Kirkebøker Köningsberg/Øst-Preussen 1763

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Kirkebøker Köningsberg/Øst-Preussen 1763

Legg inn av Kjell Halvorsen » 4. juni 2025 kl. 13.06

Cathrine Elisabeth (Eliasdatter) ble begravet fra Hvaler kirke 16 april 1813, 'Kastet Jord paa Lars Larsen Singeløer Hustrue Catrine Elisabeth fød i Kønigsberg d. 25 Aug 1763', https://media.digitalarkivet.no/view/7409/37628/6. Hennes familienavn kan ha vært Trovsky, uten at jeg har noen kilderef for dette.
Jeg håper å kunne dokumentere hennes fødsel/dåp I datidens Køningsberg/Øst-Preussen fra primærkilder. Noen som har forslag til mulige fora i Tyskland/Polen hvor en kan kan poste etterlysninger/spørre om hjelp eller info om pekere til kilder ? På nett har jeg foreløpig besøkt  Evangelische Zentralarchiv (EZA)  i Berlin, men fant det litt vanskelig å følge veiledningen deres til søkemotoren QUERY for det digitaliserte arkivet.
Mvh Kjell H.

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Sted: LARVIK

Re: Kirkebøker Köningsberg/Øst-Preussen 1763

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 4. juni 2025 kl. 16.27

Her er kanskje noen tipps fra ChatGPT o3 som kan brukes:
​​​​​​Start i Archion (betalingsportal fra Evangelisches Zentralarchiv) og FamilySearch – se menighetene Altstadt, Kneiphof og Löbenicht i Königsberg, dåpsår 1762-1764. Dersom bøkene mangler, spør EZA om digitale kopier eller Nebenregister. Legg samtidig ut en etterlysning i tyske «Ost- und Westpreußen Genealogie» på Ahnenforschung.net, e-postlista ow-preussen-L og Facebook-gruppen «Ahnenforschung in Ost und Westpreußen». På polsk side prøv Genealodzy.pl (forum Poszukiwania). Oppgi kilden fra Hvaler, alle navnevarianter (Trovsky/Trawsky), dato 25. august 1763 og religion (evangelisk), og be om oppslag eller pekere. Sjekk også AP Olsztyn sin nettportal og preussiske garnisonskirkebøker som ofte dekker innflyttere. Lykke til!
Jeg har sendt deg en mer detaljert oversikt som pm.

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 4. juni 2025 kl. 17.45

Takk for tips og den den svært omfattede PM med linker jeg mottok. Har svart med PM  og et par spørsmål.

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 12. juni 2025 kl. 11.47

Ved å benytte 'Ahnenforschung.net' i Tyskland med subforum 'Lesehilfe' fikk jeg god hjelp til tyding og oversetting til engelsk. Tydehjelp var lik fra to personer og de leste dette:

'H[err] Lars Larsen Schoug ein Schifs Capitaine aus Friedrichshall wurde mit der tug[endsamen] J[ung]fr[au] Catharina Elisabeth Thurowskyin des Johann Thurowsky gewesenen Questionierers allhier hinterlaßnen eintzigen Jungfer Tochter den 27ten Junij copuliret.' 

Som tilleggsinfo ble det oppgitt at vielsen var inført i kirkebok 'Militärkirchenbuch, 1. Ostpreußisches Infanterieregiment i Königsberg 1775-1792'.

Dette ekteparet bosatte seg senere i Halden, men fikk ingen barn. Etter Catharina Elisabeth's død, ble Lars Larsen i 1814 gift med Johanne Marie Johannesdatter Bech. Min forbindelse tilbake til 'stamfaren' Lars Engebretsen (1723-ca 1783) går via siste fødte barn (av 9) i Lars Larsens andre ekteskap.

Svar

Gå tilbake til «Andre land - ukjent»