Nyheter i GEDtreff v. 3.2

Tjenesten som finner andre medlemmer som forsker på samme personer som deg

Moderator: MOD_DIStreff

Låst
Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Nyheter i GEDtreff v. 3.2

Legg inn av dn01013 » 27. mai 2008 kl. 23.17

Den viktigste er nok mulighet til å visualisere hvilke personer og ekteskap i Gedcom-fila som nevner ett bestemt sted. Du vil kunne vise en av tre lister, ukjente stedsnavn, kjente stedsnavn og antatte gårdsnavn som blir trukket ut på formen <gårdsnavn>+, f.eks. Sæter+.

Gå inn på Vis resultater og velg deretter "Vis funne steder med personer"

Alle stedsnavn vises i treform. For hvert stedsnavn vises deretter i ny tråd alle personer som nevner vedkommende sted i en eller annen sammenheng. Ved å trykke på personen navigerer programmet seg frem til vedkommende sted i Gedcom-fila så du lett ser hvilken person det gjelder.

Er det f.eks. snakk om et feilaktig stedsnavn og man finner ut hva det egentlig skal være, så starter man opp parallellt med GEDtreff sitt slektsprogram og leter opp vedkommende person og retter så stedsnavnet til hva det burde ha vært.

Hvis du har registrert gårdsnavn uten sokn/kommunenavn, men gårdsnavnet nevnes ellers i basen i tilknytning til kun ett sokn/kommune, vil programmet anta at det er samme gård som nevnes. For at bruker skal kunne bekrefte korrekt gjetning og evt. rette vedkommende gårdsnavn, vises disse i et eget tre med personene tilknyttet. Man kan da gå inn på samme vis som ovenfor og da legge til soknenavnet.

Videre vil f.eks. forkortelsen No for Norge ofte bli feilaktig tilknyttet soknet No i Hind i Ringkøbing i Danmark. Dette bør rettes, enten ved å fjerne et overflødig No, eller rette det til Norge. Alle tilfeller av No, Hind, Danmark og alle Opp township i USA (kommer ofte av at man har skrevet "Han vokste opp" i stedsnavnfeltet for en dato/stedsnotis man trodde man sjelden ville ha bruk for i BK5, men som i BK6 bør rettes til fritekst.
Derfor bør alle forekomster av disse rettes.

En annen nyhet er å vise alle funne datoer, enten sortert på feilaktige datoer, ikke korrekte i henhold til Gedcom-standard, men likevel tydbare, og korrekt Gedcom-eksporterte datoer. Alle datoer har på lik måte ovenfor koplet til seg i et tre alle personer som nevner den konkrete dato og viser i høyre kant som ovenfor Gedcom-fila slik at man kan identifisere hvilken person som det gjelder. Også her går man inn i basen for å rette.

Dette startes med: Gå inn på Vis resultater og velg deretter "Vis funne datoer med personer"

Når alle feila man kan rette er korrigert bør man foreta ny innsendelse av Distreff-data :-)

Håper dette kan virke som en aperitif. Lyst til å prøve allerede nå? Tegn deg som betatester da vel!

Brukeravatar
dn18211
Sted: NORDRE FROGN

Re: Nyheter i GEDtreff v. 3.2

Legg inn av dn18211 » 30. mai 2008 kl. 9.45

Mange takk. Dette har jeg ventet på. :D :D :D

Mitt innlegg nr 3. Se link.
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=23738

Sitat:
Ved retting av stedsnavn føler jeg at jeg at stedsnavnene og personene
blir adskilt på en måte som jeg ikke føler jeg har kontroll over.

Mvh. Ronny Hansen.

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Nyheter i GEDtreff v. 3.2

Legg inn av dn01013 » 30. mai 2008 kl. 12.30

Hyggelig å høre at noen vil ha nytte av dette (utenom meg selv da)

Det som arbeides med nå er visualisering av dubletter :-)

Låst

Gå tilbake til «DIStreff - GEDtreff»