Anna Marie Gustavsdatter, AKA Marie Pedersen

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Brukeravatar
Øystein Brusevold Bærø
Sted: BODØ

Anna Marie Gustavsdatter, AKA Marie Pedersen

Legg inn av Øystein Brusevold Bærø » 13. november 2012 kl. 3.06

Anna Marie Gustavsdatter var født på plassen Skoftebyengen i Varteig, Østfold, 16. november 1885. Foreldrene er Gustaf Petersson og Thea Augusta Johannesdatter. Kirkeboka er her: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 040471.jpg
I 1910 bor hun i Fossveien 14 i Kristiania som losjerende tjenestepike hos familien Hurum. Johanne Hurum er hennes halvsøster (datter av Thea Augusta Johannesdatter). Her er fødselsdato oppgitt til 21. november.

Hun emigrerer fra Kristiania til USA i 1916, og kan gjenfinnes i passasjerlistene for New York 19. juni 1916 som "Marie Pedersen", ankommet med SS "Bergensfjord". Her er jeg sikker på at det er rett person, fordi hun oppgir navn på pårørende, broren Peder, Fossveien 11 i Kristiania. Dette er min oldefar. Oppgitt destinasjon er "Norwegian Emigration Home", 45. Whitehall Street, New York.

Min morfar husket at familien hadde besøk av "tante Anna Marie" i sin ungdom, men husket ikke annet enn at hun hadde to barn, og var gift med en annen norsk emigrant. Datteren skal ha omkommet etter en ulykke på hjemgården mens Anna Marie var på besøk i Norge. Hun tok denne hendelsen svært tungt, og mistet all kontakt med familien i ettertid.

Er det noen som har tips om hvor jeg kan lete videre? Jeg har søkt på Ancestry.com der jeg fant immigrasjonspapirene. Men jeg skulle gjerne funnet noe mer.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dn19075
Sted: BRØNNØYSUND

Re: Anna Marie Gustavsdatter, AKA Marie Pedersen

Legg inn av dn19075 » 13. november 2012 kl. 12.18

Dødsfallet til datteren er vel registrert i Norge, hvis hun omkom her. Det vil vel gi oss navn på foreldrene. Så det bør du lete etter.

Mulig du også kan finne Anna Marie i emigrasjonslistene når hun reiser tilbake til Amerika, hvis hun var heime en tur før 1930. Bosted er da gjerne oppgitt til Amerika.

Brukeravatar
dn19075
Sted: BRØNNØYSUND

Legg inn av dn19075 » 13. november 2012 kl. 12.19

Skifter etter foreldrene kan kanskje også gi noe mer info.

Brukeravatar
Øystein Brusevold Bærø
Sted: BODØ

Legg inn av Øystein Brusevold Bærø » 13. november 2012 kl. 13.50

Datteren døde på hjemstedet i USA mens moren var på besøk i Norge. Foreldrene til Anna Marie døde før hun var voksen. Søskenflokken vokste opp med forskjellige fosterforeldre. Så dessverre er det lite å hente der. Men jeg skal sjekke emigrantprotokollene.

Dessverre er det ikke mer å finne i emigrantprotokollene enn den opprinnelige emigrasjonen i 1916.

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»