leting etter avdøde slektninger
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
leting etter avdøde slektninger
Etter mange henvendelser angående min oldefar Ole Haugland.Og etter å ha fått tilsendt min oldemors dødsprotokoll,er jeg like mye i villrede.Der står han oppført som enkemann i 1937.Det betyr da at han levde .Selvom om han kanskje ikke levde mange årene etterpå så er det meget rart han ikke er å finne noen steder.De som nok en gang irriterer seg over at jeg spør får ha meg unnskyldt.Men de av dere som er så flinke til å finne personer som andre :aldri: finner.Hvor skal man lete?Har ingen flere steder å henvende meg.Og fortvilelsen over at han skal være den jeg ikke finner er stor.Jeg håper et klokt hode kan gi meg et lite hint ihvertfall.Mvh.Lisbeth 

Re: leting etter avdøde slektninger
Hei!
Hvis du har bostedsadr. hans i 1937, legger du ut en etterlysning på riktig fylke/sted.
Hvis du har bostedsadr. hans i 1937, legger du ut en etterlysning på riktig fylke/sted.
Hei det er gjort på andre forum.Men en del blir litt ampre når man som :ny: slektsforsker ikke vet helt hvilke steder man skal lete.Og siden jeg har prøvd en del steder for å finne han,lurer jeg veldig på hvor jeg skal begynne.Jeg kan jo ikke be om noen dødsfallprotokoll når jeg ikke vet hvor han er begravd eller når han døde.Jeg skal legge inn et tema i Svelvik hvor han bodde.Men får vel da igjen noen litt ampre henvendelser fra noen som mener at jeg maser.Det er vel ikke det disse forumene skal brukes til.Alle har ikke holdt på i mange år heller!Men takk for at du svarte meg 

Hei
Jeg vet ikke hva du har prøvd, men du har jo gravminner her på DIS sine sider. Du kan gjøre et landssøk på Ole Haugland, jeg fikk 39 treff. Så kan du jo utelukke dem som ikke stemmer helt med navn og eventuelt fødselsår. Og også de som er for ung. Da vil du straks ha færre igjen.
Derfra kan man jo gå videre til å sjekke dødsannonser i aviser for de man da sitter igjen med for å se om de er den rette. De fleste avisene er vel sannsynligvis mikrofilmet og kan lånes inn via ditt lokale bibliotek.
Jeg vet ikke hva du har prøvd, men du har jo gravminner her på DIS sine sider. Du kan gjøre et landssøk på Ole Haugland, jeg fikk 39 treff. Så kan du jo utelukke dem som ikke stemmer helt med navn og eventuelt fødselsår. Og også de som er for ung. Da vil du straks ha færre igjen.
Derfra kan man jo gå videre til å sjekke dødsannonser i aviser for de man da sitter igjen med for å se om de er den rette. De fleste avisene er vel sannsynligvis mikrofilmet og kan lånes inn via ditt lokale bibliotek.
Mvh
Hanne Heen
Hanne Heen
Hei Hanne.Jeg har prøvd på gravminner.Ingen treff der.Ihvertfall ingen som passer med hans fødselsdato og år.Har ikke prøvd avisene da.Synes det bare er merklig at han ikke er å finne noe sted.For alle andre jeg leter etter er å finne enten på gravminner eller i andre arkiv.Det er dette som jeg finner litt forunderlig.Har også prøvd på Ellingsen Haugland.For det var det han egentlig het.Men jeg får vel bare lete videre.Takk skal du ha 

- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Hei Lisbeth
Har du prøvd å kontakte kirkevergen der han bodde for å høre om han evt. er begravet der?
De har kanskje oversikt over slettede graver også.
Mvh
Marit
Har du prøvd å kontakte kirkevergen der han bodde for å høre om han evt. er begravet der?
De har kanskje oversikt over slettede graver også.
Mvh
Marit
Hei jeg sendte en forespørsel til kirken i Svelvik i går kveld.Og da også om eventuelle slettede graver.Siden det var en familiegrav der den gangen jeg var liten.Så får jeg bare krysse fingrene for at de finner han.
Hei Lisbeth.
Du skriver ikke når din oldefar er født, men den eneste Ole Haugland jeg finner i Vestfold, er født 1.okt.1876 og død i 1944 i Sande.
Vet ikke om dette hjelper deg noe, men håper du må lykkes i å finne han.
hilsen Inger-Johanne.
Du skriver ikke når din oldefar er født, men den eneste Ole Haugland jeg finner i Vestfold, er født 1.okt.1876 og død i 1944 i Sande.
Vet ikke om dette hjelper deg noe, men håper du må lykkes i å finne han.
hilsen Inger-Johanne.
- Else Berit Rustad
Hei Lisbeth!
I folketellingen for 1900 finnes en Ole Ellingsen Haugland i Drangedal. Han var ugift på det tidspunkt. Det er oppgitt at han var født i Drangedal i 1877. Kan det være "din mann"?
Du finner dåpen her, øverst til venstre på siden:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-37
Mvh
Else B.
I folketellingen for 1900 finnes en Ole Ellingsen Haugland i Drangedal. Han var ugift på det tidspunkt. Det er oppgitt at han var født i Drangedal i 1877. Kan det være "din mann"?
Du finner dåpen her, øverst til venstre på siden:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-37
Mvh
Else B.
Hei
Vi finner det samme tema på denne siden her: under Svelvik - Haugland
Ønsker dessuten Lisbeth lykke til videre
Vi finner det samme tema på denne siden her: under Svelvik - Haugland
Ønsker dessuten Lisbeth lykke til videre

mvh Anne-Lise Skillinghaug
Hei igjen.Min oldefar er født i Haus i Hordaland.september 1876.Har ikke rette dato akkurat her nå.Men har ennå ikke fått noe svar fra kirkekontoret ennå.Så alle Ole Haugland dere finner som ikke er født i Haus er ikke rett mann.Men jeg skal nok finne ut av dette lille mysteriet 

-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Du kunne kanskje freiste med ei etterlysning i Haus.
Kyrkjeboka for Haus ligg her http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?ls=1&idx_id=8282
Eg finn ingen Ole Haugland eller Ole Ellingson i 1876 - dvs. ... sånn i farta, du må sjå meir nøye etter, og du må kanskje utvide tidsrommet med eit år kvar veg. Lokalkjende kan kanskje gje betre rettleiing.
Elles trur eg du skal ha moderate forventningar til kva kyrkjekontoret kan bidra med. Kontorsekretæren der har sannsynlegvis nok av andre ting å henge fingrane i.
Tillegg: Det er ein Ole Ellingson f. 30. 1876 i Haus, nr. 106 s. 66 i lenkja ovanfor.
Kyrkjeboka for Haus ligg her http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?ls=1&idx_id=8282
Eg finn ingen Ole Haugland eller Ole Ellingson i 1876 - dvs. ... sånn i farta, du må sjå meir nøye etter, og du må kanskje utvide tidsrommet med eit år kvar veg. Lokalkjende kan kanskje gje betre rettleiing.
Elles trur eg du skal ha moderate forventningar til kva kyrkjekontoret kan bidra med. Kontorsekretæren der har sannsynlegvis nok av andre ting å henge fingrane i.
Tillegg: Det er ein Ole Ellingson f. 30. 1876 i Haus, nr. 106 s. 66 i lenkja ovanfor.
Hei jeg har funnet Ole i kirkeboken for lenge siden.Og både foreldre og søsken er funnet.Min leting er etter hans bosted og hvor han døde.Jeg må jo prøve de mulighetene jeg har.Derfor sendte jeg forespørsel til kirkekontoret.Ja de har nok mye å gjøre der.I dødsprotokollen til min oldemor er han fortsatt boende i Svelvik.Og også i 1939 er han boende der.Så det er vansklig å vite hvor han blir av etter dette.Det er jo ingen enkel sak å lete når det er klausul på det meste.Han het Ellingsen da han ble født.Men tok Haugland navnet etter gården han vokste opp på.Forøvrig het hans far Elling Knudsen Borge.Og så han tok navnet Haugland.
-
- Kontakt:
Javel ... Når du ber andre om hjelp til å leite, er det lurt å oppgje alt du har av opplysningar - og at desse er rette. Ole var altså fødd 1875, ikkje 1876.
Og ja - det er nok slik at opplysningar frå nær fortid er klausulerte - m.a. fordi protokollane kan innehalde kjenslevare opplysningar (om andre). På den andre sida: dei fleste av oss har slektningar i live som hugsar hendingar etter 1940.
Det hender at eldre folk bur dei siste leveåra ein annan stad - t.d. hjå eitt av barna - og vert gravlagde der.
Og ja - det er nok slik at opplysningar frå nær fortid er klausulerte - m.a. fordi protokollane kan innehalde kjenslevare opplysningar (om andre). På den andre sida: dei fleste av oss har slektningar i live som hugsar hendingar etter 1940.
Det hender at eldre folk bur dei siste leveåra ein annan stad - t.d. hjå eitt av barna - og vert gravlagde der.
Heisan jeg vet at det er mulig at man kan bo et annet sted .Men han er ikke registrert som avdød på gravminner ihvertfall.Og det er vel rart hvis han dør senere enn sin kone.Og at alle hans barn også er registrert.Et spørsmål er jo om han ikke er registrert fordi han ikke bor i Norge.Jeg vet at han hadde en søster som emigrerte til USA.Vet at han hadde en datter i Bergen også.Men han bodde ikke hos sine barn i Svelvik ihvertfall.Så mye vet jeg.En annen ting er om han kanskje omkom og aldri ble funnet.Eller at det er sensetive ting som gjør at det fortsatt er klausulert.Men jeg fortsetter videre i min søken.Så får jeg håpe saken løser seg etterhvert. 

- Arne Berthel Kristiansen
- Sted: Langevåg, Sula
Har du sjekket i bøkene bygdebøkene fra Haus for å finne hans familie og mulige ettermæle. http://www.disnorge.no/genress/index.ph ... kid=102671
Mvh Arne B. Kristiansen 

Har fra tidligere fått vite en del om hans familie og slekt.Så jeg er vel ganske oppdatert på det.Nå har jeg send ut en etterlysning på en datter han fikk før han dro til Vestfold og bosatte seg der.Kanskje det kan gi meg mer å jobbe med.
I følge en slektsbok jeg har fra Haus finner jeg ingenting.Men hans far var jo gårdbruker på Haugland gård så noen må jo sitte med litt opplysninger.Men det er jo mange gårder som heter Haugland så.... 

-
- Kontakt:
Gravminner er vel eit dugnadsprosjekt som er langt frå komplett. Om/når det vert komplett er avhengig av om mange nok gjer noko for at det skal verte ferdig. Altså er det ikkje det minste rart om nokon manglar. Dersom du veit/finn ut at Svelvik er ferdig registrert, kan det at han manglar tyde på at han er gravlagd ein annan stad - som ikkje er registrert. Bustad for eitt av barna brukar vere eit godt tips.
At kyrkjeboka er klausulert (for døde/gravlagde) kjem m.a. av at det er innført dødsårsak - og når det er ein arveleg sjukdom er det ei sensitiv opplysning om dei nolevande etterkomarane. Det treng ikkje ha noko med din Ole å gjere.
At kyrkjeboka er klausulert (for døde/gravlagde) kjem m.a. av at det er innført dødsårsak - og når det er ein arveleg sjukdom er det ei sensitiv opplysning om dei nolevande etterkomarane. Det treng ikkje ha noko med din Ole å gjere.
Hei og takk for opplysningene.Som sagt tidligere fortsetter jeg videre med letingen.Ja mulig at du har rett angående årsaken til at kirkebøkene har opplysning om dødsårsak og at de derfor ikke legger det ut.Så vidt meg bekjent er det rart at det skulle være grunn til at han ikke er oppført.Men men vet jo ikke da
Selvom jeg har en oldemor i live som var hans svigerdatter så er det ingen opplysninger å få derfra.Det virker på meg som det ikke skal snakkes om.Selvom dette er mange år tilbake så er det mange ting som kanskje ikke burde komme frem i lyset.Men en dag får jeg vel et svar...

Begge kirkegårdene under Svelvik er med i Gravminner i Norge. Så problemet er ikke manglende info derfra. Problemet kan imidlertid være at graven er slettet og følgelig ikke er kommet med i det utlagte materialet.
Hei ja begge kirkegårdene er med fra Svelvik.Derfor har jeg sendt en forespørsel om slettede familiegraver.Så får jeg håpe at jeg får et positivt svar.