken ha hatt flere aspekter. I disse ukene kvinnene var "urene", tok de jo heller ikke del i alle vanlige plikter.
Kvinner av tjener og/eller bondestand måtte nok arbeide uansett, men noen sosiale forpliktelser, f.eks kirkegang, slapp man jo.
Kanskje kvinnene sjøl ikke var så misfornøyd med ordningen?
Personlig var jeg glad for å få ta livet litt i roligere tempo etter fødsel :wink:

Svar

Gå tilbake til «Generelt»