Italia, Belluno-regionen (Veneto)
Moderator: MOD_Emigranter
- Greta Hysvær
- Sted: OSLO
Italia, Belluno-regionen (Veneto)
På vegne av en kollega:
Jeg har en farmor, Francesca Zallot, jeg dessverre aldri fikk møtt i Italia. Hun kommer fra Belluno-regionen (Veneto), og er muligens født i Feltre (i hvert fall hennes sønn, min far, var det). Hun er antagelig født rundt 1900 (min far er født 1927).
Denne regionen ligger tett opp til Østerrike og Frankrike - og, siden jeg alltid har reagert på at hennes navn ikke lyder eksplisitt italiensk, lurer jeg nå på om hun kan ha vært i alle fall halvt fransk eller østerriksk. Jeg er på vei ned til denne byen nå snart (av helt andre årsaker) , men lurer på om dere vet noe om hvor jeg bør henvende meg, evt. på forhånd - for å få dette spørsmålet avklart. Med andre ord hvilke kilder kan finnes som kan opplyse meg om hennes herkomst?
Det er stor sannsynlighet for at hun er døpt i denne regionen, og ant. gift.
Jeg har en farmor, Francesca Zallot, jeg dessverre aldri fikk møtt i Italia. Hun kommer fra Belluno-regionen (Veneto), og er muligens født i Feltre (i hvert fall hennes sønn, min far, var det). Hun er antagelig født rundt 1900 (min far er født 1927).
Denne regionen ligger tett opp til Østerrike og Frankrike - og, siden jeg alltid har reagert på at hennes navn ikke lyder eksplisitt italiensk, lurer jeg nå på om hun kan ha vært i alle fall halvt fransk eller østerriksk. Jeg er på vei ned til denne byen nå snart (av helt andre årsaker) , men lurer på om dere vet noe om hvor jeg bør henvende meg, evt. på forhånd - for å få dette spørsmålet avklart. Med andre ord hvilke kilder kan finnes som kan opplyse meg om hennes herkomst?
Det er stor sannsynlighet for at hun er døpt i denne regionen, og ant. gift.
Med vennlig hilsen
Greta
Greta
Re: Italia, Belluno-regionen (Veneto)
Dette er kanskje et litt uortodoks tips, men ettersom dette er såpass nytt tror jeg faktisk jeg ville tatt en titt på Facebook. Det er 28 mennesker der med etternavn Zallot og enkelte av dem har Feltre som hjemby. Jeg kan lett forstå at ikke alle er veldig ivrige på kontakte vilt fremmede på internett, men her er det mulig den raskeste veien til målet. 

- Greta Hysvær
Hei.
Jeg skal overbringe tipset fra deg, men tror nok heller det er tips om hvor hun kan henvende seg for å se kirkebøker hun er ute etter.
Jeg fikk et svar fra Kjell-Einar Rokstad 30.3. som jeg ikke hadde mulighet til å sjekke før nå og nå er det borte fra Slektsforumet, hva har skjedd med det?
Jeg skal overbringe tipset fra deg, men tror nok heller det er tips om hvor hun kan henvende seg for å se kirkebøker hun er ute etter.
Jeg fikk et svar fra Kjell-Einar Rokstad 30.3. som jeg ikke hadde mulighet til å sjekke før nå og nå er det borte fra Slektsforumet, hva har skjedd med det?
Med vennlig hilsen
Greta
Greta
Greta skrev:Jeg fikk et svar fra Kjell-Einar Rokstad 30.3. som jeg ikke hadde mulighet til å sjekke før nå og nå er det borte fra Slektsforumet, hva har skjedd med det?
Jeg tipper han har slettet det selv, men det var en link til google-treff på "Francesca Zallot" (i gåseøyne).
- Greta Hysvær
Hei og takk for svaret, regnet med at det var noe sånnt. Var jo ikke så farlig når det bare var et googlesøk, det hadde jo min kollega allerede gjort
Var nok ikke noe vanlig problemstilling for slektsforumets gode hjelpere dette, men jeg måtte jo prøvet.

Var nok ikke noe vanlig problemstilling for slektsforumets gode hjelpere dette, men jeg måtte jo prøvet.
Med vennlig hilsen
Greta
Greta
- Gry Onarheim Dahlmo
Googlet litt og fant disse adressene:
Vedr kirkebøker:
Ufficio dello Stato Civile Comune di Feltre
Ortolani 1 (piazza)
32032 FELTRE BL
ITALY
Eller prøv kommunen på mailadressen og spør hvordan hun skal gå frem for å finne dåpsattest div. :
Comune di Feltre
Piazzetta delle Biade 1
32032 Feltre BL
Tel 0439 885111
Fax 0439 885246
Mailadresse: [email protected]
Ellers fant jeg denne websiden over italiensk slektsforskning, men den er under konvertering men skal visstnok være operativ i dag
http://www.italiangenealogy.com/
Fant via telefonkatalogen 10-20 personer i Feltre med dette etternavnet, men det var vel ikke evt slektninger din kollega var ute etter...
Vedr kirkebøker:
Ufficio dello Stato Civile Comune di Feltre
Ortolani 1 (piazza)
32032 FELTRE BL
ITALY
Eller prøv kommunen på mailadressen og spør hvordan hun skal gå frem for å finne dåpsattest div. :
Comune di Feltre
Piazzetta delle Biade 1
32032 Feltre BL
Tel 0439 885111
Fax 0439 885246
Mailadresse: [email protected]
Ellers fant jeg denne websiden over italiensk slektsforskning, men den er under konvertering men skal visstnok være operativ i dag

http://www.italiangenealogy.com/
Fant via telefonkatalogen 10-20 personer i Feltre med dette etternavnet, men det var vel ikke evt slektninger din kollega var ute etter...
Vennlig hilsen Gry
- Greta Hysvær
Tusen takk skal du ha, min kollega ble glad for dette.
Med vennlig hilsen
Greta
Greta
Slettet innlegget siden jeg i ettertid tenkte at det ikke var relevant nok:
Francesca Zallot.
Her nevnes Francesca Zallot, Feltre etc.
Francesca Zallot.
Her nevnes Francesca Zallot, Feltre etc.
- Greta Hysvær
Hei.
Det var nok ikke så relevant heller, men det var hyggelig av deg å legge det inn igjen. Vi fikk ikke annet enn ramma på siden opp i første omgang, men nå ser vi hva det er.
Så nok en gang takk skal du ha.
Det var nok ikke så relevant heller, men det var hyggelig av deg å legge det inn igjen. Vi fikk ikke annet enn ramma på siden opp i første omgang, men nå ser vi hva det er.
Så nok en gang takk skal du ha.
Med vennlig hilsen
Greta
Greta