Marie Oanes reiste fra Stavanger 24.mai 1923 og hun skulle til Illinois.
Hun står som enke, født i 1891.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ge ... =&prgjeld=
Jeg leter etter ei Marie Folkvord født i Stavanger 12.september 1891 av foreldre Jonas Folkvord (1849-1901) og Gurine Kirstine Tønnesdtr. Asheim (1851-1902).
Marie Folkvord reiste til Wisconsin i 1909, men jeg tror hun kom hjem og giftet seg med en Oanes. Denne Thomas Oanes døde 4.januar 1923 og den Marie som reiste i 1923 kan være denne.
Er det noen som kan se hva som står om henne ved ankomst Ellis Island, og om det finnes opplysninger om henne i folketellinger osv. ?
Marie Oanes - fra Stavanger til Amerika i 1923
Moderator: MOD_Emigranter
Re: Marie Oanes - fra Stavanger til Amerika i 1923
Hei
På EllisIsland står det at hun skal til en søster Anna Dahl i Chicago.
Hun har vært i USA før 1908 og 1916 står nevnt som årstall. Usikker på om det betyr at hun har vært i USA fra 1908 til 1916 eller om det betyr at hun har vært der to ganger en i 1908 og en i 1916.
Hennes nærmeste slektning i Norge er søsteren Racher Haarr i Baldersgt 11 i Stavanger.
Passer dette med "din" Marie?
Vivi
På EllisIsland står det at hun skal til en søster Anna Dahl i Chicago.
Hun har vært i USA før 1908 og 1916 står nevnt som årstall. Usikker på om det betyr at hun har vært i USA fra 1908 til 1916 eller om det betyr at hun har vært der to ganger en i 1908 og en i 1916.
Hennes nærmeste slektning i Norge er søsteren Racher Haarr i Baldersgt 11 i Stavanger.
Passer dette med "din" Marie?
Vivi
Takk for svaret, Vivi.
Ja, dette er den Marie jeg leter etter da hun har en søster Rachel Harr i Baldersgate. Jeg har ikke hørt om Anna Dahl, men hun hadde en søster i Chicago, kalt Magdalena. Dette er vel sikkert Anna Dahl.
Hun var vel trolig i Amerika til 1916, og kom hjem og giftet seg, før hun dro tilbake.
Får prøve å finne henne i folketellingene eller andre baser i Chicago, Illinois.
Ja, dette er den Marie jeg leter etter da hun har en søster Rachel Harr i Baldersgate. Jeg har ikke hørt om Anna Dahl, men hun hadde en søster i Chicago, kalt Magdalena. Dette er vel sikkert Anna Dahl.
Hun var vel trolig i Amerika til 1916, og kom hjem og giftet seg, før hun dro tilbake.
Får prøve å finne henne i folketellingene eller andre baser i Chicago, Illinois.
- Astrid Mollan
- Sted: KRISTIANSUND N
Name: Magdelina Folkvord
Birth Year: abt 1894
Birthplace: Norway
Home in 1920: Chicago Ward 15, Cook (Chicago), Illinois
Street: No Leavitt St.
Race: White
Immigration Year: 1908
Relation to Head of House: Employee
Marital Status: Single
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
Native Tongue: Norwegian
Able to Speak English: Yes
Occupation: Nurse
Industry: Hospital
Employment Field: Wage or Salary
Naturalization Status: Papers Submitted
Able to Read: Yes
Able to Write: Yes
Neighbors: View others on page
Household Members:
Name
Birth Year: abt 1894
Birthplace: Norway
Home in 1920: Chicago Ward 15, Cook (Chicago), Illinois
Street: No Leavitt St.
Race: White
Immigration Year: 1908
Relation to Head of House: Employee
Marital Status: Single
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
Native Tongue: Norwegian
Able to Speak English: Yes
Occupation: Nurse
Industry: Hospital
Employment Field: Wage or Salary
Naturalization Status: Papers Submitted
Able to Read: Yes
Able to Write: Yes
Neighbors: View others on page
Household Members:
Name
Astrid M
Takk for denne.
Jeg har funnet Magdalena død i Chicago i 1986, men har ikke funnet søsteren Marie Oanes etter 1923. Mulig hun giftet seg på nytt og byttet navn.
Jeg har funnet Magdalena død i Chicago i 1986, men har ikke funnet søsteren Marie Oanes etter 1923. Mulig hun giftet seg på nytt og byttet navn.
-
- Sted: KLEPPE
- Kontakt:
Marie Oenæs (Oanes) døde i Stavanger 27. februar 1934 ifølge Stavanger Aftenblad av 28. februar 1934.
Dødsfallprotokoll nr. 75:
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Stavanger by, Dødsfallsprotokoll B 8 (SAST/A-101412/001/5/52/52B/L0008), 1931-1935, oppb: Statsarkivet i Stavanger.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/62826/138/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 230138.jpg
Dødsfallprotokoll nr. 75:
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Stavanger by, Dødsfallsprotokoll B 8 (SAST/A-101412/001/5/52/52B/L0008), 1931-1935, oppb: Statsarkivet i Stavanger.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/62826/138/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 230138.jpg
Takk for denne, Gaute !
Hadde nesten gitt opp å finne henne da jeg ikke visste om hun døde i Norge eller i USA, og om hun hadde giftet seg på nytt.
Hadde nesten gitt opp å finne henne da jeg ikke visste om hun døde i Norge eller i USA, og om hun hadde giftet seg på nytt.