Min tippoldefar Christian Frederik Bader, er oppgitt født i Kristiania i 1836, men jeg finner han ingensteder. Han giftet seg 1.11.1868 i Sande i Vestfold med Elen Kathrine Rønning fra Kristiansund. De fikk min oldemor, Christiane Frederikke Bader før de giftet seg. Jeg har dato 25 juli 1868 på henne. Det jeg finner merkelig er at hun er født i Kristiania. Mulig familien av en eller annen grunn reiste til Sande for å gifte seg, for så å vende tilbake. Er det noen som kan hjelpe meg med hvor Christian Frederik Bader er født? Jeg håper på den måten å finne fødselsdato på hans far Frederik Bader. Her har jeg ingen holdepunkter.
vennlig hilsen
Eva Arntzen
Handelsborger Christian Frederik Bader, født i 1836
Moderator: MOD_Oslo
Re: Handelsborger Christian Frederik Bader, født i 1836
I 1865 tellingene finner du han boende i Cristiania.Ugift men da står det at fødestedet er Fredrikstad.Men i 1875 tellingene står han som født i Kristiania.Hm detvar da rart.Men de har jo en datter til også.Anne Katrine født i 1869.Og selvfølgelig den du nevner.Men i 1900 så er han ikke der.Da er Elen enke og veldig formuende.Og bor sammen med sin datter Anne i Kristiania.Men dette visste du kanskje...
Hei Lisbeth
Ja, dette visste jeg, og jeg kommer ikke videre! Men takk uansett!
Hilsen Eva
Ja, dette visste jeg, og jeg kommer ikke videre! Men takk uansett!
Hilsen Eva
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Du forsvant fra DISchat i kveld, men her er Christian Frederik:
Kildeinformasjon: Østfold fylke, Glemmen, Ministerialbok nr. 4 (1816-1838), Fødte og døpte 1826-1827, side 162-163.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-85
han er oppført f. i Fr.stad 1885
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 3257016460
det er nok prestemannen som har røra i vielsen. (
Kildeinformasjon: Østfold fylke, Glemmen, Ministerialbok nr. 4 (1816-1838), Fødte og døpte 1826-1827, side 162-163.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-85
han er oppført f. i Fr.stad 1885
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 3257016460
det er nok prestemannen som har røra i vielsen. (
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Hei Eva.
Christian Fredrik Baders bror Hans Peter Bader, er min tipp-tipp-tippoldefar.
Vet ikke hvor mye info du har fått, eller hvor mye du er interessert i men i hvert fall:
Skreddermester Friedrich Bader var en dansk-tysker som kom til Oslo før 1789. Han var ansett for en velhavende mann, eide gård og løkke i Oslo (Intelligentssedlene 1805 nr 7). (Brøggerboken s. 16)(morsom anekdote på side 15)
Han giftet seg med Karen Margaretha Felling 30 des 1790, og de fikk fortløpende 11 barn før Karen dør i 1811, 41 år.
Sønnen Friedrich Gustavus Bader, født 29.12 1796, får borgerbrev i 1815,- som marqvetenter(et yrke som innebærer salg av ikke-militære artikler i militærleire). Friedrich skal også være instrumentmaker,- og har 2 sett barn. Det første som vi finner med Anne Knudsdotter i Glemmen kirkebøker, dette er Hans Peter Bader, og Christian Fredrik Bader. (Det finnes også en Anders Bader som er født rundt 1824 i Fredrikstad, tror han også er sønn av Anne og F.)
Så gifter Friedrich Gustavus seg i Oslo, 21.12.1827. Konen heter Karen Christine Bergh, og er født i Oslo. De får 4 barn, det første i 1828.
Brita
Christian Fredrik Baders bror Hans Peter Bader, er min tipp-tipp-tippoldefar.
Vet ikke hvor mye info du har fått, eller hvor mye du er interessert i men i hvert fall:
Skreddermester Friedrich Bader var en dansk-tysker som kom til Oslo før 1789. Han var ansett for en velhavende mann, eide gård og løkke i Oslo (Intelligentssedlene 1805 nr 7). (Brøggerboken s. 16)(morsom anekdote på side 15)
Han giftet seg med Karen Margaretha Felling 30 des 1790, og de fikk fortløpende 11 barn før Karen dør i 1811, 41 år.
Sønnen Friedrich Gustavus Bader, født 29.12 1796, får borgerbrev i 1815,- som marqvetenter(et yrke som innebærer salg av ikke-militære artikler i militærleire). Friedrich skal også være instrumentmaker,- og har 2 sett barn. Det første som vi finner med Anne Knudsdotter i Glemmen kirkebøker, dette er Hans Peter Bader, og Christian Fredrik Bader. (Det finnes også en Anders Bader som er født rundt 1824 i Fredrikstad, tror han også er sønn av Anne og F.)
Så gifter Friedrich Gustavus seg i Oslo, 21.12.1827. Konen heter Karen Christine Bergh, og er født i Oslo. De får 4 barn, det første i 1828.
Brita
-
Det står en del om skreddermester Friderich Bader i denne boka (side 291 og utover)
http://www.nb.no/nbsok/nb/7a90a5e3a7342 ... ndex=1#299
Tove DJ
http://www.nb.no/nbsok/nb/7a90a5e3a7342 ... ndex=1#299
Tove DJ
-
Og en annonse i Norske Intelligenssedler 29.10.1788
Da jeg haver nedsat mig her paa Stedet og vundet Borgerskab som Mester Skræder paa at forfærdige Fruentimmer Arbejde, vil jeg have mig recommenderet til hvem som maatte behøve min Tieneste saavel i Byen som paa Landet, da de i alle Maader skal faae det saa got og forsvarlig som hos nogen anden ; Jeg boer hos Mester Skræder Peder Møller paa Hiørnet af Toldboed-Gaden og Nordre-Gaden.
Friderich Bader
Da jeg haver nedsat mig her paa Stedet og vundet Borgerskab som Mester Skræder paa at forfærdige Fruentimmer Arbejde, vil jeg have mig recommenderet til hvem som maatte behøve min Tieneste saavel i Byen som paa Landet, da de i alle Maader skal faae det saa got og forsvarlig som hos nogen anden ; Jeg boer hos Mester Skræder Peder Møller paa Hiørnet af Toldboed-Gaden og Nordre-Gaden.
Friderich Bader