Emmigrasjon fra Christiania 05 nov 1903 til Ellis Island

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Robert J. Giske
Sted: AVERØY

Emmigrasjon fra Christiania 05 nov 1903 til Ellis Island

Legg inn av Robert J. Giske » 6. februar 2011 kl. 19.00

Hei igjen,

Har fått flott hjelp på denne siden tidligere - også fra Patty D. i USA - det har vært kjempeflott :D

Nå har jeg ny utfordring - som egentlig er en del av ei hel familiehistorien - som ennå ikke har blitt løst. Det handler om to ungdommer som fikk et felles barn i Trondheim i 1897 - og vhor gutten ble satt bort til slekt som fosterbarn.

Faren emmigrerte til USA allerede i 1897 - mens moren fulgte etter i 1903. Har hatt store problemer med å finne sporene etter faren - etter Ellis Island - da også navnet hans er vanseklig å tyde.

Nå prøver jeg et søk i mottsatt retning - altså rundt morens emmigrasjon til USA med avreise fra Chirstiania 05.nov 1903 med skipet Oscar II - som ankom Ellis 17.nov 1903.

Hennes navn er Anna Stien, født 3.oktober 1875 på Sandstad Hitra - i oppveksten flyttet hun til Trondheim - og fikk da denne gutten.

7 år etter at gutten ble født emmigrerte hun - en mulig tolkning kan være at hun flyttet etter barnefaren - men på manifestet fra Ellis Island står det at hennes bestemmelses sted er Philadelphia - hos en venn som skirver seg B. Amundsen, 1924 Glenmore Ave.
han betalte også hennes billett - som kostet 6 $.

Link til Ellis island - manifest linje 28 --> http://www.ellisisland.org/EIFile/popup ... &line=0028

Jeg søker altså i første omgang opplysninger om Anna virkelig havnet i Philadelphia, og hvem hun bodde hos der ?

Deretter søker jeg informasjon om hun har noen etterkommer etter seg i USA.

Håper noen har noe råde for hvor jeg kan søke ?

Mvh
Robert J. Giske :?:

Mens barnefaren i 1897 sannsynligvis hadde Minnesota som mål ?!

Brukeravatar
Gunhild-Juliane Kåsene
Sted: ULEFOSS
Kontakt:

Re: Emmigrasjon fra Christiania 05 nov 1903 til Ellis Island

Legg inn av Gunhild-Juliane Kåsene » 7. februar 2011 kl. 18.52

Fant emigrasjonen på Ancestry.com, ser etternavnet har blitt til Steen.

New York Passenger Lists, 1820-1957
about Anne Stéen
Name: Anne Stéen
Arrival Date: 17 Nov 1903
Birth Year: abt 1876
Ethnicity/Race-
/Nationality: Scandinavian
Port of Departure: Christiania
Port of Arrival: New York, New York
Ship Name: Oscar II

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»