Johan Isaksen Deppola på Visnes i Karmøy

Moderator: MOD_etniske_minoriteter

Svar
23856
Innlegg: 4210
Registrert: 2. mai 2009 kl. 2.32
Sted: HAUGESUND

Johan Isaksen Deppola på Visnes i Karmøy

Legg inn av 23856 » 30. juli 2009 kl. 0.41

Hei

Jeg kom over en kvensk far og finsk mor ved en dåpsinnførsel i Avaldsnes kirkebok, øverst; Isak Haakon:

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Avaldsnes i Avaldsnes, Ministerialbok nr. A 17 (1889-1920), Fødte og døpte 1890, side 12.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-12

Far: Johan Isaksen Deppola - Kvensk
Mor: Mathilde Vilhelmine Johanne - Finsk (er det en skogfinne? I så fall, bør denne tråden også linkes opp i den gruppen også?)


Mvh
Vigdis

gj07540
Innlegg: 211
Registrert: 22. august 2008 kl. 3.51
Sted: MOSJøEN

Re: Johan Isaksen Deppola på Visnes i Karmøy

Legg inn av gj07540 » 1. august 2009 kl. 22.50

Du kan lese mer om skogfinner og hva som definerer det her: http://www.fennia.nu/artiklar/skogfinsk%20genealogi.htm

dn21186
Innlegg: 503
Registrert: 26. november 2008 kl. 15.00
Sted: PORSGRUNN

Re: Johan Isaksen Deppola på Visnes i Karmøy

Legg inn av dn21186 » 2. august 2009 kl. 9.23

Hei!
Jeg tror ikke Mathilde er skogsfinne. Du finner de igjen her. Etter som jeg kan se er hun fra Torneå.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... k=823#ovre

Mvh Lisbeth

23856
Innlegg: 4210
Registrert: 2. mai 2009 kl. 2.32
Sted: HAUGESUND

Re: Johan Isaksen Deppola på Visnes i Karmøy

Legg inn av 23856 » 2. august 2009 kl. 11.31

Det står f på alle i familien under etnisitet og språk, det betyr vel at de er av finsk avstamning?

Men hvorvidt hun er skogfinne eller "vanlig" finne, fremkommer riktignok ikke her, men det fremkommer heller ikke at faren er kvensk. Han kom også fra samme sted.

Mvh
Vigdis

dn21186
Innlegg: 503
Registrert: 26. november 2008 kl. 15.00
Sted: PORSGRUNN

Re: Johan Isaksen Deppola på Visnes i Karmøy

Legg inn av dn21186 » 2. august 2009 kl. 14.17

Hei!
Jeg tror det er endel misforståelser ute og går når det gjelder kvener, finner og skogsfinner.
Her må man ta det geografiske i betraktning.
Skogsfinnene som kom til østlandet kom fra et område i Finland, og nord Sverige. De var kjent for sin svirydning av skogen, og bosatte seg mest i området rundt Finnskogene.
Kven og finne er det samme, selv om mange tror det er et eget folkeslag. I nord kaller man de som er etterkommere etter den finske innvandringen for kvener.
Når det gjelder Mathilde som kommer fra Torneådalen ville det være svært merkelig om hun var etterkommer etter noen av de finske innvandrerne på østlandet. Hun er født i Finland, og kommer fra et distrikt med stor utvandring til nord norge.
Jeg er selv etterkommer av finske innvandrere. Altså det man kan kalle en kven. Dessverre ble ordet kven brukt som noe negativt, og mange ønsket ikke å bli kalt kven, men etterkommere av finner.
Nå er jo kvener anerkjent som en minoritet med sitt eget språk. De som snakker riksfinsk vil ha problemer med å forstå kvensk. I Tornedalen kan man komme nærmest det kvenske språket.

Mvh Lisbeth

23856
Innlegg: 4210
Registrert: 2. mai 2009 kl. 2.32
Sted: HAUGESUND

Re: Johan Isaksen Deppola på Visnes i Karmøy

Legg inn av 23856 » 2. august 2009 kl. 16.24

Jeg må innrømme at mine kunnskaper om disse folkegruppene er heller marginale og har dessverre ikke så mye å bidra i akkurat den debatten. Derfor er det fint å få avklart hva som er forskjellen på de ulike betegnelsene, og det er god kunnskap å ta med videre.

Har jeg oppfattet rett når jeg oppfatter det slik som dette:
Kven = Finske (arbeids)innvandrere til Nord-Norge?
Skogfinne = Innvandrere med finsk avstamning via Sverige til Finnskog-området som drev med svibruk (svedjebruk)
Finne = alle (andre?) med finsk avststamning

Mitt poeng var bare å meddele at jeg tilfeldigvis hadde funnet en kirkebokinnførsel hvor det var påført henholdsvis kvensk og finsk avstamning (merk at presten eller dem selv har skilt mellom kven og finne selv om de i FT1900 er oppgitt å komme fra samme sted), i håp om å gjøre det lettere for andre å finne dem igjen senere om det skulle være behov. Nå vil jo FT1900 uansett hjelpe eventuelle slektsforskere på vei da Isak der er oppgitt født i Avaldsnes Stavanger Amt.

Mvh
Vigdis

dn21186
Innlegg: 503
Registrert: 26. november 2008 kl. 15.00
Sted: PORSGRUNN

Re: Johan Isaksen Deppola på Visnes i Karmøy

Legg inn av dn21186 » 2. august 2009 kl. 19.07

Hei!

Neida det var ikke ment som kritikk :D Det er svært mange som ikke vet forskjellen, og noen ganger må man lure selv om man har nok kunnskap til å uttale seg.
Når det gjelder denne Johan Isaksen Teppola så finner du han i Alta i 1875 tellinga med annen kone og flere barn hvis jeg ikke tar helt feil.
Hva han gjorde sørafor er vanskelig å si, men han jobbet tydeligvis med gruvarbeid i 1875 og leita kanskje etter arbeid sørafor. :? Hvor barna fra første ekteskap ble av har jeg ikke funnet ut. De er født i Norge, og det er tvilsomt at de har reist over til Finland. Hvis ikke de ble satt bort etter at Johan ble enkemann.
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =1905#ovre
Her skrives navnet hans med T noe som er rktig. Men uttalelsen gjorde at det ble skrevet slik det ble sagt. Det var visst noe myndighetene krevde. Hos oss ble T-en i etternavnet mitt blitt omskrevet med en D.

Mvh Lisbeth

23856
Innlegg: 4210
Registrert: 2. mai 2009 kl. 2.32
Sted: HAUGESUND

Re: Johan Isaksen Deppola på Visnes i Karmøy

Legg inn av 23856 » 2. august 2009 kl. 19.43

Får ingen treff på etternavnet Deppola eller Teppola i FT1900. :(

Kan dette være Juliana i 1900? Etternavn Johansen, fødested "Hammerfest"og marknad "Fin" etter fødestedet gjør meg nysgjerrig:

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... =2736#ovre

Emilie har jeg ikke lykkes å finne.

Vigdis

dn21186
Innlegg: 503
Registrert: 26. november 2008 kl. 15.00
Sted: PORSGRUNN

Re: Johan Isaksen Deppola på Visnes i Karmøy

Legg inn av dn21186 » 3. august 2009 kl. 0.25

Hei!
Jeg mener jeg fant dem, men hadde så mange sider oppe at jeg tok feil. Nei Johan kaller seg bare Isaksen i 1900 tellinga, og det var selvfølgelig ikke Alta i Finmark, men Berg i Troms.
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... k=823#ovre
Samme som jeg la ut tidligere.
Nei det ser ut som han sluttet å kalle seg Teppola og gikk over til Isaksen.
Ja jeg tittet litt på henne jeg også, og antar at det er riktig jente. Men Emilie finner jeg ikke.
Det ser iallfall ut som denne Johan har forflyttet seg endel før han ender opp i Berg, Troms.
Men det dukker nok opp flere spor etterhvert, og du har allerede funnet dåpen til Isak. Men det kan jo hende at Mathilde ikke er moren til de andre barna, bare til Isac. Så lenge man ikke vet når Johan ble enkemann er det vanskelig å vite. Og fødestedet til de andre barna står åpent, bortsett fra Isac og Julie. Men at det står f på barn som er født i Norge finner jeg litt merkelig. Men det er nok mye tilfeldigheter for på min bestefars bror står det n, og på min bestefar står det f. Og begge er født i Sør-Varanger av finske foreldre.

Mvh Lisbeth

:D

23856
Innlegg: 4210
Registrert: 2. mai 2009 kl. 2.32
Sted: HAUGESUND

Re: Johan Isaksen Deppola på Visnes i Karmøy

Legg inn av 23856 » 3. august 2009 kl. 1.23

Heisann, jeg fant! :lol:

Dåpen til Julie (siste piken, nederst på siden):

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Ankenes i Ofoten, Klokkerbok nr. 866C01 (1886-1899), Fødte og døpte 1888, side 23.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-25

Moren er Mathilde, og det er sannsynligvis søsteren Julianne som er oppgitt som den siste fadderen. Fødselsårene for foreldrene er her oppgitt (hhv 1846 og 1848, FT oppga hhv 1845 og 1847), så da bør det forenkle søket etter deres opphav :)

Vigdis

gj07540
Innlegg: 211
Registrert: 22. august 2008 kl. 3.51
Sted: MOSJøEN

Re: Johan Isaksen Deppola på Visnes i Karmøy

Legg inn av gj07540 » 3. august 2009 kl. 3.27

Lisbeth Randa skrev:I nord kaller man de som er etterkommere etter den finske innvandringen for kvener.
Når det gjelder Mathilde som kommer fra Torneådalen ville det være svært merkelig om hun var etterkommer etter noen av de finske innvandrerne på østlandet. Hun er født i Finland, og kommer fra et distrikt med stor utvandring til nord norge.
Jeg er selv etterkommer av finske innvandrere. Altså det man kan kalle en kven. Dessverre ble ordet kven brukt som noe negativt, og mange ønsket ikke å bli kalt kven, men etterkommere av finner.
Nå er jo kvener anerkjent som en minoritet med sitt eget språk. De som snakker riksfinsk vil ha problemer med å forstå kvensk. I Tornedalen kan man komme nærmest det kvenske språket.


Jeg lurer på om ikke dette heller er samer. I folketelling er hun ikke født i Finnland, men i Sverige. F (finn) var en vanlig merking for sjøsamer/ikke-nomadiserende samer i nord. Lap eller L oftest brukt på samer som dreiv med rein eller var i reindriftsfamilie.

Jeg har sett folk merket "finlender" og andre "kven" i samme folketelling, og de har da gjort forskjell på disse to gruppene. Kvener var vel ikke samer, heller ikke finnlendere (sies det), men de innvandret til Sverige og Norge fra Finnland. Jeg har bl.a i min egen slekt folk som er merket fin på en telling, så lap seinere. De skiftet litt mellom hver folketelling.

Jeg skal ikke være skråsikker på dette, så det er ingen påstand, men forslag og se inn i..

I tellingen er hun født i Taarnjaa Sverige. Er dette som i dag heter Tarna? Om så, da kan det godt hende det er sørsamer vi snakker om. Tarna i sverige har sørsamisk befolkning den dag i dag.

dn21186
Innlegg: 503
Registrert: 26. november 2008 kl. 15.00
Sted: PORSGRUNN

Re: Johan Isaksen Deppola på Visnes i Karmøy

Legg inn av dn21186 » 3. august 2009 kl. 9.55

Hei!

Det står f for finsk på begge to. Om hun var fra Tornedalen kan hun ha vært fra svensk side som var finsktalende, og de var ikke så nøye på det. Min oldemor var fra svensk side i Tornedalen, men allikevel står det f på henne. Nei dette med kven og finsk kan nok diskuteres, men jeg har forsøkt å forklare dette i de forrige innleggene. Kvensk som snakkes i Norge i dag er nok preget mye av det norske språket, og språket de snakke på nordkalotten, og kan ikke sammenlignes med det språket som snakkes i Finland i dag.
De norske kalte ofte samene for finnlapp, og dette var ikke særlig positivt ment. I husforhør i Finland kommer man over ordet lap, som er ensbetydende med det vi kalller same.
Samer skiller seg genetisk fra finlendere, og europeere og var her lenge før Sverige, Finland, Norge og Russland ble dannet. Selv om det finske språket, og samisk kan ha visse likheter er det allikevel store forskjeller.
At de norske gjorde feil ved folketellinger og kirkebokinnførsler var nok mye pga av språkbarrieren, samt at de ville fornorske de som kom til landet, om så med tvang.
Så om det står lap på dine forfedre, så er det altså ensbetydende med finsk, og har ingenting med samer å gjøre.

Mvh Lisbeth :D

dn21186
Innlegg: 503
Registrert: 26. november 2008 kl. 15.00
Sted: PORSGRUNN

Re: Johan Isaksen Deppola på Visnes i Karmøy

Legg inn av dn21186 » 3. august 2009 kl. 10.32

Hei Vigdis :D

Kanskje ikke de var sikre på årstallet når de var født?? Siden det var varierer fra KB til KB.
Men sto det ikke 1845 og 1847 da de fikk Isac Haakon?
Men som du skriver så forenkler det jo søket. Nei jeg tror heller Taarnjaa er slik de uttalte Tårneo. Men jeg ser ikke bort fra at de kan være samer, men da må jeg inn på finske sider å sjekke det ut.

Mvh Lisbeth :D

23856
Innlegg: 4210
Registrert: 2. mai 2009 kl. 2.32
Sted: HAUGESUND

Re: Johan Isaksen Deppola på Visnes i Karmøy

Legg inn av 23856 » 3. august 2009 kl. 10.40

Jo, det stod vitterlig 1845 og 1847 ved Isaks dåp. Så helt eksakte er nok heller ikke kirkebøkene.

Vigdis

dn21186
Innlegg: 503
Registrert: 26. november 2008 kl. 15.00
Sted: PORSGRUNN

Re: Johan Isaksen Deppola på Visnes i Karmøy

Legg inn av dn21186 » 3. august 2009 kl. 14.09

Hei igjen :D

Finner Johan født den 09.12.1845 av far torpare Isaac Teppola og mor Brita Caisa i byen
Laivajärvi i Nedertorneå.
Og så over til Mathilde. I Torneo finner jeg den som er mest aktuell, og som har begge navnene Mathilda Wilhelmina. A endelsen var vanlig i Finland, derfor er det riktig så langt. Men kanskje hun løy litt på alderen? Faren må hete Johan eller Johannes, siden hun bruker det som etternavn. Mathilda Wilhelmina er født av far Notar Johan Bodin og mor Mathilda Wikgren. Hun er født den 28.11.1843. Torneå by. Hvis man finner ut når hun døe så kan man kanskje få et mer riktig årstall :?
Nå har vi visst rullet opp en hel familie, men det setter kanskje etterkommerne pris på hvis de ikke har funnet det ut selv da :D

Mvh Lisbeth

gj07540
Innlegg: 211
Registrert: 22. august 2008 kl. 3.51
Sted: MOSJøEN

Re: Johan Isaksen Deppola på Visnes i Karmøy

Legg inn av gj07540 » 10. august 2009 kl. 21.08

Lisbeth Randa skrev:
.......Så om det står lap på dine forfedre, så er det altså ensbetydende med finsk, og har ingenting med samer å gjøre.

Mvh Lisbeth :D


Hva mener du? Lap står ikke for samisk, men for finsk?

Å si at folket fra Tornedalen var finsk kan være en litt for rask beslutning. Der snakket de finsk, svensk og samisk, også i dag. http://no.wikipedia.org/wiki/Tornedalen

Å si at F er finsk folk er også en litt rask besluttning, ettersom at det finnes så mange samer tilbake i tiden over hele nordlige delen av norge og sverige. Men det er jammen ikke rett å si at noen var samisk, bare ved å se F eller L eller lapp/finn på en folketelling. Mye er ført opp feil. Men en får sammenligne med andre folketellinger, lese i bøker og annet som er ført opp i historien. For min del har jeg funnet bøker som inneholder ene samiske greinen i min slekt helt tilbake til 1600tallet.

Kan lese mer om det her: http://www.opus-hadsel.no/musnord/article.php?sid=359

dn21186
Innlegg: 503
Registrert: 26. november 2008 kl. 15.00
Sted: PORSGRUNN

Re: Johan Isaksen Deppola på Visnes i Karmøy

Legg inn av dn21186 » 25. august 2009 kl. 20.11

Hei!

Beklager et litt seint svar, men har hatt endel å gjøre på andre forumer.
La meg ta det første:
I 1865 brukte de både "lap" og "finn" men det er uklart hvem som er hva. Dvs at en som ble betegnet som lap, like godt kunne være kven(finsk)og same. Og sto det "finn" kunne det bety både same og kven (finsk).



1875 Finn og kven=kven
1891 Finn og kven=kven
1900 Finn og kven=finn Altså finsk.
Ordet "finn" ble i tidligere tider brukt på bufinn, markefinn og sjøfinn.
På skogsfinnene sto det F som betyr Finland.

Folketellingene i 1891

Fra folketellingen i 1891 er det hele seks tabeller som omhandlet samene og kvenene. Tabellene inneholdt i større grad enn tidligere opplysninger om språkforholdene, det vil si hvor mange av samene og kvenene som vesentlig eller utelukkende var norsktalende. De av «blandet» nasjonalitet var nå også gruppert etter «faderens og moderens nationalitet». Nye tabeller dette året inneholdt opplysninger om kjønn, alder og ekteskapelig stilling, og for Finnmark og Troms var tilstedeværende personer over 15 år gruppert etter livsstilling (yrke) og ekteskapelig stilling.
Folketellingene i 1900 og 1910

I 1900-publikasjonen fantes også tilleggsopplysninger som forklarte «De ved Fordelingen efter Nationalitet befulgte Regler». Her ble det i detalj gjennomgått hvilke regler som var fulgt når noen ble klassifisert som «Norske», «Finner (Kvæner)» og «Lapper». For eksempel ble som lapper regnet: 1. Rene Lapper og Blandede af Lap-Blandet uanseet Sproget, 2. Blandede av Lap-Fin, hvis sprog var lappisk, norsk og lappisk, eller norsk, lappisk og finsk, i sidste Tilfælde dog kun, hvis Faderens Nationalitet var lappisk, 3. Blandede af Norsk-Lap, hvis Sprog var udelukkende lappisk, samt 4. Blandede, hvis Forældres Nationalitet var uopgivet og som talte udelukkende lappisk. (NOS, Fjærde række nr. 83, s. 23) Her måtte tydeligvis de som fylte ut folketellingsskjemaene og de som bearbeidet dataene ha tunga rett i munnen.

Ja de snakker samisk, svensk og Meänkieli i Torneo, men dette er minoritetsspråk . Samisk er offisielt språk i Kiruna og Gällivare kommuner, samt i Jokkmokk og Arjeplog.

Flere topografiske beskrivelser fra 1700-tallet har presise defini­sjoner av kvenene,
slik at det ikke er tvil om geografisk opprinnelse og etnisitet:
De ble kalt kven av nordmennene også lokalt;
deres opprinnelses­område var «Sveriges Torne-Lapland», «Storfinland» osv.;
språket var «det Finlandske Tungemaal».

Mvh Lisbeth

gj07540
Innlegg: 211
Registrert: 22. august 2008 kl. 3.51
Sted: MOSJøEN

Re: Johan Isaksen Deppola på Visnes i Karmøy

Legg inn av gj07540 » 28. august 2009 kl. 9.01

Takk for svar. Interessant å lese, og dette er noe jeg skal kikke mer på.
Har allerede gjort egen research på dette, og fått hjelp av historikere ang merkinger
av etnisitet i norske folketellinger, men tar gjerne imot innspill fra andre kilder som deg.

Har du noen kilder på dette, hva de forskjellige merkingene betyr og når de blei brukt?

Merk at det var og er vanlig å kalle en same for finn i nord. Desverre ofte brukt som skjeldsord, exmpl "finndjevel", "finnefaen" osv.. dette er/var ment mot samer. Noen ganger var "finn" bare same, noen ganger kalte de sjøsamer for "finner"/"sjøfinner". Ikke et enkelt tema og sile ut, nei! Vi har også "lappfinn", "renlap".. mange varianter. Noen merkinger var ment som nomadiserende samer uten fast boplass, noen som at han/hun hadde reinsdyr, noen at de var blandet. Enda mer komplisert er det når samene blei ført opp som "bumenn" o.l. Ut fra skattelister har de funnet ut at disse var samer, ved å sammenligne antall personer i tellinger for område og antall personer som måtte betale Lappeskatt/Finneskatt. Tall på de som betalte denne skatten var samme antall som exmpl "bumenn".

Jeg må nevne at jeg vet lite om merking av etnisitet lengre sørover! Jeg har så og si bare lest bøker om samene fra Nordland til Troms-området.

dn21186
Innlegg: 503
Registrert: 26. november 2008 kl. 15.00
Sted: PORSGRUNN

Re: Johan Isaksen Deppola på Visnes i Karmøy

Legg inn av dn21186 » 28. august 2009 kl. 16.23

Hei på deg igjen :D

Jeg husker ikke i farta hvor jeg la de dataene jeg hadde om dette temaet, men siden jeg kopierte utdrag av det har jeg det nok liggende et sted. Har for mye å gjøre tydeligvis :-)

Dette klippet jeg ut fra nyheter Forkningsrådet Nordland.
Er det kjært barn som har mange navn?
Fra 1500-tallet til i dag har samer og kvener fått mange forskjellige betegnelser i folketellinger og andre mer og mindre offentlige nedtegnelser. Finner, sjøfinner, bygdefinner, lapper, bygdelapper, fjell-lapper, østlapper, lappfinner, samer og kvener - alt dette er de blitt kalt.


[i]Jeg må nevne at jeg vet lite om merking av etnisitet lengre sørover! Jeg har så og si bare lest bøker om samene fra Nordland til Troms-området.[/i]

Jeg for min del snakket om feil og mangler i Finmark ved FT der. Og der brukte de ikke kvensk, men finsk. Eller nasjonalitet: Finland.
Siden jeg selv er av kvensk ætt, og alltid har lyttet til de eldre i min familie så fikk jeg med meg mye av historiene. I Finmark var slengbemerkning lap, eller finlapp et skjellsord man brukte på kvener og samer, men siden kvenene kalte seg finlendere var også kven et skjellsord, og mange eldre føler den dag i dag at det er noe negativt med denne betegnelsen
Min bestefar drev med reinsdyr og jordbruk, men var ingen same. Men for en som ikke kjente til dette og kom til bygda, ville tro at det var det han var.

Så man kan ikke være helt sikker på hva man er etterkommer av, men finner man informasjon derimot på den finske siden vil man i husforhør se at det står"lap" og da mener finnene at de er samer. Feilen som ble gjort her i landet var vel at alle som snakket noe som kunne forveksles med hverandre var lapper, finner eller kvener. Og siden man hadde sjøsamer, fjellsamer, skoltesamer, reindriftsamer og kvener så fikk de norske problemer med å skille disse fra hverandre. Og ofte giftet de seg med hverandre og da fikk man plutselig en salig blanding som skulle skilles fra hverandre.

http://www.ssb.no/emner/historisk_stati ... 06-01.html

Mvh Lisbeth :-)

dn21186
Innlegg: 503
Registrert: 26. november 2008 kl. 15.00
Sted: PORSGRUNN

Re: Johan Isaksen Deppola på Visnes i Karmøy

Legg inn av dn21186 » 28. august 2009 kl. 16.52

Hei!
Hvis du går inn på linken nederst FT fra 1920" finner og kvener", så vil du oppdage det jeg mener om feil og mangler i folketellingene.

Mvh Lisbeth :D

dn21186
Innlegg: 503
Registrert: 26. november 2008 kl. 15.00
Sted: PORSGRUNN

Re: Johan Isaksen Deppola på Visnes i Karmøy

Legg inn av dn21186 » 29. august 2009 kl. 10.53

Hei! :D

Jeg må visst passe på å holde tunga rett i munnen selv jeg :oops:
Det jeg mente da jeg skrev:Så om det står lap på dine forfedre, så er det altså ensbetydende med finsk, og har ingenting med samer å gjøre. Her mente jeg selvfølgelig at hvis det står f, så er i alle fall det brukt på finske i Finnmark. Men også på samer.
Men det har dessverre vært endel feil i tellingene både i Nordland, Troms og Finnmark når det gjelder etnisitet. Jeg gikk over for sikkerhets skyld og sjekket hva som sto i de forskjellige FT for østfinnmark. Og de har skrevet f på både den finske delen, altså kvenene, og på de jeg vet er samer! Men så er det også et spørsmål om språk. Hvis en kven kledde seg i samiske klær og ble oppdratt som same og pratet samisk, så ble han tellt som same?? Her kjenner jeg til ett tilfelle, og de var sikkert mange flere. Dette gikk selvfølgelig begge veier.
Det man må se på er historien. Innflyttningen av samer var stor ett sted, og mindre et annet sted. Og hva samene ble kalt i de forskjellige tellingene var av hengig av hvem som skrev de inn. Lap, finn, og nomade er brukt. Men finn ble også brukt om kvener. Om et barn ble født av en kven og en same, og språket de brukte var finsk, samisk og norsk tror jeg det oppsto endel problemer. :? Og ofte kommer man over i FT i Finnmark "utskrevet av kvenlista" og så står det en f, bak. Det gjorde det på min oldemor, og da fikk vi problemer. Vi visste at hun var mørk, høye kinnben og hadde det vi kan kalle asiatisk utseende. Men da vi begynte å leite oss bakover så viste det seg at hun er født i Sverige, og familien på morsiden er rene svensker. Faren hennes var fra Tornedalen, men ingen ting indikerer samisk ætt ved han.
I Finnmark brukte de "nomade" på samer. Dette gjaldt reindriftssamer.
Mange som søker sine røtter vil nok bli overrasket når de begynner å leite, og ser at det står lap, finn etc på sine forfedre. Mange tar dette som god fisk på at de er av samisk ætt.

Mvh Lisbeth

Svar

Gå tilbake til «Kvener»