Johan Olsen fra Christiania 15.mai 1896 til Ellis Isl. USA

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Robert J. Giske
Sted: AVERØY

Johan Olsen fra Christiania 15.mai 1896 til Ellis Isl. USA

Legg inn av Robert J. Giske » 27. desember 2010 kl. 22.06

Hei alle sammen,

Nokså usikker på hvordan dette fungerer - men er ihvertfall blitt medlem !

Johan Olsen emmigrerte fra Trondheim til USA i 1896 - og er registrert på manifest på utreisende båt fra Christiania den 15.mai 1896 på linje nr. 315
- oppgitt alder er 21 år - og bakgrunn/yrke oppgies til mechanic. Har en mistanke at han har vært smedlærling på Trondheim mekaniske verksted - før utreise.

Bestemmelsesstedet i USA var Easterville - Iowa ? På manifestet står en egen kolonnne for Amid ?!

Jeg vet at han ble far til en gutt - etter utvandringen i februar 1897, og at moren også reiste ut noen år etterpå i 1903. Guttens navn er Johan Alfred -
oppgitt i Klokkerboka for Bakklandet nummer 604C08 på linje 70 i 1897

Jeg har flere utfordringer ;
- finner ikke noen data på hans fødsel i Trondheim ca. 1874
- vet ingenting om hans forfedre
- vet ikke hvordan det er mulig å følge han videre etter Ellis Isl.
- finnes det "norske" invandrer arkiver i USA ?

Mvh

Bent Roger Ødegaard
Sted: VESTMARKA
Kontakt:

Re: Johan Olsen fra Christiania 15.mai 1896 til Ellis Isl. U

Legg inn av Bent Roger Ødegaard » 27. desember 2010 kl. 22.42

Johan Alfred, født 07.02.1897, nr.70:
Sør-Trøndelag fylke, Bakklandet, Klokkerbok nr. 604C08 (1895-1899), Fødte og døpte 1897, side 51.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-55

Mvh Bent

Bent Roger Ødegaard
Sted: VESTMARKA
Kontakt:

Legg inn av Bent Roger Ødegaard » 27. desember 2010 kl. 23.02

Hvordan vet du han heter Johan, det står Jon i Kirkebok?
Heter han Johan og er fra Trondheim, født ca.1875, er det et par kandidater her, Ft.1875 i Trondheim:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4803#ovre

Mvh Bent

Robert J. Giske

Legg inn av Robert J. Giske » 28. desember 2010 kl. 23.13

Hei igjen - jeg er kjempe takknemmelig for alle verdifulle tilbakemedlinger - dette er noe å gå videre med for meg. "dessverrre" er det slik for meg - som for sikkert flere av dere at juleselskapene og familieforpliktelsene kaller av-og-til ?!

Ihvertfall har dagen i dag forsvunnet - jeg kommer tilbake imorgen med nye opplysninger.
men inntil det takk for alle hjelpen.

PS. Et lite innspill ift. Jon/ John eller Johan - i 1900-tellingen for kommune 1612 bor Johan Alfred hos pleieforeldre på garden Straumnes i Hevne herred - og hans pleieforeldre er Andreas Straumnes og Anne Olsdatter - her er han oppgitt som;

Johan Johansen - haves i forsørgelse - født 1897 og yrke fattiglem - fødested Trondheim

link --> http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... denr=5&fil namn=f01612&gardpostnr=59&merk=59#ovre

Altså er hans etternavn her oppgitt i 1900 til Johansen - og ikke Johnson eller Jonson
Mens det i folketellingen for 1910 er oppgitt til Johnsen - noe som vel åpner for en bred fortolkning ?

:D Robert

Borgny Irene Aakvik Vorpbukt

Legg inn av Borgny Irene Aakvik Vorpbukt » 29. desember 2010 kl. 0.30

Hei Robert

Hvis noen skal kunne se lenkene, må du bruke permanent sidelenke:

Oppskrift: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?p=173206

Håper denne lenken virker nå da, hvis ikke får du ta deg en tur utover :)

(Regner med både du og de andre i din fam kan mye mer om data enn jeg ;) )

Mvh Borgny

Robert J. Giske

Legg inn av Robert J. Giske » 29. desember 2010 kl. 15.30

Hei igjen,

Takker nok engang for mange flotte tilbakemeldinger !

Allerde i 2007 ble jeg klar over at det var noe "muffins" med hvordan far til Johan Alfred skrev navnet - sitt, blant annet med bakgrunn i Klokkerbok sammenlignet med Ministralboken for Bakklandet inneholdet ulike opplysninger.

I klokkerboka er navnet til far til Johan --> Jon Olsen, Minnesota

mens Ministralboken gir fler opplysninger som jeg blant annet fikk hjelp til tydning av fra DIS medlem Paul Johan Hals i 2007. Her fremkommer følgende informasjon vedr. navne fusket;

" John Olsen ftw (?) Arbeid ved Thj mek V. ugift Anna Lauritsdt Holm Tygende Kirkegade 18a. ????? Nytaarstid i Minnesota i U.S.N.A. Faderens fødselsår 1874. Parentes rundt 74 og nytt 69 skrevet over.

Feltet til høyre b) Børnemoderen. begges 1st Børn. 28/1 98 Oppgav hun at fadererns navn er Johan ( ellere John) Johansen boende i Kirkeg 1 ??. Og at faderen havde forledet hende til urigtig oppgi handes dav. Bopæl i Kirkeg 18a "

Med dette som bakgrunn får jeg altså bekreftet at her er det fjusket med navnet til faderen i folketellingen fra 1900 i Hevne kommune - hvor hans avkom Johan bærer etternavnet Johansen. som igjen er rettet til Johnsen i 1910 tellingen ?!

OK - dette er innfløkt - derfor trenger jeg hjelp. Men på manifest til USA May15, 1896 finner jeg altså en Johan Olsen på linje 315 - og båten gikk fra Christiania

Bare noen år etterpå emmigrer også moderen til johan til USA den 02.11.1903 til New York på Skandinavien lnjen og dette er regsitrert i Emigranter fra Trondheim 1867 - 1930 på id.linje 112013 1903

Takk så langt !

Brukeravatar
dn19075
Sted: BRØNNØYSUND

Legg inn av dn19075 » 30. desember 2010 kl. 0.26

Du skriver at du har funnet en Johan Olsen som ankommer USA. Vet du at dette er rett person eller er det bare en du har funnet på ellis island som passer i alder?

Johan Olsen eller John Olsen er et nokså vanlig navn. Og hvis han bodde i Trondheim, ville han mest trolig reise ut fra Tr.heim (og over til England). Ikke fra Christiania.

Brukeravatar
dn19075

Legg inn av dn19075 » 30. desember 2010 kl. 0.30

Hvis faren emigrerte i midten av mai 1896, og gutten er født tidlig i februar, holder det vel så vidt med en svangerskapstid på 9 mnd?

Robert J. Giske

Legg inn av Robert J. Giske » 1. januar 2011 kl. 19.26

Hei igjen,

Ikke det mest spennende å svare på hvordan kildekritikken håndteres av meg under arbeidet, men i og med at Hanne Line O.Eide spørr - må jeg vel gi noen få fakta for hvordan dette utføres.

--> jeg gransker ikke kildene i tilfeldig søk etter et navn eller en alder som passer min "ettersøkte"
--> utgangspunktet for dette omtalte søket er at jeg har noen faste data - og noen indisier. Da er arbeidet organsiert slik at indisiene enten støtter om under arbeidshypoteser - eller tvert om avklare hvorvidt dette IKKE støtter om under arbeids-tilnærmingen. Uansett er dette med på å få et størst mulig faktagrunnlag under en endelig konklusjon.
---> fastpunktene er en barenfødsel 7.februar 1897 - døpt 19.april 1897 i Bakklandet kirke Trondheim
--> Deretter at vedkommende vokste opp hos pleieforeldre - registrert ihvertfall i folketelling 1900/ 1910
---> I Klokkerboka for Bakklandet kirke er barnefarens etternavn - Olsen
---> I Ministralboken sa. kirke er etternavnet Olsen ved dåpsdato
---> Den 28.jan 1898 blir etternavnet korrigert til Johan eller John
---> I Folketelling 1900 blir etternavnet til guttens far oppgitt til Johan
---> I Folketelling 1910 blir etternavnet til guttens far oppgitt til John

Alt dette er fakta.

---> Dessuten er det åpnebart at gutten havnet hos fosterforeldre en gang mellom fødsel 1897 og folketelling 1900 - iløpet av barnets tre første leveår. Dette er muntlig bekreftet av guttens kone - etter at han giftet seg ( egen kilde - forvises på forespørsel)
Dette er fakta.
----> Det er også avklart at barnefaren i dåpsprotokollen opererer med falsk adresse - og muligens omskrevet navn.
Dette er fakta.
----> Barnemoren var født 3.okt. 1875 på Hitra - og tok seg huspost i Trondheim som ungdom. I Folketellingen 1900 bodde hun sannsynligvis i Kongens Gade i Trondheim - og arbeidet som tjenestepige hos en bagermester der.
Dette er ikke bekreftet da hennes navn her oppgies forkortet
Dette er et indisum.
---> 02.nov 1903 emmigrerer barnemoren til USA med skipet Xania sammen med andre fra Trondheim. Sjekk id.indent. 112013 side 268 lp.nr 8564 - emigranter fra Trondheim.
Dette er fakta.
---> At barnemoren ikke kunne ta vare på gutten - i perioden 1897 til 1900 er bekreftet. Av det slutter jeg også at barnefaren ikke tok ansvar for livmidler eller omsorg.
Dette sammen med falskt navn/ feil adresse peker mot at barnefaren ville unngå ansvaret sitt som barnefar.
Min arbeidshypotese er derfor at en "mulig" løsning for faren - kan være å forflytte seg enten nasjonalt - eller ut av landet. For kanskje både å få både arbeid/ inntekt og bostavn ?
Dette er en arbeidshypotese.
---> I dåpsprotkollen står det at far er emmigrert til Minnesota - dette kan være innført enten ved dåp 02.febr. 1897 eller ved korreksjon av opplysninger 28.jan 1898.
Dette er fakta.
---> Det synes derfor naturlig å søke alle emmigranter som har fornavn på Jon/ John eller Johan som har reise fra Norge til Amerika i perioden 01.mai 1896 til 28.januar 1898 - som kan være MULIG barnefar til gutten.

Meg bekjent er graviditetstiden for oss mennesker 9 måneder - og det betyr med nedkomst/ fødsel 07.februar - så kan må godt ha blitt gravid i ovennevnte periode.
Kandidaturet som barnefar til Johan/John/ Jon Olsen fra Norge - født 1869 ell- 1974 har jeg søkt på i blant annet i Ellis Island Foundation - som en av flere kilder i USA.

Her har jeg kartlagt 3 mulige kandidater - mitt søk nå omhandler dette.

---000---
Hvordan Hanne Line Eide kan fastslå at emmigranter fra Trondheim ikke har brukt Christiania eller Liverpool/ Southampton/ Kristiansund eller andre havner - det skjønner jeg ikke ?
Jeg har svart utførlig - for ikke å svare Eide - men for å vise at hvis man skal granske så gjør jeg det for å finne fakta - ikke som ide synes å antyde - tilfeldig og lempfeldig.
---000---

Takk til alle som bidrar til et godt forum - og som jeg setter stor pris på ! :D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dn19075

Legg inn av dn19075 » 2. januar 2011 kl. 22.53

Beklager hvis du føler det støtt av mitt spørsmål, det var ikke meningen. Formulering kunne sikkert vært bedre.

Men du skrev "jeg vet" uten at jeg kunne se det dokumentert.

Robert J. Giske skrev:Johan Olsen emmigrerte fra Trondheim til USA i 1896 - og er registrert på manifest på utreisende båt fra Christiania den 15.mai 1896 på linje nr. 315
- oppgitt alder er 21 år - og bakgrunn/yrke oppgies til mechanic. Har en mistanke at han har vært smedlærling på Trondheim mekaniske verksted - før utreise.

Bestemmelsesstedet i USA var Easterville - Iowa ? På manifestet står en egen kolonnne for Amid ?!

Jeg vet at han ble far til en gutt - etter utvandringen i februar 1897, og at moren også reiste ut noen år etterpå i 1903. Guttens navn er Johan Alfred -

Nå skriver du at du har 3 kandidater...

Robert J. Giske skrev:Her har jeg kartlagt 3 mulige kandidater - mitt søk nå omhandler dette.

Jeg har ikke "fastslått" at emigrater fra Trondheim ikke brukte andre havner. Skrev at de mest trolig reiste ut fra Tr.heim, og ikke fra Christiania. Har ikke utelukket noen.

Hanne Line Osberg Eide skrev:Og hvis han bodde i Trondheim, ville han mest trolig reise ut fra Tr.heim (og over til England). Ikke fra Christiania.

Hvis du vil, så må du bare kommentere på mine kommentarer. Men jeg kommer ikke til å bruke mer tid på dette.

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»