Anthon Thoresen Berntsberg f. ca 1851
Moderator: MOD_Oslo
-
- Sted: VÅLER I SOLØR
Anthon Thoresen Berntsberg f. ca 1851
Kan noen hjelpe meg med forfedrene til:
Anthon (Thoresen) Berntsberg
Født ca. 1851.
Bodde rundt 1900 på Berntsberg i Maridalen.
Gift med Borgine Eriksdatter, født ca. 1848.
Anthon (Thoresen) Berntsberg
Født ca. 1851.
Bodde rundt 1900 på Berntsberg i Maridalen.
Gift med Borgine Eriksdatter, født ca. 1848.
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: ANTHON THORESEN BERNTSBERG
Ved å bruke de opplysningene man allerede har, bør det være mulig å lete bakover.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 2096#nedre
er Anthon og familien i 1900-tellingen.
Her står det at de var født i "t" - altså tellingskretsen. Dvs. i dette tifellet i Aker. Kirkebøkene for Aker finner du på DIgitalarkivet. Det kan lønne seg å finne ekteskapet først, der vil navnene på fedrene stå, samt andre opplysninger som kan være viktige for å få bekreftet rett person.
Evt. ved ¨å jobbe deg bakover på barnas dåp, (her kan faddere være interessante i for å finne mer slekt.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... extsearch=
Lykke Til!
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 2096#nedre
er Anthon og familien i 1900-tellingen.
Her står det at de var født i "t" - altså tellingskretsen. Dvs. i dette tifellet i Aker. Kirkebøkene for Aker finner du på DIgitalarkivet. Det kan lønne seg å finne ekteskapet først, der vil navnene på fedrene stå, samt andre opplysninger som kan være viktige for å få bekreftet rett person.
Evt. ved ¨å jobbe deg bakover på barnas dåp, (her kan faddere være interessante i for å finne mer slekt.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... extsearch=
Lykke Til!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Fra ft. 1865, ser du at Anton er født i Nittedal
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=500#ovre
Moren , Mari Gulbrandsdatter er enke, det står i ft. at hun er født på Hadeland, men det er mulig at hun er født i Maridalen.
Faren Thorer Johannesen døde på Sanner-eie 38 år gammel 23.04.1857
Så derfor har de havnet på fattigkassen.
Hvis du ser på barnas alder kan du regne ut når de flyttet fra Nittedalen til Maridalen, det samme gjelder på Borgine, som du har et innlegg om.
For Nittedal finnes det bygdebøker, så her har du sjansen til å komme videre
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=500#ovre
Moren , Mari Gulbrandsdatter er enke, det står i ft. at hun er født på Hadeland, men det er mulig at hun er født i Maridalen.
Faren Thorer Johannesen døde på Sanner-eie 38 år gammel 23.04.1857
Så derfor har de havnet på fattigkassen.
Hvis du ser på barnas alder kan du regne ut når de flyttet fra Nittedalen til Maridalen, det samme gjelder på Borgine, som du har et innlegg om.
For Nittedal finnes det bygdebøker, så her har du sjansen til å komme videre
Borgine Eriksdatter "flyttet" fra Hakadal til Berntsberg i Maridalen i sin mors mage 16. juni 1847, og hun ble født tre dager etter, altså 19. juni 1847. Hun har tydeligvis presentert seg som ett år yngre i FT 1900, mens hennes mann Anton Thoresen har lagt på ett år på sin alder (han ble egentlig født i 1852). På den måten ble den egentlige aldersforskjellen på fem år (hun var eldst av dem) "redusert" til tre. Borgine var min oldefar Olaus Eriksens nest yngste søster.
-
- Sted: VÅLER I SOLØR
Takk for informasjon!
Borgine Eriksdatter var min mormors mor (min oldemor).
med hilsen
Arne Idar
Borgine Eriksdatter var min mormors mor (min oldemor).
med hilsen
Arne Idar

Hvis du sender meg en epost til [email protected], skal du få hele historien om Borgines slekt fra Hakadal og flyttingen til Maridalen, oversikt over hennes søsken m.m. så langt jeg har funnet ut av det. Hun er ingen hovedperson i min lille fortelling, men hun er en person jeg har "lagt merke" til.
Jeg har nettopp lest reglene for dette forum, og ser at etter § 9 har jeg i forrige innlegg kanskje brutt regelen om å svare i dette forum - og isteden henvist til min epostadresse.
Ble det feil? Jeg tenkte at min firmenning ovenfor hadde interesse av mine funn og min fortelling, men at det ble for mye å legge inn her i forumet. Og at det heller ikke ville interessere så mange andre. Har jeg vurdert feil her? Jeg mottar gjerne svar på det fra den som føler seg kallet til å svare.
Ble det feil? Jeg tenkte at min firmenning ovenfor hadde interesse av mine funn og min fortelling, men at det ble for mye å legge inn her i forumet. Og at det heller ikke ville interessere så mange andre. Har jeg vurdert feil her? Jeg mottar gjerne svar på det fra den som føler seg kallet til å svare.
- Kontakt:
Du har ikke gjort noe feil, - det at dere deler data er helt ok
selve svaret på spørsmålet er jo lagt her

med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Takk for hyggelig svar, Laila! Vi firmenninger har allerede utvekslet funn om våre felles røtter, og informert hverandre litt om våre ulike grener videre. Takk for et flott forum!
- Kontakt:
Re: Anthon Thoresen Berntsberg
Det var flott å høre! Jeg er helt enig i at vi har et flott forum! 

med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen