czechoslovakia

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Brukeravatar
Irene Berge
Innlegg: 200
Registrert: 10. november 2009 kl. 22.49
Sted: SKIEN

czechoslovakia

Legg inn av Irene Berge » 22. april 2020 kl. 22.13

hei :)
noen som kan hjelpe med hvor man kan søke etter personer fra czechoslovakia. Han var en soldat utplassert i Norge under krigen. hans navn var Wilhelm Hudler, og han hadde en søster ved navn Ludmila Hrozova

dette er nok en vrien nøtt, håper noen kan hjelpe meg litt her :)
mvh irene

Ole-Jacob Jorsett
Innlegg: 793
Registrert: 29. mai 2011 kl. 16.59

Re: czechoslovakia

Legg inn av Ole-Jacob Jorsett » 27. august 2021 kl. 20.17

Hei jeg vet ikke noe om ham, men navnet var veldig tysk og antagelig var han fra Sudetland. Jeg tror du kan spørre den tsjekkiske ambassaden - de er vennligsinnet nå etter at de ble frigjort fra Sovjet...  Bare et tips...  lykke til!

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: czechoslovakia

Legg inn av Astrid Mollan » 30. august 2021 kl. 15.36

Se her. https://www.arkivverket.no/dokumentasjo ... /krigsbarn

Det finnes facebookgrupper og foreninger som hjelper til med å finne fedrene til barna. Noen andre her på forumet vet helt sikkert mer om dette. Du kan spørre etter egne facebookgrupper og foreninger på facebooksiden Vi som driver slektsforskning. Det er mange barnebarn som leter og tyske arkiver åpnes etterhvert nå.

Jeg er ikke sterk i krigshistorien, men jeg mener å huske at den tysktalende delen Sudetenland hadde soldater i Norge. Resten av landet ble okkupert på samme måte som andre europeiske land. Soldater fra Sudetenland står høyst sannsynlig i de tyske arkivene.
Astrid M

Svar

Gå tilbake til «Andre land - ukjent»