Hva skjedde med Anne Dorthea Hansdtr. Holmedal etter 1890

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Brukeravatar
Frank Aase
Sted: Sandsli

Hva skjedde med Anne Dorthea Hansdtr. Holmedal etter 1890

Legg inn av Frank Aase » 22. september 2018 kl. 23.06

Jeg håper noen kan hjelpe meg å finne ut hva som skjedde med Anne Dorthea Hansdtr. Holmedal fra hun emigrerte fra Norge, hun forlot Bergen 22 Aug 1890 og til hun døde ved Stillehavskysten, ifølge dødsprotokollen til hennes far som døde 26 Okt 1919.

Anne Dorthe Hansdtr. Holmedal var datter av Hans Andersen Holmedal og Margretha Olsdtr Hyllset:
Fjaler Sokneprestembete, H/Haa: Ministerialbok nr. A 7, 1862-1881, s. 38

Dåp nr 35:
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070110330119

Hun var søster til Inger Arnikke Hansdtr Holmedal hvor det ble fremsatt forespørsel i Slektsforum, etterlysning, emigrasjon og andre land, USA/Canada den 25 Aug 2018 kl. 09:09:07 « Hvor ble det av Inger Arnikke Hansdatter Holmedal» og hvor Egil J, Gry og Patty hjalp meg på en overmåtelig flott og særdeles faglig måte.

Anne Dorthea forlater Bergen den 22 Aug 1890:

Transkripsjon Digitalarkivet, Emigrantar over Bergen 1874-1930:

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000682899

Jeg antar at det er USA hun emigrerer til. Likens tror jeg at ved ordvalget i dødsprotokollen til faren hennes «døydde ved Stillehavskysten» at det må ha vært i en stat på vestkysten av USA hun døde.

Så blir hun sporløst forsvunnet etter at hun forlot Norge,men i Dødsprotokollen til hennes far er hun omtalt som arvtager. Dødsprotokollen er ikke skannet og digitalisert, men er blitt avfotografert. Jeg vedlegger foto av protokollen. Det gjelder Hans Andersen Holmedal nr. 3, dør 26 Okt 1919. Dernest arvtager nr 3: Anne Dorthea Hansdtr.

Teksten lyder:

«3. Anne Dorthea Hansdtr., død, var gift med Hans Bertelsen. Arvingen døydde ved Stillehavskysten og etterlet seg 9 barn, derav skulde den eldste Bern no vera 27 aar. Dernæst Marie, 10 Sofie, 10 Herman og so Emma. Dei andre sine namn er ukjent, Likeeins alderen» Sitat slutt.

Else B. hjalp meg å tyde dødsprotokollen i forespørsel fremsatt i Slektsforum, hjelp til tyding av kilde den 22 Sep 2018 kl 10:44:35 «Arvtager i dødsprotokoll i 1919 fra Fjaler Prstgj.» Dette gjorde hun på en faglig dyktig måte som hun har gjort utallige ganger før også når hun har hjulpet meg.

Jeg håper noen, på så få opplysninger, kan finne noe nærmere ut hva som skjedde med Anne Dorthea Hansdtr. Holmedal.

Mvh
Frank
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Roar Dalen
Sted: LEVANGER
Kontakt:

Re: Hva skjedde med Anne Dorthea Hansdtr. Holmedal etter 189

Legg inn av Roar Dalen » 23. september 2018 kl. 0.06

Det må være henne som døde 8/11-1908, og er gravlagt i Arlington, Snohomish County, Washington, USA

https://www.findagrave.com/memorial/84945174
mvh
Roar Dalen
SoD N-T
https://www.slektogdata.no/nt/

Brukeravatar
Roar Dalen
Kontakt:

Legg inn av Roar Dalen » 23. september 2018 kl. 0.09

Fra ancestry.com: Dette er nok familien i 1900, bosatt i Valley Springs, Minnehaha, SD (nylig flyttet dit, alle barna født i Minnesota):

Annie Be??Telson in the 1900 United States Federal Census

Name: Annie Be??Telson
Birth Date: Mar 1868
Birthplace: Norway
Home in 1900: Valley Springs, Minnehaha, South Dakota
Ward of City: 3th 5718
Street: Fourth District
Relation to Head of House: Wife
Marital Status: Married
Spouse's Name: H Be??Telson
Marriage Year: 1890
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
Mother: Number of Living Children: 5
Mother: How Many Children: 5

Household Members:
Name Age
H Be??Telson 31
Annie Be??Telson 32
Ben Be??Telson 8
Maria Be??Telson 7
Soffia Be??Telson 5
Hilda Be??Telson 2
Herman Be??Telson 2
mvh
Roar Dalen
SoD N-T

Brukeravatar
Roar Dalen
Kontakt:

Legg inn av Roar Dalen » 23. september 2018 kl. 0.41

Ett par barn til.

U.S., Evangelical Lutheran Church in America Church Records, 1826-1969. Washington, Arlington, Our Savior´s Lutheran:

Det døpes en Sivert 25/10-1903 (f.17/9), med foreldre "Hans Berthilsen & Anna"

Det døpes en Adolf 8/1-1905 (f.1/12-1904), samme foreldre.
mvh
Roar Dalen
SoD N-T

Brukeravatar
gj14114
Sted: LARVIK

Legg inn av gj14114 » 23. september 2018 kl. 3.53

OBIT for mannen Hans Bertilson.

Seattle Daily Times Wednesday, Jan 20, 1943 Seattle, WA Page 21
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mvh.
Egil J

Brukeravatar
gj14114

Legg inn av gj14114 » 23. september 2018 kl. 4.03

Minnesota Marriages, 1849-1950 - Lenke FS: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:FDX6-BM4
Name: Hans Bertelson
Spouse's Name: Anna Hanson
Event Date: 11 Jan 1891
Event Place: St. James, Watonwan, Minnesota

Minnesota, County Marriages, 1860-1949 - Lenke FS: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:Q2M5-V4Q7
Name: Hans Bertelson
Event Type: Marriage
Event Date: 11 Jan 1891
Event Place: Watonwan, Minnesota, United States
Spouse's Name: Anna Hanson
Spouse's Gender: Female
Page: 126
Mvh.
Egil J

Brukeravatar
gj14114

Legg inn av gj14114 » 23. september 2018 kl. 4.09

Slektstre hos FS - https://www.familysearch.org/tree/perso ... s/LD39-B3D

Anna Dorathea Hanson
8 March 1868 – 8 November 1908
Mvh.
Egil J

Brukeravatar
Frank Aase

Legg inn av Frank Aase » 23. september 2018 kl. 10.36

Roar og Egil, jeg er mektig imponert over hvilke opplysninger dere legger fram! Dette ser ut til å være min Anne Dorthea Hansdtr. Holmedal og Hans Bertelsen. Dere er riktig flink.

Et lite spørsmål, - i slektstreet til Anna Dorathea Hanson hos FS, helt på høyre side stå det nevnt et navn "Anna Abrahamsdatter". Mener FS at dette er mor til Anna Dorathea Hanson? Det er jo galt. Men jeg formoder at FS også gjør feile oppføringer.

Mvh
Frank

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Astrid Mollan » 23. september 2018 kl. 12.03

Slektstrærne på FS er laget av private på samme måte som Geni osv. Det er sannsynligvis like mange feil der som på andre trær på nettet.
Astrid M

Brukeravatar
Frank Aase

Legg inn av Frank Aase » 23. september 2018 kl. 13.22

Takk Astrid, der må jeg innrømme at jeg ble klokere! Jeg har dog sett selv når jeg går inn i FS fra mitt slektsprogram så er det ofte flere oppføringer, duplikater, på en person. Men da kan jeg gå inn å sjekke hvor de enkelte opplysningene som er gitt om personen kommer ifra, det kan være fra andre personer, offentlige dokumenter etc. Men nå når jeg skulle gå bakom Anna Abrahamsdatter Familysearch-ID fikk jeg opp feilmeldinger. Men jeg har vel stolt litt for mye på Familysearch.org's opplysninger, uten at jeg derved har tatt dem for korrekt.

Jeg er av den oppfatning at alle opplysninger skal verifiseres. Jeg prøver alltid å komme så nærmt det orginale dokument som kan bekrefte de foreliggende opplysninger, men ofte er dette ikke mulig og en må være fornøyd med transskripsjoner. Når er det slik at transskripsjonene også kan ha feil, så vel som de offentlige dokumentene. Så man må hele tiden være på vakt. Likeså har dødsprotokollen som jeg ovenfor her er vist til store feil. Alle arvtagerne er ikke oppført selv om de levde da farspersonen døde. De var rettmessig hans barn men utelatt.

Nå har det seg slik at Egil J. har vist tidligere at han fremlegger fra tid til annen tips og hint, men senere kommer han alltid fram med transkripsjoner fra offentlige fødselsregistre, vielsesregistre osv og ikke minst original dokumenter som underbygger disse tipsene og hintene. Jeg vurdere derfor hans arbeid som av meget høy faglig kvalitet.

Men tusen takk igjen Astrid for å passe på!

Mvh
Frank

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Astrid Mollan » 23. september 2018 kl. 13.46

Ja, Egil er en av de beste!
Astrid M

Brukeravatar
gj14114

Legg inn av gj14114 » 23. september 2018 kl. 13.54

Frank,

Astrid påpeker korrekt at slektstrær hos FS er som alle andre slektrær du finner på nett - opprettet og vedlikeholdt av en person (eier).

Jeg bruker som regel, når jeg henviser til slektstrær, alltid å bemerke at du som slektsforsker alltid må sjekke/ettergå (kvalitetssikre) opplysningene du finner i et slikt slektstre mot kilder (primære og sekundære).

Nå gjorde jeg ikke det denne gang - det er bare å beklage.

Jeg foutsatte at du var klar over ovennevte - og skjønner at man kan tro at det er FS selv som opererer med slektstrær slik som det fremstår (design) - slik er det altså ikke.
Mvh.
Egil J

Brukeravatar
gj14114

Legg inn av gj14114 » 23. september 2018 kl. 13.59

Astrid skrev:Ja, Egil er en av de beste!

Takk Astrid :D
Mvh.
Egil J

Brukeravatar
gj14114

Legg inn av gj14114 » 23. september 2018 kl. 16.46

Anna's Obituary

The Arlington Times, Arlington, Snohomish, November 14, 1908

The funeral of Mrs. Hans Bertilson, who died Sunday, November 8th,
was held from the opera house Tuesday at 10 a.m. Rev. George Earson
and Rev. J.W. Kern officiated, the former using the Norwegian language.
The service was a very impressive one and a large concourse of friends
was present, including a goodly number of Woodmen, Odd Fellows and
Royal Neighbors, deceased having been a member and one of the
organizers of the latter lodge, carrying $1,000 insurance therein.
Interment occurred in Harwood cemetery under burial services of
the Lutheran Free church and Royal Neighbors. Deceased was a native
of Norway, and was 40 years of age. She leaves a husband and nine
children to mourn the loss of a faithful wife and kind mother.
Mvh.
Egil J

Brukeravatar
gj14114

Legg inn av gj14114 » 23. september 2018 kl. 16.53

Legger ved et bilde (hentet fra Ancestry medlem).

1. Hans and Anna Bertilson
"This may be the wedding picture of Hans Bertilson and Anna Hansen Bertilson."
Mvh.
Egil J

Brukeravatar
Frank Aase

Legg inn av Frank Aase » 23. september 2018 kl. 20.21

Dette var bra Egil.

Men du behøver ikke å beklage noen ting. Jeg ser på alt rundt på de forskjellige slektsider på internett med mistenksomhet, med mindre det er de primære opplysninger. Men selv da vurderer jeg om det er rimelig det som står stadfestet på primærkilden.

Jeg er selv medlem på Ancestry.com og har nå sett litt på siden etter at du og Roar kom med disse opplysningene. Jeg er nå helt sikkert på at dette er den rette Anne Dorthea Hansdtr. Holmedal som er min slektning, sett på bakgrunn av opplysningene som oppgis i dødsprotokollen om arvtageren Anne Dorthea Hansdtr., navnene som er oppgitt på barna og antallet barn samt navnet på mannen hennes.

Ser man på den påstanden at Anne Dorthea Hansdatter sin far er Andreas Hansen gift med Anna Abrahamsdatter som et av medlemmene i Ancestry.com fremlegger og ikke Hans Andersen som er tilfellet, så skulle Anne Dorthea vært kalt Anne Dorthea Andreasdatter etter Norsk navnetradisjon og ville sannsynligvis brukt navnet Anderson i USA.

Nå har et medlem av Ancestry.com funnet en person med navnet Hansen som etternavn og som kommer fra samme område som Hans Bertilson og hans foreldre kommer ifra, nemlig Gudbrandsdalen og brukt vedkommende som far. Se minneordene fremlagt av et medlem av Ancestry.com. Men se den forskjellen på å fortelle om den avdødes røtter og hvor personen kommer ifra med hensyn til Anne og kontra ektemannen. Andre igjen som omtaler Anne i sine slektstre oppgir at foreldrenes hennes som ukjent.

Det var et fint fotografi Egil av ekteparet, tusen takk.

Mvh
Frank

Brukeravatar
gj14114

Legg inn av gj14114 » 23. september 2018 kl. 21.25

Frank skrev:Nå har et medlem av Ancestry.com funnet en person med navnet Hansen som etternavn og som kommer fra samme område som Hans Bertilson og hans foreldre kommer ifra, nemlig Gudbrandsdalen og brukt vedkommende som far.
Mvh
Frank

Denne feilen har dessverre spredd seg til flere slektstrær. Andreas Hansen og Anne Abrahamsdtr. hadde en datter Anne Gurine som skal vær født i begynnelsen av 1868, hun var 4 mnd. gammel da moren og flere av barna emigrerte i april 1868 (faren, Andreas, emigrerte sammen med en datter i 1869). Det er denne Anne Gurine man har koblet med Hans Bertilsen og slik har altså feilen oppstått. Jeg jobber for å finne kilder og dokumentasjon og vil kontakte vedkommende hos Ancestry slik at man kan få rettet opp.
Mvh.
Egil J

Brukeravatar
Frank Aase

Legg inn av Frank Aase » 23. september 2018 kl. 21.38

Tuuuuuuusen takk Egil. Det er veldig snilt og omtenksomt av deg!

Du må ha en riktig fin kveld.

Mvh
Frank :D

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»