"Memorial of Naturalisation" i Australia

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Bjørn Kåre Nilssen
Innlegg: 732
Registrert: 6. september 2012 kl. 16.01
Sted: KRISTIANSAND S

"Memorial of Naturalisation" i Australia

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 29. oktober 2015 kl. 12.08

Hva er egentlig betydningen av "Memorial of Naturalisation" som benyttet i (South) Australia?

Jeg fikk en henvendelse fra Australia fra en som kan være en fjerne slektning, men jeg sliter litt med å finne trådene. Han het Charles Normand der.

Kom over følgende dokument:
http://recordsearch.naa.gov.au/SearchNR ... ?B=3188404

Det er ikke helt enkelt å tyde håndskriften der. F.eks. er jeg usikker på hva fødestedet hans er oppgitt som. Det ser ut til at det står Norway på andre linje der, men at by/sted skulle slutte på 'stadt' høres unektelig mer tysk ut?
Noen tips her?

Jeg synes også det er uklart hvor lenge han skulle ha vært i Autralia. Ser ut som 52 år, men det stemmer dårlig med at han skulle ha levd fra 1829 til 1901, og dette dokumentet er datert i 1900.

I følge min kontakt i Australia mener de at han hoppet av en hvalfangst-skute i Australia (Sydney? - når?) som het Normandie. Og at han da byttet etternavn fra Smedsland til Normand som en referanse til skipet han kom med. Vi vet jo at Normand kan ha en annen betydning her i Norge, men det er vel ikke noe de er kjent med i Australia ville jeg tro.
Smedsland er min mors pikenavn, og det er ikke mer enn én annen gård i Norge med samme navn (nå nedlagt). Men det er ikke mulig å finne noen som kan passe inn som denne Charles...
Grunnen til at jeg hadde han i slektstreet mitt var at hans datter giftet seg med en mann fra Stavanger, som var en dokumentert slektning.
Derfor er det jo litt spennende å finne ut av dette...

Samme person er også å finne på Familysearch: https://familysearch.org/tree/#view=anc ... n=K4G1-BGT
Der med Europa som fødested..

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1357
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: "Memorial of Naturalisation" i Australia

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 29. oktober 2015 kl. 18.33

Hei,

Jeg mener det står at Charles Normand fra Adelaide var 52 år gammel da dokumentet ble utstedt den 20.08.1900. Dvs. at han var født ca. 1848. Det står vel også at han har oppholdt seg 21 år i Australia og at han var fra Fredrikstad i Norge. Fredrikstad i denne sammenheng kan gjerne være området rundt Fredrikstad eller at han reiste ut fra Fredrikstad.

Det ser ikke ut til at disse opplysningene passer så bra med de andre opplysningene du har og da er det ofte snakk om to forskjellige personer. Hva er det vi vet med stor sikkerhet om den personen som du leter etter?

Dette emne er også tatt opp i brukernes eget forum på Digitalarkivet.
http://forum.arkivverket.no/topic/19889 ... lia-south/
Vidar Øverlie

Bjørn Kåre Nilssen
Innlegg: 732
Registrert: 6. september 2012 kl. 16.01
Sted: KRISTIANSAND S

Re: "Memorial of Naturalisation" i Australia

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 29. oktober 2015 kl. 18.42

Jeg dobbeltpostet på begge fora, for sikkerhets skyld. Det er ikek alel som er begge steder...

Jeg har etterhvert kommet til at det ikke er samme personen ja. Det er feil både ifht alder og andre ting. Adeleide er ikke helt riktig sted heller, selv om det bare skiller 600km mellom stedene (som vel er ingenting etter australsk målestokk..).
Jeg har forøvrig begynt å skjønne at dette er en mann flere er på jakt etter:
http://members.tip.net.au/~ace/gen/gen.htm

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1357
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: "Memorial of Naturalisation" i Australia

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 29. oktober 2015 kl. 19.00

Hei,

Familienavnet Normann ser ut til å være ganske vanlig i Fredrikstad rundt 1850 så det er mulig at han også brukte dette navnet i Norge.

Ved dobbelposting er det fint om man gjør oppmerksom på det, helst med en lenke, slik at man reduserer dobbelt arbeide.
Vidar Øverlie

Svar

Gå tilbake til «Australia/NZ»