Feil i GEDtreff ved tilleggs informasjon..

Tjenesten som finner andre medlemmer som forsker på samme personer som deg

Moderator: MOD_DIStreff

Låst
Brukeravatar
dn19004
Sted: KONGSHAVN
Kontakt:

Feil i GEDtreff ved tilleggs informasjon..

Legg inn av dn19004 » 23. mai 2005 kl. 6.57

Jeg bruker Family Tree Maker 2005, og eksportere ut dataene.

Når jeg så legger dette inn i GEDtreff, får jeg endel "feil" på stedsnavn som den ikke kjenner igjen.. men tingen er, at det ofte ikke er stedsnavn i det hele tatt, men informasjon som jeg har lagt inn om vedkomne.. F.eks informasjon om at vedkomne gjorde ditt og datt.

Hvilket fylke,by sogn skal jeg legge dette innunder :? :roll:

Er det Family Tree Maker som eksporterer "dårlige" filer?

En annen ting, for ca.3 uker siden sendte jeg inn en svært så beskjeden liste via GEDtreff, var vel rundt 30 personer tenker jeg. Dette gjorde jeg egentlig av nysgjerrighet for denne tjenesten, for å se hvordan det funker, men jeg har ikke fått noe tilbakemelding enda.

Sikkert vanskelig å annslå, dog hvor lang tid tar det for at data man sender inn kommer på DIStreff?

og ja jeg er ganske så fersk i dette gamet.. :oops:

Brukeravatar
Rolf Bjerke Holte
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Feil i GEDtreff ved tilleggs informasjon..

Legg inn av Rolf Bjerke Holte » 23. mai 2005 kl. 22.26

Trond Atle Skarning skrev:Når jeg så legger dette inn i GEDtreff, får jeg endel "feil" på stedsnavn som den ikke kjenner igjen.. men tingen er, at det ofte ikke er stedsnavn i det hele tatt, men informasjon som jeg har lagt inn om vedkomne.. F.eks informasjon om at vedkomne gjorde ditt og datt.

Er det Family Tree Maker som eksporterer "dårlige" filer?

DIStreff forsøker å plassere alle dine steder i enten en kommune eller ett kirke sogn, dersom navnet ikke er entydig så vil distref ikke ta med dataene inn i DIStreff. Noen ganger er stedsnavet du skriver entydig, men det blir plassert feil. Enten er det vår feil eller så er navnet du skriver en del av en kommune eller et kirkesogn som ikke nødvendigvis er det du bruker som stedsnavn. Åltså vi normaliserer stedsnavnet slik at det skal bli mulig å sammenlige dine data med andres data.

For at du skal få færre avvist kan du enten redigere dine stedsnavn slik at de blir unike, eller du kan bruke Gedtreff til å "rette" dine stedsnavn slik at de passer vår norm. Jeg har skrevet en artikkel om dette i Slekt og data. Husker ikke hvilket nr
mvh Rolf B. Holte
DNA koordinator i Vestfold
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 26. mai 2005 kl. 12.35

Trond Atle Skarning skrev:Jeg bruker Family Tree Maker 2005, og eksportere ut dataene.

Når jeg så legger dette inn i GEDtreff, får jeg endel "feil" på stedsnavn som den ikke kjenner igjen.. men tingen er, at det ofte ikke er stedsnavn i det hele tatt, men informasjon som jeg har lagt inn om vedkomne.. F.eks informasjon om at vedkomne gjorde ditt og datt.

Informasjon som ikke har noe med stedsnavn å gjøre skal du bruke andre typer felter til. Hva slags felter FTM har vet jeg ikke, men vil anta at det har også et for vanlig biografi.

Trond Atle Skarning skrev:Er det Family Tree Maker som eksporterer "dårlige" filer?

Ja. I hvertfall felt for yrke eksporteres helt feilaktig. I stedet for
1 OCCU <Yrke>
2 PLAC <sted for yrke>
så eksporteres dette som

1 OCCU
2 PLAC <sted> <Yrke> (eller kanskje motsatt)

Trond Atle Skarning skrev:En annen ting, for ca.3 uker siden sendte jeg inn en svært så beskjeden liste via GEDtreff, var vel rundt 30 personer tenker jeg. Dette gjorde jeg egentlig av nysgjerrighet for denne tjenesten, for å se hvordan det funker, men jeg har ikke fått noe tilbakemelding enda.

Sikkert vanskelig å annslå, dog hvor lang tid tar det for at data man sender inn kommer på DIStreff?

og ja jeg er ganske så fersk i dette gamet.. :oops:

Beklager at det har tatt tid. En del bugs i programmet har blitt rettet den senere tid og selv om jeg har brukt mye tid på å fikse disse har det likevel ikke vært mulig å få sendt ut bidrag.
Når man så i tillegg får en kraftig infeksjon i tillegg og blir liggende en uke, så blir det problemer.

DIStreff betjenes på fritid, og i tillegg har jeg det siste året strevet med innspurt på et program på jobb som burde fungere til 1. mai. (Jeg klarte det 99.9% etter hva jeg vet om)

Brukeravatar
dn19004
Sted: KONGSHAVN
Kontakt:

Legg inn av dn19004 » 2. juni 2005 kl. 18.54

Det var forsåvidt ikke fra min side ment å "klage" :)
Jeg er bare nysgjerrig. Samtidig synes jeg det er meget prisverdig den jobben som frivillige gjør hos DIS!

Låst

Gå tilbake til «DIStreff - GEDtreff»