Hvor å finne informasjon fra militæret om gevorben musketer 1856-1861 Oslo/Akershus?

Christiania/Kristiania by og kommune samt Aker herred/kommune fra 1814

Moderator: MOD_Oslo

Svar
Erik Hov
Sted: GJØVIK

Hvor å finne informasjon fra militæret om gevorben musketer 1856-1861 Oslo/Akershus?

Legg inn av Erik Hov » 13. desember 2024 kl. 14.37

Hei. Jeg lurer på hvor i "huleste" jeg kan finne mer opplysninger fra militæret om Lars Olsen som var Musketer nr 16 i det 2re gevorbne Akershusiske Musketerkorps/kompani (1856 til 1861)????!.
Lars var bror til min tipptippoldefar og var født i Nes, Hedmark 1837 som sønn til Ole og Alis Hansen. Utfra rettsprotokoller får jeg vite Lars ble "anhvervet" til militæret 23-9-1856, at han ikke i sin tjenestetid var straffet, men flere ganger hadde blitt irettesatt for drukkenskap inkl mindre passende forhold mot "Foresatte" osv osv..... Jeg vil gjerne finne ut mer om hans "eskapader" i militæret, men hvor kan jeg lete for å finne mer eksakt info om denne personen fra hans tid i militæret 1856-1861??? Jeg er overbevist om at det må finnes noen slags militære kilder der man finner ut mer om slike "musketerer" og evt også kanskje hva slags "strabaser" de evt ble straffet for der, men hvor finner jeg dem?? og hva skal jeg egentlig lete i eller etter for å finne slike opplysninger??? Jeg har dessverre ikke noe erfaring med å lete i militære kilder selv, og vet egentlig ingenting om hvor jeg finner ut mer!. Så hvor kan jeg egentlig finne ut mer om Lars sine "eskapader" i miltæret 1856-1861?
(Det står en god del om Lars i rettsprotokollene hovedsaklig etter 1862 til 1876, men jeg har alle de opplysningene fra før).
Jeg har også en etterlysning om det samme temaet her
https://forum.arkivverket.no/topic/3508 ... oakershus/
mvh Erik

Svar

Gå tilbake til «Oslo, Kristiania og Aker fra 1814»