Ragnhild Olsdotter (Smeland) Ramse f. 31.5.1832 Til Texas

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Brukeravatar
Gunnar Homme
Sted: KRISTIANSAND S

Ragnhild Olsdotter (Smeland) Ramse f. 31.5.1832 Til Texas

Legg inn av Gunnar Homme » 8. februar 2024 kl. 10.15

Jeg prøver å finne en avisomtale / nekrolog eller annet som dokumenterer det som finnes i bla MyHeritge.

Ragnhild (Rachel/Raghild)  Olsdatter Ramse, f. 31.5.1832 var med sine foreldre og 8 søsken, samt en del andre fra Tovdal i Åmli (Aust Agder) som i 1846 dro til Texas.  15.8.1848 ble hun gift med Olav Gunsteinsen Smeland, også han fra samme sted i Norge som Ragnhild.(I Texas: Ole Gunstanson).  De fikk 5 barn.  Så ble hun, etter at Ole døde)  igjen gift, nå med Isak Simmons i 1871.  Han var født i Tyskland i febr 1853, og døde 21.5.1926 i Waco, McLennam, Texas, USA.  Hun døde 26.3.1892 i Henderson Texas.

Ragnhild og Isak fikk en sønn Isaac Andrew Simmons f. 11.6.1872 i Henderson, Texas.  Denne sønnen og denne slektsgrenen virker ukjent for resten av slekten (de som er etterkommere etter 1 ekteskapet med Ole Gunstanson).  Jeg er med i en gruppe på Facebook hvor mange av disse etterkommerne er med.  Og ingen hadde hørt om dette ekteskapet eller denne sønnen.  Nå prøver jeg å finne ut mer om dette og hva som skjedde.

Er det noen som er gode på gamle amerikanske aviser eller har tilgang til andre kilder?

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»