Jeannette Hansdatter f. 1/11.1857. Feil i folketelling 1875?

Christiania/Kristiania by og kommune samt Aker herred/kommune fra 1814

Moderator: MOD_Oslo

Svar
Sidsel Werner
Innlegg: 13
Registrert: 28. mai 2024 kl. 13.34

Jeannette Hansdatter f. 1/11.1857. Feil i folketelling 1875?

Legg inn av Sidsel Werner » 18. juni 2024 kl. 16.08

Jeg lurer på om noen har noen tanker om følgende problem:
Min oldemor Jeannette Hansdatter, født i Spydeberg, arbeidet etter all sannsynlighet som tyende/tjenestepige i Aker etter at hun flytta fra Spydeberg i 1874. Jeg har ikke tatt med lenke til utflyttinga, men har funnet den. Senere var hun i Christiania, hvor hun gifta seg med min oldefar i 1891.
Jeg finner henne i folketellingene for Christiania fra 1885 (med feil avskrift av etternavn i digitalisert oversikt) og i folketellinga for Christiania fra 1891, hos samme arbeidsgiver (assessor Birkeland). Dette stemmer med opplysninger jeg fikk fra hennes sønn (min bestefar) da han var ca. 90 år. Han sa at hun hadde vært i Aker tidligere, og at hun aldri hadde "vært i noen simple hjem" (en uttalelse som gav mening, siden hun kom fra svært fattige kår selv). 
I folketellinga for Østre Aker fra 1875, finner jeg en Janette Carlsdatter fra omtrent samme område i Spydeberg, som min oldemor. Jeg har undersøkt fødte og døpte i kirkebøkene i Spydeberg, og det er ingen med det navnet som er født i 1857 (som er fødselsåret som oppgis i denne folketellinga). Derimot finner jeg Janette Dorthea Carlsdatter og Janette Carlsdatter (som er samme person) flere steder med fødselsdato 1863. Jeg finner henne også i folketellinga for Spydeberg i 1875, og en kan jo ikke bli telt to steder! Hun er dessuten konfirmert i Spydeberg to år etter, altså i 1877.
Jeg lurer derfor på om det kan ha blitt en forveksling av min oldemor og denne andre Janette i folketellinga for Østre Aker for 1875. Slik at det egentlig er min oldemor som arbeider som tyende/tjenespige på Øvre Walle, Malerhougen i 1875.
Har noen vært borti tilfeller hvor slike forvekslinger har skjedd?
Her er lenker til diverse opplysninger om min oldemor Jeanette Hansdatter, f. 1/11-1857, og nedenfor lenker til opplysninger om den andre Janette (Carlsdatter):
J. Hansdatter dåp: Kirkebøker: Spydeberg prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10924/F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. I 5, 1842-1862, s. 87 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)
J. Hansdatter folketelling 1885 for Christiania 
Folketellinger: RA, Folketelling 1885 for 0301 Kristiania kjøpstad, 1885, s. 2986 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)
J. Hansdatter folketelling 1891 for Christiania
032 Janete Hansen - 039 Uranienborg Vn. - 061 Skovveien Eilert Sundtsgd. Holtegd og Uranienborgveien Jørgen Moes gade - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1891 for 0301 Kristiania kjøpstad - Digitalarkivet
Så J. Carlsdatter f. 1863 dåp
Kirkebøker: Spydeberg prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10924/F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. I 6, 1863-1874, s. 6 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)
J. Carlsdatter folketelling 1875 for Spydeberg
004 Janette Carlsdatter - 0049 Kaatorppe - 004 Hoff - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1875 for 0123P Spydeberg prestegjeld - Digitalarkivet
J. Carlsdatter konfirmert i Spydeberg 1877
Kirkebøker: Spydeberg prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10924/F/Fa/L0007: Ministerialbok nr. I 7, 1875-1885, s. 88 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)
J. Carlsdatter folketteling 1875 for Østre Aker
008 Janette Carlsdatter - 0063 Øvre Walle eller Malerhougen - 005 Hovind - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1875 for 0218bP Østre Aker prestegjeld - Digitalarkivet

Dette er kanskje mye å forholde seg til, men jeg synes det er så rart at jeg ikke finner henne verken i Østre Aker eller i Christiania i 1875.
Hilsen fra Sidsel Werner
 
 

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Innlegg: 2392
Registrert: 30. april 2014 kl. 18.50
Sted: TOLVSRØD

Re: Jeannette Hansdatter f. 1/11.1857. Feil i folketelling 1875?

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 4. juli 2024 kl. 20.04

Jeg tror at siden Jeanette flyttet ut fra Spydeberg, (jeg har lett, men finner ingen utflytting i kirkeboka) i 1874, så kan det hende at hun ikke er blitt registrert i FT-1875, for den ble vel telt i slutten av 1874.

Ved FT-1885 er nok navnet, som du skriver, tydet feil. Ser at H’n i kirkeboka kan ligne en M og a’n kan like gjerne være en o, og da blir Hansen lett til Monsen.

Her er konfirmasjonen til Janette i 1872. Se nr 20
Spydeberg prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10924/F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. I 6, 1863-1874, s. 129
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060316030089

FT-1875 for Idd. Her finner jeg mor og far og søsken til Jeanette Hansdatter
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 2013002734

Ulf S

Sidsel Werner
Innlegg: 13
Registrert: 28. mai 2024 kl. 13.34

Re: Jeannette Hansdatter f. 1/11.1857. Feil i folketelling 1875?

Legg inn av Sidsel Werner » 5. juli 2024 kl. 20.46

Takk for svar og innsats! Jeg har funnet mange opplysninger om Jeannette og hennes foreldre og søsken, som jeg ikke nevnte i mitt innlegg. Jeg har som deg, funnet konfirmasjonen hennes i 1872. Foreldrene var husmann/skomaker og husmannskone.
Jeg har også funnet Jeannettes mors og fars død i Spydeberg i 1871 og 1876. Dette stemmer med opplysninger jeg har fra min bestefar, Jeannettes sønn, og innskrifter i gamle bibler etc. De døde tidlig. Faren, Hans Nielsen, fant jeg som fattiglem på en gård i Spydeberg i 1875. Da mora døde en del år tidligere, ble hun registrert som innerstkone på en husmannsplass i Spydeberg.
Jeg vet også mye om søskene, (deres fødsel, konfirmasjon, vielser og død).
Den familien du fant i Idd, er ikke mine folk.
Men takk for dine refleksjoner om feilskriving i folketellinga for Kristiania. 
Fortsatt er mulig ombytting av to Jeanetter fra Spydeberg en mulighet!!
 

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Innlegg: 2392
Registrert: 30. april 2014 kl. 18.50
Sted: TOLVSRØD

Re: Jeannette Hansdatter f. 1/11.1857. Feil i folketelling 1875?

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 9. juli 2024 kl. 14.17

Hei, igjen.
Du har funnet dåpen til din oldemor Janette Hansdatter f. 01.11,1857, døpt 27.12.1857.
Videre skriver du at hun flyttet fra Spydeberg til Aker i 1874. (Jeg finner ikke denne flyttemeldingen, flott om du kunne legge inn lenke)

Som jeg skrev tidligere, skjedde innsamlingen av persondata til FT-1875 i året 1874. Hadde hun da flyttet fra Spydeberg når dette skjedde der, og om innsamlingen på hennes nye bosted i Aker, allerede hadde skjedd, ville hun ikke blitt registrert noe sted i FT-1875.

Det samme har omtrent skjedd her, hvor du skriver at hun giftet seg med din oldefar i 1891, (kan du legge inn lenken? Klarer ikke å finne vielsen), men er i FT-1891 registrert som tjenestejente og ikke gift med din oldefar.

Jeg skjønner ikke hvorfor du trekker inn Janette D Carlsdatter? Hun er født i 1863 og du har også funnet hennes dåp. Ergo er de 2 Janettene to forskjellige personer.

Ved vielsen mellom Janette og din oldefar, kommer vel hennes pikenavn fram som enten Hansdatter eller Carlsdatter og navnet på brudens far kommer vel også fram?

Ulf S
 

Sidsel Werner
Innlegg: 13
Registrert: 28. mai 2024 kl. 13.34

Re: Jeannette Hansdatter f. 1/11.1857. Feil i folketelling 1875?

Legg inn av Sidsel Werner » 10. juli 2024 kl. 11.30

Hei igjen!
Jeg har nok uttrykt meg litt utydelig. Det jeg ønsket noen refleksjoner/tanker om, er om andre har opplevd at to forskjellige personer kan ha blitt forveksla i en folketelling foretatt i en annen kommune enn der de ble født/vokste opp.
I mitt tilfelle har jeg lurt på om dette har skjedd med min oldemor Jeannette Hansdatter (f. 1857) og en annen Jeanette fra Spydeberg, nemlig Jeanette Carldatter (f.1863). Jeg er som deg overbevist om at disse to er to forskjellige personer med forskjellig fødselsår. Jeg har funnet fram til også den andres dåp, nettopp for å vise at det sannsynligvis må være noe feil med registreringa i Østre Aker i 1875.
Men i folketellinga for Østre Aker er altså en som heter Jeanette Carlsdatter fra samme område i Spydeberg, som min oldemor, fått samme fødselsdato som min oldemor, og ikke den som oppgis i kirkebøkene i Spydeberg. Det er ingen andre som heter Jeannette som er født i Spydeberg på den samme datoen som min oldemor. 
Jeannette Carlsdatter, som altså var født i 1863, var bare 12 år da folketellinga i Østre Aker ble foretatt 1875, og kan derfor ikke ha vært tjenestepike slik det står i tellingsoversikten. I tillegg finner jeg henne i folketellinga for Spydeberg for 1875.
Derfor lurer jeg på om det kan ha skjedd en feil her.

Jeg er blitt fortalt at min oldemor kom til Østre Aker da hun flytta fra Spydeberg, så jeg er temmelig sikker på at hun ikke dro rett til Kristiania.
For øvrig har jeg de opplysningene jeg har lurt på om min oldemor, Jeannette Hansdatter, og hennes foreldre Hans Nielsen og Elen Marie Halvorsdatter (begge fra Enebakk), samt hennes søsken.

Når det gjelder folketellinger, har jeg henta følgende opplysninger (utdrag) fra det som står om dette i Slekt og data (mine understrekninger):
(1920 er ikke relevant for dette, annet enn med opplysningen som gjelder også de eldre folketellingene) 
1920 Som tilfellet er med de andre eldre folketellingene, inneholder også tellingen fra 1920 opplysninger om alle personer som bodde i Norge på en bestemt dato et bestemt år
1875 Folketellingen 1875 var en landsomfattende folketelling som ble utført den 3. januar 1876. Denne folketellingen inneholder bosted, navn, fødselsår, fødested, yrke, privat status og religiøs tro. Alle opplysningene skulle gjelde for 31.12.1875.

Dette betyr at folketellinga for 1875, ble utført i 1876 og gjaldt siste dag i året 1875.

Her er lenka til Jeannettes utflytting, som altså ble registrert mange år etter selve utflyttinga, antakelig da hun skulle begynne i tjeneste i Christiania og således flytta fra Østre Aker til Christiania. Kirkebøker: Spydeberg prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10924/F/Fa/L0007: Ministerialbok nr. I 7, 1875-1885, s. 237 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Jeg fikk for øvrig i juni nyttige svar under Generelt – Om søking i inn- og utflyttedeoversikter 16/6-2024
Svar fra Ivar Ståle Ertesvåg; 16/6-24Utflytting i kyrkjebøkene viser at nokon har fått attest frå presten.
Tilsvarande viser innflytting at nokon hadde vist fram/levert ein attest dei hadde med seg.
Somme skaffa seg nok attest før dei reiste, for å kunne vise han fram i tilfelle det vart spørsmål.
Ein attest kunne m.a. vise at dei var "skikkelege folk".
Andre gjorde det ikkje før dei måtte - t.d. ved (eller før) nattverd, konfirmasjon, vigsel, m.m. Då kan det
vere mange år sidan dei reiste frå heimbygda, og dei kan ha vore innom fleire andre stadar i mellomtida.
Kanskje vart opphaldet meir langvarigt enn dei hadde tenkt.
Sidsel Werner (meg) 16/6-24:
Tusen takk! 
Men når det står utflytting til Christiania i mitt tilfelle, kan Østre Aker være regna med til Christiania i 1874, tro?
Ivar Ståle Ertesvåg, 17/6-24:
Attesten er vel utskriven i 1880. Når det står til Christiania, så var det nok det ho oppga då.
Ho kan ha vore i Aker i mellomtida, men så flytta til - eller tenkt å flytte til - Christiania.
Og det er ikkje sikkert at ho leverte/viste fram attesten (dvs. var innført som innflytta) der ho kom.

Du kan selvsagt også få lenke til mine oldeforeldres vielse:
Kirkebøker: Kampen prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10853/F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. I 4, 1885-1892, s. 65 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Jeg vet også at de flytta inn i Klingenberggata 12, Vika i Kristiania, i 1892 (det året deres første barn, min bestefar, ble født), og fra høsten flytta de inn i den da nybygde bakbygningen i Klingenberggata 14.

Jeg beklager at jeg har fått deg til å gjøre masse arbeid med dette, kanskje fordi jeg har vært for utydelig i mitt første innlegg. Men er veldig takknemlig for innsatsen du har gjort for å hjelpe meg!
Hilsen fra Sidsel Werner
 
 
 
 

Svar

Gå tilbake til «Oslo, Kristiania og Aker fra 1814»