Kautonen fra Karungi, tidligere russisk Finland

Moderator: MOD_etniske_minoriteter

Svar
Brukeravatar
dn25263
Innlegg: 228
Registrert: 13. mai 2010 kl. 0.01
Sted: KABELVÅG

Kautonen fra Karungi, tidligere russisk Finland

Legg inn av dn25263 » 31. mai 2011 kl. 21.24

Jeg har lett etter denne familien både i Sverige og Finland uten hell.

Er det noen som har kjennskap til dette familienavnet ?

Jeg leter etter opphav til Eva ( Katrina) Annasdotter Kautonen f.10.06.1817 i Karungi
Hun blir gift i Kaafjord Alta 10.09.1842

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-94
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640272.jpg

Hun dør 17.11.1886 i Kaafjord. (nr 14) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-203
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 340283.jpg

Britt Helen Dalheim Hjeltnes
Innlegg: 519
Registrert: 4. desember 2004 kl. 12.51
Sted: VOSS

Re: Kautonen fra Karungi, tidligere russisk Finland

Legg inn av Britt Helen Dalheim Hjeltnes » 3. juni 2011 kl. 15.08

Har prøvd å samle litt info om Eva og fant dette til å begynne med.
Ved vielsen kalles hun Eva Annasdtr. Det tilsier at foreldrene ikke var gift ved Evas dåp.
I ft. 65-75 har hun farsnavnet Johansdtr. Det samme ved dåpen til et av barna.
Da må faren hennes hete Johan.
Hun kalles også Eva Anna, Eva Anna Gretha og Eva Katrine.

Har ikke funnet hennes fødselsdato i de norske kirkebøkene. Hvor har du den fra?
Født 1815 ved begravelsen
I ft. 1875 er hennes fødested Alkula, mens ved vielsen Karungi.

Ft 1865
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 023&lnr=00

ft 1875
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 009&lnr=00

Dette blir et puslespill.
Mvh. Britt

Brukeravatar
dn25263
Innlegg: 228
Registrert: 13. mai 2010 kl. 0.01
Sted: KABELVÅG

Re: Kautonen fra Karungi, tidligere russisk Finland

Legg inn av dn25263 » 3. juni 2011 kl. 21.34

Etter at jeg skrev mitt innlegg fant jeg et innlegg på anbytarforum som omtaler Eva Kautonen. Det sies det at i Hietaniemis kirkebøker finnes en Eva Annasd. f.1817-06-09,datter av Aro Johan Johansson og Anna Greta Henriksdatter. Det kan vel stemme med det du sier om at faren heter Johan ?

Men ellers synes jeg dette er temmelig usikkert. Jeg har ikke notert hvor jeg har hennes fødselsdato fra, derfor kan det tenkes at jeg har sett dette innlegget tidligere men ikke forfulgt det videre.

Såvidt jeg vet var denne delen av Sverige underlagt Finland i 1817, eller ?

Britt Helen Dalheim Hjeltnes
Innlegg: 519
Registrert: 4. desember 2004 kl. 12.51
Sted: VOSS

Re: Kautonen fra Karungi, tidligere russisk Finland

Legg inn av Britt Helen Dalheim Hjeltnes » 4. juni 2011 kl. 12.01

Finland lå under Sverige til 1809. Da overtok Russland.

En bør kanskje finne ut hvor navnet Kautonen kommer fra. Det er jo ikke sikkert at navnet slrives slik. Kan også være Koutonen el.noe lignende.
Det var jo slik at de ofte tok navnet fra den siste plassen de bodde på og det gjør det hele vanskeligere.

Legger ved en link til finske skannede kirkebøker. Du finner de i menyen til venstre.
http://www.digiarkisto.org/sshy/index_sve.htm

Har prøvd å lete uten noe sikkert resultat.
På svensk side av grensen ligger Karl Gustav og på andre siden av grensen ligger Karungi /Karunki. Mener å huske at dette var en by som ble delt.

Brukeravatar
dn25263
Innlegg: 228
Registrert: 13. mai 2010 kl. 0.01
Sted: KABELVÅG

Re: Kautonen fra Karungi, tidligere russisk Finland

Legg inn av dn25263 » 7. juni 2011 kl. 21.45

Jeg trenger hjelp med tyding av denne dåpen. Dersom noen har tilgang til Anbytarforum ligger den på Norrbotn, Karl Gustav, fødde og døpte 1793-1825, bild 242.

Jeg tror dette er den Eva jeg letter etter, men er fortsatt ikke sikker. Etter å ha sett nærmere på de opplysningene jeg har om henne fra før er det godt mulig at hun var født i 1815 og ikke i 1817, ved dødsfallet er det opplyst 1815, når hun gifter seg i 1842 opplyses hun å være 24 år, noe er feil men vanskelig å si hva. Takk for all mulig hjelp.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn25622
Innlegg: 243
Registrert: 15. september 2010 kl. 18.06
Sted: KIRKENES

Re: Kautonen fra Karungi, tidligere russisk Finland

Legg inn av dn25622 » 8. juni 2011 kl. 20.25

Lette etter innføringen i nevnte kirkebok, men kunne ikke finne den umiddelbart. Viste seg etterhvert at den fantes på side 270 (hvilket bilde det er snakk om avhenger vel av hvem som har digitalisert materialet). Iallefall så er dåpsinnførselen fra 1818, dvs at denne Eva ble født 17 Juli 1818. Innførselen er vel omtrent som følger:

1818, (født) Julii 17, (døpt) Julii 19, (sted) Apajoki, Eva, oägta, Mod: Anna Greta Alard, 28 år gl
Testes: Anders Ingvall med Hustru, Johan Ho??etta?? med Hustru, Dr. Hans Jacobsson Brönström, Pig. Eva Lisa Nilsdtr Håhl.

Den nærmeste stedsangivelsen på hvor denne Eva skulle komme fra, er vel ved FT-1875, hvor det er angitt at hun skulle komme fra 'Alkola i Finland' og Apajoki passer ikke helt perfekt (selv om det er ganske nært)

Sånt sett så kan vel den første Eva du har funnet (født i Helsingbyn, Hietaniemi), være vel så sannsynlig. Legger ved et klipp som viser registreringen. Den er omtrent sånn:

(juni 1817), (født) 10, (døpt) 15, Eva i Helsingbyn, oägt, Modren Anna Greta Käändö. Fader sades Johan Joh(anso)n Ara vara (moren 31 år gammel)
(faddere) Pehr Rova och Eric Pirtinjemis Hustru. Pigan Brita Stina Michelsdtr Anti. Enkan Eva Lahti.

Som påpekt tidligere, så ble den Eva du er ute etter, kalt Johansdatter ved de norske folketellingene. I tillegg finnes stedet Koutojärvi i Hietaniemi. Kan være opphav til navnet Kautonen/Koutonen.

Mvh Odd Villy Ovesen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dn25263
Innlegg: 228
Registrert: 13. mai 2010 kl. 0.01
Sted: KABELVÅG

Re: Kautonen fra Karungi, tidligere russisk Finland

Legg inn av dn25263 » 8. juni 2011 kl. 21.36

Takk for svar - og tyding av tekst. Jeg heller mest til teorien om at hun er født i Helsingbyn.

Grunnen til min usikkerhet omkring denne Eva har særlig vært ulike årstall for når hun er født og at jeg ikke har funnet noen familie Aro, jeg ser nå at du skriver Ara. Jeg vil fortsette min leting etter flere "spor", takk for all hjelp :D

dn25622
Innlegg: 243
Registrert: 15. september 2010 kl. 18.06
Sted: KIRKENES

Re: Kautonen fra Karungi, tidligere russisk Finland

Legg inn av dn25622 » 9. juni 2011 kl. 15.16

Beklager at jeg skrev Ara, det var kun en skrivefeil. Navnet skal være Aro, og dette er et navn som var i bruk i Övertorneå-området på begynnelsen av 1800-tallet, nærmere bestemt i Helsingby (eller Kainuunkylä som er det finske navnet på Helsingby). Det finnes faktisk også en Isak Johansen Aro som flyttet til Alta, se følgende lenke: Øverjord, Alta, FT-1865

Vielsen i Kåfjord, 1849: Siste vielse i 1849

Denne Isak kan være bror eller eventuelt sønn til den Johan Johansen Aro som fikk barn med Anna Greta Henriksdatter.

Brukeravatar
dn25263
Innlegg: 228
Registrert: 13. mai 2010 kl. 0.01
Sted: KABELVÅG

Re: Kautonen fra Karungi, tidligere russisk Finland

Legg inn av dn25263 » 9. juni 2011 kl. 21.51

Takk skal du ha Odd Villy. Dette var veldig interessant. Jeg har mange forgreininger i Kaafjord. Jeg skal nå sjekke faddere på diverse barn både av Eva og av hennes manns slekt.

Jeg har lange "lenker" til Olf Tervahauta (hennes mann)s slekt, det er hos henne det har stoppet opp.

Takk igjen.

Brukeravatar
dn25263
Innlegg: 228
Registrert: 13. mai 2010 kl. 0.01
Sted: KABELVÅG

Re: Kautonen fra Karungi, tidligere russisk Finland

Legg inn av dn25263 » 27. august 2011 kl. 22.17

Jeg prøver å ta opp denne tråden på ny. Jeg er ganske sikker på at Eva Karina Johansdatter er navnet og at hun er fra Helsingbyn. Navnet Kautonen som er brukt i ulike sammenhenger, også i kirkebøkene, må være feil. Har lett gjennom det meste av familier i Tornedalen rundt 1800 uten å finne det.

Jeg har imidlertid funnet navnet Kaukonen - dette er etterkommere av slekten Kyrö, som har forgreiningen mange steder. Har lest et sammendrag av boka til Erik Kuoksu, der er det nevnt Kaukonen i Kittilä socken.

Er det noen med god kjennskap til slektene i Tornedalen som kjenner til Kittilä socken, nærmere bestemt hvor det ligger og kan det ha sammenheng med Helsingbyn ?

dn25622
Innlegg: 243
Registrert: 15. september 2010 kl. 18.06
Sted: KIRKENES

Re: Kautonen fra Karungi, tidligere russisk Finland

Legg inn av dn25622 » 28. august 2011 kl. 21.43

Kittilä sogn ligger i området rundt Kittilä by og da har du flyttet deg et par hundre kilometer lenger opp i Tornedalen. Tror nok du bør holde deg i området Karungi - Hietaniemi - Øvertorneå.

De forskjellige navnene til Eva tolker jeg dithen at hun het Eva Caisa/Katrine 'AnnaGretasdatter' (eventuelt Johansdatter).

Kikket litt på Aro (eller Hirstiö) -familien i Øvertorneå, husforhør 1815 -1824: Lenke

Her er altså enken Eva Simonsdatter med barna Brita (f.1796), Johan (f.1798) og Isak (f.1800). Det kan være denne Isak som flyttet til Alta.

Neste familie er Henrik Johansson (f.1766), hustru Ulrika Adamsdatter (f.1777) med blant annet datteren Anna Greta (f.1793). Hvis du kikker helt nederst på siden, så ser du en interessant ting, nemlig at denne Anna Greta har fått en uekte datter, Eva Caisa, født 5/3-1820. Kanskje føldt noe sent til å være den Eva du leter etter, men iallefall verdt å sjekke nærmere.

dn25622
Innlegg: 243
Registrert: 15. september 2010 kl. 18.06
Sted: KIRKENES

Re: Kautonen fra Karungi, tidligere russisk Finland

Legg inn av dn25622 » 29. august 2011 kl. 9.18

Anna Greta Henriksdotter, nevnt i forrige innlegg, giftet seg med Johan Octaviusson Hämäläinen. Her er hun som enke ved husforhør, Øvertorneå, 1840-1846: Lenke

Datteren Eva Caisa Johansdotter bor fremdeles hos moren, og hun er registrert til nattverd helt frem til 1845. Det burde vel tilsi at heller ikke dette kan være 'din' Eva, dessverre :(

Brukeravatar
dn25263
Innlegg: 228
Registrert: 13. mai 2010 kl. 0.01
Sted: KABELVÅG

Re: Kautonen fra Karungi, tidligere russisk Finland

Legg inn av dn25263 » 29. august 2011 kl. 20.17

Takk for at du prøver !! Jeg har slitt med denne damen lenge så jeg vet at det er ikke enkelt.

MEN - nå har jeg funnet navnet skrevet på en ny måte: Kääntönen. Ved søk på

http://hiski.genealogia.fi/hiski/360qwu ... hityt+1320

fant jeg en person med dette etternavn, som er bosatt i Kainuunkylä. Regner med at dette kan være rett område i forhold til Karungi.

dn25622
Innlegg: 243
Registrert: 15. september 2010 kl. 18.06
Sted: KIRKENES

Re: Kautonen fra Karungi, tidligere russisk Finland

Legg inn av dn25622 » 29. august 2011 kl. 21.14

Ja, jeg har sjekket konfirmerte i Øvertorneå, og der fantes i grunnen bare en kandidat, nemlig Eva Anna Grethasdr Käändönen, nest nederst høyre side: Lenke

Denne piken er jo selvfølgelig identisk med tidligere nevnte Eva Käändö.
(juni 1817), (født) 10, (døpt) 15, Eva i Helsingbyn, oägt, Modren Anna Greta Käändö. Fader sades Johan Joh(anson) Aro vara (moren 31 år gammel) (faddere) Pehr Rova och Eric Pirtinjemis Hustru. Pigan Brita Stina Michelsdtr Anti. Enkan Eva Lahti.


Her er hun ved husforhør 1833-1839: Lenke (moren kalt Anna Gr. Henriksdr Käändö)

og her ved husforhør 1840-1846: Lenke (moren nå kalt Anna Gr. Henriksdr Kääntönen). Eva er her notert utflyttet i 1841.

Har vel bare sett Kautonen brukt ved vielsen, sjekket derfor noen av dåpsinnførslene og fant f eks denne (Carl Gustavs dåp): Lenke Her står det iallfall ikke Eva Kautonen, jeg vil vel heller si at det står Eva Kandönen og da begynner det å ligne ganske mye på Käändönen. Føler meg vel ganske overbevist om at hun er identisk Eva Anna Gretasdr Käändö fra Helsingbyn i Øvertorneå.

Brukeravatar
dn25263
Innlegg: 228
Registrert: 13. mai 2010 kl. 0.01
Sted: KABELVÅG

Re: Kautonen fra Karungi, tidligere russisk Finland

Legg inn av dn25263 » 30. august 2011 kl. 17.55

Takk igjen. :D

Jo jeg tror vi kan være enige om at dette er "min" Eva. Jeg har lenge trodd det, men veldig greit at flere enn meg har sjekket det ut når jeg først var begynt å bli usikker.

Svar

Gå tilbake til «Kvener»