Fra Larsen til Larsen-Hohl

Christiania/Kristiania by og kommune samt Aker herred/kommune fra 1814

Moderator: MOD_Oslo

Svar
dn17030
Sted: SPIKKESTAD

Fra Larsen til Larsen-Hohl

Legg inn av dn17030 » 24. februar 2006 kl. 18.38

Jeg prøver å finne forklaringen på navnskiftet til min bestefar Alf Larsen-Hohl, født Larsen. Han var født 17 juni 1899 i V. Aker og skiftet navn som voksen vil jeg tro. Jeg har en formening om at man måtte ha en viss tilknytning til navnendring på den tiden. Jeg vet med sikkerhet at navnet ikke kommer fra hans kone. Alf Larsen-Hohl var sønn av møllekjører Ludvig Larsen født 1865 i Rakkestad, Horten ladested, gift med Gina, også født i Rakkestad. Kommer kanskje navnet fra hennes familie?
Jeg er takknemlig for all hjelp.
Hilsen Eva Arntzen

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Fra Larsen til Larsen-Hohl

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 25. februar 2006 kl. 11.47

Var han håndverker av noe slag? Ofte endret håndverkere navnet sitt fra patronym til et noe helt annet.

Min oldefar fjernet sitt Larsen, og brukte kun sitt døpenavn Torbjørn Normann - vi har ikkenoe med de kjente Normann-slektene å gjøre i det hele tatt. Oldefar brukte bare Normann som etternavn. Min Oldefar var Skreddermester.

Min tippoldefar var også skreddermester. Han endret sitt Olafsson (svensk - flyttet til Norge rundt 1890) til Wildrup. Ingen andre i Norge het dette, og det navnet var tatt ut av løse luften.

Dette var kanskje et Oslo/by-fenomen?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Svar

Gå tilbake til «Oslo, Kristiania og Aker fra 1814»