Innsending av bidrag til DIStreff

Tjenesten som finner andre medlemmer som forsker på samme personer som deg

Moderator: MOD_DIStreff

Låst
Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av dn01013 » 7. mai 2009 kl. 14.30

Dette kan gjøres på to forskjellige måter.

Foretrukket måte er å kjøre GEDtreff selv og dermed spare bidragskjørerne for arbeidet med selve bidragsdannelsen så de i stedet kan konsentrere seg mer om å gjøre selve søket for deg.

Men, ikke alle har mulighet til å kjøre GEDtreff selv, f.eks. man sittter på en ikke-Windows maskin eller den er foreldet, så som Windows 3.1, Windows 95, Windows 98, Windows ME eller windows NT eller maskinen er teknisk sett foreldet i forhold til f.eks. XP, f.eks. bare har 256 MB RAM (Du bør ha 2 GB RAM for at bidragskjøringen ikke skal bruke et par døgn)

Når du ikke kan bruke GEDtreff har du mulighet til å laste opp via nett på

http://www.disnorge.no/distreff/ft-bidrag-send.php . Du finner ellers lenke til den på http://www.disnorge.no/distreff under lenken "Innsending av Data" markert i rødt like under tittelen "DIStreff" "--- Finn andre slektsforskere som holder på med din slekt!" "Hjelp til å forstå DIStreff bedre? Trykk på lenke under"

Ha en Gedcom-fil klar (Er den ekstremt stor, dvs. over 60MB må du pakke den med et zip-program), klikk på knappen for å bla deg frem til den, velg korrekt fil og trykk på knappen "Send bidrag".

Hvis opplastingen gikk ok vil du få en kvittering for det som mail samtidig som bidragskjører får en tilsvarende mail.

Bidragskjører har en tidsfrist på 14 dager på å kjøre bidraget for deg. Da vil evt. koordinator overta jobben og sørge for at bidraget blir kjørt.

Men, om du har mulighet, gjør jobben selv! (Også bidragskjørere har ant. hage som de ønsker å stelle med på fritida eller andre ting å gjøre)


NB Da meldinger sendt til distreff@<lagskode>.disnorge.no og distreff@disnorge.no ikke nødvendigvis går til bidragskjørere eller bare koordinator, bes du vennligst bruke ovennevnte metoder og ikke sende bidrag som epost-vedlegg til distreff-adressene.

I verste fall kan de bli liggende lenge uten å bli videresendt til korrekt mottaker.
Bruker du http://www.disnorge.no/distreff/ft-bidrag-send.php er du sikret at noen mottar melding om bidraget og kan evt. behandles av andre bidragskjørere ved f.eks. ferie, sykdom eller stor arbeidsbelastning på jobb som medfører at andre må overta. Sendt som epost kan ikke andre overta uten videre.

gj11950
Innlegg: 20
Registrert: 28. desember 2010 kl. 13.44
Sted: Skien

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av gj11950 » 4. januar 2011 kl. 9.59

Kan det stemme at det er noe feil med innsendingssiden?

Jeg blir konsekvent videresendt http://www.disnorge.no/cms/ til fra http://www.disnorge.no/distreff/ft-bidrag-send.php

Brukeravatar
dn07337
Innlegg: 374
Registrert: 14. november 2004 kl. 0.01
Sted: ÅLESUND
Kontakt:

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av dn07337 » 4. januar 2011 kl. 10.07

Jeg kommer rett inn på linken din til innsending av filer. Kanskje du skulle slette cashe osv og prøve igjen?
mvh Liv Skramstad
Distreff: Bidragskjører
Moderator: Østfold
Moderator: Slektsprogrammer
Les dette før du poster din melding

gj11950
Innlegg: 20
Registrert: 28. desember 2010 kl. 13.44
Sted: Skien

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av gj11950 » 4. januar 2011 kl. 10.20

Liv Sølvi Skramstad skrev:Jeg kommer rett inn på linken din til innsending av filer. Kanskje du skulle slette cashe osv og prøve igjen?


Det er pussig, for jeg har samme problem både hjemme og på jobb. Hadde en mistanke om at det kanskje kunne ha noe med operativsystem/nettleser å gjøre (kjører mac i heimen), men så ikke.

Mulig det har noe med innlogging å gjøre, men jeg skjønner ikke stort, må jeg innrømme.

Brukeravatar
dn07337
Innlegg: 374
Registrert: 14. november 2004 kl. 0.01
Sted: ÅLESUND
Kontakt:

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av dn07337 » 4. januar 2011 kl. 10.59

Jeg bruker Mac og Safari. Men du må være innlogget på distreff først.

Lykke til
mvh Liv Skramstad
Distreff: Bidragskjører
Moderator: Østfold
Moderator: Slektsprogrammer
Les dette før du poster din melding

dn13057
Innlegg: 18
Registrert: 17. mai 2007 kl. 8.32
Sted: ÅRNES
Kontakt:

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av dn13057 » 15. januar 2011 kl. 18.19

Forsøkte å laste ned ned Gedtreff, har Windows Vista og bruker Firefox. Fikk ny side der det sto:
Error 404
Lagt inn av Espen Berg, 11.feb 2010

Internettsiden du søkte finnes ikke på http://www.disnorge.no - eller pålogging kreves


Jeg var innlogget som medlem av DIS. er det noen problemer her?

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av dn01013 » 15. januar 2011 kl. 19.42

ja, det er problemer.

PGa. en feil i gedtreff må medlemmer ha full adgang på en testserver. Denne adgangen er nå stengt siden utvikling av ny versjon krevde mer omlegging av kode enn først planlagt og forutsatte en oppgradering av Delphi til 2007/XE (som måtte skje innen 31.12).

I og med denne ble avbestilt av styret rett før fristen gikk ut, ga jeg klarsignal til Jan Eri om å stenge ned.
Samtidig ble den feilaktige versjonen fjernet. bl.a. fordi den også ligger åpen for nedlasting av ikke-medlemmer i motsetning til programmeet som lå under http://www.disnorge.no/distreff/prog hvor det bare er autentiserte som kan laste ned.

Morten Aimma Thorvaldsen
Innlegg: 80
Registrert: 4. mai 2008 kl. 9.53
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av Morten Aimma Thorvaldsen » 15. januar 2011 kl. 22.51

Innebærer dette at all videre utvikling av Gedtreff er opphørt? Hvordan blir det med videreutvikling av DIStreff, vil DIS ta grep her for å gjøre en god tjeneste ennå mer brukervennlig? Regner med at ledelsen i DIS har planene klare, siden det virker som om utviklingen av Gedtreff er kjørt ut på et sidespor og stengt ned.

Brukeravatar
dn07337
Innlegg: 374
Registrert: 14. november 2004 kl. 0.01
Sted: ÅLESUND
Kontakt:

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av dn07337 » 18. januar 2011 kl. 10.37

Hadde vært greit med noen skikkelige svar her. Som bidragskjører er jeg avhengig av gedtreff og oppdateringer.
mvh Liv Skramstad
Distreff: Bidragskjører
Moderator: Østfold
Moderator: Slektsprogrammer
Les dette før du poster din melding

Simen Øvrebø
Innlegg: 124
Registrert: 17. april 2009 kl. 16.22
Sted: DRAMMEN
Kontakt:

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av Simen Øvrebø » 18. januar 2011 kl. 13.38

Det hadde kanskje vært på sin plass at noen fra styret sentralt kommer på banen og gir noen svar til oss medlemmer også?
Mvh,

Simen Øvrebø

dn21920
Innlegg: 1060
Registrert: 29. oktober 2007 kl. 1.02
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av dn21920 » 24. januar 2011 kl. 11.31

Jeg lurer på hva som skjer med Ged-/Distreff.

Er det så at Ged- og Distreff ikke er noe satsingsområde lenger, i hvert fall ikke såpass mye at man er villige til å oppgradere programutviklingsverktøyet - forstår jeg dette riktig?

Simen Øvrebø
Innlegg: 124
Registrert: 17. april 2009 kl. 16.22
Sted: DRAMMEN
Kontakt:

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av Simen Øvrebø » 24. januar 2011 kl. 11.37

Dette er det tydeligvis ingen som vil svare på, men DIStreff-databasen ble oppdatert sist på fredag 21. januar 2011. GEDtreff er fortsatt mulig å bruke om du lastet ned før den ble fjernet fra DIS' vevsider. Jeg brukte dette senest i går til å lage bidrag.
Mvh,

Simen Øvrebø

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Innlegg: 830
Registrert: 17. desember 2004 kl. 5.10
Sted: Sverige

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av Gunnar Østegården » 25. januar 2011 kl. 14.45

Alf Christophersen skrev:PGa. en feil i gedtreff må medlemmer ha full adgang på en testserver. Denne adgangen er nå stengt siden utvikling av ny versjon krevde mer omlegging av kode enn først planlagt og forutsatte en oppgradering av Delphi til 2007/XE (som måtte skje innen 31.12).

Og dette er årsaken til at den som ikke er medlem, men vil søke i Distreff-basen:
- Hvis man da finner en person i databasen; så kan man ikke lenger få ut informasjon om hvem som har bidratt.

Er det (midlertidig?) slutt på at vi kan markesføre oss utenfor våre egne rekker?

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av dn01013 » 25. januar 2011 kl. 15.27

Og dette er årsaken til at den som ikke er medlem, men vil søke i Distreff-basen:
- Hvis man da finner en person i databasen; så kan man ikke lenger få ut informasjon om hvem som har bidratt.


Det har hele tiden vært slik at kun betalende medlemmer kan få ut informasjon om hvem som har bidratt. Så dette er ikke påvirket av ønsket stenging av test-server fra styrets sin side.

Kun utviklere og utvalgte beta-testere får adgang på test-server.

Men, GEDtreff_2011 får et eget brukernavn og passord og bløtvare på server gir da GEDtreff den informasjon som trenges om medlemmet og evt. tidligere bidrag fra vedkommende.

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Innlegg: 830
Registrert: 17. desember 2004 kl. 5.10
Sted: Sverige

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av Gunnar Østegården » 25. januar 2011 kl. 15.53

Nja, forklaringen ligger tydligvis her:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=85141

Jeg var ikke klar over det;
- men det viser seg at jeg selv kan endre tilgangskoden til mine data!
Fryd og gammen!

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av dn01013 » 25. januar 2011 kl. 16.13

Slik har det vært hele tiden. Men tidligere måtte adgangsstatus angies ved innsendelse og man måtte sende inn på nytt hvis man ville endre.

Nå er det et tastetrykk som skal til.

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Innlegg: 830
Registrert: 17. desember 2004 kl. 5.10
Sted: Sverige

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av Gunnar Østegården » 25. januar 2011 kl. 17.57

Jeg fikk et mail i fra et ikke-medlem som hadde funnet sin mormors mormor på Dis-treff.

Han visste ikke hvem som hadde gitt opplysningen, men visste at jeg var medlem; og ba meg sjekke hvem som hadde bidratt.

Jeg klarte å finne det ut, - med glans!

Men det virker jo litt unødig kronglete kanskje.
Han bør selvfølgelig melde seg inn i DIS, - for ellers har han ingen mulighet til å ta kontakt, eller?

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av dn01013 » 25. januar 2011 kl. 18.16

Meningen er at man da bør melde seg inn som medlem, ja :-)

Og ikke minst, selv bidra med data siden man da får full adgang til DIStreff og kan sjekke om det virkelig er samme slekta evt. også finne pekere til steder å lete etter resten av slekta man ikke har funnet frem til ennå (ved migrasjon kan det være en tilnærmet umulig jobb om man forøker slekta fra den siden hvor man ikke vet hvor vedkommende migrerte, dvs. når man registrerer etterslekt etter sine aner.

Og hvis man ikke vet hvor foreldre kom fra, kan det være at nettopp noen andre har funnet det, f.eks. via skifte som kopler foreldre og barn.

Stian Martinsen-Stormyr
Innlegg: 37
Registrert: 6. februar 2011 kl. 13.10
Sted: OSLO

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av Stian Martinsen-Stormyr » 6. februar 2011 kl. 16.32

Hei,

Nå har jeg betalt og blitt medlem, men får ikke tilgang til DIStreff. (videresendes til hovedsiden, selv om jeg er innlogget på disnorge)
Av tråden tolker jeg det som at den er midlertidig nede, men når kommer den opp igjen?

DIStreff er en av hovedgrunnene til at jeg registrerte meg akkurat nå (hadde sikkert gjort det på et senere tidspunkt uansett), så det var en skikkelig nedtur å bli lokket til å betale for en tjeneste som ikke er tilgjengelig.

Finnes det noen workaround?

Brukeravatar
Egil Sundelius
Innlegg: 1301
Registrert: 20. januar 2005 kl. 22.50
Sted: STOKKE

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av Egil Sundelius » 6. februar 2011 kl. 17.23

Hei......
denne siden,
http://www.disnorge.no/distreff/ ?

hem jeg kommer inn!
(men har bidratt) :)
Med hilsen
Egil Sundelius,
Stokke, Vestfold.

Stian Martinsen-Stormyr
Innlegg: 37
Registrert: 6. februar 2011 kl. 13.10
Sted: OSLO

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av Stian Martinsen-Stormyr » 6. februar 2011 kl. 17.29

Egil Sundelius skrev:Hei......
denne siden,
http://www.disnorge.no/distreff/ ?

hem jeg kommer inn!
(men har bidratt) :)


Ja, under søkefeltet på venstre side har jeg mitt brukernavn og navn, og når jeg søker får jeg opp treff, men får ikke kikket på resultatene. Noe jeg trodde skyldtes at jeg ikke var medlem og at jeg ikke hadde lastet opp gedcom-fil (som det står at jeg må gjøre). Nå er jeg medlem, men linken for opplasting av gedcom-fil fungerer ikke. :\

http://www.disnorge.no/distreff/ft-bidrag-send.php

Simen Øvrebø
Innlegg: 124
Registrert: 17. april 2009 kl. 16.22
Sted: DRAMMEN
Kontakt:

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av Simen Øvrebø » 6. februar 2011 kl. 17.38

Stian Martinsen skrev:Ja, under søkefeltet på venstre side har jeg mitt brukernavn og navn, og når jeg søker får jeg opp treff, men får ikke kikket på resultatene. Noe jeg trodde skyldtes at jeg ikke var medlem og at jeg ikke hadde lastet opp gedcom-fil (som det står at jeg må gjøre). Nå er jeg medlem, men linken for opplasting av gedcom-fil fungerer ikke. :\

http://www.disnorge.no/distreff/ft-bidrag-send.php


Ny versjon av programvaren for prosessering av medlemmenes bidrag er under utvikling. Derfor er og blir det noe forsinkelse.

Les: www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=93051

Antar at Alf kan gi et noe mer utfyllende svar her i tråden enn jeg kan.
Mvh,

Simen Øvrebø

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av dn01013 » 6. februar 2011 kl. 17.49

Når nyinnmeldte har betalt går det ofte litt tid før DIStreff-pålogging fungerer fullt ut.

Det kommer av at betaling registreres i en annen database, på en annen server enn den DIStreff befinner seg på.

Først når kontoret har bekreftet innbetaling i kontortiden vil medlemmet få full status som betalende medlem og når så denne server har overført informasjonen til vår server som drifter DIStreff vil man komme inn og få sett på alle data.

Regner med at betalingen blir registrert i morgen evt. tirsdag, avhengig av hvor fort pengeoverføringer virker.

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av dn01013 » 6. februar 2011 kl. 17.54

Simen Øvrebø skrev:Ny versjon av programvaren for prosessering av medlemmenes bidrag er under utvikling. Derfor er og blir det noe forsinkelse.

Les: www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=93051

Antar at Alf kan gi et noe mer utfyllende svar her i tråden enn jeg kan.


Det er riktig som Simen skriver. Utvikling pågår, men er fremdeles på utviklingsnivå. senest i dag fant jeg selv en bug som må fikses og testes av meg selv ffør ny versjon av utv-versjonen kan legges ut til de som bistår med testing.

Jeg tror det gjenstår bare 3-4 kritiske tester som MÅ fungere før alfa-test starter.

Men, som programdesigner/utvikler/programmør også i jobbsammenheng er det ofte at det ikke er ork til å gå rett fra jobb over til å designe GEDtreff. Heldigvis nyter dog begge prosjekter godt av hverandre :-) Problemer som løses i en sammenheng kan ofte nyttes i det andre prosjektet og omvendt :-)

Forskjellen er at det er bare på jobb jeg får betalt (i 1/2 stilling ltr. 43 UiO/Staten)

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av dn01013 » 6. februar 2011 kl. 18.00

Stian Martinsen skrev:DIStreff er en av hovedgrunnene til at jeg registrerte meg akkurat nå (hadde sikkert gjort det på et senere tidspunkt uansett), så det var en skikkelig nedtur å bli lokket til å betale for en tjeneste som ikke er tilgjengelig.

Finnes det noen workaround?


Som utvikler av GEDtreff som lager bidragene er jeg veldig takknemlig for å høre at nettopp DIStreff er årsaken til at du meldte deg inn i dag. Det er jo litt dumt at utvikling av ny versjon kombinert med behov for å stenge tilgang for menigmann til test-server skulle slå så uheldig ut.

Jeg regner med at dine problemer kommer av at tilgang til DIStreff ikke er synkron med innmeldingen og pålogging til hovedsiden.

Når betaling er registrert av kontoret, ant. i morgen vil du også oppleve at du får flere muligheter både på web-siden og her i Slektsforum.

Disse består i bl.a. at du da kan også lese og skrive i lukkede medlemsfora som DISforum og DIScafe og noen få andre, samt at du da kan abonnere på meldinger i de grupper du ønsker å få tilsendt meldinger om aktivitet som epost.

Velkommen skal du være.

Stian Martinsen-Stormyr
Innlegg: 37
Registrert: 6. februar 2011 kl. 13.10
Sted: OSLO

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av Stian Martinsen-Stormyr » 6. februar 2011 kl. 18.24

Alf Christophersen skrev:Jeg regner med at dine problemer kommer av at tilgang til DIStreff ikke er synkron med innmeldingen og pålogging til hovedsiden.

Når betaling er registrert av kontoret, ant. i morgen vil du også oppleve at du får flere muligheter både på web-siden og her i Slektsforum.



Takk for tilbakemeldingen Alf, da skal jeg prøve å fylle opp tålmodighetskvoten min litt til. :)

67941
Innlegg: 310
Registrert: 26. februar 2014 kl. 22.44
Sted: FETSUND

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av 67941 » 7. mars 2014 kl. 15.06

Hei
Jeg ser at det er lite nye kommentarer vedr GED - er det fordi alt fungerer perfekt - eller er det liten aktivitet?

Jeg sendte inn min GEDCOM fil 4.mars 2014 og fikk svar om at det vil ta 14 dager, men vet egentlig lite om prosedyrene når jeg får resultatet tilbake. (Jeg sitter med Mac så jeg kjører ikke Windows)

Ble litt usikker da jeg leste litt mer i dette forumet om at det hadde vært problemer og det ble snakket om å legge ned (2011/12)

mvh Grethe :?:

Brukeravatar
Rolf B. Holte
Innlegg: 247
Registrert: 14. november 2004 kl. 20.48
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av Rolf B. Holte » 8. mars 2014 kl. 20.25

Får håpe at det er lite kommentarer pga lite behov/ få kritiske feil. Tjenesten er oppe, man kan forvente litt lengre behandlingstid. Flere sentrale personer har sluttet i hovedsak pga konflikt med styret.

For øyeblikket gjøres det ikke feilrettinger på web i tillegg er utvikler av Gedtreff er ikke lengre medlem i foreningen, utmeldt i fjor. Dog yter han foreløpig mye bistand

67941
Innlegg: 310
Registrert: 26. februar 2014 kl. 22.44
Sted: FETSUND

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av 67941 » 8. mars 2014 kl. 20.33

Takk for svar, jeg stusset på at det var så lite kommentarer om system som det vanligvis alltid skjer en utvikling i. Jeg er heldigvis ikke avhengig av at det fungerer og fikk ingen feilmelding da jeg sendte inn, så vi får se hva eller om jeg får noe igjen.
Jeg har både MyHeritage og MacFamily Tree som jeg får matcher på, så det er ingen krise.
Er glad for at jeg har fått masse hjelp på slektsforum, og det er jo det som er viktig.

En liten kommentar systemmessig er at jeg synes sidene bærer noe preg av en litt gammeldags struktur/aktitektur (stemmer det?)

mvh Grethe

Brukeravatar
Rolf B. Holte
Innlegg: 247
Registrert: 14. november 2004 kl. 20.48
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av Rolf B. Holte » 8. mars 2014 kl. 22.34

Grethe skrev:En liten kommentar systemmessig er at jeg synes sidene bærer noe preg av en litt gammeldags struktur/aktitektur (stemmer det?)


Sikter du til distreff eller generellt disnorge sine sider. Distreff vil bli fornyet, uvisst når. Ting tar tid når det er basert på frivillighet. Samarbeid med Sverige pågår

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av dn01013 » 10. mars 2014 kl. 10.00

Grethe skrev:Takk for svar, jeg stusset på at det var så lite kommentarer om system som det vanligvis alltid skjer en utvikling i. Jeg er heldigvis ikke avhengig av at det fungerer og fikk ingen feilmelding da jeg sendte inn, så vi får se hva eller om jeg får noe igjen.
Jeg har både MyHeritage og MacFamily Tree som jeg får matcher på, så det er ingen krise.
Er glad for at jeg har fått masse hjelp på slektsforum, og det er jo det som er viktig.

En liten kommentar systemmessig er at jeg synes sidene bærer noe preg av en litt gammeldags struktur/aktitektur (stemmer det?)

mvh Grethe


Det som viser seg å blandt annet å være et problem er at GEDtreff ikke støtter fullt ut Unicode enda. For å få det til har hele filbehandlingskjernen måttet bli skrevet om fra å lese en og en linje fra fil, noe som er svært tidkrevende, til å bli basert på å laste ned store deler av fil samtidig, konvertere fra Unicode til Ansi (som input i database baserer seg på) og så bli behandlet linje for linje.

Da det samtidig gjennomføres andre nødvendige endringer, bl.a. for å minske minnebruk, er det dessverre en del som gjenstår blandt andre prosjekter i jobbsammenheng, hvor nok hobbyvirksomhet har måttet vike helt plassen de to siste årene i og med det ikke er betalt arbeide.

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av dn01013 » 10. mars 2014 kl. 10.04

Følgende formater støttes ikke for tiden:

Unicode LE
Unicode BE
UTF8+BOM

Støttes:
ANSEL
ASCII
ANSI
UTF8 uten BOM.

Anbefaler inntil ny slippes (en gang uvisst i fremtiden, men ant. bare tlgjengelig for DIS-Danmark) å bruke ANSEL.

Evt. Windows ANSI/ISO-8859-1

dn32655
Innlegg: 3
Registrert: 25. november 2014 kl. 15.29
Sted: STAVANGER

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av dn32655 » 26. november 2014 kl. 21.28

Hei, Alf.

Jeg meldte meg inn for et par dager siden, og når jeg i dag forsøker å gå til http://www.disnorge.no/distreff/ft-bidrag-send.php (etter å ha logget inn på DIStreff) blir jeg sendt til forsiden.

Jeg får heller ikke lastet ned GEDtreff, siden http://www.disnorge.no/distreff/prog/ også sender meg til forsiden.

Jeg har ikke betalt kontingent og har ikke tenkt å gjøre det før jeg får en regning - det er gratis medlemsskap ut året. Betyr det at jeg må vente til neste år før jeg kan bruke DIStreff?


blarsen

Brukeravatar
Rolf B. Holte
Innlegg: 247
Registrert: 14. november 2004 kl. 20.48
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Innsending av bidrag til DIStreff

Legg inn av Rolf B. Holte » 27. november 2014 kl. 11.38

Bjørn skrev:Jeg meldte meg inn for et par dager siden....
Jeg har ikke betalt kontingent og har ikke tenkt å gjøre det før jeg får en regning - det er gratis medlemsskap ut året. Betyr det at jeg må vente til neste år før jeg kan bruke DIStreff?


Tilgang er knyttet til betaling. DIStreff takler p.t ikke slike gratis medlemskap.
Tilgang krever manuell behandling/ korrigering i medlemsregistret.

Låst

Gå tilbake til «DIStreff - GEDtreff»