Hei Tore.
Da kom bekreftelsen på at det var "Riktig" oldemor som er funnet pr.telefon fra deg.
Da gjør jeg som vi ble enige om - legger ut det jeg har funnet i Bygdebok for Nes Romerike.
Gardshistorie Bind II Nes Romerike s.124.
Dette ligger under Mellom Finnstad G.nr.53
Hellestua (Fjøset) - min kom.: Samme som FT 1865 som jeg fant til deg.
Helle Nilsen kom til en plass under Finnstad omkr. 1840 og denne plassen ble senere kalt Hellestua etter ham. Et sted er også plassen kalt Fjøset. Helle var krigsveteran fra 1814 og han er født i slutten av 1780 - årene. Han var gift 3 ganger, men hans første kone kjenner vi ikke navnet på. Av barn i dette ekteskapet vet vi om to: Karen gift med Ole Henriksen fra Røtnes og Anne Henriette(Eller Henrikke), død 1894 på Husmosand og gift med Embret Gulbrandsen Yn-eie. Helles andre kone het Kari Halvorsdatter - død 1849, og hun var enke da hun giftet seg med Helle. Barn: Maren Nikoline f.1842, Halvor f.1844, Karen Martea f.1846, Fredrikke f.1847. Helle Nilsen ble gift for 3.gang med Marte Halvorsdatter som sannsynligvis var fra Furuset i Ullensaker. Barn: Karoline f.1854, Henrikke f.1855(Din oldemor), Nils f.1857, Johan f.1860.
Helle var blind de siste årene han levde.
Dette var det som sto - husk endelig at dette er sekundere kilder og kan inneholde feil.
Regner nå med at du muligens vil lete litt i Folketellinger osv. selv
Vil du ha hjelp regner jeg med at du sier i fra.
Det kan jo være andre som har kommet seg inn på samme spor også og som kan ha noe å bidra med.