Ola/Ole Andersen/Michelsen, New York?

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Kristin Scheie Aasen
Sted: STRØMMEN

Ola/Ole Andersen/Michelsen, New York?

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 4. desember 2006 kl. 0.23

Hei!

Han var bror til min oldemor Synneve/Synnøve. Deres foreldre: Anders Michelsen/Mikkelsen og Dortea Hansd.
Ole ble født 27/7-1856 og døpt 4/11-1856 i Lærdal, Sogn & Fjordane.
Har funnet hans emigrasjon hos Digitalarkivet. Han reiste 7/4-1903 fra Bergen.
I bygdeboka er det opplyst at han bodde i Bergen Street, Brooklyn, New York. El. dro til den adressen.

Søker opplysninger om hans skjebne. Familie, bosted, folketellinger, dødsår/dødsdato/dødssted og evt. andre relevante opplysninger.

Imøteser svar/hjelp fra dette fine forumet.

mvh. Kristin

dn12258
Sted: LENA

Re: Ola/Ole Andersen/Michelsen, New York?

Legg inn av dn12258 » 5. desember 2006 kl. 11.04

Jeg har kun tatt en rask titt på Ellis Island for å se hva slags etternavn han brukte da han ankom NY

Om det er rett mann i vedlegget så ser du at han brukte Mikkelsen, yrke maskinist, stemmer det?
Videre ser det ut til at han skulle til Mobile, AL

Ta en bedre titt selv.

hilsen tor
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Kristin Scheie Aasen

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 5. desember 2006 kl. 21.38

Hei Tor!

Tor, mange takk for ditt innlegg!
Jeg tror det stemmer at det er rett mann, siden det er omtrent rett alder, navn og yrke.
SYnes det er vanskelig på EllisIsland med alle de stavingene og med språket i tillegg.
Ble litt overrasket over det med Mobile, Alabama siden det står Bergen Street i bygdeboka. Kan Bergen Street være et sted der båtene anløp? Så reiste Ole videre til Mobile.
Ellers kan jeg si at siste spor etter ham var når en av hans søstre døde i Bergen (Guri Tollefsen). Hun døde 15/11-1913. Og han var en av arvingene. Men adressen står ikke i skiftet. Bare at han var i USA.

Emigrasjonen 1903 (hvor det står at han var maskinist):

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 48346#ovre

Hans far var også maskinist på båten mellom Lærdal og et sted jeg ikke husker navnet på. (Kaupanger?)

Er spent på fortsettelsen.

mvh. Kristin

dn12258

Legg inn av dn12258 » 5. desember 2006 kl. 22.16

Det ser jo ut til at han var sjømann; så Mobile; AL er ikke så merkelig ettersom det er en betydelig havneby. Ettersom destinasjonen er oppgitt dit vil jeg tro at han tok tog dit fr så å mønstre på en annen båt?

Kristin Scheie Aasen

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 5. desember 2006 kl. 22.30

Hei igjen!

Takk igjen! Men hvis han mønstret på igjen, kan man finne da ut hvor båten gikk? Båten ville vel ha gått til et annet sted i USA. Siden han var i USA i 1913. 10 år etter at han kom til landet.
Ville vært spennende å prøve å følge sporene. Kanskje folketelling 1910 kan gi et spor?
Har ikke Ancestry. Kanskje noen sporfinnerer i slektsforumet har det?

mvh. Kristin

dn12258

Legg inn av dn12258 » 5. desember 2006 kl. 22.59

Så langt har jeg ikke klart å finne han i 1910 i New York . Har sett i andre kysstater uten hell.

Han var nok sjømann ja. I Emigr. dok er han jo "forhyret"; og på Ellis Island er han også notert som det.
I 1910 var han 54 år gammel. Hva om han fortsatt seilte; hvordan ble han da registrert i Census - kan noen svare på det?

Kristin Scheie Aasen

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 8. desember 2006 kl. 13.31

Hei igjen!

Tor R., takk igjen for ditt innlegg!

Jeg selv kan ikke svare på spørsmålet om hvordan sjøfolk ble registrert i census.
Men kanskje noen amerikanere som har Ancestry kan svare på spørsmålet? Eller noen andre, f.eks. amerikanere?.

Ole kan ha tatt båt til Mobile og ikke tog. Og kanskje reist videre inn i landet, f.eks. til en av statene i Midt-vesten. Kun gjetting fra min side. Og slått seg ned til ro et sted siden han var 54 år i 1910. Det jeg lurer på, er hvor gamle sjøfolk gjennomsnittlig var da de sluttet å seile?
Og fins det båtlister i USA på nett, f.eks. Ancestry (som jeg ikke har tilgang til) ang. båtreiser langs kysten av USA eller elver inne i USA?

mvh. Kristin

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»