Thora Alvilda Eriksen døpt i Grønlandkirke 1860
Moderator: MOD_Oslo
Thora Alvilda Eriksen døpt i Grønlandkirke 1860
Hei
Kjenner noen til denne familien: Blikkenslager Anton Eriksen og Ingeborg Marie Martiniusdatter ?
De fikk datteren Thora Alvilda f. 9.3.1859 døpt i Grønland kirke 13.5.1860
Se barn nr.217 side 109 mai 1860
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-115
Står det Galgeberg som bosted etter morens navn?
I folketellingen 1865 bor de i Ullevoldsveien 4. Gamle Akers menighet.
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... 53638#ovre
Som en ser i denne tellingen så har Thora blitt til Thore og sønn.
Men foreldrenes navn stemmer så jeg regner med at det er de samme.
Jeg har prøvd å finne dåpen til sønnen Rosenvinge ( et merkelig navn).
Men Grønland og Gamle Aker har ingen protokoll fra 1852-53.
De kan selvsagt ha bodd en annen plass. Søkte etter Rosenvinge på FS men fant ingen der.
Jeg tror at Thora Alvilda er samme dame som gifter seg i Brooklyn 1885 med Daniel Jakobson fra Karlanda i Sverige.
For mer om dette se min etterlysning under Norge –ukjent fylke
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=88719
og Emigrasjon Canada/ USA. https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=80637
I 1910 bor det en dame sammen med Thoras familie som heter Annie Ericson f. ca.1865
jeg lurer på om hun kan være en søster av Thora.
Håper noen kan hjelpe til å løse denne gåten, da jeg ikke er så kjent med menighetsgrensene i Oslo.
Hilsen Kerstin .
Kjenner noen til denne familien: Blikkenslager Anton Eriksen og Ingeborg Marie Martiniusdatter ?
De fikk datteren Thora Alvilda f. 9.3.1859 døpt i Grønland kirke 13.5.1860
Se barn nr.217 side 109 mai 1860
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-115
Står det Galgeberg som bosted etter morens navn?
I folketellingen 1865 bor de i Ullevoldsveien 4. Gamle Akers menighet.
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... 53638#ovre
Som en ser i denne tellingen så har Thora blitt til Thore og sønn.
Men foreldrenes navn stemmer så jeg regner med at det er de samme.
Jeg har prøvd å finne dåpen til sønnen Rosenvinge ( et merkelig navn).
Men Grønland og Gamle Aker har ingen protokoll fra 1852-53.
De kan selvsagt ha bodd en annen plass. Søkte etter Rosenvinge på FS men fant ingen der.
Jeg tror at Thora Alvilda er samme dame som gifter seg i Brooklyn 1885 med Daniel Jakobson fra Karlanda i Sverige.
For mer om dette se min etterlysning under Norge –ukjent fylke
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=88719
og Emigrasjon Canada/ USA. https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=80637
I 1910 bor det en dame sammen med Thoras familie som heter Annie Ericson f. ca.1865
jeg lurer på om hun kan være en søster av Thora.
Håper noen kan hjelpe til å løse denne gåten, da jeg ikke er så kjent med menighetsgrensene i Oslo.
Hilsen Kerstin .
Re: Thora Alvilda Eriksen døpt i Grønlandkirke 1860
Hei Kerstin Marie.
Ja, det står Galgeberg.
Se på denne så ser du når menighetene deler seg Sognehistorikk Du går videre på fylket og da laster du opp en PDF - fil.
Samlagsafstemningen 1899 i Kristiania Denne gjelder egentlig kun for dette året, men passer også for flere år bakover og fremover på noen menigheter.
Gamle Aker - bruk Aker, men det deler seg i Østre og Vestre Aker også.
Finner du ikke dåp på barn der du tror du vil finne dem så se etter Konfirmasjon på det barnet som er 14 - 15 år i den tellingen du tar utgangspunkt i. Jeg sier ikke at du finner det, men jeg har funnet mange av mine i Kristiania og Aker på den måten.
Ja, det står Galgeberg.
Se på denne så ser du når menighetene deler seg Sognehistorikk Du går videre på fylket og da laster du opp en PDF - fil.
Samlagsafstemningen 1899 i Kristiania Denne gjelder egentlig kun for dette året, men passer også for flere år bakover og fremover på noen menigheter.
Gamle Aker - bruk Aker, men det deler seg i Østre og Vestre Aker også.
Finner du ikke dåp på barn der du tror du vil finne dem så se etter Konfirmasjon på det barnet som er 14 - 15 år i den tellingen du tar utgangspunkt i. Jeg sier ikke at du finner det, men jeg har funnet mange av mine i Kristiania og Aker på den måten.
Lillian Kristiansen
Her er en bror av Thora:
Name: Carl Emil Antonius Antonsen
Baptism/Christening Date: 26 Dec 1861
Baptism/Christening Place: Oslo, Oslo, Norway
Birth Date: 10 Oct 1861
Birth Place:
Death Date:
Name Note:
Race:
Father's Name: Anton Eriksen
Father's Birthplace:
Father's Age:
Mother's Name: Ingeborg Marie Marthiniusdatter
Mother's Birthplace:
Mother's Age:
Indexing Project (Batch) Number: C42826-1
System Origin: Norway-EASy
Source Film Number: 255744
Reference Number: book 1
Collection: Norway Baptisms, 1634-1927
Vielsen til foreldrene her nummer 58:
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Gamle Aker, Klokkerbok nr. 1 (1861-1868), Ekteviede 1864, side 202.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-138
Name: Carl Emil Antonius Antonsen
Baptism/Christening Date: 26 Dec 1861
Birth Date: 10 Oct 1861
Birth Place:
Death Date:
Name Note:
Race:
Father's Name: Anton Eriksen
Father's Birthplace:
Father's Age:
Mother's Name: Ingeborg Marie Marthiniusdatter
Mother's Birthplace:
Mother's Age:
Indexing Project (Batch) Number: C42826-1
Source Film Number: 255744
Reference Number: book 1
Vielsen til foreldrene her nummer 58:
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Gamle Aker, Klokkerbok nr. 1 (1861-1868), Ekteviede 1864, side 202.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-138
Takk for raskt svar.
Jeg har nå funnet vielsen til foreldren vi FS.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-138
De ble gift 14 august 1864. i Gamle Aker.
Det betyr at begge barna er Uekte., men det står ekte på Thora.
Kerstin.
Jeg har nå funnet vielsen til foreldren vi FS.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-138
De ble gift 14 august 1864. i Gamle Aker.
Det betyr at begge barna er Uekte., men det står ekte på Thora.
Kerstin.
Tror de bor i Akersveien 12. når de gifter seg. så de flytter visst litt rundt.
Thoras morfar var fadder i hennes dåp.
Kerstin.
Thoras morfar var fadder i hennes dåp.
Kerstin.
Ser det har dukket opp en sønn til mens jeg skrev det forrige.
Takk til Lisbeth også.
Takk til Lisbeth også.
Fødselen til Ingeborg Marie høyre side nummer 73:
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 12 (1819-1828), Fødte og døpte 1825, side 294-295.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-149
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 12 (1819-1828), Fødte og døpte 1825, side 294-295.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-149
En søster venstre side nummer 3 av jentene:
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Garnisonsmenigheten, Klokkerbok nr. 5 (1841-1860), Fødte og døpte 1850, side 173.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-179
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Garnisonsmenigheten, Klokkerbok nr. 5 (1841-1860), Fødte og døpte 1850, side 173.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-179
Tror den siste jeg mente var søster ikke er det,her heter moren Knudsdatter ikke Andersdatter....
Dette kan være Antons fødsel i 1838:
Name: Anton Eriksen
Baptism/Christening Date: 15 Jul 1838
Birth Date: 20 Mar 1838
Birth Place:
Death Date:
Name Note:
Race:
Father's Name: Erik Olsen
Father's Birthplace:
Father's Age:
Mother's Name: Anne Gulbrandsdatter
Mother's Birthplace:
Mother's Age:
Indexing Project (Batch) Number: C00764-7
Source Film Number: 125845
Reference Number: Bk 35 p. 65
Name: Anton Eriksen
Baptism/Christening Date: 15 Jul 1838
Birth Date: 20 Mar 1838
Birth Place:
Death Date:
Name Note:
Race:
Father's Birthplace:
Father's Age:
Mother's Birthplace:
Mother's Age:
Indexing Project (Batch) Number: C00764-7
Reference Number: Bk 35 p. 65
Hei.
Se på vielsen i 1864 - Fraskilt Kone Ingeborg Marie Martinussen..................da kan hun ha barn fra før.
Dessuten er det "stort sprik" mellom alder i vielsen og i FT 1865. Om det står 29 og noen mndr. i vielsen i 1864......................39 år i 1865.............litt å tenke på det også vel?
Se på vielsen i 1864 - Fraskilt Kone Ingeborg Marie Martinussen..................da kan hun ha barn fra før.
Dessuten er det "stort sprik" mellom alder i vielsen og i FT 1865. Om det står 29 og noen mndr. i vielsen i 1864......................39 år i 1865.............litt å tenke på det også vel?
Lillian Kristiansen
Helt enig i at det virker rart med tellingen i forhold til vielsen.Jeg tviler sterkt på at det er samme familie det her er snakk om....
Hei igjen.
Nå er det nå en gang slik at flere navn vi kjenner i dag som "rene" guttenavn var litt "ymse" før i tiden. Tore og Helge som eks. ble brukt på begge kjønn. Jeg satt og registrerte kirkebøker i Fron i Gudbrandsdalen på begynnelsen av 1990 årene og da var de døpte innskrevet "hulter til bulter" (gutter og jenter omhverandre) og ved slike tilfeller måtte jeg se på hvor mange kvinnelige og mannlige faddere de hadde for å bestemme kjønnet. Jentene hadde 3 kvinnelige og guttene 3 mannlige. Unntaket var når det var kondisjonerte faddere - da var det også ofte flere enn 5 faddere. (Jeg vet ikke om dette gjelder hele landet, men det var sånn i de kirkebøkene) Derfor vet jeg om dette med navnene som ble brukt på begge kjønn.
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Grønland, Ministerialbok nr. 1 (1859-1861), Fødte og døpte 1860, side 109.
Dåp nr. 217 forteller meg at det står Thore Alvilde - ikke Thora. I Folketellinger er det ofte kun det ene fornavnet som er skrevet og det kan like gjerne være det andre som det første.
Det finnes ikke flere Blikkenslagere med navnet Anton/Anthon Ericsen/Eriksen i FT 1865 så jeg tror nok den er korrekt, men vielsen forundrer meg selv om jeg også før har sett at det har stått ekte på en barndåp og foreldrene har giftet seg senere.
VI må også huske at Folketellinger er sekundære kilder(tydet av andre) og vi vet at det er en god del feil i tellinger - spesielt for 1865. Det gjelder både navn og alder/fødselsår.
Jeg ser at Family Search har tydet alderen i vielsen til 38 på Ingeborg Marie.............da passer det sammen med Folketellingen allikevel. Ofte ble barn fra første ekteskap innskrevet i tellinger med feil farsnavn. Det kan også være at Ingeborg Marie fortsatt var gift med sin første mann i 1859................det er flere som har klart å "lure" seg til ektefødtebarn uten å være gift med barnefaren. (Det er jo litt kluss på alderen i originalen)
Jeg "sier" ikke at det er sånn her. Prøver bare å "kaste et lys" over hvordan dette har kunnet bli slik.
At denne Thore/Thora Alvilde er den samme som i Amerika er jeg ikke i tvil om.............alt stemmer jo ellers. Nå har ikke jeg sett så mye på Amerika Etterlysningen så jeg vet ikke om det er funnet dødssertifikat/opplysninger på Thore/Thora A...............
Prøvde å finne Anton og Ingerborg Marie i Kristiania for 1875, men de bodde vel i Aker og da er det ikke med.
Det er FOR MYE riktig her til at det kan være feil - tror jeg
Nå er det nå en gang slik at flere navn vi kjenner i dag som "rene" guttenavn var litt "ymse" før i tiden. Tore og Helge som eks. ble brukt på begge kjønn. Jeg satt og registrerte kirkebøker i Fron i Gudbrandsdalen på begynnelsen av 1990 årene og da var de døpte innskrevet "hulter til bulter" (gutter og jenter omhverandre) og ved slike tilfeller måtte jeg se på hvor mange kvinnelige og mannlige faddere de hadde for å bestemme kjønnet. Jentene hadde 3 kvinnelige og guttene 3 mannlige. Unntaket var når det var kondisjonerte faddere - da var det også ofte flere enn 5 faddere. (Jeg vet ikke om dette gjelder hele landet, men det var sånn i de kirkebøkene) Derfor vet jeg om dette med navnene som ble brukt på begge kjønn.
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Grønland, Ministerialbok nr. 1 (1859-1861), Fødte og døpte 1860, side 109.
Dåp nr. 217 forteller meg at det står Thore Alvilde - ikke Thora. I Folketellinger er det ofte kun det ene fornavnet som er skrevet og det kan like gjerne være det andre som det første.
Det finnes ikke flere Blikkenslagere med navnet Anton/Anthon Ericsen/Eriksen i FT 1865 så jeg tror nok den er korrekt, men vielsen forundrer meg selv om jeg også før har sett at det har stått ekte på en barndåp og foreldrene har giftet seg senere.
VI må også huske at Folketellinger er sekundære kilder(tydet av andre) og vi vet at det er en god del feil i tellinger - spesielt for 1865. Det gjelder både navn og alder/fødselsår.
Jeg ser at Family Search har tydet alderen i vielsen til 38 på Ingeborg Marie.............da passer det sammen med Folketellingen allikevel. Ofte ble barn fra første ekteskap innskrevet i tellinger med feil farsnavn. Det kan også være at Ingeborg Marie fortsatt var gift med sin første mann i 1859................det er flere som har klart å "lure" seg til ektefødtebarn uten å være gift med barnefaren. (Det er jo litt kluss på alderen i originalen)
Jeg "sier" ikke at det er sånn her. Prøver bare å "kaste et lys" over hvordan dette har kunnet bli slik.
At denne Thore/Thora Alvilde er den samme som i Amerika er jeg ikke i tvil om.............alt stemmer jo ellers. Nå har ikke jeg sett så mye på Amerika Etterlysningen så jeg vet ikke om det er funnet dødssertifikat/opplysninger på Thore/Thora A...............
Prøvde å finne Anton og Ingerborg Marie i Kristiania for 1875, men de bodde vel i Aker og da er det ikke med.
Det er FOR MYE riktig her til at det kan være feil - tror jeg

Lillian Kristiansen
Takk for mye nyttig info begge to.
Når det gjelder det du skriver Lillian se: Dåp nr. 217 forteller meg at det står Thore Alvilde - ikke Thora.
Jeg mener at e' en i Thore er så tykk at den kan godt være en a.
Jeg tror at min morfars tante Thora er den rette Thora som havner i Amerika.
Nå gjenstår det å finne noen eventuelle etterkommere av søskena og når hun reiste til Amerika.
Når det gjelder det du skriver Lillian se: Dåp nr. 217 forteller meg at det står Thore Alvilde - ikke Thora.
Jeg mener at e' en i Thore er så tykk at den kan godt være en a.
Jeg tror at min morfars tante Thora er den rette Thora som havner i Amerika.
Nå gjenstår det å finne noen eventuelle etterkommere av søskena og når hun reiste til Amerika.
Hei igjen Kerstin Marie.
Jeg mener det står Thore, men det spiller ingen rolle for det har sikkert blitt Thora med årene. Det er slik at de fleste som reiste til Amerika gjorde om sine navn også og jeg er 99 % sikker på at denne dåpen og Thora i Amerika er den samme.
Du kan jo se på "alle" a-ene på dåp nr. 213 ovenfor din Thore Alvilde................
Siri og Sigrid - Morten og Martin er også navn som går omhverandre så da skulle ikke dette med Thore og Thora være noe "problem" og jeg skrev det i mitt forrige innlegg at jeg ikke var i tvil om at det er den samme. Da er vi vel enige da
Du har jo fått mye informasjon som forteller det på Amerika etterlysningen din.
Er det etterkommere av resten av familien her i Norge du er på jakt etter NÅ? Eller er det jeg som misforstår?
Jeg mener det står Thore, men det spiller ingen rolle for det har sikkert blitt Thora med årene. Det er slik at de fleste som reiste til Amerika gjorde om sine navn også og jeg er 99 % sikker på at denne dåpen og Thora i Amerika er den samme.
Du kan jo se på "alle" a-ene på dåp nr. 213 ovenfor din Thore Alvilde................

Siri og Sigrid - Morten og Martin er også navn som går omhverandre så da skulle ikke dette med Thore og Thora være noe "problem" og jeg skrev det i mitt forrige innlegg at jeg ikke var i tvil om at det er den samme. Da er vi vel enige da

Du har jo fått mye informasjon som forteller det på Amerika etterlysningen din.
Er det etterkommere av resten av familien her i Norge du er på jakt etter NÅ? Eller er det jeg som misforstår?
Lillian Kristiansen
Ja, jeg lurer på om hun fikk flere søsken enn,
Rosenvinge f.1852-53 (Han har jeg ikke funnet dåpen på ennå. Tror Rosenvinge er et mellomnavn.)
og Carl Emil Antonius Antonsen ( han er ikke nevnt i 1865 så han er kanskje død da.)
Var Annie som var bosatt hos de i Brooklyn også en søster?
Hvis Anton og Ingeborg Marie har noen etterkommere i Norge, kan det hende at de vet noe mer om familien Jacobson enn hva jeg gjør.
Det er jo lov å håpe.
Brev-vekslingen med familien i Amerika var dessverre litt dårlig.
Rosenvinge f.1852-53 (Han har jeg ikke funnet dåpen på ennå. Tror Rosenvinge er et mellomnavn.)
og Carl Emil Antonius Antonsen ( han er ikke nevnt i 1865 så han er kanskje død da.)
Var Annie som var bosatt hos de i Brooklyn også en søster?
Hvis Anton og Ingeborg Marie har noen etterkommere i Norge, kan det hende at de vet noe mer om familien Jacobson enn hva jeg gjør.
Det er jo lov å håpe.
Brev-vekslingen med familien i Amerika var dessverre litt dårlig.
-
- Sted: RASTA
Carl Emil Antonius døde i 1862.se nr 78
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Grønland, Ministerialbok nr. 3 (1862-1868), Døde og begravede 1862, side 131.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-10
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Grønland, Ministerialbok nr. 3 (1862-1868), Døde og begravede 1862, side 131.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-10
-
- Sted: HAUGESUND
En bror av Anton?
Name: Andreas Olaus Eriksen
Baptism/Christening Date: 08 Jun 1835
Birth Date: 10 May 1835
Birth Place:
Death Date:
Name Note:
Race:
Father's Birthplace:
Father's Age:
Mother's Birthplace:
Mother's Age:
Indexing Project (Batch) Number: C42625-8
Source Film Number: 125843
Reference Number: Bk 22 p. 88
Kan Annie være en datter av ham eller en annen bror av Anton?
Vigdis
Name: Andreas Olaus Eriksen
Baptism/Christening Date: 08 Jun 1835
Birth Date: 10 May 1835
Birth Place:
Death Date:
Name Note:
Race:
Father's Birthplace:
Father's Age:
Mother's Birthplace:
Mother's Age:
Indexing Project (Batch) Number: C42625-8
Source Film Number: 125843
Reference Number: Bk 22 p. 88
Kan Annie være en datter av ham eller en annen bror av Anton?
Vigdis
-
- Sted: HAUGESUND
En annen bror av Anton?
Name: Anton Gustav Eriksen
Baptism/Christening Date: 15 Oct 1843
Birth Date: 07 Jul 1843
Birth Place:
Death Date:
Name Note:
Race:
Father's Birthplace:
Father's Age:
Mother's Birthplace:
Mother's Age:
Indexing Project (Batch) Number: C00764-8
Reference Number: bk35 p93
Name: Anton Gustav Eriksen
Baptism/Christening Date: 15 Oct 1843
Birth Date: 07 Jul 1843
Birth Place:
Death Date:
Name Note:
Race:
Father's Birthplace:
Father's Age:
Mother's Birthplace:
Mother's Age:
Indexing Project (Batch) Number: C00764-8
Reference Number: bk35 p93
Hei Vigdis.
Jeg er så imponert over hva dere finner.
Du legger inn en lang remse med opplysninger, hvor finner du dette?
Jeg har søkt på FS men der må man vite både for- og etternavn, og det er det jo ikke alltid en vet.
Denne er også på engelsk.
Er det flere som har slike lister som jeg ikke vet om.
Kerstin
Jeg har søkt på FS men der må man vite både for- og etternavn, og det er det jo ikke alltid en vet.
Kerstin
- Gunhild-Juliane Kåsene
- Sted: ULEFOSS
- Kontakt:
Kerstin Marie Thorsen skrev:Hei Vigdis.
Kerstin
Jeg tipper hun bruker Ancestry

Og det var litt på siden, men dog

Man kan søke på familysearch.org,øverst på linjen står det Search Records hvis man trykker på den får man opp Record Search Pilot.Som regel er det mer informasjon der enn i vanlig søk på FS.
http://pilot.familysearch.org
Mvh.Lisbeth
http://pilot.familysearch.org
Mvh.Lisbeth