22/4-1862 melder Christian Larsen og hustru Eli Andersdatter flytting til Amerika.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=148#ovre
Hvor kan jeg finne igjen disse i emigrantlistene når de reiste så tidlig som i 1862?
Hvor i USA kom de i land?
Jeg vet ikke hvor i USA de bosatte seg, men har fått en forespørsel fra en amerikaner som er etterkommer av disse to om hvilken havn de kom til. Han kommer fra Northfield MN.
Kan noen hjelpe?
Mvh
Marit Nyhus
Christian Larsen og Eli Andersdatter
Moderator: MOD_Emigranter
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Re: Christian Larsen og Eli Andersdatter
Selv om du primært er ute etter ankomsthavn og at du også ikke vet hvor de slo seg ned vil det kunne være til hjelp å spore dem i census; hvor de slo seg ned vil være et indisium på ankomsthavn og reiserute forøvrig.
Ettersom du ikke oppgir noen av disse; et skudd i blinde: Kan det være denne familien:
Name: Christian Larson
Estimated birth year: abt 1830
Age in 1870: 40
Birthplace: Norway
Home in 1870: Center, Allamakee, Iowa
Family and neighbors: View Results
Race: White
Value of real estate: View image
Post Office: Lansing
Sammen med denne Christian bor kona Ellen (Eli?) alder 45 og sønnen Lars (13) født i Norge. Dessuten barna Mary og Andrew født i Iowa.
Stemmer dette? Uansett; legg ved de opplysningene du har.
tor
Ettersom du ikke oppgir noen av disse; et skudd i blinde: Kan det være denne familien:
Name: Christian Larson
Estimated birth year: abt 1830
Age in 1870: 40
Birthplace: Norway
Home in 1870: Center, Allamakee, Iowa
Family and neighbors: View Results
Race: White
Value of real estate: View image
Post Office: Lansing
Sammen med denne Christian bor kona Ellen (Eli?) alder 45 og sønnen Lars (13) født i Norge. Dessuten barna Mary og Andrew født i Iowa.
Stemmer dette? Uansett; legg ved de opplysningene du har.
tor
Sist redigert av dn12258 den 30. november 2006 kl. 11.04, redigert 1 gang totalt.
Når det gjelder reiseruten: Om "dine" folk slo seg ned i Midstvesten (som er mest sannsynlig) vil jeg tro at ankomsthavnen var Quebec i Canada.
Herfra reiste de sannsynlig videre til Milwaukee i Wisconsin; videre med tog (banen ble bygget i 1850-årene) til La Crosse på WI-siden av Missisippi.
Jeg har selv en slektning som for den veien rett etter borgerkrigen. I 2004 fulgte "jeg i hans spor".
På jernbanestasjonen i La Crosse er det en plansje med mange opplysninger.
Ellers finner du mye ved å søke i frisøk på GOOGLE eller andre. Bruk søkeord som inneholder stedsnavn. emigration og lignende.
Ett intereasant reisebrev fra denne tiden - og ruten finner du her:www.norwayheritage.com/articles/templates/voyages.asp?articleid=73&zoneid=6
hilsen tor
Herfra reiste de sannsynlig videre til Milwaukee i Wisconsin; videre med tog (banen ble bygget i 1850-årene) til La Crosse på WI-siden av Missisippi.
Jeg har selv en slektning som for den veien rett etter borgerkrigen. I 2004 fulgte "jeg i hans spor".
På jernbanestasjonen i La Crosse er det en plansje med mange opplysninger.
Ellers finner du mye ved å søke i frisøk på GOOGLE eller andre. Bruk søkeord som inneholder stedsnavn. emigration og lignende.
Ett intereasant reisebrev fra denne tiden - og ruten finner du her:www.norwayheritage.com/articles/templates/voyages.asp?articleid=73&zoneid=6
hilsen tor
- Marit Hegsvold Nyhus
Hei Tor
Tusen takk for informasjonfra deg.
Det var veldig lite informasjon om personene som kom fra han som forespør om dette.
De du har funnet i folketelling 1870 kan mye mulig være rette personer, de hadde en sønn som het Lars og en datter som het Agnete ved avreise til Amerika. Hun var
Hvor gamle er så barna som er født i Amerika (Mary og Andrew)? De må i såfall være født etter ankomsten i 1862/63.
Er disse opplysningene hentet fra Ancestry? Disse har jeg dessverre ikke tilgang til.
Har prøvd å finne dem i tellingen for 1880 som ligger på FS, men kan ikke finne noen som matcher der.
Her er Christian og Elis vielse i 1852
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3847#ovre
Marit
Tusen takk for informasjonfra deg.
Det var veldig lite informasjon om personene som kom fra han som forespør om dette.
De du har funnet i folketelling 1870 kan mye mulig være rette personer, de hadde en sønn som het Lars og en datter som het Agnete ved avreise til Amerika. Hun var
Hvor gamle er så barna som er født i Amerika (Mary og Andrew)? De må i såfall være født etter ankomsten i 1862/63.
Er disse opplysningene hentet fra Ancestry? Disse har jeg dessverre ikke tilgang til.
Har prøvd å finne dem i tellingen for 1880 som ligger på FS, men kan ikke finne noen som matcher der.
Her er Christian og Elis vielse i 1852
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3847#ovre
Marit
Dine forbindelser i USA må vel ha en viss peiling på hans barn ettersom de har sporet seg tilbake? Jeg legger ved image'n fra 1870 i håp om at de kan bekrefte/avkrefte at dette er rett spor.
I så fall burde det la seg gjøre å¨spore videre frem i tid; men det vil i hvert fall jeg vente med til dette er avklart.
Til innledningsspørsmålet ditt: Jeg har sett etter Christian og Eli i skipslister ute å ha funnet dem der. Holder inntil videre en knapp på Quebec; jeg vet ikke om arkiver over innvandrede derfra, men kanskje andre gjør det?
I så fall burde det la seg gjøre å¨spore videre frem i tid; men det vil i hvert fall jeg vente med til dette er avklart.
Til innledningsspørsmålet ditt: Jeg har sett etter Christian og Eli i skipslister ute å ha funnet dem der. Holder inntil videre en knapp på Quebec; jeg vet ikke om arkiver over innvandrede derfra, men kanskje andre gjør det?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Marit Hegsvold Nyhus
Hei Tor
Jeg går ut fra at amerikanerene har oversikt over etterslekt der borte, de ønsker å vite hvilken havn de kom til da de ankom Amerika og litt om stedene de kom fra her i Hedmark samt forfedre.
Jeg skal sende dem bilde fra 1870-tellingen for å høre om det er de rette personer.
Takk igjen for hjelpen
Marit
Jeg går ut fra at amerikanerene har oversikt over etterslekt der borte, de ønsker å vite hvilken havn de kom til da de ankom Amerika og litt om stedene de kom fra her i Hedmark samt forfedre.
Jeg skal sende dem bilde fra 1870-tellingen for å høre om det er de rette personer.
Takk igjen for hjelpen
Marit