Peder/Peter Magnus f. 1845 Fosnes

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Peder/Peter Magnus f. 1845 Fosnes

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 22. januar 2019 kl. 22.00

Hei
Jeg etterlyser informasjon om Peder/Peter Magnus født 8. november 1845 Fosnes prestegjeld.
Far: skreddersvend Magnus Norbin.
Mor: Pernilla Petersdtr. Skavsand.

Har funnet følgende informasjon om han:

DÅP Halmø kirke 13. april 1846
https://media.digitalarkivet.no/view/2515/13
https://media.digitalarkivet.no/view/15725/55?indexing=

KONFIRMASJON Halmø kirke 1861
https://www.digitalarkivet.no/search/83/2515?forenamn=Peter%20magnus&etternamn=&kjonn=&rolle=&stilling_stand=&bustad=&fodestad=&fodselsdato=&fodselsaar=&alder=&aar=1861&kfdato=&sokn_kyrkje=&doypt=&karakter=&vaksin=&merknader=&fbclid=IwAR34z6rl1c40KtdwrAfm_j8kMdkB8C9f20AGwaNbWeSpNa2BW5F6ENQJhBE

FOLKETELLING1865 for 1748P Fosnes prestegjeld
[url]https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038349001812?[url][/url]

UTFLYTTING drar til sjøs 1868.
https://media.digitalarkivet.no/view/2515/155

MULIG EKTESKAP New Zealand 1881 med Mary Hodgins Magnusen
MULIGE BARN New Zealand
https://www.familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bgivenname%3Apeter~%20%2Bsurname%3Amagnusen~%20%2Bbirth_place%3Aflatanger~%20%2Bbirth_year%3A1846-1846~%20%2Bresidence_place%3A%22New%20Zealand%22~

Noen som kan hjelpe å finne ut om dette er samme person som ble født i Fosnes i Norge og som gifter seg med Mary Hodgins Magnusen og får 7 barn på New Zealand?

Er også spent på om det er mulig å finne mer informasjon om disse 7 barna.
Sist redigert av Gro Linda Petersen Vedå den 23. januar 2019 kl. 12.04, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Peder/Peter Magnus f. 1845 Fosnes

Legg inn av Astrid Mollan » 22. januar 2019 kl. 23.32

Det er i allefall en som rømte I 1881.nr 4

En som er i fra Christiansand eller Christiansund
Name: Peter Magnusen
Birth Date: abt 1846
Age: 58 Yrs
Birth Place: Christiansand, Norway
Former Nationality: Norwegian
Occupation: Labourer
Residence City: Timaru
Naturalisation Date: 2 Jul 1904
File Number: 1904/855
Certificate Register: 42
Register Page Number: 81
Save Cancel
Source Citation
Register of Persons Naturalised in New Zealand to 1948
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1357
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: Peder/Peter Magnus f. 1845 Fosnes

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 23. januar 2019 kl. 0.27

Hei,

Det er minst to par Peter og Mary Magnusen i New Zealand på den tiden. Personen som Astrid har funnet var neppe fra Fosnes da han var født i Kristiansand. Det andre paret ser ut til å ha holdt til i Otago på Sørøya, men det er heller ikke sikkert om han kom fra Fosnes. Jeg skal prøve å sjekke nærmere.


Vennlig hilsen
Vidar

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1357
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: Peder/Peter Magnus f. 1845 Fosnes

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 23. januar 2019 kl. 15.32

Hei,

Vennligst ignorer meldingen min ovenfor. Det var jeg som ble litt forvirret av at Mary Sayer giftet seg to ganger. Først med Samuel Nicholson Hodgins i 1878. Han var gruvearbeider og døde alt i 1879. Mary fødte deres barn Elizabet i 1880 som døde i 1881. Samme år giftet Mary seg med Peter Magnusen og de fikk mange barn sammen, men ikke alle vokste opp.

Men det er fortsatt usikkert om det er den rette Peter Magnussen som er funnet. At hans oppgitte fødested er oppgitt til Christiansand behøver ikke å utlukke at han være den rette. Det kan også være at Kristiansand var stedet han forlot Norge fra.

Det finnes flere familietrær på MyHeritage og Ancestry med denne familien. Det er mulig at noen av eierne av disse familietrærne har opplysninger om barnas etterkommere.


Vennlig hilsen
Vidar

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Peder/Peter Magnus f. 1845 Fosnes

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 23. januar 2019 kl. 22.20

Takk for innpill her.

Da oppløsningen på bildet som er lastet opp er dårlig, klarer jeg ikke å lese alt innholdet. Er det oppgitt her at han kom fra Kristiansand? Jeg ser bare at det står Norway. Er det oppgitt når han var fengslet og når han rømte? Hvordan stemmer dette med inngåelse av ekteskap med Mary?

Har lest at alle førstereisgutter stod i annotasjonsrullen de første 15 månedene de var til sjøs.
Jeg har derfor prøvd å lete etter han i sjømansrullene for 1868, men problemet er at det ikke er noen sjømannsruller i nærheten av Fosnes. Alle ser ut til å være fra Sør-Norge. Noen som vet hvor det ville være mest naturlig at han mønstret på? Har sjekket annotasjonsrullen for Kristiansand i 1868 uten å finne han der.

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Peder/Peter Magnus f. 1845 Fosnes

Legg inn av Astrid Mollan » 23. januar 2019 kl. 23.08

Det står på deg jeg har limt inn da denne Peter ble naturalisert i 1904 at han var fra Christiansand, ikke på fengselsopplysningene. Vi vet ikke om det er den samme Peter som ble naturalisert, fengslet og gift.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Peder/Peter Magnus f. 1845 Fosnes

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 23. januar 2019 kl. 23.25

Takk Astrid. Tolker jeg informasjonen rett når jeg sier at han var fengslet i 24 timer? Hvor er det oppgitt at han rømte? I hvilken kilder fant du denne informasjonen om fengsling og statsborgerskap? Er dette kilder som man må betale for å bruke?

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Peder/Peter Magnus f. 1845 Fosnes

Legg inn av Astrid Mollan » 23. januar 2019 kl. 23.32

Mest naturlig sted å mønstre på antar jeg ville være Trondheim eller Kristiansund. Du kan kjøpe en DVD fra http://slektogdata.no/nb/kilder-i-sor-t ... basen-2018
Du kan spørre dem om sjømannsruller er med der. Om sjømannsruller om han er bevart og eller skannet vet jeg ikke.

Jeg fant opplysningene på ancestry.com som en betaler en del for. Det er mulig de også kan finnes på familysearch.

Det er mulig at jeg resonerer feil når jeg skrev at han rømte. Jeg vet at de som rømte fra skip som lå til kai i Australia og ble funnet ble fengslet.

Vet du konkret at han var på New Zealand?
Astrid M

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Peder/Peter Magnus f. 1845 Fosnes

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 24. januar 2019 kl. 23.19

Takk for utfyllende info Astrid. Fant innholdsregister for Trondheimsbasen og der er det bl.a oppgitt en sjømannsrull fra Namsos. Kanskje den kan være vært å sjekke.

Jeg fant info på familysearch at han døde på NZ (New Zealand) men ingen kilder. Jeg har heller ikke sett noen informasjon om at Peder fra Fosnes drog til NZ, så det er ikke sikkert at vi snakker om samme person. Men vi finner ikke flere spor i Norge etter han drar til sjøs i 1868 så derfor kunne det være at han fikk i land på NZ.

I fengselsutskriften er det oppgitt tyveri (larceny) som årsak så vidt jeg kan tolke.

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Peder/Peter Magnus f. 1845 Fosnes

Legg inn av Astrid Mollan » 24. januar 2019 kl. 23.34

Da tror jeg dere bør tenke på om han brukte et annet etternavn. Hva brukte faren, søsken, bosted osv. Eks Norbin. De som dro til New Zealand fra Norge ble lokket med store annonser i mange av landets aviser. De kom til elendige forhold. Databasen til Trondjemmerne inneholder veldig mye informasjon.

Dro han med skip rundt i verden bør han finnes, men kanskje med et annet etternavn.
Astrid M

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1357
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: Peder/Peter Magnus f. 1845 Fosnes

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 25. januar 2019 kl. 9.20

Hei,

Vielse- og dødsattest attest vil normalt oppgi fødested. Dødsattesten kan også inneholde foreldrenes navn. Disse kan bestilles på https://www.bdmhistoricalrecords.dia.govt.nz/search Da han døde i 1934 er han registrert under navnet Peter Magnus. Fødselsattesten til barna vil også ofte oppgi fødested til foreldrene.

Vedlagt følger et bilde av Peter Magnusen, født 1846 i Norge og død 25.10.1934 i New Zealand, som er hentet fra Gemmill/Murphy Web Site familietreet på MyHeritage. Ved å kontakte eieren av familietreet kan man kanskje få avklart hvor sansynlig det er at dette er den rette Peter Magnusen.

I 1917 Alien Records er Peter Magnussen 70 år, født i Norge, bodd 39 år i New Zealand, og bor i Port Chalmers.


Vennlig hilsen
Vidar
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Peder/Peter Magnus f. 1845 Fosnes

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 28. januar 2019 kl. 23.44

Jeg kan nå bekrefte at Peder Magnus født 1845 i Fosnes prestegjeld og Peter Magnusen som giftet seg i 1881 på New Zealand med Mary Hodgins er en og samme person.

Takk for tipset om Gemmill/Murphy Web Site familietreet på MyHeritage. Dette var inngangbilletten for å finne løsningen. Da jeg ikke har betalingsabonnement på MyHeritage fikk jeg dessverre ikke tilgang til å sende eieren en e-post. Men heldigvis fant jeg eieren på Facebook og klarte å oppnå en dialog.

Det endelige beviset på at dette er samme person fikk vi via DNA-tester! Det har seg nemmelig slik at jeg er etterkommer av en halvbror til denne Peder Magnus/Peter Magnusen. Flere personer i min slekt her fra Norge har tatt FamilyFinder DNA-test. Det viste seg at også etterkommere av Peter Magnussen på New Zealand hadde tatt DNA-tester. Når vi sjekket for match viste det seg at flere av min slekt har DNA-match med oldebarnet til Peter Magnusen i New Zealand. Happy end :D

Takk for hjelpen til Astrid og Vidar :D

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1357
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: Peder/Peter Magnus f. 1845 Fosnes

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 29. januar 2019 kl. 9.41

Hei Gro Linda,

Tusen takk for at du delte det vellykkede resultatet.

Vennlig hilsen
Vidar

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Peder/Peter Magnus f. 1845 Fosnes

Legg inn av Astrid Mollan » 29. januar 2019 kl. 11.45

Håper de har noen biter av puslespillet slik at dere finner ut av hvordan han kom seg fra Norge til New Zealand. Spennende historie som tirrer nysgjerrigheten!
Astrid M

Svar

Gå tilbake til «Australia/NZ»