Søker etter innformasjon om Andrew Ulstad født 1878.

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
gj12743
Innlegg: 31
Registrert: 4. februar 2011 kl. 20.18
Sted: Sverige

Søker etter innformasjon om Andrew Ulstad født 1878.

Legg inn av gj12743 » 21. mai 2011 kl. 14.49

Hei.

Jeg søker etter innformaskjon om Andreas Marius Ulstad født1878 i Namsos Norge og fant en som muligens kan vere samme person i New Zealand Andrew Ulstad født 1878 Trondheim Norway. Occupation: Diver Residence City: Napier File Number: 117/112(1910/380 Certificat Register:55 Register Page Number:59 søker eventuelt slekninger av han eller annen innformasjon om han da jeg driver å søke etter min farfar med samme navn.
Har et bilde av min farfar og det er det eneste sikre bevis jeg har av han.
Takknemelig for all innformasjon.

Svein Gunnar.

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1355
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: Søker etter innformasjon om Andrew Ulstad født 1878.

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 23. mai 2011 kl. 22.46

Svein Gunnar,

Opplysningene du allerede har er nok fra hans Naturalisation Records i 1910 da han bodde i Napier. I 1908 giftet han seg med Elizabeth Ann Phillpotts. Hun døde i 1925, 40 år gammel. Elizabeth og Andrew fikk sønnen Walter William Ulstad i 1911.

I 1926 giftet Andrew seg igjen med Bertha Higgins som døde i 1952, 78 år gammel. Andrew døde i 1957, 78 år gammel.

Det er en John Ulstad som døde som nyfødt i 1944. Han er meget trolig i slekt med Andrew Ulstad.

Opplysningene ovenfor er funnet ved å søke på etternavnet Ulstad på NZ BDM https://www.bdmhistoricalrecords.dia.govt.nz/Home/

I følge New Zealand Society of Genealogists Index Version 5 CD finnes det ei Florence Ulstad født et par år etter Walter William. Hun er trolig datter til Elizabeth Ann og Andrew.

Familien Ulstad bodde i Wanganui.

I følge New Zealand Burial Locator CD døde:
- Dean Owen Ulstad en dag gammel i 1968
- Walter William Ulstad 75 år gammel i 1985. Han giftet seg i 1942 med Doris Joyce Della Travis som døde 66 år gammel i 1983

Basert på dette kan det se ut som at Andrew Ulstad hadde følgende etterkommere:
- Walter William Ulstad
- Florence Dorren Ulstad. Hun giftet seg i 1938 med John Leslie Mudford som døde i 1954, 61 år gammel.


mvh
Vidar

gj12743
Innlegg: 31
Registrert: 4. februar 2011 kl. 20.18
Sted: Sverige

Re: Søker etter innformasjon om Andrew Ulstad født 1878.

Legg inn av gj12743 » 26. mai 2011 kl. 23.13

Hei Vidar.

Først må jeg takke deg for alt arbeide du har lagt ned for meg angående mitt søk etter Andrew Ulstad, men dessverre ser det ut til att det ikke kan vere samme person som min farfar, da min farfar var i Norge i 1906-1909 og 1911-1912 for han fikk et barn i 1908 og et barn i 1912 og derfor er det vel all grunn til å tru att det ikke er min farfar alikevell da denne Andrew var i New Zealand i 1910 etter dine opplysninger.
Jeg fikk et tips fra Ancestry.se om att denne Andrew Ulstad kunne vere rette person og derfor gjorde jeg dette søket.
Vurderer nu og legge ut bilde av min farfar om det da kan vere noen som gjenkjenner han.
Hva tror du?
Atter en gang takk for all hjelp.

Med vennlig hilsen.

Svein Gunnar.

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1355
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: Søker etter innformasjon om Andrew Ulstad født 1878.

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 30. mai 2011 kl. 21.26

Svein Gunnar,

Jeg har ingen forklaring på at han er oppgitt som barnefar i Norge i 1908 og 1912, men du oppgir at han het Andreas Marius Ulstad født 1878. Da Andrew døde i 1957 er han registrert som Andrew Morus Ulstad 78 år gammel. Sansynligheten for at Andreas Marius Ulstad i Norge og Andrew Morus Ulstad i New Zealand, født på samme tid, er samme person anser jeg som svært høy. Eller er det en som utgir seg for å være Andreas Marius Ulstad i New Zealand eller i Norge? Hvilke kilder i Norge antyder at han dro til New Zealand? Finner han i den norske 1900 tellingen som sjømann, men hvor er han i 1910 tellingen for Norge?


mvh
Vidar

gj12743
Innlegg: 31
Registrert: 4. februar 2011 kl. 20.18
Sted: Sverige

Re: Søker etter innformasjon om Andrew Ulstad født 1878.

Legg inn av gj12743 » 2. oktober 2011 kl. 17.57

Vidar.

Først må jeg beklage at jeg ikke har svart deg før nu.
Takk skal du ha for ditt engasjemang.

Angående min farfar Marius så kan jeg fortelle at han har oppgitt i en barnebidragssak i 1909 at hans navn er Marius Olsen Ulstad født i Namsos i 1878 og han har brukt bare Marius Olsen også. Jeg fant han i folketellinga for 1910 der står det Marius Olsen født 05.12.1879 Fødested Namdalseid (jernbanearbeider)
Noen forteller meg at folketellinga for 1910 er det mye feil med, er det det ?
For noen år tilbake hadde jeg en slektsforsker til å prøve å løse saken og det var henne som kom fram til at det var så godt som sikkert at Marius Olsen Ulstad og Andreas Marius Ulstad var en og samme person.
Flere som har bistått meg med dette søket har også kommet fram til samme konklusjon, men han må jo ha vert i Soknedalen i en tidsperjode som1907 og rundt 1911 da min far var født 22.02.1912 og hans søster var født 28.12.1908
Marius stakk fra Soknedalen i 1912 rett etter min far var født .
Min fars mor Sigrid Berntsdatter Hage født 28.12.1871 døde 10 dager etter at far vart født så min far vart bortsatt til en gård som dem kalte Liahaugen på Garli I Soknedal.
Kan også nevne at Marius har oppgitt Steinkjer som fødested når min far vart født.
Jeg skulle ønske at man kunne løst denne floken, men ser svert vanskelig ut for meg som ikke er så go på slektsforsking, så all hjelp er svert ønskelig.
Takk skal du ha.

Med vennlig hilsen
Svein Gunnar

Tom Kaasen
Innlegg: 740
Registrert: 12. april 2012 kl. 0.58
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Søker etter innformasjon om Andrew Ulstad født 1878.

Legg inn av Tom Kaasen » 2. oktober 2011 kl. 20.03

Hei

Jeg strever litt med å få "tak" på denne saken.
Finner en Andreas Marius Ulstad født 26.12.1878 i Namsos. Hans far heter imidlertid Karl Ludvik Andreassen Ulstad. Karl Ludvik er oppgitt å være "sømand". Det er derfor vanskelig å skjønne hvor Olsen-navnet skulle komme fra. Mor er Ingeborganna Andreasdatter.
I FT1900, finner jeg Andreas Ulstad som sønn til enken Ingeborganna Ulstad, nå bosatt i Steinkjer. Det er oppgitt at Andreas Marius er "sømand på dampskip", mellombels bustad er England.
Det er oppgitt 3 andre søsken;
Aksel, f. 1881
Inga Karoline, f. 1885 (året litt usikkert i FT1900, men kirkebok viser 1885 Steinkjer). Karl Ludvik er nå fisker
Ida Elise, f. 1895. Karl er fortsatt fisker

mvh
Tom Kaasen

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1355
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: Søker etter innformasjon om Andrew Ulstad født 1878.

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 2. oktober 2011 kl. 20.10

Svein Gunnar,

Det er riktig at 1910 folketelling er kjent for å innholde en del feil.

Når det gjelder Andreas Marius Ulstad så finner vi hans dåp i kirkeboka for Namsos, født 26.12.1878:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-33

Jeg anser det fortsatt som svært sansynlig at denne Andreas Marius Ulstad er den samme personen som nevnt ovenfor med dette navnet som dro til New Zealand og døde der. Om dette er din farfar er vel heller litt usikkert basert på det du skriver ovenfor.

Fint om du kan forklare hvorfor du mener at Andreas Marius Ulstad født 26.12.1878 i Namsos er far til din far som ble født 22.02.1912 i Soknedalen.


mvh
Vidar

Tom Kaasen
Innlegg: 740
Registrert: 12. april 2012 kl. 0.58
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Søker etter innformasjon om Andrew Ulstad født 1878.

Legg inn av Tom Kaasen » 2. oktober 2011 kl. 20.20

Hei

Dersom denne Andreas Marius Ulstad er "rett" mann, er han altså sjømann i 1900. FT1900-skipslistene sier at han oppholdt seg i skipet REBEKKA på Trondheim Havn på tellingstidspunktet.

Dersom det er rett mann, er det også slik at hans yngre bror, Aksel Ingmar, f. 1881, emigrerer til Amerika 1903. I 1926 er på på nytt på vei over atlanteren og oppgis å være bosatt i Canada.

Moren Ingenborganna og søsteren Ida, f. 1895, flytter til Trondheim og er oppgitt å bo der i FT1910.

mvh
Tom Kaasen

Brukeravatar
Marit Lorvik Sørli
Innlegg: 8132
Registrert: 25. juni 2007 kl. 20.15

Re: Søker etter innformasjon om Andrew Ulstad født 1878.

Legg inn av Marit Lorvik Sørli » 2. oktober 2011 kl. 20.43

Hei på dere , Svein og gutta !
Ja her har vi med en kar som har skapt hodebry for flere av oss !!!
Vi er vel fler som har forsøkt å knekke denne gåten, og identifisere denne mannen uten å lykkes. :(
Men det som er faktum er at han ble skrevet som far for disse to barna :
Borghild (øverst i 1909)
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Soknedal i Støren, Ministerialbok nr. 689A06 (1891-1923), Fødte og døpte 1909, side 64.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-70

og Sigurd ( guttebarn nr 5 her ):
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Soknedal i Støren, Ministerialbok nr. 689A06 (1891-1923), Fødte og døpte 1912, side 74.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-80

Diverse spor er fulgt, grundig , uten noen sikker identifikasjon.
Om han "opererte" under " falsk" navn må en jo lure på....
Hvor kom han fra,- og hvor ble han av :?:
Men vi gir oss vel ikke,- Svein :?: :wink:

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1355
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: Søker etter innformasjon om Andrew Ulstad født 1878.

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 2. oktober 2011 kl. 21.02

Tom, har du en lenke til Andreas Marius Ulstad i FT1900-skipslisten?

Marit, hva vet dere om Marius Olsen Ulstad fra Steinkjer, født 1879, som er oppgitt som barnefar ved disse to dåpene?


mvh
Vidar

Tom Kaasen
Innlegg: 740
Registrert: 12. april 2012 kl. 0.58
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Søker etter innformasjon om Andrew Ulstad født 1878.

Legg inn av Tom Kaasen » 2. oktober 2011 kl. 21.57

Her er lenke til skipslista

Andreas Ulstad skipslista FT1900

Født Namsos 1878

Se også FT1900 for Steinkjer

mvh
Tom Kaasen

Brukeravatar
Marit Lorvik Sørli
Innlegg: 8132
Registrert: 25. juni 2007 kl. 20.15

Re: Søker etter innformasjon om Andrew Ulstad født 1878.

Legg inn av Marit Lorvik Sørli » 2. oktober 2011 kl. 22.05

Hei Vidar .
Jeg har jobbet en del direkte med Svein i denne saken, men har desverre ikke alt i hodet siden det er en stund siden. :?
Jeg brukte dessuten bygdebøker fra distriktet , og fulgte en Ulstad- familie som hadde tilknytning til alle de stedene som er nevnt her ; Namdalseid, Namsos, Steinkjer, Sparbu og siden Trondheim.
Andreas Marius Ulstad som er nevnt her var sønn i denne familien.
Og det var det meste som stemte.
Men siden farens navn var Karl , var dette "Olsen" - navnet noe som absolutt ikke matchet. :(

Min konklusjon var at det var umulig å finne en sikker identifikasjon på denne " Marius Olsen Ulstad ".

I farten har jeg ikke linker til alle resonnementene, desverre. :?

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... ht=#425541
Her er en del av det vi jobbet med.
Resten tok vi pr. mail.

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1355
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: Søker etter innformasjon om Andrew Ulstad født 1878.

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 2. oktober 2011 kl. 23.04

Marit,

Mange takk for lenken som ga en del opplysninger som vi slipper å grave fram enda en gang.

Det kan nesten se ut som om barnefaren har blitt oppgitt til å være en person som allerede hadde dratt til New Zealand. Kanskje barnefaren var en kjenning av Andreas Marius Ulstad f. 26.12.1878.


mvh
Vidar

Brukeravatar
Marit Lorvik Sørli
Innlegg: 8132
Registrert: 25. juni 2007 kl. 20.15

Re: Søker etter innformasjon om Andrew Ulstad født 1878.

Legg inn av Marit Lorvik Sørli » 2. oktober 2011 kl. 23.13

Her er også en link til "Jakten på den mystiske Marius " :wink:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... ht=#425530

Vi er mange som har " prøvd oss" på denne karen , og som vi ser på Svein sin profil har han gjort mange forsøk på å finne "Marius",- på flere kontinenter .
Jeg tror denne mannen var "fake" , som det heter på godt norsk. :roll:

gj12743
Innlegg: 31
Registrert: 4. februar 2011 kl. 20.18
Sted: Sverige

Re: Søker etter innformasjon om Andrew Ulstad født 1878.

Legg inn av gj12743 » 3. oktober 2011 kl. 0.24

Hei til Dere alle.

Ja denne farfaren min ser ut til å ha gjemt seg gått, men jeg fikk i sin tid et skriv fra Jesu Kristi Kirke Siste Dagers Hellige som også hjalp meg med å finne ut noe om han og dem fant bestefaren min som dem skriver så langt og jag sitterer brevet som kom fra dem om det kan vere til hjelp for Dere som prøver å hjelpe meg.

Til
Svein G. Hage

Vi fant Bestefaren din i fylkets bidragsjournal for 1905-1910.
I registret til denne journalen så fant vi saken under navnet Sigrid B. Hage for året 1909.
Arkivet fra det løse papierene som arkivet hadde oppevart:

Arbeider Marius Olsen Ulstad er født i Namsos i 1878. Han har i ca 3 aar opholdt sig her i Soknedalen, men opholder sig fortiden i Rennebu. Angjeldende har ingen formue, men er en frisk, sterk arbeidskar. Han oplyser selv at hans foreldre er døde, og at han ingen understøttelse yder nogensomhelst. Ansøkersken Sigrid B. Hage understøttes fortiden av fattigvæsnet her.

Soknedal fattigstyre, 24. mars 09.

Tilbakesendes amtet med oplysning for faren ( Marius Olsen Ulstad ) vedkommende, at han ernærer sig ved alminderlig dagarbeide her i Rennebu.

Rennebu fattigstyre, 14de April 1909.

Det vaar skrevet mere om denne saken, men jeg har ikke tatt med alt.

Så får vi håpe at bestefaren din har gitt korrekte opplysninger til bidragsfogden. Om du ikke finner ham i Namsos så må du lete i nabokommunene. Husk at 1878 vil vere et cirkatall. Vi som har holdt på med slektsforskning en stund vet jo av erfaring at et oppgitt årstall svært ofte kan fravike med noen år. Derfor bør du lete også gjennom årene 1876-1880 for å være helt sikker. Prøv også om du kan finne utflytting på ham fra Namsos hvis det finnes noen protokoll for dette tidspunktet. I Rennebu finnes det flyttemelding for årene 1910-1943 på statsarkivet. Der vil du sikkert finne ut når han flyttet fra Rennebu, og hvor han flyttet.
Statsarkivet vil hjelpe deg med dette. Lykke til videre.

Og så var brevet underskrevet.


Han føyde også til i brevet at, jeg sitterer:

Prøv også å finne hans konfirmasjon i Namsos, og når han evt.ble vaksinert.
Jeg prøvde altså å finne Marius' dåp i Namsos i 1878 men uten resultat. Jeg så veldig fort igjennom mikrokortet (m.-Fichen ) så jeg kan jo ha oversett ham. Ta deg god tid når du forsøker å finne hans dåp.
Kanskje hadde han dobbeltnavn også.

Tilføyer også at denne Andreas Marius Ulstads Bestefar brukte Olsennavnet..

Atter en gang en stor takk til Dere alle som prøver å hjelpe meg.

Med vennlig hilsen Svein

gj12743
Innlegg: 31
Registrert: 4. februar 2011 kl. 20.18
Sted: Sverige

Re: Søker etter innformasjon om Andrew Ulstad født 1878.

Legg inn av gj12743 » 3. oktober 2011 kl. 1.00

Her skal vere bilde av min farfar Marius.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Tom Kaasen
Innlegg: 740
Registrert: 12. april 2012 kl. 0.58
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Søker etter innformasjon om Andrew Ulstad født 1878.

Legg inn av Tom Kaasen » 5. oktober 2011 kl. 9.50

Hei igjen

Brevene som orienterte om innholdet i bidragsjournalen sier at Marius Olsen Ulstad hadde vært i Soknedal/Rennebu er datert hhv. mars og april 1909. Det orienteres om at Marius Olsen Ulstad har vært i Soknedal i ca. 3 år, men at han "for tiden oppholder seg i Rennebu".

Dersom han f. eks. har vært i Rennebu siden nyttår 1909, innebærer dette at han må ha kommet til Soknedal en eller annen gang 1906.

Andreas Marius Ulstad fra Namsos er matros i FT1900. Det ene bildet som er lagt inn har påskrift om at det er tatt i 1906. På dette bildet har han uniform.

En kan bli nyssgjerrig av å tenke på hvorfor en matros, fra Namsos, på dampskip, blir tjenestedreng på gård Halland i Rennebu (da Borghild blir født), jernbanearbeider i FT1910 og "arbeider" med ukjent bopel når Sigurd blir født. Store omskiftninger i karriere/geografi er ganske vanlig,men likevel...

Det kan hende det går an å finne ut noe om SKipsreder Mortensen i Trondheim. Det så ut som om dette var arbeidsgiver/kaptein på skipet REBEKKA i FT1900.

Kanskje finnes det arkivmateriale som sier noe om ansettelsesforhold/mannskapslister etc.


mvh
Tom Kaasen

gj12743
Innlegg: 31
Registrert: 4. februar 2011 kl. 20.18
Sted: Sverige

Re: Søker etter innformasjon om Andrew Ulstad født 1878.

Legg inn av gj12743 » 9. oktober 2011 kl. 14.57

Hei Vidar, Tom og Marit.

En liten opplysning til bilde som er tatt 1906.

Det er ivertfall sikert at bilde er tatt 1906 da det er et brudepar som gifter seg i 1906.
Jeg fikk forøvrig bilde av broren til brudgommen.
Og luen som Marius har på seg har han lånt i anledningen av brudgommens far Lensmann Ole Øie i Soknedal, førøvrig kan nevnes at lensmann Ole Øie kom fra Sunndal og født 1834 det var hans sønn Ludvig Martin Olsen f.1868 som var brudgomm.
Bilde fikk jeg av broren til Ludvig, Sigurd som også fortalte meg at det var min bestefar som er på bilde.
Det jeg i ettertid ikke helt forstår er at min bestefar er med på et brudebilde uten å vere i famelie eller så må det jo vere et godt kammeratskap og da må dem jo kanskje vere bekjentekjent fra før og da før 1906 ????

Tusen takk til dere alle for hjelpen.

Mvh. Svein Gunnar.
Sist redigert av gj12743 den 9. oktober 2011 kl. 15.23, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1355
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: Søker etter innformasjon om Andrew Ulstad født 1878.

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 9. oktober 2011 kl. 22.34

Hei,

Family Search har en del opplysninger om Andrew Morus Ulstad som dro fra Norge og slo seg ned i New Zealand og familien hans der:

http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... rompage=99

Nå vet vi også at Family Search er kjent for å inneholde feil. Det ser vi også her når det gjelder hans fødested og foreldre i tillegg til fødselsår, men fødselsdato stemmer så det er nok den rette mannen.


mvh
Vidar

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1355
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: Søker etter innformasjon om Andrew Ulstad født 1878.

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 23. oktober 2011 kl. 21.04

Hei,

Med hjelp bl.a. fra slektsforskere i New Zealand har vi samlet følgende opplysninger om Andreas Marius Ulstad fra begynnelsen av 1900 tallet:

07.11.1903 Han ankommer Sydney, Australia
29.08.1908 Han gifter seg med Elisabeth Annie Phillpotts i New Zealand
31.10.1910 Han blir ”Naturalised” i Napier, New Zealand. For å kunne bli det må han ha oppholdt seg de siste fem årene i New Zealand
06.01.1911 Sønnen Walter William blir født i Napier
1911 Han er registrert i New Zealand Electoral Rolls for Napier
1912-1918 Datteren Florence Doreen blir født i New Zealand
1914 Han er registrert i New Zealand Electoral Rolls for Napier

Det er derfor svært lite sannsynlig at han skal kunne være far til følgende personer født i Soknedal, Norge:

28.12.1908 Borghilds fødsel
22.02.1912 Sigurds fødsel

På denne tiden tok reisen mellom Norge og New Zealand et par måneder.

Når det gjelder opplysninger om Marius Olsen, som var far til Borghild og Sigurd, så er det vel best å ta de i følgende tråd: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... ht=#425541


mvh
Vidar

Svar

Gå tilbake til «Australia/NZ»