Joachim Friele (f.1823) utvandret til Australia (i 1852) ...

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Tore Haraldsen Trollsaas
Innlegg: 216
Registrert: 12. april 2005 kl. 19.38
Sted: LILLESTRØM

Joachim Friele (f.1823) utvandret til Australia (i 1852) ...

Legg inn av Tore Haraldsen Trollsaas » 5. oktober 2011 kl. 22.42

Håper det er noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvor det ble av Joachim Friele f. 1823 i Bergen .

Han utvandret til Australia og ble trolig etablert der, etter en urolig ungdom i gamlelandet. (Blant annet: I 1848 født Caroline Olsdatter ham en ("uekte") sønn, døpt Joachim i Domkirken samme år.)

Alle tips mottas med takk.
mvh Tore

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1355
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: Joachim Friele (f.1823) utvandret til Australia (i 1852)

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 6. oktober 2011 kl. 22.42

Hei,

Selv om ikke alle opplysningene stemmer kan kanskje dette være en kandidat:

Victoria, Australia, Assisted and Unassisted Passenger Lists, 1839–1923 about Joachim Friel
Name: Joachim Friel
Estimated Birth Year: abt 1824
Age: 29
Arrival Date: 15 May 1853
Arrival Port: Port Phillip Bay, Australia
Departure Port: London Or Gravesend
Ship: Stratheden
Nationality: German


En annen opplysning som også kan være relevant. I Canberra i 1891 søkte John Friele sammen med et par andre om patent på "An improved mode of and apparatus for operating machine sheep shears".

I følge New Zealand Society of Genealogist's Index søkte John Friele i 1890 også om en patent i New Zealand.


mvh
Vidar

Tore Haraldsen Trollsaas
Innlegg: 216
Registrert: 12. april 2005 kl. 19.38
Sted: LILLESTRØM

Re: Joachim Friele (f.1823) utvandret til Australia (i 1852)

Legg inn av Tore Haraldsen Trollsaas » 7. oktober 2011 kl. 9.54

Dette var spennende!

Jeg har forsøkt å finne fram down-under, men for meg synes det som om kildene der er vesentlig mer fragmentert med biter på forskjellige websider, enn hva jeg er vant til.
Men det kan jo være at jeg ikke har funnet fram til de "gode" websidene :cry:

Takk for tipsene, de ser sannsynlige ut.
Kunne du legge ut lenkene til de tre sitatene du fant, ville jeg vært veldig glad :D

mvh Tore

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1355
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: Joachim Friele (f.1823) utvandret til Australia (i 1852)

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 7. oktober 2011 kl. 23.26

Kildene er følgende og i samme rekkefølge som opplysningene er gitt ovenfor:

1. Victoria, Australia, Assisted and Unassisted Passenger Lists, 1839–1923 som er søkbar på betalingstjenesten Ancestry.com. DIS-Norge har et godt tilbud til de som ønsker tilgang til Ancestry.com.

2. National Archives of Australia har en meget god database som er søkbar på http://www.naa.gov.au/collection/using/search/ Søk som gjest på ordet Friele og det kommer opp fem saker hvor John Friele er nevnt.

3. New Zealand Society of Genealogist's (NZSG) Index er en CD med diverse registreringer som foreningen selger til sine medlemmer. Opplysningen er registrert under Pandora's Box, en samling av forskjellige opplysninger samlet av Dawn Chambers. I dette tilfelle er kilden: AJHR 1890 Section H1, Letters Patent and Letters of Registration, date 1890, page 15.


mvh
Vidar

Svar

Gå tilbake til «Australia/NZ»