Hvorfor blir mange data ikke godtatt?
Moderator: MOD_DIStreff
-
- Sted: RANHEIM
Hvorfor blir mange data ikke godtatt?
Jeg har nå levert inn mitt til distreff 2 ganger, men det ble mange data som ble "forkastet". Nålevende personer er OK. Men et enkelt spørsmål; Hvor mange hendelser må være med for en person for at han godtas? fødsel, fødested. navn, er det tilstrekkelig? Ofte sier kildene bare dåp og begravelse med dato og år. Hva med å oppgi dødsår når jeg bare har begravelsesdato og år? Dersom dette er ved et årskifte kan det være tvil, men ellers i løpet av året er det vel opplagt når død eller fødsel har foregått?
Hilsen
Knut Solem
Hilsen
Knut Solem
- Liv Ofsdal
- Sted: HOLMESTRAND
- Kontakt:
Re: Hvorfor blir mange data ikke godtatt?
Hei
Den vanligste grunnen til at personer blir avvist i distreff er at stedsnavnet ikke blir godkjent. Dette er ihvertfall min erfaring sålangt.
Stedsnavnet må være kommaseparert på formen: Gård, Sted, Kommune, Fylke.
Du kan jo ta en sjekk på en av de avviste du har og se hvordan stedsnavnet er satt opp?
Lykke til!!

Den vanligste grunnen til at personer blir avvist i distreff er at stedsnavnet ikke blir godkjent. Dette er ihvertfall min erfaring sålangt.
Stedsnavnet må være kommaseparert på formen: Gård, Sted, Kommune, Fylke.
Du kan jo ta en sjekk på en av de avviste du har og se hvordan stedsnavnet er satt opp?
Lykke til!!

Unnskyld min uvitenhet, men opererer man med dagens kommunenavn og fylkesnavn når man registrerer fra tidligere tider i DIStreff-verdenen ? I så fall får man mange rare registreringer.
Min erfaring er at det varierer litt hva som godtas. F.eks Aker godtas selv om det ikke er noe Aker lenger. Endel gamle skrivemåter godtas også, f.eks vil Agger som det står i FT1801 blir "oversatt" til Aker og således godkjent. Skydsmoe går ikke, men man kan selv plassere steder som ikke blir gjenkjent så med mindre det er veldig mange er det ikke noen stor sak (synes jeg)
Detaljene kan nok Alf Christophersen svare bedre på
mvh
Per Harald
Detaljene kan nok Alf Christophersen svare bedre på

mvh
Per Harald
- Liv Ofsdal
- Sted: HOLMESTRAND
- Kontakt:
Hei
Endel av de tidligere sogn/stedsnavn er nok med i basen...sånn at de blir gjenkjent.
Feks når det gjelder navn på hovedstaden vår blir både Christiania, Kristiania og Oslo gjenkjent. Sånn er det med mange andre tidligere sogn/stedsnavn også, uten at jeg vil begi meg ut med detaljer på dette.
Er enig med Per Harlad - detaljene får Alf Christophersen ta seg av. Mitt svar over her var bare et lite tips til spørsmålsstilleren om hva grunnen kan være til at han får mange avviste personer.

Endel av de tidligere sogn/stedsnavn er nok med i basen...sånn at de blir gjenkjent.
Feks når det gjelder navn på hovedstaden vår blir både Christiania, Kristiania og Oslo gjenkjent. Sånn er det med mange andre tidligere sogn/stedsnavn også, uten at jeg vil begi meg ut med detaljer på dette.
Er enig med Per Harlad - detaljene får Alf Christophersen ta seg av. Mitt svar over her var bare et lite tips til spørsmålsstilleren om hva grunnen kan være til at han får mange avviste personer.
Skriver man Oslo i 1750 kan det være riktig og galt, men Chrstiania er det ikke.
Blir f.eks. Sollien, Ringebo, Christians Amt "oversatt til Stor-Elvdal, Hedmark ? For ikke snakke om Tønsberg vs. Tønsberg grevskap, Jarlsberg vs. Buskerud osv. osv..
Og hva med folk i f.eks. Båhus og Jemtland og Herjedalen mens dette var norske len ? Eller motsatt, Trondhjems len 1658-1660 ?
Blir f.eks. Sollien, Ringebo, Christians Amt "oversatt til Stor-Elvdal, Hedmark ? For ikke snakke om Tønsberg vs. Tønsberg grevskap, Jarlsberg vs. Buskerud osv. osv..
Og hva med folk i f.eks. Båhus og Jemtland og Herjedalen mens dette var norske len ? Eller motsatt, Trondhjems len 1658-1660 ?
For å matche to slektsforskeres registreringer mot hverandre må i det minste stedet være likt.
For å få det til har vi to databaser for nasjoner, to databaser for fylker, to for kommuner og to for sokn.
Dvs. en hovedbase og en tilleggsbase for hvert nivå.
I hovedbasen ligger navnet eller koden som blir lagt inn i Distreff, i den andre alle alternative stavemåter for stedet opp gjennom tidene.
Som fasit er valgt sokne og kommunefordelingen omkring 1945, dvs. i begynnelsen med 1900, men etterhvert har det nok blitt mer rundt 1945.
I 1945 var personer bosatt i Gamlebyen og Christiania innen samme by, så om man skriver Oslo, Kristiania,Christiania eller Opsloe blir ett fett for DIStreff sin matching.
Derimot hvis man misbruker Distreff som kilde, begår man nok kjapt mange feil om man bare skriver av det man finner i basen.
Slik er det faktisk med hensikt.
DIStreff er et matchingssystem for å finne ___SLEKTSFORSKERE___, ikke slekta. Finner man en slektsforsker som arbeider med slekta man leter etter, vel, så ta kontakt og bli enig om et samarbeide hvor begge yter og får. Vil man ikke yte, får man droppe det.
Aker blir Aker, ja. Og Aker, Christiana blir gården Aker+ i Christiania. Da bør man gå gjennom det man har skrevet og kanskje registrere det mer korrekt,dvs. droppe Christiania.
Det er en del situasjoner som gir problemer, men de er på det nærmeste unntaket.
Hovedårsaken til at det blir problemer med avvisninger er ellers mer generell mangel på geografiske kunnskaper. Ser ofte avvisninger a la Kristiansand, Aust-Agder; Arendal, Vest-Agder; Hobøl, Akershus etc.
For å få det til har vi to databaser for nasjoner, to databaser for fylker, to for kommuner og to for sokn.
Dvs. en hovedbase og en tilleggsbase for hvert nivå.
I hovedbasen ligger navnet eller koden som blir lagt inn i Distreff, i den andre alle alternative stavemåter for stedet opp gjennom tidene.
Som fasit er valgt sokne og kommunefordelingen omkring 1945, dvs. i begynnelsen med 1900, men etterhvert har det nok blitt mer rundt 1945.
I 1945 var personer bosatt i Gamlebyen og Christiania innen samme by, så om man skriver Oslo, Kristiania,Christiania eller Opsloe blir ett fett for DIStreff sin matching.
Derimot hvis man misbruker Distreff som kilde, begår man nok kjapt mange feil om man bare skriver av det man finner i basen.
Slik er det faktisk med hensikt.
DIStreff er et matchingssystem for å finne ___SLEKTSFORSKERE___, ikke slekta. Finner man en slektsforsker som arbeider med slekta man leter etter, vel, så ta kontakt og bli enig om et samarbeide hvor begge yter og får. Vil man ikke yte, får man droppe det.

Aker blir Aker, ja. Og Aker, Christiana blir gården Aker+ i Christiania. Da bør man gå gjennom det man har skrevet og kanskje registrere det mer korrekt,dvs. droppe Christiania.
Det er en del situasjoner som gir problemer, men de er på det nærmeste unntaket.
Hovedårsaken til at det blir problemer med avvisninger er ellers mer generell mangel på geografiske kunnskaper. Ser ofte avvisninger a la Kristiansand, Aust-Agder; Arendal, Vest-Agder; Hobøl, Akershus etc.
Må tilstå at jeg ikke vet helt hvilket sokn Skytsmoe er eldre navn på. Derfor ikke godkjent 

Nei, rundt 1945. Se ellers annet innlegg
Knut Solem skrev:Jeg har nå levert inn mitt til distreff 2 ganger, men det ble mange data som ble "forkastet". Nålevende personer er OK. Men et enkelt spørsmål; Hvor mange hendelser må være med for en person for at han godtas? fødsel, fødested. navn, er det tilstrekkelig? Ofte sier kildene bare dåp og begravelse med dato og år. Hva med å oppgi dødsår når jeg bare har begravelsesdato og år? Dersom dette er ved et årskifte kan det være tvil, men ellers i løpet av året er det vel opplagt når død eller fødsel har foregått?
Hilsen
Knut Solem
Minst en hendelse i et individsliv må være tatt med for å ikke bli avvist.
For at en enkelt hendelse, f.eks. død, skal bli tatt med må både årstall være registrert og stedet gjenkjent som sokn eller kommune på en entydig måte. Eksempel på ikke-entydig navn er f.eks. Sande, mens Sande, Vestfold er entydig.
I v. 1.0 er det dog en bug/feature som medfører at gifte ikke tas med om man ikke har registrert noen sted/tidsbaserte hendelser for den enkelte person. Dette er rettet i kommende v.1.1. Samme bug gjelder også å ta med dato/sted for barns fødsel.
For født/døpt og død/begravet er det tilstrekkelig at kun en av dem er tatt med, men har man registrert sted for dødsfall men ikke år, og årstall for begravelse, men ikke sted, så kommer ingen av hendelsene med.
For å få med person som er født senere enn 1905 er det tilstrekkelig at selve hendelsen død eller begravet er registrert. For at 1925-grensen skal tre i kraft er det tilstrekkelig at man har registrert at vedkommende er død, men ikke når eller hvor. Uansett tas ikke med årstall for død hvis dette har skjedd senere enn 1925.
Men du svarte ikke på om Sollien, Ringebo, Christians Amt ble fanget opp som Stor-Elvdal, Hedmark, Tønsberg og Tønsberg grevskap o.l.. ?
Eller norske svensker samt svenske nordmenn ?
Går det greit å alternativt benytte fogderiene som avgrensning ?
Formålet er helt greit nok.
Geir Kamsvaag Berntsen skrev:Men du svarte ikke på om Sollien, Ringebo, Christians Amt ble fanget opp som Stor-Elvdal, Hedmark, Tønsberg og Tønsberg grevskap o.l.. ?
Jeg følger Norunn Klettums bok ang. sokneinndeling.
Jeg har ikke testet din formulering Sollien, Ringebo, Christians Amt, men Sollien, Christians Amt burde gi Sollien/NOD
Men Ringebo, Christians Amt vil gi Ringebu/NOE
Det er en del tilfeller der hvor det med en dataparser er umulig å gi noe entydig svar, Dette gjelder ikke minst grenseforflytninger. Oppgir du tallet 10 og vil ha svar på hvilket to entydige tall kan gi denne summen kan igen svare, i og med 1+9 kan gi svaret, 2+ 8, 3+7 etc. Samme gjelder disse tingene.
Ang. jemtland og andre landskap, så befant de så vidt jeg vet i 1945 i Sverige. Hvor man var i 1200 er uinteressant. Men det blir selvsagt problem for analysen om du oppgir Jemtland, Norge. Rett og slett fordi ved analysen av stedsnavnene gjøres dette tidsuavhengig pga. minneplassbruk om alle årstall skulle legges til grunn. Analyserer man f.eks. bidraget på 650000 fra Georg agerby ville man ant. gå opp for minne uansett hvor stor RAM-brikke man har installert. Var i dag opp i 1100 kB ved normalisering av 130000 individer totalt. Skal man i tillegg ta vare på alle tidspunkter for hver stedsnavn vil minneforbruket øke formidabelt.
Dette er en funksjonalitet som vi får komme tilbake til når vi bruker 64-bits arkitektur med 250 GB minne

Beklager, men det er mer enkle problemstillinger som er viktigere å løse ennå i GEDtreff, f.eks. feilaktig plassering av komma i stedsnavn, f.eks. Øvre Landbø, Aust, Agder Norge
Om det er "Herred, prestegjeld og sogn ...." du benytter, så ville ikke den vært min første anbefaling. Grei som et hjelpemiddel, men feil, upresise opplysninger og mangler gjør den ikke til noe mer etter min oppfatning. ( Og vedkommende som laget den har vel neppe ment at den skulle være noe annet enn et hjelpemiddel og ikke "oppslagsverk" ? )
Prioriteringen din er vanskelig å diskutere, den har jeg forsåvidt ingenting med. Den er jo også i tråd med DIS' generelle prioritering.
Og det er riktig med før/etter 1645 mht. Sverige bortsett fra at Trondhjems Len var svensk 1658-60. Og dette er godt mulig en uaktuell tidsepoke for det store flertall på DIStreff.
Prioriteringen din er vanskelig å diskutere, den har jeg forsåvidt ingenting med. Den er jo også i tråd med DIS' generelle prioritering.
Og det er riktig med før/etter 1645 mht. Sverige bortsett fra at Trondhjems Len var svensk 1658-60. Og dette er godt mulig en uaktuell tidsepoke for det store flertall på DIStreff.
Alf Christophersen skrev:Må tilstå at jeg ikke vet helt hvilket sokn Skytsmoe er eldre navn på. Derfor ikke godkjent
Skytsmoe = Skedsmo (i Akershus)
mvh
Per Harald
Geir Kamsvaag Berntsen skrev:Om det er "Herred, prestegjeld og sogn ...." du benytter, så ville ikke den vært min første anbefaling. Grei som et hjelpemiddel, men feil, upresise opplysninger og mangler gjør den ikke til noe mer etter min oppfatning. ( Og vedkommende som laget den har vel neppe ment at den skulle være noe annet enn et hjelpemiddel og ikke "oppslagsverk" ? )
Det er en av dem. Også Statskalenderen har vært brukt for dagens navn samt en kilde (gjort av Torill Lohne ved oppstart av Distreff i 1992) fra ca. 1900. En rekke alternative navn er funnet og lagt inn som ekstra stedsnavn, men pga. bug så har ikke alltid dette fungert. En langt bedre parser er under beta-testing, men dessverre er det for tiden kun en interessert beta-tester, meg selv. Brev om betatesting har vært sendt ut til alle med styreverv, men ingen har respondert på noe som helst vis, så det virker som om interessen for Distreff er avgått ved døden i foreningen.
Per Harald Jonson skrev:Skytsmoe = Skedsmo (i Akershus)
Takk skal du ha. Det manglet ja.
Har lagt inn Skytsmoe og Skydsmoe
Andre stavemåter?