ØSTRE AKER
Moderator: MOD_Oslo
ØSTRE AKER
Leter etter opplysninger om min tipp oldemor da jeg ikke finner henne i noen telling:
Marie andersen født 1881 i sverige(muligens i charlottenberg)(varmland)
hun (giftet) seg med
Oswald thoresen(som jeg har funnet)
(giftet)-det finnes ingen bavis på at disse var gift....
barn
-Thora
-Solveig wiktoria
-Else sofie
-Ruth
-Håkon olaf
-Harald
-Gerd marie
Gerd var min oldemor.....jeg fant en vaksinasjons attest det mor marie har skrevet under med pike navnet og far med sitt....dette var i 1931, mens min olsemor var født i 1922
som siste mann i flokken
Marie andersen født 1881 i sverige(muligens i charlottenberg)(varmland)
hun (giftet) seg med
Oswald thoresen(som jeg har funnet)
(giftet)-det finnes ingen bavis på at disse var gift....
barn
-Thora
-Solveig wiktoria
-Else sofie
-Ruth
-Håkon olaf
-Harald
-Gerd marie
Gerd var min oldemor.....jeg fant en vaksinasjons attest det mor marie har skrevet under med pike navnet og far med sitt....dette var i 1931, mens min olsemor var født i 1922
som siste mann i flokken
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Re: ØSTRE AKER
Hvor bodde familien i Østre Aker, er din oldemor Gerd Marie født der?
Vet du noe om de andre barna, etterkommere etc?
Marit
Vet du noe om de andre barna, etterkommere etc?
Marit
ja da skal vi se :
marie andersen og osvald thoresen
barn:
-håkon olaf født 01.06.1912....giftet seg (muligens med en tutta eller nutta eller noe sånt)
-else sofie født 14.03.1914 giftet seg med
-thorbjørn peder jensen født 20.04.1913....vet ikke når
-solveig viktoria født 14.02.1907 giftet seg med
-carl johan narvestad født 25.03.1904...vet ikke når
-gerd marie født 02.03.1922 giftet seg i 1943 med
-rolf sverre wilhelmsen født 01.10.1911
-harald(vet ikke når han ble født) giftet seg også men husker ikke navnet hennes
-ruth giftet seg til navnet munich vet ikke når eller med hvem
-thora dro til amerika og ble hattemaker eller giftet seg med en hattemaker(Vet ikke når hun er født eller når hun dro)
jeg tror alle skal være født i østre aker ihvertfall gerd
addressen der er muligens økernveien (er ikke sikker) er ihvertfall på økern.
gerd gikk ihvertfall på løren skole
marie andersen og osvald thoresen
barn:
-håkon olaf født 01.06.1912....giftet seg (muligens med en tutta eller nutta eller noe sånt)
-else sofie født 14.03.1914 giftet seg med
-thorbjørn peder jensen født 20.04.1913....vet ikke når
-solveig viktoria født 14.02.1907 giftet seg med
-carl johan narvestad født 25.03.1904...vet ikke når
-gerd marie født 02.03.1922 giftet seg i 1943 med
-rolf sverre wilhelmsen født 01.10.1911
-harald(vet ikke når han ble født) giftet seg også men husker ikke navnet hennes
-ruth giftet seg til navnet munich vet ikke når eller med hvem
-thora dro til amerika og ble hattemaker eller giftet seg med en hattemaker(Vet ikke når hun er født eller når hun dro)
jeg tror alle skal være født i østre aker ihvertfall gerd
addressen der er muligens økernveien (er ikke sikker) er ihvertfall på økern.
gerd gikk ihvertfall på løren skole
- Marit Hegsvold Nyhus
Hei Camilla
Under DIS-gravminner finner jeg mange av de navn du oppgav.
Disse er begravet ved Østre Aker kirkegård, etter det det ser ut som begravet i samme grav, med gravnr 038-05-026.
Marie Thoresen født 10/9-1881 død 20/5-1959
Osvald Thorfinn Thoresen født 5/3-1887 begravet 16/2-1939
Håkon Olaf Thoresen født 1/6-1912 død 11/10-1980
Else Sofie Jensen født 14/3-1914 død 12/10-1980, begr. 30/10-1980 (samme dag som sin bror Håkon)
Thorbjørn Peder Jensen født 20/4-1913 død 24/1-1989
Solveig Victoria Narvestad født 14/2-1907 død 14/7-1994
Carl Johan Narvestad født 25/3-1904 død 7/9-1981
Finner også en Harald Thoresen født 18/2-1904 død 17/12-1988 begravet ved Østre gravlund Østre Aker. Vet ikke om dette er din oldemors bror.
Osvald Thorfinns skifte fra 1939 kan du sikkert få hjelp av noen til å sjekke for deg på Statsarkivet i Oslo.
Her skal navn på alle barn og evt. hvor de befinner seg ved hans død være oppført.
Tar du kontakt med Østre Aker kirkegård på denne adressen kan du spørre hvem som er gravplassinnehaver til denne graven.
[email protected]
Dine oldeforeldre Gerd Marie og Rolf er også oppført i dette gravregistret begravet ved Alfaset gravlund Østre Aker.
Mvh
Marit
Under DIS-gravminner finner jeg mange av de navn du oppgav.
Disse er begravet ved Østre Aker kirkegård, etter det det ser ut som begravet i samme grav, med gravnr 038-05-026.
Marie Thoresen født 10/9-1881 død 20/5-1959
Osvald Thorfinn Thoresen født 5/3-1887 begravet 16/2-1939
Håkon Olaf Thoresen født 1/6-1912 død 11/10-1980
Else Sofie Jensen født 14/3-1914 død 12/10-1980, begr. 30/10-1980 (samme dag som sin bror Håkon)
Thorbjørn Peder Jensen født 20/4-1913 død 24/1-1989
Solveig Victoria Narvestad født 14/2-1907 død 14/7-1994
Carl Johan Narvestad født 25/3-1904 død 7/9-1981
Finner også en Harald Thoresen født 18/2-1904 død 17/12-1988 begravet ved Østre gravlund Østre Aker. Vet ikke om dette er din oldemors bror.
Osvald Thorfinns skifte fra 1939 kan du sikkert få hjelp av noen til å sjekke for deg på Statsarkivet i Oslo.
Her skal navn på alle barn og evt. hvor de befinner seg ved hans død være oppført.
Tar du kontakt med Østre Aker kirkegård på denne adressen kan du spørre hvem som er gravplassinnehaver til denne graven.
[email protected]
Dine oldeforeldre Gerd Marie og Rolf er også oppført i dette gravregistret begravet ved Alfaset gravlund Østre Aker.
Mvh
Marit
tusen takk for all hjelp...
men desverre så hadde jeg all denne infoen fra før
det er marie andersen(min tipp oldemor) jeg prøver og lete rede på anene til......
og det er ingen gjenlevende som kan gi meg svar på noe bortsett i fra at de bodde på østre aker og at hun kom ifra sverige.......(noe som jeg tviler mer og mer på)
men jeg takker og bukker for all hjelp......

men desverre så hadde jeg all denne infoen fra før

det er marie andersen(min tipp oldemor) jeg prøver og lete rede på anene til......
og det er ingen gjenlevende som kan gi meg svar på noe bortsett i fra at de bodde på østre aker og at hun kom ifra sverige.......(noe som jeg tviler mer og mer på)
men jeg takker og bukker for all hjelp......

- Marit Hegsvold Nyhus
Hei
Kan dette være Marie i 1900-telling
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 23707#ovre
Denne Marie er født i Sverige.
Marit
Kan dette være Marie i 1900-telling
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 23707#ovre
Denne Marie er født i Sverige.
Marit
tusen takk...det er mye mer enn jeg har funnet på henne..... 

- Marit Hegsvold Nyhus
Hei Camilla
Neste steg blir nå å finne vielsen mellom Marie og Osvald, der skal deres foreldres navn komme fram og følgelig også om det stemmer at Marie var svensk.
Jeg har lett etter deres barn dåp i de scannede kirkebøkene for Østre Aker uten å finne en eneste av dem, kanskje de ikke bodde der. Du nevner Økernveien.
I samlagsafstemningen i Kristiania er Økernveien oppført å tilhøre Kampens kreds
http://oa.disnorge.no/kilder/samlagsafs ... n1899.html
Din tippoldefar er i 1900 telling oppført å bo i Holstsgate 9 som tilhører Sagene krets
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 53798#ovre
Ta kontakt med byarkivet i Oslo http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/
Der fins adressebøkene for Kristiania og Aker samt de kommunale folketellingene.
Skal kikke litt i Kampens bøker for å se om jeg kan komme over noe.
Marit
Neste steg blir nå å finne vielsen mellom Marie og Osvald, der skal deres foreldres navn komme fram og følgelig også om det stemmer at Marie var svensk.
Jeg har lett etter deres barn dåp i de scannede kirkebøkene for Østre Aker uten å finne en eneste av dem, kanskje de ikke bodde der. Du nevner Økernveien.
I samlagsafstemningen i Kristiania er Økernveien oppført å tilhøre Kampens kreds
http://oa.disnorge.no/kilder/samlagsafs ... n1899.html
Din tippoldefar er i 1900 telling oppført å bo i Holstsgate 9 som tilhører Sagene krets
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 53798#ovre
Ta kontakt med byarkivet i Oslo http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/
Der fins adressebøkene for Kristiania og Aker samt de kommunale folketellingene.
Skal kikke litt i Kampens bøker for å se om jeg kan komme over noe.
Marit
jeg fikk kirke vergen i østre aker til og lete etter lysningen dems i kirkebøkene for noen år siden uten at dukket opp noe....
jeg vet ikke om barna var døpt
men jeg skal titte litt i kampen kirke
jeg vet ikke om barna var døpt
men jeg skal titte litt i kampen kirke
Sist redigert av gj03838 den 14. februar 2007 kl. 14.22, redigert 1 gang totalt.
etter mye endeløs leting fant jeg dåpen til solveig viktoria i kirke bok fra kampen
men hvis jeg tydet riktig var hun uekte....og resten var uleselig (for meg)
så det var ikke mye hjelp og få der
finner ikke noen av de andre barna.......
men hvis jeg tydet riktig var hun uekte....og resten var uleselig (for meg)
så det var ikke mye hjelp og få der
finner ikke noen av de andre barna.......
- Marit Hegsvold Nyhus
Hei
Kan du legge ut lenke til denne kirkeboksiden slik at vi kan prøve å se hva som står der.
Marit
Kan du legge ut lenke til denne kirkeboksiden slik at vi kan prøve å se hva som står der.
Marit
med fare for og høres veldig dum ut så vet jeg ikke hvordan man legger ut lenker
hi hi hi i
hi hi hi i

- Marit Hegsvold Nyhus
Hei Camilla
Det er ikke vanskelig skjønner du.
Når du er inne i det rette kirkebokbildet finnes det i øverste linje en rubrikk som heter bildeinformasjon.
Her velger du enten øverst eller nederst.
Da får du opp en rubrikk med kildeinformasjon, permanent sidelenke og permanent bildelenke.
Kopier lenken "permanent sidelenke" og lim denne inn i innlegget ditt.
Du kan sjekke om det "virker" ved å velge forhåndsvisning av innlegget ditt og trykke på lenken. Da kommer du rett inn i kirkebokbildet.
Lykke til.
Marit
Det er ikke vanskelig skjønner du.
Når du er inne i det rette kirkebokbildet finnes det i øverste linje en rubrikk som heter bildeinformasjon.
Her velger du enten øverst eller nederst.
Da får du opp en rubrikk med kildeinformasjon, permanent sidelenke og permanent bildelenke.
Kopier lenken "permanent sidelenke" og lim denne inn i innlegget ditt.
Du kan sjekke om det "virker" ved å velge forhåndsvisning av innlegget ditt og trykke på lenken. Da kommer du rett inn i kirkebokbildet.
Lykke til.
Marit
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Jeg laget en liten "instruks" på dette til forumet for tyding av kirkebøker:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791
Vi bør nok snart lære oss dette alle mann, for nå kommer nye kirkebøker ut hver dag, og mange ønsker tydehjelp og oppslagshjelp
Lykke til!
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791
Vi bør nok snart lære oss dette alle mann, for nå kommer nye kirkebøker ut hver dag, og mange ønsker tydehjelp og oppslagshjelp

Lykke til!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
den 30.11.2006 skrev jeg til byarkivet og spurte om hjelp til denne saken.....fikk svar i dag.....
ref til brev:
Viser til e-post av 30. november 2006 angående Marie Andersen.
I kommunale folketellinger for Aker og Kristiania fra tiden 1912 til 1935 framgår det at Marie Andersen Thoresen bodde sammen med Osvald Thorfin Thoresen (f. 5.3. 1887) og etter hvert 7 barn, født i perioden 1907 til 1930. Marie ble født i Sverige og er i hovedsak oppført som husmor, mens Osvald Thorfin ble født i Kristiania og arbeidet som Kjørekar og senere Kabelfabrikant.
I folketellingen for Aker fra 1935, er Osvald Thorfin og Marie oppført som gift, mens de i folketellingene fra 1923 og tidligere er registrert som henholdsvis ugift og fraskilt/ separert/ ugift. I flere av folketellingene er det gjort rettelser mht. parets status som gift/ugift. I 1912 bor Marie og Osvald hver for seg, noe det også refereres til i folketellingen fra 1914. I 1912 bor Marie sammen med barna i Wossegate 17, mens Osvald bor i Holstsgate 9.
Fra 1913 og utover (muligens med unntak av 1914) er hele familien registrert på samme adresse. Inntil 1920 bor de ifølge folktellingene på flere ulike adresser i Kristiania: som Dælenenggaten 28, Thurmannsgate 16 og Pontopidansgate 15. Vi har ikke funnet eksakt hvilket år familien Andersen Thoresen flyttet til Aker kommune, men pr. 1. desember 1923 bodde familien i eiendommen Økernlund i Økernveien 195, og ifølge folketellingen fra 1935, flyttet familien til Økernfryd i Økernveien 144 først 1.1. 1926.
så for og si det sånn ble jeg ikke noe klokere av svaret.......
ref til brev:
Viser til e-post av 30. november 2006 angående Marie Andersen.
I kommunale folketellinger for Aker og Kristiania fra tiden 1912 til 1935 framgår det at Marie Andersen Thoresen bodde sammen med Osvald Thorfin Thoresen (f. 5.3. 1887) og etter hvert 7 barn, født i perioden 1907 til 1930. Marie ble født i Sverige og er i hovedsak oppført som husmor, mens Osvald Thorfin ble født i Kristiania og arbeidet som Kjørekar og senere Kabelfabrikant.
I folketellingen for Aker fra 1935, er Osvald Thorfin og Marie oppført som gift, mens de i folketellingene fra 1923 og tidligere er registrert som henholdsvis ugift og fraskilt/ separert/ ugift. I flere av folketellingene er det gjort rettelser mht. parets status som gift/ugift. I 1912 bor Marie og Osvald hver for seg, noe det også refereres til i folketellingen fra 1914. I 1912 bor Marie sammen med barna i Wossegate 17, mens Osvald bor i Holstsgate 9.
Fra 1913 og utover (muligens med unntak av 1914) er hele familien registrert på samme adresse. Inntil 1920 bor de ifølge folktellingene på flere ulike adresser i Kristiania: som Dælenenggaten 28, Thurmannsgate 16 og Pontopidansgate 15. Vi har ikke funnet eksakt hvilket år familien Andersen Thoresen flyttet til Aker kommune, men pr. 1. desember 1923 bodde familien i eiendommen Økernlund i Økernveien 195, og ifølge folketellingen fra 1935, flyttet familien til Økernfryd i Økernveien 144 først 1.1. 1926.
så for og si det sånn ble jeg ikke noe klokere av svaret.......
- Kontakt:
Nå vet ikke jeg hva du har spurt om, men etter det svaret du har fått, har de faktisk gjort en god del jobb for deg. Jeg kan ikke skjønne annet enn at de faktisk har gjort mer enn de pleier å gjøre....
Nå vet du hvor de var, og at de er registrert i byen langt fram i tid, og du bør kanskje enten ta deg en tur selv til Byarkivet, eller få noen til å få tatt litt kopier til deg.
Nå vet du hvor de var, og at de er registrert i byen langt fram i tid, og du bør kanskje enten ta deg en tur selv til Byarkivet, eller få noen til å få tatt litt kopier til deg.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
jeg spurte om det var mulig og finne ut hvor i sverige marie var i fra......
det var ikke mulig og finne ut av.
Ble ikke noe klokere på når de giftet seg....
finner jo kun det ene barnet døpt (deres føste) og hun var uekte....resten finner jeg ikke
sjekket opp de adressene i henhold til hvilken kirke de hørte til, men adressene var ikke oppført....(vet adressene ligger på sagene, men det behøver nødvendigvis ikke bety at de tilhørte sagene kirke forde) eller?
økernveien tihører kampen kirke.......og der finner jeg deres førstefødte solveig f. 1907
(de skal jo ikke ha flyttet til økern før 1923)
så jeg kjønner ingen ting.........
det var ikke mulig og finne ut av.
Ble ikke noe klokere på når de giftet seg....
finner jo kun det ene barnet døpt (deres føste) og hun var uekte....resten finner jeg ikke
sjekket opp de adressene i henhold til hvilken kirke de hørte til, men adressene var ikke oppført....(vet adressene ligger på sagene, men det behøver nødvendigvis ikke bety at de tilhørte sagene kirke forde) eller?
økernveien tihører kampen kirke.......og der finner jeg deres førstefødte solveig f. 1907
(de skal jo ikke ha flyttet til økern før 1923)
så jeg kjønner ingen ting.........
- Kontakt:
Da må vi ta den tunge veien.
I hvilke kirker har du lett etter barnas dåp?
Nå med de skannede kirkebøkene på nett, kan en jo sitte hjemme og ta litt om gangen.
Har du sjekket etter konfirmasjoner for å se om de ble konfirmert? Konfirmasjonen gir henvisning til dåpen.
Hvilke kilder har du lett i?
I hvilke kirker har du lett etter barnas dåp?
Nå med de skannede kirkebøkene på nett, kan en jo sitte hjemme og ta litt om gangen.
Har du sjekket etter konfirmasjoner for å se om de ble konfirmert? Konfirmasjonen gir henvisning til dåpen.
Hvilke kilder har du lett i?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
en annen ting - det kan se ut som de ikke var gift i det hele tatt, min oldemor og hennes mann levde sammen som ugifte - og de var i folketellingene oppført som gift/ugift om hverandre.
Jeg er derfor nesten sikker på at dersom disse var gift, ville de ha skrevet det - så det kan faktisk se ut som de ikke var gift.
Men - jeg synes egentlig også at det er rart det står bare "Sverige" i folketellingene på henne, da det skulle oppgis sted, ikke bare land.
jeg skal tenke litt
Jeg er derfor nesten sikker på at dersom disse var gift, ville de ha skrevet det - så det kan faktisk se ut som de ikke var gift.
Men - jeg synes egentlig også at det er rart det står bare "Sverige" i folketellingene på henne, da det skulle oppgis sted, ikke bare land.
jeg skal tenke litt

med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Egil Sundelius
- Sted: STOKKE
Pist,
Økernveien er også i Østre Aker, kun noen lave nr er vel i Kampen.......
( til ca 1955 )
hilsen Egi S.
Økernveien er også i Østre Aker, kun noen lave nr er vel i Kampen.......
( til ca 1955 )
hilsen Egi S.
Jeg har funnet tre Maria i Værmland som kan passe. Hadde du enda funnet en fødselsdato på henne.
Jeg kan få en kar inne på det området,Karlstad/Brunskog som kanskje kan finne noe om du ønsker. Det kan ta litt tid.
Palmar.
Jeg kan få en kar inne på det området,Karlstad/Brunskog som kanskje kan finne noe om du ønsker. Det kan ta litt tid.
Palmar.
hei alle sammen...
jeg har lett i sagene....(ikke fullt så nøye)
og i kampen...der fant jeg første fødte- solveig viktoria (link ligger over et sted)
jeg har hatt misstanke til at de ikke var gift...så hadde ikke blitt forundret over det i det hele tatt....
"mannen" hennes har jeg funnet masse på så han er i boks.....
jeg mangler noen fødelsdatoer/år på noen barn...
spesielt i 1 barn som senere dro til amerika og ingen hørte noe fra siden...
har alltid hørt at marie var tater men finner jo ikke ut av det når jeg ikke finner noe på henne...har lett litt i sverige uten resultat....min mormor mener hun var fra charlottenberg,
men er da ikke sikker.....
men jeg har ingen erfaring i og lete utenlands så all hjelp er å bli satt enormt utrolig pris på.............
ps: har kun lett i de kirkebøkene på nett...., da jeg ikke har mulighet til og dra inn til arkivet.....
jeg har lett i sagene....(ikke fullt så nøye)
og i kampen...der fant jeg første fødte- solveig viktoria (link ligger over et sted)
jeg har hatt misstanke til at de ikke var gift...så hadde ikke blitt forundret over det i det hele tatt....
"mannen" hennes har jeg funnet masse på så han er i boks.....
jeg mangler noen fødelsdatoer/år på noen barn...
spesielt i 1 barn som senere dro til amerika og ingen hørte noe fra siden...
har alltid hørt at marie var tater men finner jo ikke ut av det når jeg ikke finner noe på henne...har lett litt i sverige uten resultat....min mormor mener hun var fra charlottenberg,
men er da ikke sikker.....
men jeg har ingen erfaring i og lete utenlands så all hjelp er å bli satt enormt utrolig pris på.............
ps: har kun lett i de kirkebøkene på nett...., da jeg ikke har mulighet til og dra inn til arkivet.....

palmar
fødsels datoen hennes skal være: 10. september 1881
også en ting til....
i brevet fra byarkivet skriver de at osvald og marie fikk barn i tidsrommet 1907-1930
betyr det at det finnes flere barn?
den angivelige siste skal være født 1922 (min oldemor)

fødsels datoen hennes skal være: 10. september 1881
også en ting til....
i brevet fra byarkivet skriver de at osvald og marie fikk barn i tidsrommet 1907-1930
betyr det at det finnes flere barn?
den angivelige siste skal være født 1922 (min oldemor)
Jeg mailer til Sverige i morgen. Det kan kanskje ta litt tid, så jeg legger in en PM så slipper du å sjekke her når jeg har fått svar.
Palmar
Palmar
tusen takk