Sofienberg kirke/menighet osv.
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
-
- Sted: STRØMMEN
Sofienberg kirke/menighet osv.
I forbindelse med å sjekke hvilken menighet Gøtheborggaten ligger under kom jeg til å se på kartet der Sofienberg kirke ligger. Husket at kirken er i nærheten av Paulus kirke på Grunerløkka. Det ble litt uklart for meg hvilken menighet Gøthebørggt. ligger under. Tøyen?
Etterpå så jeg ved lenker til Den norske kirken ved søk på menighet at Sofienberg kirke har 125 års jubileum i høst. Det så ut som Sofienberg kirke er i Sofienberg menighet.
Men jeg finner ikke noe som heter Sofienberg menighet i mikrofilmregistrene hos Arkivverket.
Hvor kan jeg finne Sofienberg på mikrofilmregr.? Jacob menighet, Paulus menighet....?
Er det et sted med lenke som hjelper meg og andre til å kople enkelte gater til enkelte menigheter istedetfor å bruke tid på å sammenligne kartet med mikrofilmregistrene?
Imøteser svar.
mvh. Kristin S. Aasen
Etterpå så jeg ved lenker til Den norske kirken ved søk på menighet at Sofienberg kirke har 125 års jubileum i høst. Det så ut som Sofienberg kirke er i Sofienberg menighet.
Men jeg finner ikke noe som heter Sofienberg menighet i mikrofilmregistrene hos Arkivverket.
Hvor kan jeg finne Sofienberg på mikrofilmregr.? Jacob menighet, Paulus menighet....?
Er det et sted med lenke som hjelper meg og andre til å kople enkelte gater til enkelte menigheter istedetfor å bruke tid på å sammenligne kartet med mikrofilmregistrene?
Imøteser svar.
mvh. Kristin S. Aasen
Re: Sofienberg kirke/menighet osv.
Sofienberg menighet er mer eller mindre identisk med den tidligere Petrus menighet, selv om grensene nok ikke er akkurat de samme som i dag, jf. http://www.riksarkivet.no/arkivverket/k ... tml#Petrus
Petrus kirke er i alle fall identisk med dagens Sofienberg kirke. Dessverre fant man på sekstitallet ut at man ikke lenger kunne ha en kirke og menighet oppkalt etter apostelen Peter, og navnet ble endret til Sofienberg etter navnet på det omkringliggende strøket.
Petrus kirke er i alle fall identisk med dagens Sofienberg kirke. Dessverre fant man på sekstitallet ut at man ikke lenger kunne ha en kirke og menighet oppkalt etter apostelen Peter, og navnet ble endret til Sofienberg etter navnet på det omkringliggende strøket.
- Liv Ofsdal
- Sted: HOLMESTRAND
- Kontakt:
Hei Kristin
For å finne riktig menighet til gatenavn i Oslo bruker jeg Samlagsafstemningen i Kristiania 1899.
Den gir en god rettledning til hvilken menighet man skal lete i - ihvertfall rundt århundreskiftet 1800/1900.
Som du ser der så stemmer det som Andreas sier - at Gøteborggaden tilhørte Petrus menighet - ihvertfall i 1899.

For å finne riktig menighet til gatenavn i Oslo bruker jeg Samlagsafstemningen i Kristiania 1899.
Den gir en god rettledning til hvilken menighet man skal lete i - ihvertfall rundt århundreskiftet 1800/1900.
Som du ser der så stemmer det som Andreas sier - at Gøteborggaden tilhørte Petrus menighet - ihvertfall i 1899.
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding
Liv Ofsdal
-
- Sted: STRØMMEN
Hei!
En fin takk rettes til Andreas Snildal og Liv Ofsdal for deres innlegg i dette emnet.
Liv O., hva kommer ordet "Samlagsafstemningen" av? Eller bedre sagt: Kan det forklares hva som menes med det eller hva det er for noe? Er det valg/avstemming? Eller stemme hver enkel gate mot hver enkel menighet?
Mvh. Kristin.
En fin takk rettes til Andreas Snildal og Liv Ofsdal for deres innlegg i dette emnet.
Liv O., hva kommer ordet "Samlagsafstemningen" av? Eller bedre sagt: Kan det forklares hva som menes med det eller hva det er for noe? Er det valg/avstemming? Eller stemme hver enkel gate mot hver enkel menighet?
Mvh. Kristin.
- Liv Ofsdal
- Kontakt:
Hei Kristin
Etter som jeg har skjønt er Samlagsafstemningen i Kristiania 1899 en kretsinndeling. Alle gatene i Kristiania ble inndelt til de ulike menighetene. Om dette var i forhold til stemming eller kirkelige handlingene kan sikkert andre svare bedre på.
For meg er ikke det så nøye hvorfor denne inndelingen ble laget (selvom det er greit å vite selvfølgelig) - men et kjempebra verktøy når det gjelder å koble rett gate til rett menighet.

Etter som jeg har skjønt er Samlagsafstemningen i Kristiania 1899 en kretsinndeling. Alle gatene i Kristiania ble inndelt til de ulike menighetene. Om dette var i forhold til stemming eller kirkelige handlingene kan sikkert andre svare bedre på.
For meg er ikke det så nøye hvorfor denne inndelingen ble laget (selvom det er greit å vite selvfølgelig) - men et kjempebra verktøy når det gjelder å koble rett gate til rett menighet.
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Liv Ofsdal
Hei,
Som bosatt i Sverige vet jeg ikke om jeg tør vise til Samlagsavstemmning i mine kilder
.
Nå mer seriøst, jeg har en oldefar som bodde i Helgesens gate. Den er oppdelt i flere deler, men alle heter Petrus xxx. Kan jeg forstå det slik at alle deler inngår i Petrus menighet, eller er det ført forskjellige kirkebøker i de forskjellige deler?
Jeg har også "problem" med Bergen, er det en lignende inndeling der som jeg kan finne på Internet.
Med tilgang til kirkebøker på nettet så blir det enklere for oss som bor i utlandet å søke på kildene og behøver ofte hjelp med lokalkunnskap for å finne rett menighet.
Niels
Som bosatt i Sverige vet jeg ikke om jeg tør vise til Samlagsavstemmning i mine kilder

Nå mer seriøst, jeg har en oldefar som bodde i Helgesens gate. Den er oppdelt i flere deler, men alle heter Petrus xxx. Kan jeg forstå det slik at alle deler inngår i Petrus menighet, eller er det ført forskjellige kirkebøker i de forskjellige deler?
Jeg har også "problem" med Bergen, er det en lignende inndeling der som jeg kan finne på Internet.
Med tilgang til kirkebøker på nettet så blir det enklere for oss som bor i utlandet å søke på kildene og behøver ofte hjelp med lokalkunnskap for å finne rett menighet.
Niels
- Liv Ofsdal
- Kontakt:
Hei Niels Hegge
Bruker ikke Samlagsafstemningen som kilde jeg heller
For meg er det et bra hjelpemiddel for å finne rett menighet sånn at jeg vet hvilken kirkebok jeg skal lete i.
Hvis du finner ut hvilket gatenummer din oldefar bodde i burde det vært en smal sak å finne rett menighet.
Helgesens gate til og med nr. 43 er Paulus menighet - fra nr. 44 er Petrus menighet.
Når det gjelder Bergen må nok andre trå til - der er jeg ikke kjent
Mener du kan låne inn kirkebøker fra Norge gjennom ditt lokale bibliotek i Sverige.

Bruker ikke Samlagsafstemningen som kilde jeg heller

For meg er det et bra hjelpemiddel for å finne rett menighet sånn at jeg vet hvilken kirkebok jeg skal lete i.
Hvis du finner ut hvilket gatenummer din oldefar bodde i burde det vært en smal sak å finne rett menighet.
Helgesens gate til og med nr. 43 er Paulus menighet - fra nr. 44 er Petrus menighet.
Når det gjelder Bergen må nok andre trå til - der er jeg ikke kjent

Mener du kan låne inn kirkebøker fra Norge gjennom ditt lokale bibliotek i Sverige.
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Liv Ofsdal
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Kredsindelingen er ikke kirkelig, men oversikt over valgkretsene og hvor folk skulle stemme. Hvis man ser på kreds nr. 1
1 Vor Frelsers Kreds, med Fæstningsterritoriet (Afstemningslokale: Vaterlands Skoles Gymnastiksal)
så ser man at her var stemmelokalet Vaterlands Skoles Gymnastiksal.
Men - denne kretsinndelingen fulgte menighetene, og er derfor i 99% av tilfellene riktig når man leter etter menighet for en enkelt gate. Husk dog på at denne oversikten gjelder for akkurat det året 1899 - og at Kristiania var i rivende utvikling på kirkefronten. For eksempel så var ikke Vålerengen Kirke bygget enda i 1899, men allikevel fantes menigheten (den ble opprettet i april 1899. Kirken ble ikke åpnet før i 1902. Kirkebøkene er ført fra 1899, handlingene ble utført bl.a i menighetshuset.
Kredsinndelingen bør derfor benyttes sammen med riksarkivets fine oversikt:
http://www.riksarkivet.no/arkivverket/k ... -oslo.html
samt et godt kart over tigerstaden.
Lykke til - Oslo er ikke så vanskelig som man tror!
1 Vor Frelsers Kreds, med Fæstningsterritoriet (Afstemningslokale: Vaterlands Skoles Gymnastiksal)
så ser man at her var stemmelokalet Vaterlands Skoles Gymnastiksal.
Men - denne kretsinndelingen fulgte menighetene, og er derfor i 99% av tilfellene riktig når man leter etter menighet for en enkelt gate. Husk dog på at denne oversikten gjelder for akkurat det året 1899 - og at Kristiania var i rivende utvikling på kirkefronten. For eksempel så var ikke Vålerengen Kirke bygget enda i 1899, men allikevel fantes menigheten (den ble opprettet i april 1899. Kirken ble ikke åpnet før i 1902. Kirkebøkene er ført fra 1899, handlingene ble utført bl.a i menighetshuset.
Kredsinndelingen bør derfor benyttes sammen med riksarkivets fine oversikt:
http://www.riksarkivet.no/arkivverket/k ... -oslo.html
samt et godt kart over tigerstaden.
Lykke til - Oslo er ikke så vanskelig som man tror!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Andreas Snildal skrev:Dessverre fant man på sekstitallet ut at man ikke lenger kunne ha en kirke og menighet oppkalt etter apostelen Peter
Dette har jeg aldri før sett noe om. Har du et sted jeg kan lese om dette?
Forklaringen jeg har hørt, er noe sånn som dette:
http://home.online.no/~smenighe/Nestenr.html
I 1962 skiftet kirken vår navn navn fra Petrus til Sofienberg kirke. Da kirken ble bygd I 1877 het den Paulus kirke, inntil nåværende Paulus kirke ble bygd et par år senere. Vår kirke fikk altså navnet Petrus.
Og hurtigbuffer av en utgått side:
Essendrop og noen andre biskoper likte ikke navnet Nazareth. Det ble til slutt bestemt at navnet måtte endres til Paulus.
...
Det ble behov for en ny kirke. I 1892 ble det bygget en ved Birkelunden. Nå bestemte man at kirken ved Birkelunden skulle bytte navn med den på Rodeløkka og hete Paulus.
...
Kirken ved Birkelunden fikk overta navnet Paulus. Men folk ble forvirret, forvekslet ofte navnene Paulus og Petrus. Mange gikk ofte til feil kirke.
Petrus kirke beholdt navnet helt til 1962. Da fikk den sitt fjerde navn, Sofienberg kirke. Og nå er det meningen at det atter skal bli Petrus. Det er bra det går an å flytte på navnet i stedet for bygget.
Inger Falch-Jacobsen skrev:Andreas Snildal skrev:Dessverre fant man på sekstitallet ut at man ikke lenger kunne ha en kirke og menighet oppkalt etter apostelen Peter
Dette har jeg aldri før sett noe om. Har du et sted jeg kan lese om dette?
Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener. Du skriver jo selv blant annet at
Inger Falch-Jacobsen skrev:I 1962 skiftet kirken vår navn navn fra Petrus til Sofienberg kirke.
Mvh. Andreas Snildal
Moderator: Etniske minoriteter
Moderator: Troms
Hei Andreas,
Jeg lurer på hvorfor/hvordan man fant ut at man ikke kunne ha en kirke som var oppkalt etter Peter? Var det noen grunn til at man ikke kunne bruke akkurat det navnet?
Det at folk forvekslet kirkene Petrus og Paulus, eller at "man" syntes Sofienberg ville være penere, oppfatter jeg som en helt annen type begrunnelse enn at "man ikke kunne ha en kirke oppkalt etter apostelen Peter". Det er jo mange andre kirker oppkalt etter apostler i Norge?
Jeg lurer på hvorfor/hvordan man fant ut at man ikke kunne ha en kirke som var oppkalt etter Peter? Var det noen grunn til at man ikke kunne bruke akkurat det navnet?
Det at folk forvekslet kirkene Petrus og Paulus, eller at "man" syntes Sofienberg ville være penere, oppfatter jeg som en helt annen type begrunnelse enn at "man ikke kunne ha en kirke oppkalt etter apostelen Peter". Det er jo mange andre kirker oppkalt etter apostler i Norge?
Hei Inger,
jeg vet ikke hvorfor man valgte å endre navn på kirken, men uansett om det var på grunn av faren for forveksling med Paulus, eller at man syntes Sofienberg var finere, eller om det var på grunn av noe annet, synes jeg det var synd at de som var ansvarlige for navneendringen ikke lenger ville at kirken skulle bære navnet til apostelen Peter.
Men jeg tror du tar feil i at det er mange kirker/menigheter som er oppkalt etter apostlene i Norge. De eneste jeg kjenner til er de i Oslo, også finnes det kanskje noen i andre større byer.
jeg vet ikke hvorfor man valgte å endre navn på kirken, men uansett om det var på grunn av faren for forveksling med Paulus, eller at man syntes Sofienberg var finere, eller om det var på grunn av noe annet, synes jeg det var synd at de som var ansvarlige for navneendringen ikke lenger ville at kirken skulle bære navnet til apostelen Peter.
Men jeg tror du tar feil i at det er mange kirker/menigheter som er oppkalt etter apostlene i Norge. De eneste jeg kjenner til er de i Oslo, også finnes det kanskje noen i andre større byer.
Mvh. Andreas Snildal
Hei Andreas, jeg er enig med deg i at Petrus var et finere navn!
Men da skjønner jeg hva du mener, jeg leste nemlig din første melding som at de plutselig fant ut at det var "tabu" å la kirken få ha navnet til den "viktigste" apostelen. (Akkurat som det er tabu av en eller annen grunn å bruke navnet Jesus på dåpsbarn i Norge. I latinske land er jo det helt vanlig.)
Og så har du rett i at det ikke er mange norske kirker som bærer apostelnavn... Jeg var nok litt kjapp, det er i det hele tatt ikke mange kirker som er oppkalt etter personer. Ikke i forhold til dem som ikke er det! Men det er/var da ganske mange "apostelkirker" i Oslo: Jacob, Johannes, Markus, Matteus, Paulus, Petrus.
Jeg har sendt en mail til Sofienberg kirke og spurt om hva grunnen til navneskiftet i 1962 var, kanskje vi får svar!
Men da skjønner jeg hva du mener, jeg leste nemlig din første melding som at de plutselig fant ut at det var "tabu" å la kirken få ha navnet til den "viktigste" apostelen. (Akkurat som det er tabu av en eller annen grunn å bruke navnet Jesus på dåpsbarn i Norge. I latinske land er jo det helt vanlig.)
Og så har du rett i at det ikke er mange norske kirker som bærer apostelnavn... Jeg var nok litt kjapp, det er i det hele tatt ikke mange kirker som er oppkalt etter personer. Ikke i forhold til dem som ikke er det! Men det er/var da ganske mange "apostelkirker" i Oslo: Jacob, Johannes, Markus, Matteus, Paulus, Petrus.
Jeg har sendt en mail til Sofienberg kirke og spurt om hva grunnen til navneskiftet i 1962 var, kanskje vi får svar!
Hei Inger!
Det er mulig du er innpå noe - uansett skal det bli interessant å høre hva du får til svar!
Det er mulig du er innpå noe - uansett skal det bli interessant å høre hva du får til svar!
Mvh. Andreas Snildal
Mitt spørsmål:
Dette er svaret jeg fikk fra kirken:
Legg merke til at Engelsborg var egen kapellmenighet. Det er jo Tertitten til Robert Stoltenberg...
Inger skrev:Hei!
Vi er noen som lurer på hvorfor det ble bestemt i sin tid at Petrus kirke skulle forandre navn til Sofienberg. Var det for å unngå forveksling med Paulus, eller syntes man Sofienberg var finere eller mer passende? Eller hva?
Dette er svaret jeg fikk fra kirken:
Mona Utaker skrev:Takk for henvendelse. Vi lurer på det samme selv. Men begrunnelsen var at
i 1966 ønsket man å knytte kirkene mer til bydelene ved å gi dem navn
etter den. Hvorfor vet jeg ikke.
Du har også rett i at Petrus og Paulus var lette å forveksle etterhvert,
og det faktum at Petrus først ble kalt Paulus i noen år inntil Paulus ble
bygd, gjorde heller ikke dette lettere.
For noen år siden gjennomførte vi en undersøkelse via menighetsbladet
hvorvidt Sofienberg skulle søke om å få tilbake Petrus-navnet, som satt
fast i manges bevissthet.
De svarene vi fikk tilbake viste nøyaktig 50-50.
Da har ikke vi gjort noe mer med det. Mest fordi folk etterhvert ikke vet
forskjellen på Paulus og Petrus lenger.
Med vennlig hilsen
Mona Utaker
Menighetsforvalter
Inger skrev:Takk for svar! Det er en god forklaring, men hvorfor fikk da ikke Paulus navnet Grünerløkka eller Birkelunden kirke... Nei, jeg regner ikke med svar på det!
Hadde jeg bodd her da undersøkelsen ble foretatt, ville jeg ha stemt for "Petrus"! Da hadde det kanskje blitt navnebytte igjen!? Men jeg har bare bodd her siden påske...
Har du vært borti navnet Nazareth på kirken? Den skulle visstnok ha hett det helt i begynnelsen.
Det året jeg har for navneendring er 1962, er du enig? Og kan jeg legge ut svaret fra deg på Slektsforum?
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?p=100348
Mona Utaker skrev:Jeg har ikke hørt om Nazareth på kirken. Imidlertid har det forekommet
noen kapellmenigheter som Engelsborg f. eks. i kortere tid. Vi har hatt
kirkebøker derfra. Matteus er også en slik greie, men de opphørte i løpet
av kort tid. Bøkene er innlevert riksarkivet. Det bodde altfor mange
mennesker i området, og det var opp mot 300 konfirmanter i hvert kull i 50-årene.
Hvorfor Paulus ikke måtte endre kan jeg ikke svare på. Skulle gjerne.
(Vår forklaring for oss selv som gode kolleger er at Paulus nå alltid har
vært noe for seg selv). Intern humor.
Hyggelig å høre at du ville stemt Petrus. Det er så mye mer over et slikt
navn enn bare en bydel.
Hvis du har navneendringen fra 1962 så er sikkert det riktig. Jeg var her
ikke da, men husker det skjedde noe i 1966 - det kan godt hende det var en
oppussing. Jeg er sykemeldt og ikke inne i lokalene og kan titte akkurat
nå.
Jeg tror du har rett og legg for all del bare ut.
Du er også velkommen når du måtte føle for det.
Legg merke til at Engelsborg var egen kapellmenighet. Det er jo Tertitten til Robert Stoltenberg...
Dette var veldig interessant, Inger. Honnør til deg for insatsen med å finne ut av dette!
Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om dette. Men min opprinnelige mistanke om at det var fordi praktiske og rasjonelle hensyn ble satt foran tradisjon og historie, er styrket. Dette har kanskje noe med tidsånden å gjøre - det var jo på sekstitallet man for alvor begynte å bygge kirker som sikkert var praktiske og rasjonelle, men som i mindre grad ga uttrykk for den ærbødighet og skjønnhet et kirkebygg bør ha, etter min mening.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om dette. Men min opprinnelige mistanke om at det var fordi praktiske og rasjonelle hensyn ble satt foran tradisjon og historie, er styrket. Dette har kanskje noe med tidsånden å gjøre - det var jo på sekstitallet man for alvor begynte å bygge kirker som sikkert var praktiske og rasjonelle, men som i mindre grad ga uttrykk for den ærbødighet og skjønnhet et kirkebygg bør ha, etter min mening.
Mvh. Andreas Snildal