Gustav Anker Corneliussen - Argentina

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Brukeravatar
Ann Helen Biseth
Sted: NØTTERØY

Gustav Anker Corneliussen - Argentina

Legg inn av Ann Helen Biseth » 17. mars 2019 kl. 14.17

Hei, jeg lurer på om noen kan hjelpe meg. Min bestefar het Gustav Anker Corneliussen, f. 15.10.1894 på Husøy, Sem (nå Tønsberg), dro til Argentina som 17 åring og ble der i 10 år . Han brukte visstnok navnet Gustav Anker i Argentina. Det er sagt at han dro dit sammen med, eller etter oppfordring fra, en Christoffersen (kanskje don Pedro?) http://www.polarhistorie.no/…/Christoffersen%2C%20Don%20Ped…

Han nevner også en Herlofsen og en Christensen bak på bilder han sendte sin mor. Jeg klarer ikke å finne han i noen kilder om reisen til/fra eller oppholdet i Argentina, ca 1911/12. Han dro også tilbake til Argentina ca 1925/26 og var med på hvalfangst utenfor kysten der. Kan noen hjelpe meg med informasjon relatert til hans tid i Argentina? Det kan være skipslister, mannskapslister, passasjerlister, utvandring etc.

Kanskje noen har kunnskap med å søke i Argentinske kilder? Språket hemmer meg der.

P.S. Jeg er rimelig godt kjent med min bestefars liv i Norge og han er lagt inn på Geni. Det er tiden i Argentina (10 år) og hvalfangst der (2-3 år?) som jeg ikke finner noe om og jeg vil bli veldig glad og takknemlig om noen kan hjelpe meg med å finne han i slike kilder.
Jeg har også lagt til den samme etterlysningen i forum på Arkivverket. Jeg har fått hjelp til å finne en passasjerliste på SS Asturias fra Southampton, men håper å få hjelp til å finne noe om hans liv i Argentina.

gj06006
Sted: OPPHAUG

Re: Gustav Anker Corneliussen - Argentina

Legg inn av gj06006 » 13. april 2019 kl. 21.44

Mvh Ann-Mary Engum

Svar

Gå tilbake til «Andre land - ukjent»