Innsyn i fosterbarn sak

Christiania/Kristiania by og kommune samt Aker herred/kommune fra 1814

Moderator: MOD_Oslo

Svar
Christian Thode Otto
Innlegg: 12
Registrert: 27. mai 2021 kl. 13.08

Innsyn i fosterbarn sak

Legg inn av Christian Thode Otto » 10. mai 2022 kl. 12.35

Hei
Jeg har et spørsmål som jeg stiller på vegne av en onkel som jeg har funnet gjennom slektsforskning. Min onkel er nå 87 år og har fortalt at han vokste opp i et fosterhjem som han ble plassert i før krigen. Han er født i Oslo i 1935 og har aldri møtt sin biologiske mor, som han kan huske. Han har bedt meg hjelpe til med å finne ut om det er mulig å få tilgang til dokumenter som omtaler hans sak. 

Er det noen her på forumet som kan veilede oss med tanke på hvor vi kan henvende oss for å finne ut av livshistorien hans i barneårene?

 

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6437
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Innsyn i fosterbarn sak

Legg inn av Astrid Mollan » 10. mai 2022 kl. 16.16

https://www.arkivverket.no/dokumentasjo ... u-finne-ut

Har han dåpsattesten sin? I tilfelle ikke får han den på kirkekontoret det han ble døpt. Vet han om han var «satt bort» eller om det offentlige var inne i bildet. Han har vel rett til å se alt om seg selv, sannsynligvis ikke alle papirer om fosterforeldrene. Hvis du skal hjelpe ham er det en ide at det blir laget en fullmakt hvor du kan representere ham. (Litt usikker her).

Det er sikker noen her som hvilket arkiv i Oslo slike dokumenter finnes.
 
Astrid M

Christian Thode Otto
Innlegg: 12
Registrert: 27. mai 2021 kl. 13.08

Re: Innsyn i fosterbarn sak

Legg inn av Christian Thode Otto » 17. juni 2022 kl. 14.25

Hei jeg har hatt kontakt med etteradopsjon i norge. De har henvist oss til statsforvalteren og vi har tatt kontakt. Venter på svar. Blir spennende å se hva som kommer ut av dette.

Svar

Gå tilbake til «Oslo, Kristiania og Aker fra 1814»